handdator

Visa fullständig version : AST "DGC"


CaptainCharisma
2006-04-26, 19:46
Jag har precis köpt 2kg av AST Sports Science "DGC". Där är ju hela 46g socker i detta! Är det verkligen bra att ta det innan träningen. Ökar inte det på fettet i slutändan i stället för tvärtom. Det är ju hur bra som helst efter träningen men före.......??? Nån som har provat detta eller kör det nu, svara gärna på det! Man vill ju inte ha en massa socker i sig i onödan.

Sniggel
2006-04-27, 13:39
DGC?
Vad är det? (proteinpulver? kreatin?)

Är det verkligen socker (sackaros) i det eller är det en annan källa (glukos, dextros) ?

Fartman
2006-04-27, 14:03
Efter en titt på AST's sida läser jag bla följande "DGC är ren energi (glukos)" och drar slutsatsen att det är på ett ungefär som andra kolhydratsprodukter typ maltodextrin, dvs bra ffa efter träningen men även direkt innan kan det vara en god idé.
Däremot blir jag rent ut sagt förvånad hur i helvete dom har tänkt när dom placerade denna produkt under kategorin "fettförbränning".
Den borde rimligtvis i min värld ligga i en kategori i stil med "kolhydrater", "energigivande" eller "viktökning".

EDIT: Saxar in hela produktbeskrivningen från AST's svenska hemsida:

"DGC är ren energi (glukos) som går ut direkt i kroppen som ger kroppen en energikälla som kan användas direkt. DGC behöver inte smältas innan det tas upp i blodomloppet. Det betyder att det går ultrasnabbt ut och ger ihållande energi vid krävande träningspass eller konditionspass.

Glukos ger musklerna energi. Musklerna får sitt glukos från den energi som cirkulerar i blodomloppet. Det finns bara ungefär 6 gram cirkulerande glukos. Det varar ungefär 15 minuter. När det väl är slut då måste kroppen ta glukos från förrådet i levern.

DGC hjälper dig vid träningen . . .

DGC är idealiskt att ta som energitillskott före och efter träningen.

DGC kan du blanda med VP2, Ny-Tro PRO-40 eller bara blanda det med vatten, juice eller någon annan vätska för omedelbar energi. Det smakar 25% mindre sött än strösocker och tar inte över smaken på andra drycker du blandar det i.

DGC ger dig musklerna den energi de behöver för att kunna prestera på topp."

Fartman
2006-04-27, 14:07
Och precis när edit-tiden gått ut så märker jag att AST faktiskt har döpt kategorin till "Energi/Fettförbrännande".

Sniggel
2006-04-27, 14:09
Om du då är rädd för att få i dig energi i onödan, strunta i att ta det före. Äter du vettigt under dagen är du nog tillräckligt "laddad" för att prestera på gymmet utan en extra dos glukos innan. Viktlyftning är inte så himla energikrävande om man jämför med andra aktiviteter.

z_bumbi
2006-04-27, 14:11
Det är druvsocker för 200 kr/kg. :cool:

jwzrd
2006-04-27, 14:21
Det är druvsocker för 200 kr/kg. :cool:

Haha på tal om produkter från AST med överpriser :laugh:

Jorgen
2006-04-27, 16:32
Det är druvsocker för 200 kr/kg. :cool:
Billigt. :D

sitsena
2006-04-28, 09:43
LOL
Kommer ihåg när jag skulle prova på deras HSC kreatin. Tog en portion på morgonen...jag vet inte hur de lyckades få druvsocker och kreatin att smaka så jävla äckligt.. var på tunnelbanan mot gymmet, precis när jag kommer ur vagnen så spyr jag ut allt. pinsamt var det.. så kommer en snubbe o frågar "mycke festande igår kväll va?"

aliquis
2006-04-28, 12:12
Fyfan vad fult.

Lämna tillbaka det om du fortfarande har möjligheten.

Druvsocker kan du köpa i 400g förpackning i en vanlig livsmedelsbutik för någon tjuga. Så inte mer än 1/4 av det där priset. (Jag tror det kostar mindre än så med, köper det inte.)

För 250kr kan du få en 20 eller 25kg säck om du går till någon butik som säljer vinsatser.

Så synd att folk handlar av AST överhuvudtaget med tanke på priserna, men en flashig sida som dyker upp tidigt på google gör det väl lockande, om man dessutom blandar in diverse forskningsrapporter i all produktinformation så är ju köpet nästan givet ;)

CaptainCharisma
2006-04-29, 11:23
Hur fan kan ni säga att det är dyrt!! Vad köper ni för lågprisvarianter av kosttillskott, sånt på Ica eller konsum ? Det är ju halva priset mot vad dom större märkena som BSN, ON, Muscletech osv. tar för sina, iof inte samma kvalité men ändå bra grejer. Jag har kört deras multivitamin "MultiPro 32x" ett bra tag och det är den bästa jag har provat, har provat en hel del från dom större märkena innan men denna är den bästa hittills. Nä, jag undrar var ni som tycker deras kosttillskott är dyra handlar nånstans..... Sen tror jag inte att det är rent druvsocker heller... men vissa vet ju allting om allt!

Fartman
2006-04-29, 11:59
Hur fan kan ni säga att det är dyrt!! Vad köper ni för lågprisvarianter av kosttillskott, sånt på Ica eller konsum ? Det är ju halva priset mot vad dom större märkena som BSN, ON, Muscletech osv. tar för sina, iof inte samma kvalité men ändå bra grejer. Jag har kört deras multivitamin "MultiPro 32x" ett bra tag och det är den bästa jag har provat, har provat en hel del från dom större märkena innan men denna är den bästa hittills. Nä, jag undrar var ni som tycker deras kosttillskott är dyra handlar nånstans..... Sen tror jag inte att det är rent druvsocker heller... men vissa vet ju allting om allt!

Ja, iaf du verkar göra det. *rolleyes*

Glukos = Druvsocker
"DGC är ren energi (glukos)" = "DGC är rent druvsocker"

Det är inte speciellt svårt att förstå.

CaptainCharisma
2006-04-29, 17:14
Ja, iaf du verkar göra det. *rolleyes*

Glukos = Druvsocker
"DGC är ren energi (glukos)" = "DGC är rent druvsocker"

Det är inte speciellt svårt att förstå.

Klart jag vet att det är rent druvsocker, jag skulle bara se vad reaktionen blev.... Men iallafall så tycker jag fortfarande att MultiPro 32x är den bästa multivitaminen, så nånting har dom gjort rätt.

Olof Herlin
2006-04-29, 19:42
Klart jag vet att det är rent druvsocker, jag skulle bara se vad reaktionen blev.... Men iallafall så tycker jag fortfarande att MultiPro 32x är den bästa multivitaminen, så nånting har dom gjort rätt.
*whatever* haha

Yankeee
2006-04-29, 19:45
Men iallafall så tycker jag fortfarande att MultiPro 32x är den bästa multivitaminen, så nånting har dom gjort rätt.

Vad har du jämfört med?

Olof Herlin
2006-04-29, 20:02
Kan men ens känna vilka vitamintillskott som är bra och inte. Äter man ordentligt känner man ju ingenting alls (även om det säkert är bra ändå).

jwzrd
2006-04-29, 20:37
Hur fan kan ni säga att det är dyrt!! Vad köper ni för lågprisvarianter av kosttillskott, sånt på Ica eller konsum ? Det är ju halva priset mot vad dom större märkena som BSN, ON, Muscletech osv. tar för sina, iof inte samma kvalité men ändå bra grejer. Jag har kört deras multivitamin "MultiPro 32x" ett bra tag och det är den bästa jag har provat, har provat en hel del från dom större märkena innan men denna är den bästa hittills. Nä, jag undrar var ni som tycker deras kosttillskott är dyra handlar nånstans..... Sen tror jag inte att det är rent druvsocker heller... men vissa vet ju allting om allt!

Men... det står på burken vad den innehåller. Hur känns det förresten att äta ett "bra" multivitamintillskott? Vad är skillnaden? Duschar du i vatten från flaska också? Det är ju dyrare och har bättre kvalitet?

CaptainCharisma
2006-04-30, 19:52
Men... det står på burken vad den innehåller. Hur känns det förresten att äta ett "bra" multivitamintillskott? Vad är skillnaden? Duschar du i vatten från flaska också? Det är ju dyrare och har bättre kvalitet?

Haha, du är verkligen trångsynt! Det märker man genom att man mår bättre och orkar mer under dagen. Jag äter ordentligt och rätt och bland dom multivitaminerna jag har provat innan (dahlblads, twinlab, ON) så är denna den enda som jag märker skillnad av under dagen. Plus att du ska ta en multivitamin varje dag eftersom det inte alls är säkert att du får i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver under en hel dag i den maten du lagar. Speciellt viktigt när man tränar. Du vet säkert en hel del om vad du stoppar i dig en hel dag och att du får i dig rätt grejer, men får du tillräckligt av allt? Är du verkligen säker på det? Själv är jag inte det så det är därför jag käkar multivitamin. Och förresten så behöver jag inte duscha i vatten från flaska, jag bor i sverige, så det är tillräckligt rent. Din sista kommentar var rätt löjlig och meningslös faktiskt. Kan du inte komma på nåt bättre......

EiseltUK
2006-05-01, 13:47
Jag tycker det ser ut som ett ganska vanlig multivitamin-mineral.

Standardråvaror och inte speciellt höga doser (om man nu är ute efter det) förutom på B-vitaminerna där man har tagit i lite extra. Mineralerna är istället ganska lågt doserade undantaget järn (18 mg) vilket jag hellre skulle vara helt utan.

/ Henrik

muskelbyggarn
2006-05-01, 20:49
DGC är mycket riktigt dextros. Till en början så tog jag inte in det i sortimentet för att det kändes fel att sälja det när ICA är billigare :cool:

Men tydligen så är det en del som vill ha DGC även om jag på inrådan rekommenderat ICAs eller de andra matvarubutikerna som säljer Dextropure.
"Men jag vill ha DGC!" ok tänkte jag, jag skall inte tjata emot :)

Vänl,,,
Tobbe

aliquis
2006-05-01, 21:34
DGC är mycket riktigt dextros. Till en början så tog jag inte in det i sortimentet för att det kändes fel att sälja det när ICA är billigare :cool:

Men tydligen så är det en del som vill ha DGC även om jag på inrådan rekommenderat ICAs eller de andra matvarubutikerna som säljer Dextropure.
"Men jag vill ha DGC!" ok tänkte jag, jag skall inte tjata emot :)

Vänl,,,
TobbeSå säger de att folk som tränar är dumma ;)

Fartman
2006-05-02, 11:28
Klart jag vet att det är rent druvsocker, jag skulle bara se vad reaktionen blev.... Men iallafall så tycker jag fortfarande att MultiPro 32x är den bästa multivitaminen, så nånting har dom gjort rätt.
I mina ögon har dom gjort rätt mycket rätt, jag menar dpm lyckas kränga druvsocker för 200kr/kg! Mycket kan man säga om AST men dåliga affärsmän verkar dom då inte vara.

jwzrd
2006-05-02, 12:20
Haha, du är verkligen trångsynt! Det märker man genom att man mår bättre och orkar mer under dagen. Jag äter ordentligt och rätt och bland dom multivitaminerna jag har provat innan (dahlblads, twinlab, ON) så är denna den enda som jag märker skillnad av under dagen. Plus att du ska ta en multivitamin varje dag eftersom det inte alls är säkert att du får i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver under en hel dag i den maten du lagar. Speciellt viktigt när man tränar. Du vet säkert en hel del om vad du stoppar i dig en hel dag och att du får i dig rätt grejer, men får du tillräckligt av allt? Är du verkligen säker på det? Själv är jag inte det så det är därför jag käkar multivitamin. Och förresten så behöver jag inte duscha i vatten från flaska, jag bor i sverige, så det är tillräckligt rent. Din sista kommentar var rätt löjlig och meningslös faktiskt. Kan du inte komma på nåt bättre......

Trångsynt? Om det är vad det innebär att vara trångsynt snarare än lättlurad så väljer jag det varje dag. Är DU säker på att du får i dig rätt saker i rätt mängder enbart för att du tycker att du mår bättre och för att du äter en särskilld tablett så är du grundlurad. Antioxidanter, exempelvis, saknar helt effekt om dom intas i tablettform, dom blir inaktiva. C-vitamin kräver järn och diverse andra hjälpämnen för att fungera, höga doser eller fel kombination av C-vitamin och andra ämnen påverkar upptaget. Vissa mineral och vitaminer är giftiga. Jag äter en blandad kost från hyffsat varierade källor, så obehandlat och oprocessat som praktiskt möjligt, det finns ingen mening för mig att slänga pengar på något så effektlöst som ett multivitamin- och mineraltillskott.

Vad var egentligen felet på sista kommentaren? Du köper dextros för 200kr/kg istället för 30 (eller vad det kostar på ICA)? Samma jävla pulver. Antagligen samma fabrik, distributör och grossist också. Om jag tappar vatten på flaska och säljer det till dig under namnet VGC och lägger på en mild 600%:ig prishöjning, köper du varan då?

norsk_gadd
2006-05-02, 14:20
Trångsynt? Om det är vad det innebär att vara trångsynt snarare än lättlurad så väljer jag det varje dag. Är DU säker på att du får i dig rätt saker i rätt mängder enbart för att du tycker att du mår bättre och för att du äter en särskilld tablett så är du grundlurad. Antioxidanter, exempelvis, saknar helt effekt om dom intas i tablettform, dom blir inaktiva. C-vitamin kräver järn och diverse andra hjälpämnen för att fungera, höga doser eller fel kombination av C-vitamin och andra ämnen påverkar upptaget. Vissa mineral och vitaminer är giftiga. Jag äter en blandad kost från hyffsat varierade källor, så obehandlat och oprocessat som praktiskt möjligt, det finns ingen mening för mig att slänga pengar på något så effektlöst som ett multivitamin- och mineraltillskott.

Vad var egentligen felet på sista kommentaren? Du köper dextros för 200kr/kg istället för 30 (eller vad det kostar på ICA)? Samma jävla pulver. Antagligen samma fabrik, distributör och grossist också. Om jag tappar vatten på flaska och säljer det till dig under namnet VGC och lägger på en mild 600%:ig prishöjning, köper du varan då?

:bow: *yourock*

(och jag tycker annars att JWZRD är en ganska bitter typ ;) )

Nitrometan
2006-05-02, 16:23
Vad var egentligen felet på sista kommentaren? Du köper dextros för 200kr/kg istället för 30 (eller vad det kostar på ICA)? Samma jävla pulver. Antagligen samma fabrik, distributör och grossist också. Om jag tappar vatten på flaska och säljer det till dig under namnet VGC och lägger på en mild 600%:ig prishöjning, köper du varan då?
JBPW = Jwzrd Bottled Power Water !!! FFS!!!

Vad kan en halvliter kranvatten kosta? 10 öre?

0,1 * 6 = 0,6

Nej, nej, nej... Så billigt kan du inte sälja ditt power water.

Minst 30 spänn för en flaska!

http://www.codersblock.com/images/lj/full/omg.jpg

CaptainCharisma
2006-05-02, 19:14
Hahahaha, du är verkligen korkad om du tror att det du äter är helt obehandlat och inte har gått igenom nån process.. En nyhet till dig, allting går igenom en viss process innan det kommer ut till konsumenten, eller tror du att bönderna sköljer av morötterna och åker till ica och lämnar dom eller? Nä, dom kommer från en fabrik nånstans dom med, även om det står ekologiskt på påsen, plus att dom kan vara besprutade med diverse bekämpningsmedel också. Men du kanske odlar dina egna grönsaker i trädgården? Isåfall har du nog rätt! Och sen handlar jag inte på Ica för det är ett jäkla skitställe. Och jag bryr mig inte heller om nån futtig hundralapp i mellanskillnad. Pengar är inte ett så stort problem för mig så att jag måste jaga prislappar. Jag kan duscha i vatten på flaska också om du vill det, det rör mig inte i ryggen. Haha.

Jorgen
2006-05-02, 19:34
CaptainCharisma: Du kan lika gärna lägga ner det där på direkten. Du kommer bara att göra bort dig ännu mer om du fortsätter.
Eller, vadå kan? Du skall lägga ner det där på direkten.

jwzrd
2006-05-02, 19:55
Hahahaha, du är verkligen korkad om du tror att det du äter är helt obehandlat och inte har gått igenom nån process.. En nyhet till dig, allting går igenom en viss process innan det kommer ut till konsumenten, eller tror du att bönderna sköljer av morötterna och åker till ica och lämnar dom eller? Nä, dom kommer från en fabrik nånstans dom med, även om det står ekologiskt på påsen, plus att dom kan vara besprutade med diverse bekämpningsmedel också. Men du kanske odlar dina egna grönsaker i trädgården? Isåfall har du nog rätt! Och sen handlar jag inte på Ica för det är ett jäkla skitställe. Och jag bryr mig inte heller om nån futtig hundralapp i mellanskillnad. Pengar är inte ett så stort problem för mig så att jag måste jaga prislappar. Jag kan duscha i vatten på flaska också om du vill det, det rör mig inte i ryggen. Haha.

Läskunnigheten var det si och så med märker jag. Det är ok, jag ska inte ägna mig åt mer lyteskomik nu.

bear.flowertwig
2006-05-03, 10:19
Har en bekant som åkt dit på AST. Hatten av för att de verkligen "lyckas" hjärntvätta folk. Påminner mig om pyramidspelsdårar som VÄGRAR se sakerna som de är... Tröttsamt, speciellt när de ska "frälsa" andra.