handdator

Visa fullständig version : Aminosyror, varför?


Linnet
2002-11-19, 21:26
Läser kemi och är intresserad av den kemiska delen av näringslära som en hobby eller något. Jag har gått och funderat på det här med intag av enskilda Aminosyror som Glutamin och Alanin om varför det skulle finnas någon anledning och om det skulle finnas någon anledning till att inta dessa separat. Jag har disskuterat detta med min kemilärare och med en person jag känner som är läkemedelskemist och som styrketränar regelbundet. Båda ställer sig mycket frågande till att inta dessa, speciellt eftersom dessa personer som intar aminosyrorna redan har ett mycket högt intag av protein. de sade båda rent ut att det var lika bra att slänga pengarna i sjön för kroppen skulle inte ha någon möjlighet att tillgodogöra sig dessa aminosyror. Om det finns någon som inte håller med och som har belägg för detta skulle det vara skoj att höra varför.

z_bumbi
2002-11-19, 21:38
Linnet: Kul fråga och då jag inte heller hittat några belägg för extra intag av glutamin så kan jag hänga med på din tråd.

Grahn
2002-11-19, 21:42
Sällar mig till mängden som undar över detta.

Munter
2002-11-19, 22:11
Men öh, du får vääärsta pumpen ju. Växer som f-n! :p

Den enda nytta jag haft av perioder med glutamin är att det är lätt att få i sig före morgonpromenaderna om man nu inte är sugen på en sliskig proteinshake.

The Dwag
2002-11-19, 23:32
Från T-mag !


"So when all is said and done, I pretty much agree with Dave's appraisal of the value of glutamine supplementation for well-fed weightlifters and bodybuilders. Considering how much protein most bodybuilders consume, additional glutamine supplementation are probably worthless. However, like any other question, there isn't a black and white answer. There do remain a few situations, as discussed above, that glutamine might be a supplement to consider. Personally, I only prescribe it to my skiers during altitude and glacier training, to steroid users coming "off," to bodybuilders during the last few weeks of competition dieting, and to people who are injured and trying hard to recover. And, of course, to those with legitimate wasting conditions. If you don't fall into any of these categories, spend your money on more groceries"

self
2002-11-20, 12:18
Ur Kost & kosttillskott för idrottare


"Olympisk Support: Anders Forslund Effekten av fysisk aktivitet på proteinomsättningen"

De viktiga substraten under fysiskt arbete är kolhydrater och fett. Energileveransen från protein
och aminosyror är högst 5–10%. Trots detta är omsättningen av aminosyror i den arbetande
muskeln betydande, men betydelsen av denna omsättning är inte klarlagd. På Centrum för
Muskelforskning i Köpenhamn undersöker vi hur supplementering av specifika aminosyror
påverkar omsättningen av aminosyror genom att mäta hur upptag och frisättning från muskeln
påverkas samt hur aminosyranivån i muskeln förändras i samband med fysiskt arbete.
Proteinerna i kroppen och i vår föda består i huvudsak av 20 aminosyror. Aminosyrorna
delas in i två grupper: essentiella och icke-essentiella aminosyror. De essentiella aminosyrorna
kan kroppen inte bilda själv utan dessa måste tillföras i kosten. De är åtta stycken: valin, isoleucin,
leucin, lysin, metionin/cystein, treonin, tyrosin/fenylalanin och tryptofan samt histidin
(för barn). De icke-essentiella aminosyrorna kan kroppen däremot bilda själv. De är alanin,
arginin, asparagin, asparaginsyra, glutamin, glutaminsyra, glycin, prolin och serin.
Proteinerna i vår föda bryts ned till peptider och aminosyror i mag-tarmkanalen och tas upp i
blodet huvudsakligen som aminosyror. De flesta aminosyror tas därefter upp av levern och
metaboliseras där, dock ej de grenade aminosyrorna som smiter förbi levern och tas upp i
muskeln och omsätts där. Det första nedbrytningssteget av de grenade aminosyrorna är en
transaminering till en ketosyra som antingen oxideras i muskeln eller frisätts från muskeln och
transporteras med blodet till levern och bryts ned där. I samband med nedbrytningen av de
grenade aminosyrorna i muskeln bildas alanin och glutamin, vilka i stor utsträckning frisätts
från muskeln. Alanin transporteras med blodet till levern där glukos bildas. Glutamin transporteras
huvudsakligen till njurar och tarm. I njurarna bildas ammoniak som är viktig för att
upprätthålla syra-bas balansen i kroppen. När det gäller tarmen är glutamin ett mycket viktigt
substrat för tarmens celler. Bildningen av alanin för glukosproduktion i levern har sannolikt
endast betydelse vid långvarig fasta eller svält. Produktionen av glutamin är däremot mer
betydelsefull eftersom kroppens immunförsvar har behov av glutamin för en adekvat funktion.
I vila frisätts aminosyror från muskeln. Detta beror troligtvis på den stora omsättning av
protein som kontinuerligt sker i muskeln. Några aminosyror tas emellertid upp av muskeln,
den som är kvantitativt mest betydelsefull är glutaminsyra. De två aminosyror som frisätts i
störst mängd är alanin och glutamin. Dessa två utgör tillsammans ca 50–60% av de aminosyror
som frisätts i vila. Eftersom alanin och glutamin utgör mindre än 10% av de aminosyror som bygger
upp muskelprotein kan frisättningen av alanin och glutamin inte enbart förklaras av en
ökad proteinnedbrytning. En syntes av alanin och glutamin måste följaktligen ske i muskeln.
Det praktiska tillvägagångssättet när man vill mäta upptag och frisättning av aminosyror från
en muskel är följande: Katetrar läggs in i en artär (t ex arteria femoralis) och en ven (vena
femoralis, om man önskar mäta även benmuskulaturen), blodprover tas samtidigt från artär
och ven och blodflödet mäts vid ungefär samma tidpunkter. Detta görs i vila, vid upprepade
tillfällen under arbete samt under återhämtningsfasen efter arbete. Upptag resp. frisättning av
aminosyror från muskeln erhålls genom att multiplicera den arteriovenösa koncentrationsskillnaden
för varje enskild aminosyra med blodflödet. Genom att dessutom mäta vilka förändringar
i aminosyrahalt som sker i muskeln får man en bild av aminosyraomsättningen under
arbetet.

När man sätter igång att träna behövs energi, glukos tas upp från blodet och glykogen
bryts ned. Då bildas pyruvat som delvis omvandlas till alanin i muskeln. Aminogruppen i
alanin härrör huvudsakligen från de grenade aminosyrorna vars oxidation ökar under fysiskt
arbete. Även produktion och/eller frisättning av glutamin ökar under arbete. Dessutom ökar
blodflödet ca 30 ggr. Vid cykelarbete har man ett blodflöde på 7–8 l/min i varje ben vilket gör
att man får en kraftigt ökad frisättning av aminosyror från muskeln, framför allt alanin och
glutamin. Tvärtemot vad man kan förvänta sig erhölls även en ökad frisättning av de grenade
aminosyrorna under cykelarbete. Under långvarigt arbete ökar däremot upptag och oxidation
av de grenade aminosyrorna. Det finns undersökningar som tyder på att det enzymsystem
som reglerar nedbrytningen av grenade aminosyror i muskeln aktiveras när glykogenhalten i
muskeln sjunker vilket ger en ökad oxidation av de grenade aminosyrorna. Frågan man ställer
sig är emellertid varför det sker en ökad omsättning av aminosyror i muskeln under fysiskt
arbete. Det energitillskott som detta ger kan knappast vara orsaken till den ökade omsättningen
av aminosyror eftersom det är relativt litet. Kan det vara för att producera substrat för
glukosproduktion i levern, kan det vara för att producera glutamin för immunförsvarets celler
eller är det en länk mellan muskel och hjärna för att signalera trötthet?
Även efter arbetets slut frisätts aminosyror från muskeln i större utsträckning än i vila, men
ca 30 min efter arbete är frisättningen tillbaka på vilonivå igen. I motsats till de flesta andra
aminosyror tas emellertid de grenade aminosyrorna upp av muskeln i viloperioden efter arbete,
ända upp till två timmar efter avslutat arbete sker ett upptag av dessa aminosyror. Detta
gäller efter 60 min cykelarbete. Vid andra typer av arbete, t ex enbensarbete såväl koncentriskt
som excentriskt tyder tillgängliga data på att frisättningen av aminosyror från muskeln är förhöjd
i flera timmar efter arbetets slut.

Som ett resultat av den ökade omsättningen av aminosyror under arbete sker förändringar
även i aminosyranivån i muskeln. Under långvarigt cykelarbete ökar koncentrationen av alanin
i muskeln sannolikt beroende på den ökade produktionen av alanin (se ovan), även nivån av de
aromatiska aminosyrorna, tyrosin och fenylalanin, ökar. Eftersom dessa aminosyror inte omsätts
i skelettmuskeln tyder detta på att det sker en nettonedbrytning av protein i muskeln
under arbete. Vad gäller glutaminnivå ser man inga förändringar trots det kraftiga utflödet av
glutamin från muskeln under arbete. Detta kan bero på att koncentrationen av glutamin är så
hög i muskeln, ca 50–200 gånger högre än de flesta andra aminosyror. Koncentrationen av alanin
i muskeln är också hög, dock endast ca 20% av glutaminnivån. Nivån av de grenade
aminosyrorna tycks antingen sjunka eller förbli oförändrad under långvarigt arbete. Under
långvarig cykling sjönk koncentrationen av grenade aminosyror med 20% medan vid olika
långlopp som maraton och Lidingöloppet erhölls ingen skillnad i nivån före och efter loppet.
De tre grenade aminosyrorna har rönt stort intresse på grund av de metabola effekter som
tillskrivits dem. För det första är de grenade aminosyrorna en viktig kvävekälla vid syntesen av
glutamin. Intag eller infusion av grenade aminosyror såväl i vila som under fysiskt arbete ger
en ökad frisättning av glutamin från muskulaturen och därmed förhöjd nivå av glutamin i
blodet. En bibehållen nivå av glutamin i blodet är av stor vikt för immunförsvarets funktion
eftersom glutamin är ett viktigt substrat för immunförsvarets celler. För det andra tros de
grenade aminosyrorna, framför allt leucin, ha en anabol effekt på skelettmuskeln, dvs. stimulera
proteinsyntes och/eller minska proteinnedbrytning. En situation där man skulle kunna
ha nytta av denna effekt är under hårt fysiskt arbete där mycket talar för att man har en
nettonedbrytning av protein. I linje med detta kunde den ökning av tyrosin och fenylalanin
som sker i muskeln under arbete och som är en indikation på att det sker en nettonedbrytning
av protein, förhindras hos försökspersoner som fick grenade aminosyror under två långlopp.
En tredje orsak till det speciella intresse de grenade aminosyrorna rönt är att de transporteras
in i hjärnan med samma mekanism som de aromatiska aminosyrorna (tyrosin och tryptofan)
som är utgångsämnen för neurotransmittorer i hjärnan. De grenade aminosyrorna kan därigenom
påverka transporten av aromatiska aminosyror in i hjärnan och därmed också syntesen av
neurotransmittorer.

Ojdå detta var mycket info -:blah:

adde
2002-11-20, 13:52
Finns en massa studier som påvisar positiva effekter redan vid så låga doser som 2 gram glutamin. Sök på pubmed.

/adde

Linnet
2002-11-20, 20:05
Vilken proteinnivå låg försökspersonerna på? Vem har utfört studien?

Kost och Kosttillskott för idrottare gör mig väldigt misstänksam gentemot studien?

Någon som kan peka på en fristående studie som inte är sponsrad av "branchen"?

Kan tyvärr inte sätta alltför stor tilltro till artikeln i nuläget.

eiselt
2002-11-25, 14:49
Frågan är hur mycket glutamin som når blodbanan från t ex en köttbit? Om du söker efter analyser på glutamininnehåll i olika proteiner så kommer du inte hitta mycket. Detta beror på att glutamin förstörs så lätt att det knappt går att analysera. Vad händer med en köttbit som dels legat i kyldisk en vecka och sedan stekts?

Kroppen kan själv tillverka glutamin men man vet att vid stress så ökar behovet så mycket att kroppens egna syntes inte räcker till. Därav namnet "semi-essentiell" aminosyra. Vid stress använder tarmcellerna betydligt mer glutamin än normalt och om man inte äter tillräckligt med glutamin så kommer detta att tära antingen på musklerna eller gå ut över tarmarnas hälsa.

Jar tror att glutaminet styrka genemot proteiner ligger i dess snabba effekt. Det finns knappast något tillskott som så snabbt rättar till protein(kväve)balansen i kroppen efter träning.

Mvh
Henrik

z_bumbi
2002-11-25, 15:02
adde: Jo det är det jag gjort, om jag är en sjuk människa som ligger på intensiven och gärna inte har ätit på ett tag ger det bra effekt.
Är jag en frisk människa som äter ordentligt gör det då någon skillnad ?
Själv har jag inte hittat en sådan studie, har du hittat en som visar det så släng in namnet här så jag kan bilda mig en uppfattning om produkten.

Eiselt: Som vanligt vill jag ha en rapport som utförts på en frisk människa som äter mat och inte fastar i 12 timmar innan de testas, även vid fasta i tolv timmar så visar det ju inga större fördelar allt på en frisk människa.
Borde funka bra för långdistanare som har svårt att äta under loppet men en svag vassle blandning borde väl ge ungefär samma effekt ?

eiselt
2002-11-25, 16:03
Man behöver inte vara en någon glutaminforskare för att förstå att effekterna av glutamin inte är väldokumenterade när det gäller friska. Fokus kring glutamin ligger på dess antikatabola egenskaper och då lutar det ju naturligt att man testar på olika patienter. Detta behöver inte betyda att det inte fungerar på friska, men olika påståenden om glutamin bör ses mer som teoretiska spekulationer så får man avgöra om det låter vettigt eller inte. Det finns ju en hel del som tyder på att glutamin kan förbättra immunförsvaret hos tränande och det kan ju vara ett plus och ett tecken på att vissa former av träning kan leda till att den endogena glutaminsyntesen är otillräcklig.

En kroppsbyggare kan ju inte jämföras med en brännskadad patient, men man kan ju inte jämföra målsättningen hos dem heller. Glutamintillskott tas ju oftast direkt efter träning eller direkt på morgonen. Vid just dessa två tillfällen är proteinmetabolismen och aminosyrapoolen ur balans. Att glutamintillskott är ett av de snabbaste sätten att, på oral väg, upprätthålla en positiv krävebalans kan nog inte ifrågasättas. Om man har råd så tycker jag nog att man kan testa glutamin för att se om man får effekt.


Mvh
Henrik

Några referenser som kan vara intressanta....
1) Hammarqvist F et al "Glutamine--a non-essential but important amino acid." Läkartidningen 1992 Aug 19;89(34):2666-8.

2) Antonio J, Street C "Glutamine: a potentially useful supplement for athletes." Can J Appl Physiol 1999 Feb;24(1):1-14

3) Rohde T, Krzywkowski K, Pedersen BK" Glutamine, exercise, and the immune system--is there a link?" Exerc Immunol Rev 1998;4:49-63

4) Petibois C et al "Biochemical aspects of overtraining in endurance sports: a review." Sports Med 2002;32(13):867-78.

5) Krzywkowski K et al "Effect of glutamine supplementation on exercise-induced changes in lymphocyte function." Am J Physiol Cell Physiol 2001 Oct;281(4):C1259-65.

6) MacKinnon LT. "Special feature for the Olympics: effects of exercise on the immune system: overtraining effects on immunity and performance in athletes.") Immunol Cell Biol 2000 Oct;78(5):502-9.

adde
2002-11-25, 16:28
Tom C. Welbourne
Increased plasma bicarbonate and growth hormone after an oral glutamine load.
Am J Clin Nutr. 1995 May;61(5):1058-61.

eller sök på welbourne[au] glutamine

Generellt är det svårt att som forskare få medel att göra studier på friska 'patienter', i bästa fall kan man dra slutsatser ur resultat på kontrollgrupper osv.

/adde

Grahn
2002-11-25, 16:36
Frågan är ju om de där studierna verkligen stöder att en byggare som redan äter mer än nog protein bör lägga ut extra pengar på L-Glutamin.
Gissar på att man får bättre effekt istället lägger pengarna på extra protein.

Dock är det där med tarmluddet intressant, spec för de som har problem med magen som tex matalergiker(tex min fästmö, hon fick ta över större delen av L-Glutamin konsumerandet här hemma! ).

:D

eiselt
2002-11-25, 16:44
Protein är ett primärt kosttillskott. Om man använder proteintillskott och tar Protec Plus så slår man flera flugor i en smäll. :)

/ Henrik

z_bumbi
2002-11-25, 17:28
Får tacka för studierna/artiklarna, ska försöka skaffa fram de som är intressanta under veckan och se vad de innehåller.

De abstrakt jag hittade gav ju inga andra resultat än andra studier jag hittat och den enda som jag hittade i fullversion gav ju inte heller så positivt besked om glutamin.

Att anslagen till forskning på sjuka människor prioriteras förstår jag men det fanns ju två studier gjorda på idrottare i alla fall, visserligen inget som jag kan tolka positivt för glutaminets del vad gäller stryketräning.

eiselt
2002-11-25, 17:43
Nej, tyvärr så finns det inte några direkta belägg för att bygare behöver det, men alltfler använder det och det brukar ju betyda något. Erik Vinnars olika artiklar är ganska intressanta att gå igenom eftersom de visar hur viktigt glutamin är för att hämma mukslkatabolism.

/ Henrik

z_bumbi
2002-11-25, 18:04
Eiselt: Helt plöstligt dyker den här delen av en sångtext upp i mitt huvud: Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt....

Ärligt talat så har det förekommit många roliga kosttillskott genom tiderna som många har använt och tyckt vara bra men de har helt plötsligt försvunnit helt från marknaden...
Säger nu inte att glutamin är ett sådant (Vore ganska bra om effekterna av glutaminet är sanna då det i så fall är ett relativt billigt sätt att förbättra resultatet) men då ingen verkar veta vad som händer i kroppen hos friska människor som inte sysslar med extrem uthållighetsträning och mycket reklam jag har sett om glutamin är direkt felaktig eller saknar relevans för friska människor så undrar jag lite.

Att sätta ihop en studie som bevisar många påstående borde inte heller vara så svårt och att få pengar till, det borde väl någon av de stora leverantörerna av glutmin kunna få fram så att de får sälja mer... bara några tankar.

eiselt
2002-11-25, 18:10
Det är nog inga problem att göra en studie, men ingen kosttillskottsföretag vill vanligen inte satsa på forskning eftersom det inte går att patentera produkterna.

Ett litet citat.....

"Forskning utförd nyligen av den väl ansedda American Journal of Clinical Nutrition, kom man fram till att bara 2 gram glutamin resulterar i att antalet cirkulerande tillväxthormoner ökar med mer än 430%! - Det stämmer 430% Tänk på vad det innebär för muskeltillväxten"

... och om ni ringer och beställer inom 10 minuter. Jag sa 10 minuter, så får ni dessutom den fantastiska morotsskalaren på köpet. :)


/ Henrik

z_bumbi
2002-11-25, 18:23
eiselt: Precis men jag hade för mig det var 340 %....430 % är ju mycket bättre så nu måste jag köpa det... :nono:

Du kanske förstår att jag är skeptisk ?

eiselt
2002-11-25, 18:31
Visst är det roligt. Det låter precis som TV-shop.

Glutamin är inte något jag anser vara ett primärt kosttillskott , men om man har råd och redan äter protein och kreatin så kan det vara värt att lägga pengarna på just glutamin. Därefter brukar jag rekommendera Retibol som är min personliga favorit.

/ Henrik

mikki
2002-11-25, 20:25
Tjat -tjat . Köp burken och prova ! Nu när stort sätt alla företag sänker sina priser och/eller rättare sagt återförsäljaren sänker sina marginaler, då är det väl bare att köpa en burk Glutamin.

Grahn
2002-11-25, 20:27
Och hur märker du skillnaden? Finns inte ett lagligt kostillskott i världen som ger en så stor skillnad att du med säkerhet märker den.

Annat än de som får grymma placebo effekter då de ser ju resultat av allt de tror på.

z_bumbi
2002-11-25, 20:57
mikki: Och vad exakt märker jag för skillnad ? Om jag nu märker något ?
Spelar väl ingen roll om alla sänker mariginalerna, gör det ingen skillnad så är det ju i alla fall bortkastade pengar...
Har en burk hemma men ska diskutera med min läkare om vad hon tror om saken innan jag testar, hon borde ha lite koll på denna typ av produkter annars ska jag lära henne precis som jag har lärt henne skillnaden på olika andra proteinprodukter.

mikki
2002-11-25, 20:57
Jag märker med säkerhet att jag använder kreatin - dels styrkan dels ränns**ten.
Visst får jag placebo - det får jag oxå när jag glömmer bort att det är lättöl i glaset.
Asså ta inte åt dig jag skojjar bara
Håller föresten med dig till en viss del. Okej VÄN
Jag tycker att det är upp till konsumenten att avgöra vad han vill läsa eller rättare se/uppleva när han ser en annons på en produkt - om han nu tror på det eller litar på det eller har förtroende för företaget som säljer/producerat produkten. Jag tycker det är skönt med alla företag som spottar ut flera produkter - den ena häftigare än den andra - Det är bara för mig som konsument att välja och vraka samt prova mig fram. Studier för mig säger inte ett dugg - jag lyssnar på andras åsikter och avgör efter ett eget personligt test om jag har fått positiva erfarenheter/egenskaper av kosttillskottet.
Tycker inte ni att det är kul med alla dessa kosttillkostt produkterna eller?

Linnet
2002-11-25, 21:15
Kan säga att jag provade en burk med Glutamin för att se om det hade någon effekt på min skadade axel. Fick inen effekt alls doseringen var ca 15 gr dag utspritt morgon och kväll. Kände inte heller av någon effekt när jag tränade, vilket gör att jag är skeptisk till att det är någon idé. Jag äter mindre protein än många här också(ca 200 gr dag) vilket gör att jag har svårt att tro att de skulle få bättre effekt av det.

z_bumbi
2002-11-25, 21:45
mikki: Nej jag tycker inte det är kul med alla nya produkter som säljs utan att man kollat upp vad det faktiskt har för effekter.
Personligen ser jag genom reklamen men alla yngre som köper allt som reklamen lovar blåser mycket pengar på allt möjligt skräp och sen så förlorar de tron på sin egen träningsförmåga när pengarna är slut. Man läser ju regelbundet om folk som inte står ut för att träningen går så dåligt bara för att de har slut på glutamin eller något annat kosttillskott...
Det är ju bara att äta mat så växer man !

Om man sedan jobbar med ungdomar i 16-19 års ålder så ser man hur många som gått på alla fällor inom kosttillskott, hade fördelen att jobba som lärare en period och eftersom jag tränade fick jag väldigt många frågor om den saken. Många av grabbarna frågade då om kosttillskott jag aldrig hört talas om och aldrig har hört talas om efter det heller, oftast från väldigt skumma företag på nätet som lovade allt.

Den senaste trenden jag har märkt är att många känner att de måste ha effedrin för att kunna träna ordentligt och det är ett stort och väldigt känt träningssystems fel anser jag då de skriver att effedrin ingår i de kosttillskott som man "måste" ta för att lyckas. Att de även säljer protein i minimala förpackningar till väldigt högt pris gör ju inte saken bättre.
Om en som tränat i ett halvår tar effedrin för att träningen ska gå bra så är det något sjukt med industrin helt enkelt.

EiseltUK
2002-11-25, 21:56
Originally posted by z_bumbi
mikki: Och vad exakt märker jag för skillnad ? Om jag nu märker något ?
Spelar väl ingen roll om alla sänker mariginalerna, gör det ingen skillnad så är det ju i alla fall bortkastade pengar...
Har en burk hemma men ska diskutera med min läkare om vad hon tror om saken innan jag testar, hon borde ha lite koll på denna typ av produkter annars ska jag lära henne precis som jag har lärt henne skillnaden på olika andra proteinprodukter.

Läkarutbildningen är verkligen tung när det gäller kosttillskott. Den inkluderar ungefär en tio sekunders föreläsning - "Kosttillskott behövs ej." :) De kan m a o inget om sånt. Eftersom glutamin numera benäms som en tillfälligt essentiell aminosyra så kan man med träning ligga i riskzonen för att man inte får i sig tilräckligt. Precis som att du kanske tar druvsocker direkt efter träning eftersom det tas up snabbt så kan du ta glutamin får att det återställer proteinbalansen snabbare än vanligt vassleprotein. Glutamin kostar ju inte så extremt mycket så något gram direkt efter träning kan du nog unna dig. Skillnaden kanske man inte märker direkt eftersom proteintillväxt är en långsamprocess, men efter några månader så kanske du märker att du lagt på dig lite mer muskler än vanligt. Och, som jag nämnde tidigare, tar du Protec Plus så får du 5 % rent glutamin på köpet. :)


Mvh
Henrik

EiseltUK
2002-11-25, 22:02
Originally posted by Linnet
Kan säga att jag provade en burk med Glutamin för att se om det hade någon effekt på min skadade axel. Fick inen effekt alls doseringen var ca 15 gr dag utspritt morgon och kväll. Kände inte heller av någon effekt när jag tränade, vilket gör att jag är skeptisk till att det är någon idé. Jag äter mindre protein än många här också(ca 200 gr dag) vilket gör att jag har svårt att tro att de skulle få bättre effekt av det.

Varför skulle glutamin hjälpa din axel. Om du har en skada så har du eventuellt en inflammation och då ska du stretcha och eventuellt ta en kortisonspruta.

Z_Bumbi: De flesta som köper glutamin är inte nybörjare, utan personer som tränat ganska länge. Vi rekommenderar det sekundärt och egentligen bara om det finns en risk för överträning, t ex om man tränar ofta eller långa pass eller kombinerar styrketräningen med uthållighetsträning (där glutaminets effekt är lite mer dokumenterad). Om man äter mycket protein minskar givetvis behovet av att ta glutamin och andra aminosyratillskott. Men om det är någon aminosyra man ska ta så är det definitivt glutamin.

Mvh
Henrik

GhostFace
2002-11-25, 22:09
'EiseltUK' ??!!

Samma person som 'Eiselt'? Samma mamma ?

Schizofren.....? :D ;)

mikki
2002-11-25, 22:17
Originally posted by z_bumbi
mikki: Nej jag tycker inte det är kul med alla nya produkter som säljs utan att man kollat upp vad det faktiskt har för effekter.
Personligen ser jag genom reklamen men alla yngre som köper allt som reklamen lovar blåser mycket pengar på allt möjligt skräp och sen så förlorar de tron på sin egen träningsförmåga när pengarna är slut. Man läser ju regelbundet om folk som inte står ut för att träningen går så dåligt bara för att de har slut på glutamin eller något annat kosttillskott...
Det är ju bara att äta mat så växer man !

- Läng leve kapitalismen och friheten att själv avgöra vad man vill köpa.

Om man sedan jobbar med ungdomar i 16-19 års ålder så ser man hur många som gått på alla fällor inom kosttillskott, hade fördelen att jobba som lärare en period och eftersom jag tränade fick jag väldigt många frågor om den saken. Många av grabbarna frågade då om kosttillskott jag aldrig hört talas om och aldrig har hört talas om efter det heller, oftast från väldigt skumma företag på nätet som lovade allt.

- Fördel att jobba som lärare - vad jobbar du med nu?

Den senaste trenden jag har märkt är att många känner att de måste ha effedrin för att kunna träna ordentligt och det är ett stort och väldigt känt träningssystems fel anser jag då de skriver att effedrin ingår i de kosttillskott som man "måste" ta för att lyckas. Att de även säljer protein i minimala förpackningar till väldigt högt pris gör ju inte saken bättre.
Om en som tränat i ett halvår tar effedrin för att träningen ska gå bra så är det något sjukt med industrin helt enkelt.

- låter som att hela industrin omsätter miljader åter miljader . Men hallå ta en titt på tobakssponsringen, alkoholsponsringen se dig om hela jävla systemet är en stor marknad. Sporten visas varannan timme i vilken tvkanal som helst, alla vill vi köpa lycka och framgång. Helt okej att bara äta mat - men vad väljer du Findus eller Felix, Scan eller Dafgårds. Ta en Snickers Ta det - gör det. Hur som helst är allt sjukt, bara du avgör om du vill bli smittad.

Vilka förtag anser du gör reklam för kosttillskott man "måste" ta för att lyckas?

EiseltUK
2002-11-25, 22:28
Originally posted by GhostFace
'EiseltUK' ??!!

Samma person som 'Eiselt'? Samma mamma ?

Schizofren.....? :D ;)

Samma person, men annan mamma. Sitter hemma och loggade in på nytt ID.

/ Henrik

Grahn
2002-11-25, 23:03
Man ser allt fler som hänger upp alla de resultat de får(eller inte får) på vilka tillskott de trycker i sig.
Det är ingen vidare bra trend inom träning tycker iaf jag.
Om man kunde rensa ut de mer meningslösa tillskotten så kunde folk köpa MER av de verkligt verksamma istället för att sprida sina pengar för tunnt.

Reklamen/företagen i sverige är ändå rätt sansade om man jämför med tex Amerikanska tidningar som fortfarande kör vilt med Before & After bilder.

EiseltUK
2002-11-25, 23:08
Originally posted by Grahn
Man ser allt fler som hänger upp alla de resultat de får(eller inte får) på vilka tillskott de trycker i sig.
Det är ingen vidare bra trend inom träning tycker iaf jag.
Om man kunde rensa ut de mer meningslösa tillskotten så kunde folk köpa MER av de verkligt verksamma istället för att sprida sina pengar för tunnt.

Reklamen/företagen i sverige är ändå rätt sansade om man jämför med tex Amerikanska tidningar som fortfarande kör vilt med Before & After bilder.

Fördelen och tanken med detta forum är att det faktiskt kan hjälpa folk att hitta rätt produkter och kunna dömma ut produkter som är rena fuskgrejer. Tyvärr blir det lite onödig smutskastning ibland.

/ Henrik

Grahn
2002-11-25, 23:09
Jo :) men det här forumets besökare är ju lite mer upplysta än den generella gymmaren. Hmmm fast om de alla kommer hit blir det...seeegt!

mikki
2002-11-25, 23:12
Originally posted by Grahn
Jo :) men det här forumets besökare är ju lite mer upplysta än den generella gymmaren. Hmmm fast om de alla kommer hit blir det...seeegt!


OCH GYMÄGARE!!

EiseltUK
2002-11-25, 23:18
Allra bäst var forumet i börjann när bara jag var här. :) Nä, men ju fler som kommer in desto rörigare blir det och desto med tjaffs blir det. Det är förvirrande för dem som inte kan så mycket om alla med någon form av åsikt yttrar sig eftersom alla tenderar att svara mer eller mindre utförligt och har dessutom lite olika uppfattning.


Mvh
Henrik
"Det finns bara en sanning"

mikki
2002-11-25, 23:22
" Det finns bara en sanning"

:confused:

Du menar väl
" Sanningen fins där ute"
:)

eller
"Alla har sin egna sanning"
:D

Linnet
2002-11-26, 06:24
Har fått en kortisonspruta. Anledningen till att jag provade Glutamin var att jag aldrig fick en ordentlig diagnos eller behandling av min skada, detta gjorde att jag blev väldigt otålig och tänkte att det kan iallafall inte bli sämre av det. Jag provade även Glukosamin utan resultat.

adde
2002-11-26, 08:27
Originally posted by eiselt
Det är nog inga problem att göra en studie, men ingen kosttillskottsföretag vill vanligen inte satsa på forskning eftersom det inte går att patentera produkterna.

Ett litet citat.....

"Forskning utförd nyligen av den väl ansedda American Journal of Clinical Nutrition, kom man fram till att bara 2 gram glutamin resulterar i att antalet cirkulerande tillväxthormoner ökar med mer än 430%! - Det stämmer 430% Tänk på vad det innebär för muskeltillväxten"

... och om ni ringer och beställer inom 10 minuter. Jag sa 10 minuter, så får ni dessutom den fantastiska morotsskalaren på köpet. :)


/ Henrik

Detta är väl snarare ett exempel på hur kosttillskottsföretagen förvränger sanningen. I studien som de hänvisar till (1) så visades att halten GH ökade från 500 till 600 [mmol/L]* vid ett intag om 2 gram glutamin, det kallar jag en ökning på 20%. Nu har jag inte studien framför mig men jag gissar att ökningen på 100 [mmol/L] kan jämföras med en ökning på ca 19 [mmol/L] (4%) utan glutamin. Skillnaden är kanske inte så stor, men dock 430%...
Studien utfördes under cykling på motionscykel.

1. Tom C. Welbourne
Increased plasma bicarbonate and growth hormone after an oral glutamine load.
Am J Clin Nutr. 1995 May;61(5):1058-61.

* om jag minns rätt...

/adde

Daemon
2002-11-26, 09:58
Originally posted by mikki
Vilka förtag anser du gör reklam för kosttillskott man "måste" ta för att lyckas?

AST

z_bumbi
2002-11-26, 10:52
Eiselt: Jag tror ärligt talat att mina tarmläkare vet vad glutamin är....tror inte du det ?

Att kosten inte är av högsta prio på läkarutbildningen håller jag däremot med om men du ska inte jämföra alla läkare som finns i Sverige med nyblivna at-läkare.

Mikki: Som Deamon skriver så är det AST...ta en koll på deras hemsida.

eiselt
2002-11-26, 11:12
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Jag tror ärligt talat att mina tarmläkare vet vad glutamin är....tror inte du det ?

Att kosten inte är av högsta prio på läkarutbildningen håller jag däremot med om men du ska inte jämföra alla läkare som finns i Sverige med nyblivna at-läkare.

Mikki: Som Deamon skriver så är det AST...ta en koll på deras hemsida.

Läkare brukar inte kunna något om kosttillskott, men det har blivit lite bättre under de sentaste tio åren. Jag håller med om att en tarmläkare borde definitivt känna till glutamin! annars ska du fundera på att byta.

Mvh
Henrik