handdator

Visa fullständig version : Chips-bra alternativ?

skyler
2006-04-27, 02:33
Hej!
Har en liten fraga angaende chips som jag hittat. De finns tva sorter av de. Ett ar gjort pa potatis och vegetabilisk olja, den andra sorten pa rismjol och vegetabilisk olja. De har ett fettinnehall pa 27 g och fettet bestar av 80% omattat (bra fett) och inget transfett.
vad tror ni?
Ar de ok i sma mangder om man inte deffar?

AlexGBG
2006-04-27, 08:16
det kan man säkert unna sig, är väl bra för psyket om inte annat att få äta lite gott ibland..

Isdrake
2006-04-27, 10:50
Ifall det inte är något transfett i så är det väl lugnt? Då är det ju bara potatis och oljam borde nästan vara nyttigt ju? Eller alla fall helt okej att äta som snacks.

Hur ser det ut med Olw och Estrella? Hur mycket transfett finns det i deras chips?

aliquis
2006-04-27, 11:37
Varför skulle det finnas transfetter i dem? För att de blir varma?

Chips är väl aldrig "ett bra alternativ", om du nu vill äta chips någon enstaka gång så gör det ändå då?

Jag tror inte "rismjölschips" är bättre än potatischips.

Isdrake
2006-04-27, 12:01

Chips är väl aldrig "ett bra alternativ", om du nu vill äta chips någon enstaka gång så gör det ändå då?

Jag tror inte "rismjölschips" är bättre än potatischips.

Jag har fått den uppfattningen att det brukar vara transfett i chips. Vad är det annars som gör dem onyttiga? Är det bara potatis och vanlig olja kan dom väl knappast vara onyttiga? Båda varorna är ju nyttiga.

Isdrake
2006-04-27, 12:02
Jag ska maila till Olw och Estrella och fråga. Ifall det inte är transfett i chips tänker jag minsan äta det oftare. ;P

hangatyr
2006-04-27, 12:18
men snälla?

käka chips om ni är sugna! möjligheten finns att ni faktiskt går igenom det utan men för livet.

maRRtin
2006-04-27, 14:56

För att frityroljor ofta innehåller transfetter.

Three pigs
2006-04-27, 15:03
men snälla?

käka chips om ni är sugna! möjligheten finns att ni faktiskt går igenom det utan men för livet.
det är ju inte alltid optimalt.........:D

Isdrake
2006-04-27, 15:06
Jag har fått svar från Estrella nu. Dom sa att ingen av deras chips innehöll transfetter. Jag antar att det är samma sak med Olw men jag avvaktar på svar. Anna Skipper påstod en gång att chips inte var bra pga transfetterna.

Då återstår frågan; Vad är det som gör att chips är onyttiga? Det är ju bara potatis och palmolja. Att vissa kryddor inte är dom bästa kan jag förstå och att för mycket salt inte heller är bra. Men det är ju inte värre än det flesta annat.

Säger folk att chips är onyttiga bara pga dom är feta? Är det bara en gammal myt vi lever i?

Lord_Real
2006-04-27, 15:19
Många är helt övertygade om att nyttigt=magert och att magert=nyttigt.
Mina släktingar t.ex. vägrar tro att man går upp i vikt av olivolja.

Jag skulle tro att det är just viktfaktorn som gör att folk undviker chips.
Vidare är det mycket salt i det (vilket inte är lika onyttigt för oss som tränar men ändock).

I närdingsfaktor sett så är det en faslig massa energi i dem i form av fett och kolhydrater. Om du anser att du har plats för dem så borde det bara vara att äta på. Om du nu inte är rädd för det där cancerogena ämnet de pratade om för ett par år sedan (med friterade/rostade saker).

Men jag tror inte du kommer undan med att kalla dem nyttiga. :P

Yankeee
2006-04-27, 17:14
Hur ofta äter ni chips om ni anser att eventuella ingredienser kommer vara ett problem?

userfriendly
2006-04-27, 17:24
men snälla?

men man kan få men för livet av transfetter. Varför äta det över huvudtaget? verkar bara idiotiskt

MilkmaN
2006-04-27, 17:24
Hur ofta äter ni chips om ni anser att eventuella ingredienser kommer vara ett problem?
*popcorn*

Svar på frågan? :D

Isdrake
2006-04-27, 17:54
Många är helt övertygade om att nyttigt=magert och att magert=nyttigt.
Mina släktingar t.ex. vägrar tro att man går upp i vikt av olivolja.

Jag skulle tro att det är just viktfaktorn som gör att folk undviker chips.
Vidare är det mycket salt i det (vilket inte är lika onyttigt för oss som tränar men ändock).

I närdingsfaktor sett så är det en faslig massa energi i dem i form av fett och kolhydrater. Om du anser att du har plats för dem så borde det bara vara att äta på. Om du nu inte är rädd för det där cancerogena ämnet de pratade om för ett par år sedan (med friterade/rostade saker).

Men jag tror inte du kommer undan med att kalla dem nyttiga. :P

Jo, så är det säkert. Känner mig lättat du, anser inte alls chips är onyttiga bara för att dom är feta. :)

Nu ska jag helt klart börja äta mer chips. Sen finns det ju ingen mening att äta popcorn istället för chips av den anledningen att fettet skulle vara bättre längre. :thumbup:

Trance
2006-04-27, 18:03
men man kan få men för livet av transfetter. Varför äta det över huvudtaget? verkar bara idiotiskt

Det kan man av alla fetter, proteiner och kolhydrater och man kan driva den frågan i evighet. Varför styrketräna hårt då det verkligen kan ge men för livet?

AlexGBG
2006-04-27, 19:40

personen som skrev frågan undrade ju "Ar de ok i sma mangder om man inte deffar?"

Jag tvivlar att man får så mkt men för livet av att äta små mängder av chips nån gång ibland.

aliquis
2006-04-28, 11:59
Jag har fått den uppfattningen att det brukar vara transfett i chips. Vad är det annars som gör dem onyttiga? Är det bara potatis och vanlig olja kan dom väl knappast vara onyttiga? Båda varorna är ju nyttiga.Vettefasiken om det är så nyttigt att klämma i sig 32gram raffinerad matolja / 100g chips dock? Inte särskilt näringstätt.

aliquis
2006-04-28, 12:01
Jag har fått svar från Estrella nu. Dom sa att ingen av deras chips innehöll transfetter. Jag antar att det är samma sak med Olw men jag avvaktar på svar. Anna Skipper påstod en gång att chips inte var bra pga transfetterna.

Då återstår frågan; Vad är det som gör att chips är onyttiga? Det är ju bara potatis och palmolja. Att vissa kryddor inte är dom bästa kan jag förstå och att för mycket salt inte heller är bra. Men det är ju inte värre än det flesta annat.

Säger folk att chips är onyttiga bara pga dom är feta? Är det bara en gammal myt vi lever i?Högt energiinnehåll och relativt lite näring, klart det är onyttigt?

aliquis
2006-04-28, 12:02
Jo, så är det säkert. Känner mig lättat du, anser inte alls chips är onyttiga bara för att dom är feta. :)

Nu ska jag helt klart börja äta mer chips. Sen finns det ju ingen mening att äta popcorn istället för chips av den anledningen att fettet skulle vara bättre längre. :thumbup:Iofs, om jag nu tillhörde de som "behövde" dra i mig en halv eller en dl olivolja för att gå upp i vikt skulle jag nog också föredra 100-200g chips ;)

Nej, men energiinnehållet i de popcorn du äter är antagligen lägre och du får därför större utrymme för bättre mat.

aliquis
2006-04-28, 12:04
Det kan man av alla fetter, proteiner och kolhydrater och man kan driva den frågan i evighet. Varför styrketräna hårt då det verkligen kan ge men för livet?Varför leva ett menlöst liv? :D

userfriendly
2006-04-28, 12:09
personen som skrev frågan undrade ju "Ar de ok i sma mangder om man inte deffar?"

Jag tvivlar att man får så mkt men för livet av att äta små mängder av chips nån gång ibland.

nej men om man äter chips utöver kakor, kex, osv osv så kan det ge men för livet.
Men att öht äta något som är väldig onyttigt är bara korkat!? Vänjer man sig av vid det smakar det ändå skit tillslut.
Jag äter oxå kakor o glass då och då, men jag tycker fortfarande att det är korkat.

RajtanTajtan
2006-04-28, 12:14
nej men om man äter chips utöver kakor, kex, osv osv så kan det ge men för livet.
Men att öht äta något som är väldig onyttigt är bara korkat!? Vänjer man sig av vid det smakar det ändå skit tillslut.
Jag äter oxå kakor o glass då och då, men jag tycker fortfarande att det är korkat.

Jag tycker det är korkat att tycka det är korkat, för man äter ju inte det för att det är bra. Utan för att det smakar så jävla gott.

Jag kan inte undgå att dra jämförelsen till samlag, ibland använder man inte gummi och det kan ju tyckas korkat. Men varför gör man så? Jo för att det är så jävla gott. :)

Att försöka intala sig själv att hitta en livsstil, där man aldrig kan tillåta sig själv att njuta av godis osv nån gång ibland, är ju faktiskt mer korkat än ngt annat. För vi lever faktiskt bara en gång.

sissa
2006-04-28, 12:32
Högt energiinnehåll och relativt lite näring, klart det är onyttigt?

Isåfall är ju olivolja också onyttigt.

Det beror väl på vad man använder chipsen som. Som en kolhydratskälla ofta istället för näringsrikare grejor, så skulle inte jag se det som en bra grej.

userfriendly
2006-04-28, 12:35
För vi lever faktiskt bara en gång.

Precis o jag vill ha ett långt kvalitativt liv. Jag tycker inte mitt liv är svårt utan chips. Men även jag äter godis, jag är inte bättre än någon annan, men jag tycker ändå det är korkat eftersom det inte gör bra på något sätt.
Sen om det är gott för stunden är väl en sak. Ett äpple kan oxå vara gott för stunden.

Isdrake
2006-04-28, 12:39
Högt energiinnehåll och relativt lite näring, klart det är onyttigt?

Onyttigt för mig är något som som inte är bra och kanske till och med farligt. Klart chips inte är nyttiga eftersom dom inte innehåller så mycket näring, men dom är ju inte onyttiga heller.

Jag har undvikit chips den senaste tiden just pga transfetterna. Jag har till och med skaffat en fritös så jag kunde göra egna chips istället (det visade sig dock vara svårt). Jag älskar chips så klart jag tänker äta mer nu när dom inte är farliga längre. ;P

Hehe, en liten lustig sak. När jag var bortrest under påsken så åt familjen en hel del chips om kvällarna. Så sitter min mormor där och äter ostkex och tror säkert hon är mycket nyttigare än oss. Men nu förstår jag att hennes kex är sämre ur hälsosynpunkt än våra chips. För vanliga kex innehåller fortfarande transfett va?

Isdrake
2006-04-28, 12:41
När vi ändå är inte på transfett. Margariner har ju länge bestått av mycket delvis härdade fetter. Anna Skipper fördömmer ju dessutom margarin. Men så som jag har fattat det så har företaget skärpt till sig och innehåller inte alls så mycket transfett idag som förr.

Någon som har koll på hur mycket transfett det finns i margarin? Jag har mailat Karlshammar och frågan men inte fått svar ännu. Någon här kanske vet hur det ligger till? Det skulle ju kunna vara en bra källa till D-vitamin annars.

userfriendly
2006-04-28, 12:43
När vi ändå är inte på transfett. Margariner har ju länge bestått av mycket delvis härdade fetter. Anna Skipper fördömmer ju dessutom margarin. Men så som jag har fattat det så har företaget skärpt till sig och innehåller inte alls så mycket transfett idag som förr.

Någon som har koll på hur mycket transfett det finns i margarin? Jag har mailat Karlshammar och frågan men inte fått svar ännu. Någon här kanske vet hur det ligger till? Det skulle ju kunna vara en bra källa till D-vitamin annars.

ingen koll faktiskt. Jag kollade på Becel som inte innehöll transfett alls, men det är ju ett lite spec smör.
Bregott är annars ett smör utan mkt tillsatser o gjort på naturliga produkter. Knaske är det sånt man ska tänka på oxå.

Lätta osv är inga direkt bra alternativ. Sen om dt är små plastkulor i för att öka bredbarheten vet jag inte? nåt de sa när jag var i mina unga tonår.. jag va livrädd för lätt o lagom o trodde jag skulle få blodproppar o shit

sissa
2006-04-28, 12:46
Precis o jag vill ha ett långt kvalitativt liv. Jag tycker inte mitt liv är svårt utan chips. Men även jag äter godis, jag är inte bättre än någon annan, men jag tycker ändå det är korkat eftersom det inte gör bra på något sätt.
Sen om det är gott för stunden är väl en sak. Ett äpple kan oxå vara gott för stunden.

Om det heller inte är dåligt på något sätt, varför är det då korkat?
Varför är det korkat av en tränande individ som har en bra baskost att käka godis ibland?

RajtanTajtan
2006-04-28, 12:50
Men även jag äter godis, jag är inte bättre

Nej du är inte bättre än ngn annan för att du äter godis. Och hade du inte ätit godis, så hade du inte varit bättre då heller.

RajtanTajtan
2006-04-28, 12:54
Precis o jag vill ha ett långt kvalitativt liv.

Tror du på fullaste allvar att du förkortar ditt liv om du äter chips och godis på Lördagar? Eller brottas du bara nu med din egen moral, som ofta sviker dig?

sissa
2006-04-28, 12:58
Sen undrar jag hur bra det är att ruta upp sitt liv i "bra" "dåligt" "rätt" "fel"

Nej, jag tror inte att en person som typ aldrig käkar "onyttigheter" behöver må skit, det beror på vad man är för en person och varför man äter som man äter. Om man använder maten som ett sätt mäta hur bra man är, hur mkt man är värd som människa så känns det ju inte så sunt, oavsett om godis i sig inte är ett nyttigt livsmedel. Det blir liksom rätt oväsentligt då (tycker jag)