Visa fullständig version : spelar intaget av omega-3 roll?
argh, svårt att rubricera detta.
Vad jag undrar är ifall man kan "periodisera" omega-3 intaget?
Min undran är om det är lika fördelaktigt att inta mängden 2x under en vecka, för att inte inta ngt under nästa vecka (summa: 2x på två veckor) som om man tog x under båda två veckor (summa: 2x på två veckor)?
Det känns lite underligt ifall man skulle kunna ´lagra´omega-3, men man vet ju aldrig.
Anledningen till frågan är:
"Apparently, many of the physiological effects of CLA can be reversed by fish oil."
Diabetes. 2005 Feb;54(2):412-23.
Ja du lagrar fett i kroppen.
Omega-3 är inte så viktigt att det är jämt utspritt utan det är ett genomsnitt av fettintaget under en längre period som har betydelse, även om jag inte ser någon mening med att strunta i det varannan vecka?
Ja du lagrar fett i kroppen.
Omega-3 är inte så viktigt att det är jämt utspritt utan det är ett genomsnitt av fettintaget under en längre period som har betydelse, även om jag inte ser någon mening med att strunta i det varannan vecka?
Gött då. Grejjen var den, att jag var nyfiken på att testa CLA (tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1502994#post1502994) och vill då inte köra extra omega-3 samtidigt som eventuellt CLA, då detta blir verkningslöst.
Ungefär hur lång period är en längre period ?
Vad händer om man halsar en flaska fiskolja?
Är det korkat även om man lider brist på det?
Funderar på hur man snabbast kan återställa en balans mellan Omega 6 och Omega 3. I och med att det är fett så kanske det fungerar att ta stora mängder udner en kort tid för att sen äta "normalt" när man tror att man fått i sig tillräckligt.
Ungefär hur lång period är en längre period ?
Bra fråga och jag vill också veta ett bättre svar än vad jag nog kan komma fram till.
Livsmedelsverket rekommenderar fet fisk tre gånger i veckan (Nu blev jag osäker men jag tror det är tre?.) vilket tyder på att några dagar går bra, om man drar en något extrem slutsats av det så kan man ha minst 8 dagar mellan intagen (Torsdag vecka 1 t o m torsdag vecka 2).
Om man ska mäta förändringar pga fiskolje kompletering av kosten så kan det ta över en månad innan man märker något men för vissa funktioner kan man märka effekt snabbare.
Hur mycket släpar effekten efter intaget av fiskolja om man nu inte vill att det ska krocka med CLA:t? Jag har inte läst in mig på den mekanismen överhuvudtaget så jag har ingen aning.
Jag skulle gissa att växla mellan en vecka med fiskolja och en vecka utan går bra och de långsiktiga effekterna blir troligtvis inte sämre för det men jag vet inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.