handdator

Visa fullständig version : fråga om proteinsyntes

pecson
2006-04-25, 20:04
Det är såhär att jag använder en kräm mot akne som innehåller vissa ämnen. jag har läst att vissa krämer etc kan nedreglera proteinsyntesen. Tror ni att jag kan använda min kräm utan att förstöra mitt muskelbyggande? Den innehåller Benzo och alkohol bl a

Clyde
2006-04-25, 20:12
Det är såhär att jag använder en kräm mot akne som innehåller vissa ämnen. jag har läst att vissa krämer etc kan nedreglera proteinsyntesen. Tror ni att jag kan använda min kräm utan att förstöra mitt muskelbyggande? Den innehåller Benzo och alkohol bl a

Du äter väl inte krämen hoppas jag på ?

Verni
2006-04-25, 21:01
Du äter väl inte krämen hoppas jag på ?Vissa krämer går in i huden.

Frågade faktiskt Grub om detta men han visste inte, finns nog inte särskilt många studier om detta. Inte särskilt roligt om det skulle hämma proteinsynstesen då jag använder det varje dag året om.

pecson
2006-04-25, 21:17
nae jag äter den inte men t.ex zon salvan nedreglerar proteinsyntesen lokalt har jag läst!

Lizard
2006-04-25, 21:35
Har jag läst och har jag läst...

Du får i dig 1 -2 % av krämen cutant i bästa fall och den nedregleringen torde vara blygsam - lokal eller ej.

"Ska jag ta ibrufen/naproxen/ibumetin/*fyll i valfritt varumärke* eftersom det nedreglerar proteinsyntesen?"
Svar: JA.
Om *valfritt varumärke* gör att du kan fortsätta att träna eller påskyndar/underlättar/genomför att du läker så alla gånger. Den som tränar med nedreglerad proteinsyntes tränar mer än den som inte tränar alls.

Du ska däremot inte ta medicin i onödan, bara för att du har ont behöver du inte knapra utan då ska du vila några dagar i stället.

Lizard

TrIff
2006-04-25, 22:45
Sjukt att sätta benzo i en kräm?

LunaSpice
2006-04-26, 09:45
Sjukt att sätta benzo i en kräm?

Det är bensoylperoxid om jag förtstått det hela rätt och tämligen små mängder.

Trådskapare, jag antar att du har provat med kortisonpreparat eller dylikt och varit i kontakt med din Hudklinik?