handdator

Visa fullständig version : Förbrända kalorier


Da2
2006-04-26, 23:05
Är det någon som vet något generellt svar på hur stor procentuell del av kalorier som förbränns som är fett, kolhydrater, protein osv... Om det inte finns något generellt svar så undrar jag om man kan ge ett svar vetandes om vilket aktivitet som utförs, tex..

Rask promenad innan frukost: ? kcal Andel fett: ? Andel kolhydrater: ?

Tacksam för alla svar!

krilleh
2006-04-27, 08:40
Alltså fettet försvinner bara om du går ner i vikt. Om du har ätit något innan en promenad eller liknande så är det såklart kolhydraterna som förbränns.

OM du går en promenad innan frukosten så kommer fettet förbrännas men samtidigt kommer fettförbränningen minska under resterande tiden av dagen.

Du räknar inte på just en enskild aktivitet om du förbränner kolhydrater eller annat utan det är per dygn du ska räkna. Om du gick ner 0.2 kg tex igår så lär det va mestadels fett. Det beror också på hur mkt protein du stoppar i dig så inte musklerna ryker.

King Grub
2006-04-27, 08:42
Den största enskilda faktorn för hur mycket fett som bränns under själva aktiviteten är intenstiteten; maxnivåerna nås vid 65% av VO2Max.

Da2
2006-04-27, 13:45
Den största enskilda faktorn för hur mycket fett som bränns under själva aktiviteten är intenstiteten; maxnivåerna nås vid 65% av VO2Max.

Förklaring till VO2Max? Skulle uppskattas.

King Grub
2006-04-27, 13:46
Maximal syreupptagningsförmåga.

Da2
2006-04-27, 13:50
Maximal syreupptagningsförmåga.
Ok. Om du skulle ge exempel på den ultimata aktiviten där man förbränner mestadels fett och bryter ner minimalt med muskler vilken skulle det vara? Vet att det är ganska individuellt men du kan väl ge ett svar utifrån vad som funkar bäst på dig själv.

Da2
2006-04-27, 22:27
ingen som har något att tillägga?

Jacksatan
2006-04-28, 06:02
Alltså fettet försvinner bara om du går ner i vikt. Om du har ätit något innan en promenad eller liknande så är det såklart kolhydraterna som förbränns.

OM du går en promenad innan frukosten så kommer fettet förbrännas men samtidigt kommer fettförbränningen minska under resterande tiden av dagen.

Du räknar inte på just en enskild aktivitet om du förbränner kolhydrater eller annat utan det är per dygn du ska räkna. Om du gick ner 0.2 kg tex igår så lär det va mestadels fett. Det beror också på hur mkt protein du stoppar i dig så inte musklerna ryker.

Du bränner fett även om du ätit kolhydrater innan du går ut och går. Varför skulle förbränningen minska under resterande dagen om du går på fastande mage?
Sluta svara i trådar när du inte har någon kunskap om saker, du stjälper mer än du hjälper.

apa_ola
2006-04-28, 07:12
Du bränner fett även om du ätit kolhydrater innan du går ut och går. Varför skulle förbränningen minska under resterande dagen om du går på fastande mage?
Sluta svara i trådar när du inte har någon kunskap om saker, du stjälper mer än du hjälper.

vadå?
Det han skrev stämmer ju. Har man ätit=inunsulin-->begränsad förbränning av fett. Men ligger man kcalunderskott kommer fettförbränningen öka under resten av dagen. Går man morgonpromenad kommer fett att brännas, men fettförbränningen kommer att minska under resten av dagen...

Fagen
2006-04-28, 11:23
Du bränner fett även om du ätit kolhydrater innan du går ut och går. Varför skulle förbränningen minska under resterande dagen om du går på fastande mage?
Sluta svara i trådar när du inte har någon kunskap om saker, du stjälper mer än du hjälper.


Så här skrev Grub i en annan tråd:

Jo, men intensiteten är mer avgörande. Det är högre intensitet än promenadtempo som åstadkommer maximal fettoxidation under passet. Fastande.

För viktnedgångens skull spelar det ingen roll när man utför konditionsträningen. Man förbränner mer fett under aktiviteten fastande, men då minskar fettförbränningen vid andra tidpunkter under dygnet i stället. Förbränningsträning postprandialt innebär högre kolhydratoxidtation under aktiviteten, men då förbränner man mer fett vid andra tidpunkter i stället. Det jämnar ut sig. Fördelen med fastande förbränningsträning är att man får kolhydrat kvar ill andra aktiviteter, t ex styrketräning, som är helt beroende av kolhydrat som bränsle.

Det påverkar inte fettförbränningen över dygnet som helhet när man utför förbränningsträningen. Det är ett sätt att förbruka energi, oavsett när man utför aktiviteten, och fettreduktion är resultatet av ekvationen fettinlagring minus fettförbränning. Båda sakerna sker kontinuerligt (fettinlagring sker även vid energiunderskott), och är fettförbränningen större än fettinlagring över en given mätperiod, minskar man i fettvikt.

Aktivitetens intensitet påverkar fettförbränningen, och maximal fettförbränning under aktiviteten nås vid en intensitet av 65% av VO2Max, dvs runt 75% av maxpuls - betydligt högre än promenadtempo.

Även motionsform påverkar substratförbränningen under aktivitet: löpning är en effektivare fettförbrännare än cykling över alla intensiteter och tidsintervall.

Aktiviteter där armar och axlar gör muskelarbetet förbrukar inte mer fett alls under aktiviteten i jämförelse med vila. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Timme
2006-04-28, 11:27
Förklaring till VO2Max? Skulle uppskattas.

Jag har för mig att 65% av VO2Max är unfefär samma som 75% av maxpuls. ell är jag ute och cyklar Grub?

ugly_kid
2006-04-28, 12:12
vad menar ni med att armar och axlar inte kan använda fett som bränsle???

King Grub
2006-04-28, 12:14
vad menar ni med att armar och axlar inte kan använda fett som bränsle???

Exakt ordagrant. Vid aktivtet med dessa muskler täcks den ökade energiförbrukningen av ökad kolhydratoxidation, inte fettoxidation. Fettoxidationen är i princip densamma som i vila, oavsett intensitet, vid arbete med dessa muskelgrupper.

ugly_kid
2006-04-28, 17:15
hur är det med andra muskelgrupper då. är det likadant med ryggen?

om jag paddlar istället för att gå på morgonen utan att äta kolhydrater, vad händer då då om man inte kan använda fett som energi?

King Grub
2006-04-28, 17:52
hur är det med andra muskelgrupper då. är det likadant med ryggen?

om jag paddlar istället för att gå på morgonen utan att äta kolhydrater, vad händer då då om man inte kan använda fett som energi?

Det som händer är att du förbrukar kolhydrat. Glykogendepåerna är inte tomma på morgonen.

krilleh
2006-04-28, 18:35
Du bränner fett även om du ätit kolhydrater innan du går ut och går. Varför skulle förbränningen minska under resterande dagen om du går på fastande mage?
Sluta svara i trådar när du inte har någon kunskap om saker, du stjälper mer än du hjälper.

Klart det är kolhydraterna som förbränns om man ätit innan. Fettförbränningen är ju såklart igång men det är knappast relevant om man inte går ner i vikt.
Sluta kommentera när du själv pratar i nattmössan

King Grub
2006-04-28, 18:42
Klart det är kolhydraterna som förbränns om man ätit innan. Fettförbränningen är ju såklart igång men det är knappast relevant om man inte går ner i vikt.
Sluta kommentera när du själv pratar i nattmössan

Det är nog du som pratar i nattmössan. ;)

Att gå ner i vikt handlar om att skapa ett energiunderskott. Det spelar ingen praktisk roll om du bränner kolhydrat eller fett under aktiviteten i den synvinkeln. Hamnar du på energiunderskott vid slutet av den givna mätperioden har du gått ner i vikt, fettvikt.

"För viktnedgångens skull spelar det ingen roll när man utför konditionsträningen. Man förbränner mer fett under aktiviteten fastande, men då minskar fettförbränningen vid andra tidpunkter under dygnet i stället. Förbränningsträning postprandialt innebär högre kolhydratoxidtation under aktiviteten, men då förbränner man mer fett vid andra tidpunkter i stället."

Fettförbränningsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet som helhet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

krilleh
2006-04-28, 18:49
Det är nog du som pratar i nattmössan. ;)

Att gå ner i vikt handlar om att skapa ett energiunderskott. Det spelar ingen praktisk roll om du bränner kolhydrat eller fett under aktiviteten i den synvinkeln. Hamnar du på energiunderskott vid slutet av den givna mätperioden har du gått ner i vikt, fettvikt.

"För viktnedgångens skull spelar det ingen roll när man utför konditionsträningen. Man förbränner mer fett under aktiviteten fastande, men då minskar fettförbränningen vid andra tidpunkter under dygnet i stället. Förbränningsträning postprandialt innebär högre kolhydratoxidtation under aktiviteten, men då förbränner man mer fett vid andra tidpunkter i stället."

Fettförbränningsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet som helhet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

ja det klart! men det är väl endå kolhydraterna som förbränns om man äter innan man promenerar eller vad nu man vill göra? Killen säger ju att det är fettet som förbränns vid just det läget men det är det väl inte??

King Grub
2006-04-28, 18:56
Okej då, dom flesta i tråden pratar i nattmössan, inte bara du.http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif

Jacksatan har rätt i att även fett förbränns under aktiviteten när man ätit innan, om än inte lika mycket. Insulin har dock inte direkt någon lång halveringstid.

Däremot är ditt "man inte går ner i vikt" fel. Det gör man, även om man förbrukar kolhydrat under aktiveteten, så länge man hamnar på energiunderskott.

Och Jacksatan har fel, om han ifrågasätter att fettförbränningen sjunker resten av dagen om man bränner mer fett under aktiviteten. Det gör den. Träning ökar inte fettförbränningen över 24 jämfört med en vilodag.

krilleh
2006-04-28, 19:03
Okej då, dom flesta i tråden pratar i nattmössan, inte bara du.http://tb.syntheticstream.com/Forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif

Jacksatan har rätt i att även fett förbränns under aktiviteten när man ätit innan, om än inte lika mycket. Insulin har dock inte direkt någon lång halveringstid.

Däremot är ditt "man inte går ner i vikt" fel. Det gör man, även om man förbrukar kolhydrat under aktiveteten, så länge man hamnar på energiunderskott.

Och Jacksatan har fel, om han ifrågasätter att fettförbränningen sjunker resten av dagen om man bränner mer fett under aktiviteten. Det gör den. Träning ökar inte fettförbränningen över 24 jämfört med en vilodag.

Faktiskt så visste jag denna fakta ;) Dock så blev de fel när jag skrev den, så de ursäktar jag mig för.

Lizard
2006-04-28, 20:25
Exakt ordagrant. Vid aktivtet med dessa muskler täcks den ökade energiförbrukningen av ökad kolhydratoxidation, inte fettoxidation. Fettoxidationen är i princip densamma som i vila, oavsett intensitet, vid arbete med dessa muskelgrupper.
Hur var det nu med det där...? Var det inte tvärt om för inuiter?


Lizard

King Grub
2006-04-28, 20:39
För inuiter, jo. Eftersom forumet gissningsvis inte kryllar av inuiter, utelämnade jag dom i den praktiska diskussionen. :)

Fagen
2006-04-28, 23:19
För inuiter, jo. Eftersom forumet gissningsvis inte kryllar av inuiter, utelämnade jag dom i den praktiska diskussionen. :)

Jag har ju redan sagt till dig om detta...

// Jämo. Från Fagens konto

Lizard
2006-04-29, 14:22
För inuiter, jo. Eftersom forumet gissningsvis inte kryllar av inuiter, utelämnade jag dom i den praktiska diskussionen. :)
rasist



:)


Lizard

putteb
2006-04-29, 16:13
Träning ökar inte fettförbränningen över 24 jämfört med en vilodag.

Det där lät konstigt. Menar du att fettförbränningen är oberoende av träning sett över ett helt dygn? Finns det nåt att elaborera på här? Är det i så fall att man minskar fettinlagringen genom att förbränna kalorier som möjliggör viktminskningen?

King Grub
2006-04-29, 16:17
Det är träningens substratförbränning som upp- eller nedregleras över dygnet.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

With regard to nutrient oxidation, we observed no differences in 24-h fat oxidation on LI or HI days when exercise was matched for EE. The increase in 24-h EE was primarily supported by an increase in the amount of carbohydrate oxidized.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045

För att gå ner i vikt är det en fråga om energi in minus energi ut, och träningens kaloriförbrukning hamnar på "energi ut"-sidan.

MUGEN
2006-04-29, 16:32
haha :) , det där med inuiter har inte korsat min framfart tidigare. är det sanning eller ett internt-skämt? låter minst sagt intressant om inte annat.

fill me in som craig david sjöng

King Grub
2006-04-29, 16:33
är det sanning

Ja.

putteb
2006-04-29, 17:35
Det är träningens substratförbränning som upp- eller nedregleras över dygnet.



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12439085&query_hl=1&itool=pubmed_docsum



http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045

För att gå ner i vikt är det en fråga om energi in minus energi ut, och träningens kaloriförbrukning hamnar på "energi ut"-sidan.

Intressant, även om jag inte just nu kan se vad jag har för nytta av det för egen del. Är ju den gyllene energilagen som i grunden avgör det hela.

Vad är substratförbränning?

Om fettförbränningen inte beror på träning (över 24h-period) ser jag bara två alternativ till att påverka fettvikten (vid ett givet kostschema). 1. Träningen förbränner kolhydrater vilket gör att mindre kolhydrater omvandlas till fett. 2. Fettförbränningen påverkas positivt på längre sikt än 24 timmar. Möjligtvis tack vare att kroppen blir bättre på att använda fettet. Är något/båda rätt?

King Grub
2006-04-29, 17:51
1. Substrat är det som förbränns, kolhydrat eller fett i det här fallet.

2. Inget av dom är rätt. Fettförbränningens storlek påverkas av energibalansen - det är energin träningen förbränner som upp- eller nedregleras resten av dygnet beroende på substrat.

putteb
2006-04-29, 18:54
1. Substrat är det som förbränns, kolhydrat eller fett i det här fallet.

2. Inget av dom är rätt. Fettförbränningens storlek påverkas av energibalansen - det är energin träningen förbränner som upp- eller nedregleras resten av dygnet beroende på substrat.


Aha, där var ett alternativ till, ja! Men, i teorin, om man äter 0 g fett över en viss tid, men ändå ligger på energiöverskott. Kommer man inte gå upp i fettvikt då eller kan kolhydrater omvandlas till fett vid sådan extrem kosthållning?

det är energin träningen förbränner som upp- eller nedregleras resten av dygnet beroende på substrat.

sorry, förstår inte riktigt vad som menas här. Skulle du kunna formulera på ett annat sätt så blir chansen större att jag förstår? Eller nu kanske jag kom på vad du menar :) Menar du att om man förbränner t ex mycket fett under träning för att man är i fastetillstånd, så nedregleras fettförbränningen under resten av dygnet?

King Grub
2006-04-29, 19:41
1. Drar man ner på fettintaget, sjunker fettförbränningen också. Och vid överätning av andra substrat, ökar de novo lipogenes (fettinlagring från andra substrat än fett).

2. Det är det jag sagt hela tiden: förbränner man mer fett under aktivteten, nedregleras fettförbränningen under resten av dygnet i motsvarande grad. Samma sak med kolhydrat: förbränner man mycket kolhydrat under aktiviteten, minskar kolhydratförbränningen med den mängden under resten av dygnet i stället, till förmån för lipidoxidation.

Fagen
2006-04-29, 20:16
1. Drar man ner på fettintaget, sjunker fettförbränningen också. Och vid överätning av andra substrat, ökar de novo lipogenes (fettinlagring från andra substrat än fett).

2. Det är det jag sagt hela tiden: förbränner man mer fett under aktivteten, nedregleras fettförbränningen under resten av dygnet i motsvarande grad. Samma sak med kolhydrat: förbränner man mycket kolhydrat under aktiviteten, minskar kolhydratförbränningen med den mängden under resten av dygnet i stället, till förmån för lipidoxidation.


Nu gör jag mig säkert dum men, om man på morgonen kör ett tufft konditionspass samt ett dito styrkepass där den största delen av förbränningen kommer från kolhydrater så kommer detta innebära att fettförbränningen uppregleras samt att kolhydratförbränningen nedregleras resterande del av dygnet. Borde då inte ett intag av kolhydrater direkt efter passet för att "optimera" glykogenpåfyllningen i skelettmuskulatur vara "onödig", då ett kolhydratintag senare under dagen ändå inte kommer att "direkt användas" som energi, utan då snabbt och effektivt lagras in i mucklerna?

King Grub
2006-04-29, 20:19
Glykogeninlagring efter aktivitet sker i två steg, där det första är snabbt övergående och insulinoberoende. Här har man genom glukostransportörer chansen att maximera glykogeninlagringen utan fettinlagring, och väntar man med kolhydrattillförsel minskar återhämtningens hastighet med 50% eller med.

Plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd och inte bryts förrän du äter.

Fagen
2006-04-29, 21:39
Glykogeninlagring efter aktivitet sker i två steg, där det första är snabbt övergående och insulinoberoende. Här har man genom glukostransportörer chansen att maximera glykogeninlagringen utan fettinlagring, och väntar man med kolhydrattillförsel minskar återhämtningens hastighet med 50% eller med.

Plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd och inte bryts förrän du äter.


Tackar.

krilleh
2006-04-29, 22:08
Aha, där var ett alternativ till, ja! Men, i teorin, om man äter 0 g fett över en viss tid, men ändå ligger på energiöverskott. Kommer man inte gå upp i fettvikt då eller kan kolhydrater omvandlas till fett vid sådan extrem kosthållning?

det är energin träningen förbränner som upp- eller nedregleras resten av dygnet beroende på substrat.

sorry, förstår inte riktigt vad som menas här. Skulle du kunna formulera på ett annat sätt så blir chansen större att jag förstår? Eller nu kanske jag kom på vad du menar :) Menar du att om man förbränner t ex mycket fett under träning för att man är i fastetillstånd, så nedregleras fettförbränningen under resten av dygnet?

Ja då omvandlas kolhydrater till fett