handdator

Visa fullständig version : Vikten


Doonkan
2006-04-25, 19:15
Tja !

Jag är ny i Kolozzeum och alla verkar vara trevliga så därför har jag bestämmt mig skriva om mitt lilla problem.

Det är så att jag är 16 år 168 cm och väger endast 50 kg! Jag har ingen aning om vad jag ska äta för att åtminstone gå upp lite och hur ofta jag ska äta. Just nu gymmar jag inte men gjorde det lite förr. Det var inget seriöst. Efter sommarn ska jag försöka gymma seriöst och då kanske ni ser en ny tråd av mig. Jag har inget problem med att äta, allt från pizza till mackor. Nu är frågan vad jag ska äta, något specillt eller behöver jag också kostillskott, vilken då? Förr förra månaden ökade jag 1.5 kg men själv tycker jag inte det räcker. Nu ökar jag inte så mycket. Ibland tröttnar jag på maten eller frukosten jag äter och det skulle vara bra om ni skulle kunna ge tips om vad för frukost jag ska ta.Behöver jag kanske ta någon proteindrink eller något?
Mitt mål är att gå upp minst 10 kg och det är en lång bit kvar så all hjälp är mottas. Ge gärna tips om vad för maträtter är bra och nyttiga, man har en kock här hemma (morsan) som fixar det då.

Mvh doonkan

Mac
2006-04-25, 19:34
Hej och välkommen!

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom denna sida... http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 KingGrubs Deffguide som även är jättebra om du vill öka i vikt.. *flex*

TrIff
2006-04-25, 22:50
jag vägde runt 52kg för två år sen.. då började jag en junk bulk.. jag åt allt jag såg och lät det inte gå 2 timmar utan mat. Vips så hade jag gått upp till 60 redan efter en månad. Var väl säkert för att det var i början som jag ökade så fort men du är ju också i början så varför inte?

mangs
2006-04-26, 11:15
Mitt förslag är att låta det ta den tid det tar. ATt bara trycka i sig mat med våld komemr bara få dig att tröttna på det hela vilket kan få till följd att du tappar intresset och då tappar vikt i stället men med större fettmassa.


Det handlar om matematik. äter du mer än du förbrukar så går du upp i vikt och tvärtom förstås. Ät nyttig och bra mat enligt Grubs deffguide. Du behöver ju inte enbart äta nyttig mat utan kan även unna dig onyttigt då och då. Det viktigaste skulle jag vilja säga är att äta ofta. Se till att inte gå utan mat under flera timmar utan försök att få i dig något. FÖrsök se till att du äter:

1. Frukost
2. Mellanmål.
3. Lunch
4. Mellanmål.
5. Efter träning
6. Middag
7.Kvällsmål


Beroende på hur din dag ser ut får du ju anpassa detat till dig själv men försök att äta på hela det vakna dygnet så kommer du öka. Hur mycket rör du på dig på dagarna? Rör du dig väldigt mycket bör du trycka i dig mer mat. En lagom viktuppgång kanske skulle kunna ligga på 0.3-0,5 kg i veckan.

Doonkan
2006-04-26, 16:21
Tja !

Nu förtiden rör jag mig inte lika mycket som förr. Förr så lirade jag fotboll och då sprang jag 1-2 gånger i veckan 5 km och samt alla träningar, 3-4 gg i veckan var det. Men det var då, 1 år sen. Kan ni ge tips på fet mat förutom hamburgare och sånt och gärna på en proteindrink.

Hur ofta jag äter är något jag måste förbättra men är det bättre att äta fler små måltider eller några stora måltider ?

wo0b9n
2006-04-26, 16:36
Tja !

Nu förtiden rör jag mig inte lika mycket som förr. Förr så lirade jag fotboll och då sprang jag 1-2 gånger i veckan 5 km och samt alla träningar, 3-4 gg i veckan var det. Men det var då, 1 år sen. Kan ni ge tips på fet mat förutom hamburgare och sånt och gärna på en proteindrink.

Hur ofta jag äter är något jag måste förbättra men är det bättre att äta fler små måltider eller några stora måltider ?

Okej, Vanlig husmanskost vilket jag hoppas att du vet vad det är, lite större portioner än vanligt. Kosttillskott kan du strunta i, jag kör inte på det ohc jag ökar i styrka & vikt plus att jag sparar massa pengar.

En vanlig dag för mig ser ut så här om det är till någon hjälp

07:00 Havregrynsgröt,, fyra mackor med skinka, ett glas mjölk och en frukt
09:00 Det som är tillgängligt, frukt någon macka med skinka eller ost.
12:00 Lunch, det som serveras äter tills jag är mätt och försöker följa kostcirkeln.
15:00 Äter igen det som är tillgängligt
17:00 Middag. Köttbullar & pasta eller något liknande.
19:00 Träning.
20:30 Middag igen, rester av middagen annars gör jag pasta med något kött.
22:00 Kvällsmat samma som frukost

Princy
2006-04-26, 17:45
Tja !

Nu förtiden rör jag mig inte lika mycket som förr. Förr så lirade jag fotboll och då sprang jag 1-2 gånger i veckan 5 km och samt alla träningar, 3-4 gg i veckan var det. Men det var då, 1 år sen. Kan ni ge tips på fet mat förutom hamburgare och sånt och gärna på en proteindrink.

Hur ofta jag äter är något jag måste förbättra men är det bättre att äta fler små måltider eller några stora måltider ?

Under kategorin Matlagning & Recept här på Kolozzeum finns det en massa bra recept på olika maträtter och mellanmål, kolla runt lite och spara några som du gillar. :)

krilleh
2006-04-26, 18:04
Tja !

Nu förtiden rör jag mig inte lika mycket som förr. Förr så lirade jag fotboll och då sprang jag 1-2 gånger i veckan 5 km och samt alla träningar, 3-4 gg i veckan var det. Men det var då, 1 år sen. Kan ni ge tips på fet mat förutom hamburgare och sånt och gärna på en proteindrink.

Hur ofta jag äter är något jag måste förbättra men är det bättre att äta fler små måltider eller några stora måltider ?

fet mat? hum. varför inte kebabrulle? kebab har mkt fett OCH protein. Inte allt för kasst om man vill öka i vikt

lolleet
2006-04-26, 19:55
jag känner igen ditt problem.. för ½år sedan vägde jag 58 kg på 177 cm...nu väger jag dryga 80 kg. jag var alltid smal innnan men bestämde mig för att ändra min livsstil. så jag började käka mat som fan, blev mycke pizza o hamburgare o liknande första månaden, gick säkert upp 10 kilo den månaden. det handlar om att vänja kroppen vid att äta, bara att tänja matsäcken, ÄT ÄT o ÄT e mitt råd, är ju enklare att tänja matsäcken genom att äta mat som man iaf tycker är någorlunda gott, därefter var det iaf enklare för mig att äta mycket och nyttigt.