handdator

Visa fullständig version : Bör man brygga?


krellik
2006-04-25, 17:05
Jag har en fråga om brygga i bänken.
Låt mej förklara först min situation. Jag är inte en bodybuilder, målet är alltså inte estetik eller nåt liknande, jag vill bli så stark som möjligt.
Å andra sidan planerar jag inte att tävla i styrkeyft heller.

Om jag förstår saken rätt så bryggar man för att förkorta rörelseomfånget på övningen, för att kunna hantera så stora vikter som bara är möjligt för att kunna tävla med alla andra som gör på detta vis.

Min fråga blir alltså missar jag nåt annat vitalt i mitt bänkpressande om jag inte bryggar, förstör det andra aspekter av korrekt bänkteknik, tex att man inte får nog "driv" från benen eller nåt annat exotiskt jag inte förstår mej på...?
Jag blir lite förvirad för alla artiklar man kan lässa handlar antingen om styrkelyftare och då handlar det naturligtvis om att lyfta med brygga, eller så handlar det om bodybuilding och att bygga stora tuttar.

Jag är inget av dessa. Hänger ni med i frågan..?;)

GURKAN
2006-04-25, 17:08
Jag har en fråga om brygga i bänken.
Låt mej förklara först min situation. Jag är inte en bodybuilder, målet är alltså inte estetik eller nåt liknande, jag vill bli så stark som möjligt.
Å andra sidan planerar jag inte att tävla i styrkeyft heller.

Om jag förstår saken rätt så bryggar man för att förkorta rörelseomfånget på övningen, för att kunna hantera så stora vikter som bara är möjligt för att kunna tävla med alla andra som gör på detta vis.

Min fråga blir alltså missar jag nåt annat vitalt i mitt bänkpressande om jag inte bryggar, förstör det andra aspekter av korrekt bänkteknik, tex att man inte får nog "driv" från benen eller nåt annat exotiskt jag inte förstår mej på...?
Jag blir lite förvirad för alla artiklar man kan lässa handlar antingen om styrkelyftare och då handlar det naturligtvis om att lyfta med brygga, eller så handlar det om bodybuilding och att bygga stora tuttar.

Jag är inget av dessa. Hänger ni med i frågan..?;)

Du var mej en rolig rackare. Du har ju redan besvarat din egen fråga. :thumbup:

krellik
2006-04-25, 17:33
Du var mej en rolig rackare. Du har ju redan besvarat din egen fråga. :thumbup:

Var det ett "ja du bör brygga för annars blir din teknik helt keff" eller "nej du bör inte brygga för det är bra med längre rörelseomfång"....

?;)

GURKAN
2006-04-25, 17:43
Du var mej en rolig rackare. Du har ju redan besvarat din egen fråga. :thumbup:

Du var varken styrkelyftare eller någon bodybuilder. Har du inget spesifikt mål med ditt lyftande så har en bryggning i bänken inget att ge dig.

Svaret blir då att du kan helt enkelt lyfta utan brygga. Är du ute efter att kunna lyfta så tungt som möjligt så är det nog en bra ide att träna rätt teknik från början. BRYGGA

Men enligt min personliga åsikt så är det störtskönt att bänka utan brygga. Och på det viset har jag tagit 175 kg godkänt.

Men att jag själv håller på att träna in den nya tekniken är ju för att jag har ett mål. Som jag tror blir svårt att nå utan ett tekniskt mästervärk i bänken.

krellik
2006-04-25, 17:47
Jo jag förstår vad du menar och håller nog med. Men jag -har- ett specifikt mål, jag vill bli så "stark" som bara är möjligt i bänkpress, sen är frågan vilket som rent "atletiskt" ger mest, att köra med brygga för högre vikter eller utan för längre rörelseomfång...?

Ett liknande exempel är att om man tränar knäböj för styrkelyft så tränar man ju in teknik för det och kör bara till parallelt ett något under, medans om man inte tränar styrkelyft kan det väl kanske vara bra att köra "ass to the grass"...

...Men jag är inte så kunnig på det här så jag är lite i valet och kvalet vilken stil på bänk man bör satsa på att bli stark i, vilket ger mej mest rent "atletiskt"...?;)

Erik__
2006-04-25, 17:49
variation förnöjer :)

stahlberg
2006-04-26, 19:12
Du är inte bodybuilder. Du är inte heller styrkelyftare. Men MÅLET för din träning är att "bli så stark som möjligt".

Jag antar att du med "så stark som möjligt" menar att du vill ha MAXstyrka, att du vill klara så mycket som möjligt i ett enda lyft (1RM). Då har snabbstyrka/explosiv styrka (annat än vad den behövs för att lyfta rekord) och uthållighetsstyrka liten betydelse, medan maxstyrka har stor betydelse för dig.

Eftersom du inte tänker tävla i SL är frågan hur du ska MÄTA din styrka. Styrkan måste kunna mätas på något sätt, annars vet du ju inte om du får önskat resultat, om du når ditt mål att bli "så stark som möjligt". Mitt förslag är att du väljer ETT LITET ANTAL BASÖVNINGAR (SAMMANSATTA ÖVNINGAR) SOM DU TRÄNAR FÖR ATT LYFTA REKORD (1RM) I. Dessa basövningar ska "mäta styrkan" i kroppens största muskelgrupper. De ska dessutom vara sådana att det är relativt lätt att 1) alltid utföra dem på samma sätt och 2) du kan utföra dem på samma sätt var du än tränar. T.ex benpress för benstyrka är en DÅLIG styrkemätare för att man så lätt kan utföra den olika (med knäna placerade olika, olika djupt etc) samt för att så många benpressar är olika konstruerade. Isolerande övningar duger inte heller som styrkemätare när det gäller maxstyrka.

Låt oss utgå ifrån att bänkpress är en av de övningar du använder som styrkemätare. Då kan vi återgå till din ursprungliga fråga. Om du vill lyfta så mycket som möjligt i bänkpress ska du öva in DEN TEKNIK SOM GÖR DET MÖJLIGT ATT LYFTA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT. Detta betyder att du HUVUDSAKLIGEN ska träna bänkpress med brygga.

Tränar du bänkpress med brygga kommer ditt resultat DELVIS att vara bättre pga fördelaktigare teknik. Men för det första kommer ALLA teknikdetaljer som får dig att lyfta mera - inte bara bryggan - att ha samma verkan. För det andra vet man inte HUR STOR DEL av det förbättrade resultatet som beror på teknik och hur stor del som beror på styrka.

En annan fördel med att träna med brygga är att du kan ha mer vikt i dina arbetsserier. Att ha mera träningsvikt hjälper till att bygga maxstyrka. Detta gäller också ifråga om övriga teknikdetaljer : om du tränar med bra teknik (och med brygga) så kommer du på lång sikt att kunna bygga mer maxstyrka än om du tränar med ofördelaktig teknik (och utan brygga).

Omväxling förnöjer, som Erik skrev. Det kan utan vidare vara till fördel att utföra en viss del av bänkpressträningen utan brygga (helst med fötterna upp) för att träna GRUNDstyrka i bänkpressmusklerna.

krellik
2006-04-28, 22:42
Tack för svaret Stahlberg.

Men känner mej ändå lite osäker på hur man "bör" göra.

För mej känns det lite som att jämföra med knäböjen. Antingen att köra djuppt "tyngdlyftnings-stil" smal fotställning och ass to the grass, eller styrkelyfts stil brett som fan med benen, sätta sej bakåt och bara gå under parallelt. Det är ju två olika övningar med olika för och nackdelar, själv har jag valt att köra ass to the grass varianten för tillfället eftersom jag värderar rörelse omfånget. Så om vi nu tar detta som ett liknande exempel så vill jag ju bli så stark som möjligt i ass to the grass böj, även fast jag skullle kunna köra med mer vikt och få det godkänt i styrkelyft...

Kan man göra ett liknande resonemang kring att köra med eller utan brygga i bänkpressen eller faller någonting bort när man går från knäböj till bänkpress???

Eller svamlar jag bara??;)

stahlberg
2006-04-29, 07:27
Det beror på i vilken övning du vill bli stark. Vill du bli stark i ATG-böj så tränar du det. Vill du bli stark i bänkpress med fötterna i luften så strävar du till det. Det beror som sagt på hur du väljer att mäta din styrka.

aliquis
2006-04-29, 11:42
Nu vill han väl dock helst bli "stark i allt".

Är inte en fördel med bryggan att det är enklare att få bak axlarna och lyfta mer med bröstet också?

Man kan väl göra djupa böjar på styrkelyftarvis också? Visst att man kanske inte kommer ner absolut djupast om man inte står smalt, men smalt blir ju så vingligt o dant, kör ens tyngdlyftare smal fotsättning i böjarna? När det är tungt?