handdator

Visa fullständig version : nyttiga fetter


The Fallen
2006-04-26, 21:26
jag har för mig att jag har hört att det är bra med protein och lite fett på kvällen innan läggdags eller är det helt fel? men undrar vad det finns för nyttiga fettkällor som man kan stoppa i sig? :) för nuvarande käkar jag kesella och funlight

Gimp
2006-04-26, 21:29
jag har för mig att jag har hört att det är bra med protein och lite fett på kvällen innan läggdags eller är det helt fel? men undrar vad det finns för nyttiga fettkällor som man kan stoppa i sig? :) för nuvarande käkar jag kesella och funlight

Nötter och olja är mycket bra fettkällor generellt sätt.

pragmatist
2006-04-27, 02:12
Så gott som alla fetter som är naturligt förekommande är nyttiga, eller i alla fall inte ohälsosamma. Detta inkluderar naturligt förekommande feta växter (nötter, avokado etc), oljor som är kallpressade ur till exempel oliver, raps eller linfrö, och fett från vilda djur (framför allt fisk) eller tamdjur som är uppfödda på naturligt bete, samt fettet i ägg. Raffinerade vegetabiliska oljor och matfetter är inte naturliga (de flesta du hittar i livsmedelsbutiker, utom olivolja, och i snabbmat) och bör undvikas.

En liten näve nötter (t.ex. sötmandel eller hasselnötter) till proteinet på kvällen är ett utmärkt förslag.

Henchman
2008-03-05, 01:38
Bumpar denna.

Såg ett avsnitt av vetenskapsmagasinet för ett tag sen där de undersökt om mättade fetter är farliga. Här är en länk där det står om det. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=785200

Sverker
2008-03-05, 07:02
Att kallpressad olivolja uppskattas pga smaken kan jag förstå men varför ska andra oljor kallpressas ?