handdator

Visa fullständig version : Låsa ut armarna i bänkpress?


Chandler
2006-04-26, 10:03
Jag är av ohejdad vana maniskt rädd för att låsa ut leder när jag tränar, men när jag bänkade senast med min nyvunna SL:bekantskap menade han att jag absolut borde göra det. Annars försvinner inte spänningen från triceps tror jag han motiverade det med, varvid jag naturligtvis frågade om det inte är bra. Men det berodde tydligen på. Vad anser ni om "utlåsning"? Själv var jag livrädd för att gå sönder (och är nog ärligt talat det ännu), men det gick nog bra. Väldigt darrigt dedär sista millimetrarna som jag normalt inte kör, men iaf. Obs! Jag vill ännu poängtera att jag alltså inte brukar köra någon form av halv rörelselängd, utan just låta bli den där sista uträtningen.

130kg finsk sisu
2006-04-26, 14:21
Tror nog inte det är nån större risk att skada sej. Personligen upplever jag att de första cm från bröstet är värst med tanke på skador. *flex*

Chandler
2006-04-27, 16:25
Flera åsikter?

WheyProtein
2006-04-27, 17:13
Jag tror inte att det är bra att låsa armbågarna. Finns väl ingen anledning att göra det heller, låser man armbågarna blir ju armarna som pelare och vikten vilar på dem,
och bröstet har då inte speciellt mycket med någonting att göra i det läget.
Jag ser vissa som kör bänk som låser armbågarna och vilar där uppe i flera sekunder innan de känner att de orkar göra en ny repetition.

Jag tycker det är onödigt och riskfyllt (om man kör tungt dvs) att låsa armbågarna.

Buraken
2006-04-27, 17:34
Du ska ALDRIG låsa armarna när du bänkar, folk som säger annat vet inte ett skit om va de pratar om *screwy*

bluelight
2006-04-27, 17:42
Huh, så man ska stanna en bit innan man är i toppläget i bänk? Eller förstår jag fel?

så?

z_bumbi
2006-04-27, 17:47
Vissa människor är överrörliga i armbågsleden och de ska hålla koll på hur armbågarna rör sig i bänken annars är det för mig självklart att man låser ut.

bluelight
2006-04-27, 18:02
Vissa människor är överrörliga i armbågsleden och de ska hålla koll på hur armbågarna rör sig i bänken annars är det för mig självklart att man låser ut.

Ahh, det är jag verkligen inte, tvärt emot om något ;) Dock är min träningspartner lite överrörlig i armbågsleden, ska tala med han om det.

z_bumbi
2006-04-27, 18:20
Ahh, det är jag verkligen inte, tvärt emot om något ;) Dock är min träningspartner lite överrörlig i armbågsleden, ska tala med han om det.

Han bör, om det går utan att han översträcker, i alla fall räta ut armen rakt.
Att översträcka armbågsleden under viktbelastning är nog ingen höjdare i längden däremot.

Chandler
2006-04-27, 19:39
Det här blev ju en intressant diskussion med flera olika åsikter!

Han bör, om det går utan att han översträcker, i alla fall räta ut armen rakt.
Att översträcka armbågsleden under viktbelastning är nog ingen höjdare i längden däremot.

Vad är alltså fördelarna med att räta ut armarna helt?

130kg finsk sisu
2006-04-27, 19:58
Som tävlande i bänkpress så måste jag erkänna att jag sitter med ett flin :cool: på läpparna när man läser "Du ska ALDRIG låsa armarna när du bänkar, folk som säger annat vet inte ett skit om va de pratar om" *yourock*

hmm, nästa tävling skall jag trycka 320-330kg halvvägs och sen påstå åt domaren att "du vet inte ett skit vad du pratar om" *grr27*

Chandler
2006-04-27, 20:04
Ja, det är just det där som gör mig lite tveksam. :D


OT: jag var tvungen att kolla så du inte råkade var min "mentor", men som tur är du för ung. :D

Mart|n
2006-04-27, 20:04
Som tävlande i bänkpress så måste jag erkänna att jag sitter med ett flin :cool: på läpparna när man läser "Du ska ALDRIG låsa armarna när du bänkar, folk som säger annat vet inte ett skit om va de pratar om" *yourock*

hmm, nästa tävling skall jag trycka 320-330kg halvvägs och sen påstå åt domaren att "du vet inte ett skit vad du pratar om" *grr27*

Hehe, nä du ska säga såhär: "Men, men Buraken på ett träningsforum sa att man inte ska låsa ut!!111"

z_bumbi
2006-04-27, 20:07
hmm, nästa tävling skall jag trycka 320-330kg halvvägs och sen påstå åt domaren att "du vet inte ett skit vad du pratar om" *grr27*

:D

A.Pahkamaa
2006-04-27, 20:11
Du ska ALDRIG låsa armarna när du bänkar, folk som säger annat vet inte ett skit om va de pratar om *screwy*

Fan va bra att du upplyser oss, tack! :thumbup:

Chandler
2006-04-27, 20:15
Men helt allvarligt, berätta nu för mig vad det är för fördelar med utlåsning! Förutom att få tävlingslyft godkända förstås. För ledlåsning flyttar ju onekligen bort spänningen från musklerna och belastar istället lederna.

130kg finsk sisu
2006-04-27, 20:22
Alltså den sista 1/4 av ett bänkpresslyft belastar i stort sett bara triceps. Som om du vill träna triceps skall du trycka ut vikten. (Och sen skall du åka till "Mäcken" och ta 5 hamburgare och 3 milkshake *popcorn* :eating: )

Chandler
2006-05-12, 14:59
Alltså den sista 1/4 av ett bänkpresslyft belastar i stort sett bara triceps. Som om du vill träna triceps skall du trycka ut vikten. (Och sen skall du åka till "Mäcken" och ta 5 hamburgare och 3 milkshake *popcorn* :eating: )

(OT)
Nu först tände det vem du var! Du har f-n gått upp 60kg sedan vi möttes i rinkbandy för +10 år sedan! :D Grattis till dina resultat! I dagsläget tror jag dock att jag skulle ha hyggliga möjligheter att skrinna ifrån dig, fast jag inte stått på skridskor på, ja, +10 år. :D

130kg finsk sisu
2006-05-12, 17:57
Utan att veta vem du är så bestämmer vi här och nu att vi tävlar i snabbskrinning nästa vinter...:naughty: :bow: Och sen till Mcdonalds och äter ikapp!*popcorn* :eating: :eating:

bubbe
2006-05-12, 18:47
sisten i mål på isen, bjuder på valfritt antal mcd burglare.

Chandler
2006-05-13, 17:05
Utan att veta vem du är så bestämmer vi här och nu att vi tävlar i snabbskrinning nästa vinter...:naughty: Och sen till Mcdonalds och äter ikapp! :eating:

It's on! ;) Förutsatt att jag hittar skridskor då.

Känner du förresten Mattias från Petsmo? Han kan ju också helt klart räknas till "de större grabbarna". :)


PS. Jag tycker du verkar lite fixerad vid Mäckis; du är väl inte sponsrad? :D

130kg finsk sisu
2006-05-13, 17:38
Visst känner jag Mattias! En hygglig och sympatisk lyftare! Jepp jag är lite fixerad av grillmat därav min kroppshydda...*popcorn*

polaren
2006-05-13, 18:24
Såg en OL tävling på eurosport för ett tag sen, då var det en tjej som var redigt överrörlig i armbågarna, det såg nästan FARLIGT ut när hon hade över 100kg på raka armar :)

OT: Jag låser alltid ut, fast jag är inte så noga när jag värmer på låga vikter.

Garnax
2006-05-13, 19:18
Låser också alltid ut armarna...

Tycker inte det är någon fara, inte som att vikten får ligga där och gona till
sig, direkt efter att armen är rak så är ju vikten på väg ner igen.

Sista repen kan jag stanna med raka armar ta 2 andetag innan jag sänker.

Chandler
2006-05-13, 20:08
Visst känner jag Mattias! En hygglig och sympatisk lyftare! Jepp jag är lite fixerad av grillmat därav min kroppshydda...*popcorn*

Visst e han! Jag har haft äran att få träna med honom några gånger och det har varit grymt givande! :thumbup:

rolf
2006-05-14, 00:02
130kg finsk sisu: Jag blev nyfiken, var bor du? Eftersom du nämde att åka till "Mäcken" och klämma några hamburgare och känner någon i Petsmo låter det ju som om du bor i närheten av Jeppis, eller?

Chandler
2006-05-14, 08:20
130kg finsk sisu: Jag blev nyfiken, var bor du? Eftersom du nämde att åka till "Mäcken" och klämma några hamburgare och känner någon i Petsmo låter det ju som om du bor i närheten av Jeppis, eller?

Kanske det börjar bli dags att Slarti tar sig i kragen och ordnar en Kolozzeum@Finland-träff? Jag har för länge sedan läst i någon gammal tråd att han planerade något sånt...

Karl_alfred
2006-05-14, 09:06
Jag är av ohejdad vana maniskt rädd för att låsa ut leder när jag tränar, men när jag bänkade senast med min nyvunna SL:bekantskap menade han att jag absolut borde göra det. Annars försvinner inte spänningen från triceps tror jag han motiverade det med, varvid jag naturligtvis frågade om det inte är bra. Men det berodde tydligen på. Vad anser ni om "utlåsning"? Själv var jag livrädd för att gå sönder (och är nog ärligt talat det ännu), men det gick nog bra. Väldigt darrigt dedär sista millimetrarna som jag normalt inte kör, men iaf. Obs! Jag vill ännu poängtera att jag alltså inte brukar köra någon form av halv rörelselängd, utan just låta bli den där sista uträtningen.
Försvinner spänningen i triceps när man låser ut? *rolleyes*

130kg finsk sisu
2006-05-14, 09:49
Jag bor i äran och hjältarnas kommun Malax:D :thumbup: :eating: :bow:

rolf
2006-05-14, 10:38
Kanske det börjar bli dags att Slarti tar sig i kragen och ordnar en Kolozzeum@Finland-träff? Jag har för länge sedan läst i någon gammal tråd att han planerade något sånt...

Träff @ Korv-Göran isåfall, och endast om jag får komma iklädd en enorm, svart sopsäck. :D

Jag bor i äran och hjältarnas kommun Malax

Coolt, inte speciellt långt härifrån då med andra ord. :)

Timme
2006-05-14, 11:54
Jag tycker att det är riktigt kul att både Finnar och Svenskar hänger här. Jag har börjat gilla Finnar mer och mer nu. Speciellt sedan ni spöade skiten ur oss i LG Hockey games :) jag var där i Globen och alla Finnar verkade så glada och trevliga.

Hmm, hur många % av Finnlands befolkning kan prata Svenska? Jag trodde ett tag att det bara var Finnar som bodde i Åland som pratade Svenska.

130kg finsk sisu
2006-05-14, 13:08
6% av befolkningen. dvs 300 000. Bosatta på kusterna. Finland är officiellt tvåspråkigt. Men för att ni inte skall dra några förhastade slutsatser måste jag säga att vi svenskpråkiga känner oss som finländare, och ser inget hellre än att Sverige förlorar mot Finland i hockey VM!:naughty:

Chandler
2006-05-14, 17:21
Försvinner spänningen i triceps när man låser ut? *rolleyes*

Åtminstone delvis, ja?

Chandler
2006-05-14, 17:27
Träff @ Korv-Göran isåfall, och endast om jag får komma iklädd en enorm, svart sopsäck. :D


Det var väl just det som det var tal om, om jag inte minns fel. Tyvärr saknar undertecknad bil. :( Måste försöka ordna en om det skulle bli tal om en träff!

Det fanns förresten en rikssvensk (!) översergeant Ajaemelaeus (uttalas visst "Emeleus" för den som är intresserad) i armén när jag var där. Han yttrade ett närmast legendariskt citat, som löd ungefär som följer: "Jag har ätit vid Mustaffas Kebab, Ahmeds Kebab och Muhammeds Kebab och så kommer jag till Korv-Görans i Jeppis, och det var tamejfan den godaste kebab jag någonsin ätit". :D

Chandler
2006-05-14, 17:29
Jag tycker att det är riktigt kul att både Finnar och Svenskar hänger här. Jag har börjat gilla Finnar mer och mer nu. Speciellt sedan ni spöade skiten ur oss i LG Hockey games :) jag var där i Globen och alla Finnar verkade så glada och trevliga.

Hmm, hur många % av Finnlands befolkning kan prata Svenska? Jag trodde ett tag att det bara var Finnar som bodde i Åland som pratade Svenska.

Den svenska bristen på allmänbildning upphör aldrig att förvåna. :D

130kg finsk sisu
2006-05-14, 17:43
Lite kuriosa, Emeleus var i armèN SAMTIDIGT SOM mej oxå. Cool kille. Hade bl.a med sej brochyrer från svenska armèn. Bl.a en brochyr om hur det är att vara homo och transsexuell i svenska Armèn. Kul...:laugh: :laugh: En annan kuriosa kan vara att nämna att 85-90% av oss finländare gör värnplikten. Detta är nu lite off topic men...

rolf
2006-05-14, 18:55
Det var väl just det som det var tal om, om jag inte minns fel. Tyvärr saknar undertecknad bil. :( Måste försöka ordna en om det skulle bli tal om en träff!


Samma här, men då igen bor jag 500m från Göran himself så det ska väl gå att ordna :D

stahlberg
2006-05-15, 08:01
Jag ska återföra tråden till ursprungsfrågan.

Fördelen med att lyfta bänkpress till raka armar är 1) att man kan ha större träningsvikter och 2) att man tränar rörelsen i sin fulla längd, vilket ger mer tricepsträning. Det blir dessutom lättare att koncentrera sig på lyfttekniken i längre (+3 reps) tyngre serier. Den som tävlar i bänkpress ska dessutom träna så tävlingslikt som möjligt, vilket förutsätter att man pressar hela vägen. Tränar man inte tävlingslikt - så att tävlingstekniken automatiseras - så kan det hända att man tränar in en tekniksom man "automatiskt" tar till på tävling, då det viktiga är att koncentrera sig på att lyfta upp den tunga vikten. Dessutom kan det hända att man inte tränar upp styrkan i slutet och får en onödig sticking-point pga felaktig träning.

Fördelen med att inte låsa armarna är att man bevarar "muskelspänningen" hela tiden. En annan fördel är - som framkommit - att den som har överrörliga leder minskar skaderisken. Men den skaderisken är närmast obefintlig.

Ser man till för- resp nackdelar med de olika lyftsätten tycker jag nog att man utan vidare ska lyfta upp stången i bänkpress hela vägen (I SYNNERHET om man är tävlingslyftare).

Pga denna åsikt har jag nu (av Buraken) blivit anklagad för att inte veta någonting om styrketräning. Därför ber jag att få kvittera. Under mina 30 år inom styrketräning har jag träffat både på sådana som vet något om träning och sådana som inte vet. Av Burakens drygt 20 trådar här på kolozzeum har inte ännu framkommit belägg för att han skulle höra till gruppen de som vet något. Undras om han ärligt kan säga samma sak om mina (något flera) inlägg här?

Chandler
2006-05-15, 15:36
:thumbup: Stålis!

Det var ett sånt inlägg jag saknade!

Så det lönar sig alltså att köra hela vägen bara man inte känner av några problem! Och som alltid; variera!