handdator

Visa fullständig version : Blir man fet av mjölk?


remixxa
2006-04-25, 22:37
Jag hörde att man inte bör dricka mjölk under deff då det lägger sig runt magen, även fall man ligger på enegriunderskott. Det var "tydligen något i mjölken som gjorde att man blev fet". Vet många som skippar mjölk under deff och jag har också börjar välja bort de, men hur är det egentligen, bör man oroa sig ang mjölken i sig? (minimjölk tänker jag väl främst på).

Radiohead
2006-04-25, 22:38
lol, aldrig någonsin hört något liknande.

remixxa
2006-04-25, 22:40
lol, aldrig någonsin hört något liknande.

Snabb som en vessla :) nej jag tycker de låter lite skumt, men kolla upp bör man, annars smör man :D

muffe85
2006-04-25, 22:47
Jag väljer bort mjölk PGA Kcal.
mellanmjölk 47Kcal/100g
Minimjölk 30Kcal/100g

Detta skulle innebära att alla som dricker mjölk är tjocka :P har en kompis som dricker typ 3-4l mjölk om dagen o har svinsvårt för att gå upp i vikt, så det är nog en myt! :P

Jag tror på Kcal in kcal ut.

remixxa
2006-04-25, 22:53
Jag väljer bort mjölk PGA Kcal.
mellanmjölk 47Kcal/100g
Minimjölk 30Kcal/100g

Detta skulle innebära att alla som dricker mjölk är tjocka :P har en kompis som dricker typ 3-4l mjölk om dagen o har svinsvårt för att gå upp i vikt, så det är nog en myt! :P

Jag tror på Kcal in kcal ut.

Jo men de kan ju bero på en hel del andra faktorer, ämnesomsättning osv, att han har svårt att gå upp i vikt. Finns dom som dricker grädde och äter smör i stora lass med endå ligger på stabil vikt.

muffe85
2006-04-25, 22:56
Jo men de kan ju bero på en hel del andra faktorer, ämnesomsättning osv, att han har svårt att gå upp i vikt. Finns dom som dricker grädde och äter smör i stora lass med endå ligger på stabil vikt.

Ja, precis som jag menar.
Det är inte produkten i sig utan helheten, Kcal in Kcal ut.

Tolkia
2006-04-25, 23:00
Du blir fet av mjölk om du dricker mer än du behöver. Men då är det ju ingen egenskap hos MJÖLKEN som gör dig fet, utan ditt sätt att konsumera den.

devi
2006-04-25, 23:43
Mjölk innehåller kasein som kan vara svårt för kroppen att bryta ner fort om det kommer i stora mängder. Rätt eller fel?

Yankeee
2006-04-26, 04:45
Mjölk innehåller kasein som kan vara svårt för kroppen att bryta ner fort om det kommer i stora mängder. Rätt eller fel?

Fel. Var en tråd om det nyligen.

King Grub
2006-04-26, 04:49
Kalcium från i synnerhet mjölkprodukter har en uppreglerande effekt på fettoxidationen, och då speciellt vid energiunderskott.

Det kan handla om en 25-35 gram större fettoxidation per dygn vid en högkalciumkost i jämförelse med lågkalciumkost, där kalciumintaget är baserat på mjölkprodukter (Obesity Research 13:2102-2112 (2005)).


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=16373953

Kalcium verkar ha en effekt på fettmetabolismen, men dom exakta mekanismerna är oklara. Man har lagt fram teorier från ökad fettmängd i avföringen, till lipolys från adipocyter och fettsyreoxidation, från parasköldkörtelhormon och 1,25-dihydroxyvitamin D. Man har inte genom mätningar kunnat komma fram till ett enhetligt svar, och om det finns en sådan mekanism, är det antagligen en liten sådan, som dock kan ha effekt på övervikt på sikt.

Kalciumrik kost verkar mildra kroppsfettackumulering och viktökning under perioder av överätning, samt öka fettnedbrytningen och bibehålla metabolismen på en hög nivå under kalorirestriktion, en effekt som möjligen är medierad genom cirkulerande kalcitriol som reglerar intracellulär Ca(2+). Preliminära humanstudier på adipocytmetabolism visar på en effekt av intracellulär Ca(2+) vad gäller reglering av lipidmetabolism och triglyceridinlagring, där ökad intracellulär Ca(2+) stimulerar lipogen genexpression och lipogenes och undertryckning av lipolys, vilket resulterar i ökad fettinlagring, medan högkalciumdieter inhiberar lipogenes, främjar lipolys, lipidoxidering och termogenes i djurförsök. Just kalcium från mjölkprodukter utövar en större positiv effekt än andra källor, något som antas bero på vasslefraktionen av mjölkproteinet och dess bioaktiva beståndsdelar: angiotensinkonverterande enzyminhibitorer och en fördelning av BCAA som agerar synergistiskt med kalcium. Antagligen finns ytterligare mekanismer, som inte är klarlagda, då ovanstående ensamt inte till fullo kan förklara effekten.

Intressant är att kalcium från mjölkprodukter kan minska kroppsfettsmängden utan kalorirestriktion:

"Three daily servings of dairy products result in significant reductions in body fat mass in obese humans in the absence of caloric restriction."

Am Coll Nutr. 2005 Dec

Ninjasmurf
2006-04-26, 04:57
Anledningen till att dom som deffar tar bort mjölk produkter mot slutet av deffen (tävlingsdeff inte beachdeff) är att man "lägger på sig" vatten av dessa. Om det är sant vet jag ej.
Kan dock tänka mig att det är där myten uppstått.

timoat
2006-04-26, 05:36
aha, där står det att det inträffar vid överätning, jag antar då i samband med feta produkter. Rent teoretiskt bör man då alltså äta extra kalcium och dricka kacliumberikad mjölk i samband med hetsätningsdagar (som går under termen "ätardagar" här för folk som inte gillar sanningen) eftersom de tydligen hade uppmätt större mängd fett i avföringen då.

z_bumbi
2006-04-26, 06:56
Rent teoretiskt bör man då alltså äta extra kalcium och dricka kacliumberikad mjölk i samband med hetsätningsdagar (som går under termen "ätardagar" här för folk som inte gillar sanningen) eftersom de tydligen hade uppmätt större mängd fett i avföringen då.

Kalcium i stora mängder ger inte bättre effekt (Det finns en högsta gräns) men innebär vissa risker istället.

Ätardagar fyller en funktion och alla stoppar inte i sig allt de ser..

timoat
2006-04-26, 07:04
Men de flesta gör det.

jewzie
2006-04-26, 07:25
Kvarg innehåller kalcium :E

Cerberus
2006-04-26, 07:36
Kan förklara varför min deff gått så bra :D äter mest mjölkproteiner, vassle, kasein, kvarg :)

MikeAlex
2006-04-26, 08:33
Proteinpulver innehåller ju också en massa Kalcium. Det borde alltså fungera lika bra, och om man redan tar det anyways så...