handdator

Visa fullständig version : ge mig råd angående kosten min, snälla.


Beecher
2006-04-25, 16:40
Just nu känns det som att jag står still i min deff, är mycket nöjd med vad jag åstadkommit men jag vill se bättre resultat...
Håller inte så jättehårt på maten, unnar mig mat som morsan lagar samt skolmat (inte det bästa antar jag), men tänker dock på mellanmålen, styrketränar måndag onsdag torsdag lördag, springer tisdag och söndag, fredag om det hinns med.

en dag ser ut såhär:

07:10
En portion havregrynsgröt
2dl lättmjölk
2 ägg (äter gulan)

09:50
En banan

11:30
Skollunch

15:20
250g kvarg

17:00
Morsans käk, kan vara spaghetti och köttfärssås till någon kycklingrätt, dock lagar hon mycket korv

17:30 så börjar jag gå till gymet i lagom takt, är framme 17:50, tränar ca en timme, duschar där, sen så går jag hem och är hemma ca 19:00.

19:00 tar något att käka, blir vanligtvis en portion whey-80 blandad i vatten.

20:30 så mosar jag i mig ett ägg

22:30 så dricker jag 2dl mjölk sen så lägger jag mig...


Vad är det mest kritiska som jag borde förbättra?
Morsans mat och skolmat, borde jag ersätta det med proteinrik lasagne som finns under receptdelen, är ju lätt att ta med sig och ha i frysen, och matigt? (51 p 57 k 16 f)

måste verkligen bli bättre på det här med kosten... :(

Peon
2006-04-25, 16:55
Tycker det ser bra ut faktiskt! Vad tycker du är dåligt med din kost?

Beecher
2006-04-25, 17:02
Tycker det ser bra ut faktiskt! Vad tycker du är dåligt med din kost?

har fått för mig att skollunchen samt morsans mat är piss, "äta nyttigt" perioden sätter griller i huvudet på mig *screwy*

men jag förlorar inte mer kroppsfett, även fast jag fortfarande har mycket att ta av, och jag tycker det är lite märkligt... äter jag för mycket?
jag kan väl knappast träna för lite?

måste ju hinna ner några kilo till innan juli...

tricce_17
2006-04-25, 17:07
kardio? hur ofta och hur länge springer du??

userfriendly
2006-04-25, 17:09
07:10
En portion havregrynsgröt
2dl lättmjölk
2 ägg (äter gulan)

09:50
En banan

11:30
Skollunch

15:20
250g kvarg

17:00
Morsans käk, kan vara spaghetti och köttfärssås till någon kycklingrätt, dock lagar hon mycket korv

17:30 så börjar jag gå till gymet i lagom takt, är framme 17:50, tränar ca en timme, duschar där, sen så går jag hem och är hemma ca 19:00.

19:00 tar något att käka, blir vanligtvis en portion whey-80 blandad i vatten.

20:30 så mosar jag i mig ett ägg

22:30 så dricker jag 2dl mjölk sen så lägger jag mig...


Du borde ta en gainer efter träning o kanske äta morsans mat när du kommer hem?
du behöver mer protein efter träningen än bara dl mjölk o ett ägg

Beecher
2006-04-25, 17:14
kardio? hur ofta och hur länge springer du??

ca 2-3 dagar i veckan, springer väl ca 40-60 minuter, oftast blir det en 8km runda med en flera kilometer lång uppförsbacke...


userfriendly : räcker inte prottedrinken då? håller jag mig på underskott tror du? (runt 1900 kalorier)

userfriendly
2006-04-25, 17:23
ca 2-3 dagar i veckan, springer väl ca 40-60 minuter, oftast blir det en 8km runda med en flera kilometer lång uppförsbacke...


userfriendly : räcker inte prottedrinken då? håller jag mig på underskott tror du? (runt 1900 kalorier)
UPFATTADE INTE att du va på diet :em:

förslag:

07:10
En portion havregrynsgröt
2dl lättmjölk
2 ägg (äter gulan) här kan du byta ut äggen mot proteindrink och nötter om du vill, då kan du oxå ta bort en dl mjölk o lägga till nån frukt

09:50
En banan nåt proteinrikt är bättre


11:30
Skollunch

15:20
250g kvarg

17:00
Morsans käk, kan vara spaghetti och köttfärssås till någon kycklingrätt, dock lagar hon mycket korv som jag sa tidigare, kör det där ägget här i st o kanske nån frukt

17:30 så börjar jag gå till gymet i lagom takt, är framme 17:50, tränar ca en timme, duschar där, sen så går jag hem och är hemma ca 19:00. efter passet tar du proteindrink o nån/några bananer. Kroppen behöver kolhydrater oxå för att bygga o återhämta musklerna

19:00 tar något att käka, blir vanligtvis en portion whey-80 blandad i vatten. morsans mat, försök att undvika korv osv

21-22 typ kvarg eller liknande med någon fettkälla


nu ere inte räknad på kalorier alls...

Beecher
2006-04-25, 17:28
UPFATTADE INTE att du va på diet :em:

förslag:

07:10
En portion havregrynsgröt
2dl lättmjölk
2 ägg (äter gulan) här kan du byta ut äggen mot proteindrink och nötter om du vill, då kan du oxå ta bort en dl mjölk o lägga till nån frukt

09:50
En banan nåt proteinrikt är bättre


11:30
Skollunch

15:20
250g kvarg

17:00
Morsans käk, kan vara spaghetti och köttfärssås till någon kycklingrätt, dock lagar hon mycket korv som jag sa tidigare, kör det där ägget här i st o kanske nån frukt

17:30 så börjar jag gå till gymet i lagom takt, är framme 17:50, tränar ca en timme, duschar där, sen så går jag hem och är hemma ca 19:00. efter passet tar du proteindrink o nån/några bananer. Kroppen behöver kolhydrater oxå för att bygga o återhämta musklerna

19:00 tar något att käka, blir vanligtvis en portion whey-80 blandad i vatten. morsans mat, försök att undvika korv osv

21-22 typ kvarg eller liknande med någon fettkälla


nu ere inte räknad på kalorier alls...

men det borde vara under 2200 iallafall?

isåfall... tack, jag älskar dig :bow:

men en till grej: vad bör jag käka istället för bananen på förmiddagen? om det ska vara något proteinrikt?

Kimball
2006-04-25, 20:51
men det borde vara under 2200 iallafall?

isåfall... tack, jag älskar dig :bow:

men en till grej: vad bör jag käka istället för bananen på förmiddagen? om det ska vara något proteinrikt?

Sojabönor? Inte jättebilligt, men trevligt, proteinrikt mellanmål!

Annie
2006-04-26, 06:29
Rostade sojabönor är väldigt bra tycker jag, lätta att ta med och inte så dyrt heller (ca 10 kr/150 g)...beroende på hur mkt man tar varje gång ifs...

Jag brukar äta kanske 50 gram som mellanmål, det ger ca 18 g protein, 15 g kolhydrater och 12 g fett, totalt ca 240 kcal. Ett litet minus kan vara att de är ganska salta, jag använder dock inte salt i min mat annars så jag tycker inte är så farligt att äta dem ibland.


Vill du ha mer protein kan du ju komplettera med en proteindrink :)

Sen håller jag också med om att du bör försöka undvika korv och liknande livsmedel som ofta innehåller mkt fett och mindre protein av bra kvalitet än tex kycklingfilé eller fisk.

Lycka till!

timoat
2006-04-26, 07:09
Vill du ha korv kan du ju köra gröna slaktarens 3%:iga. Helt ok smak, och mycket protein.

tricce_17
2006-04-26, 18:08
ca 2-3 dagar i veckan, springer väl ca 40-60 minuter, oftast blir det en 8km runda med en flera kilometer lång uppförsbacke...


har för mig man måste springa en längre tid och inte efter länd om man efektivt vill bränna fett??

krilleh
2006-04-26, 19:39
Tycker du ska äta lite mer protein efter träningen.. Och framförallt försöka vänta en timme efter träning med att äta då proteinsyntensen är mkt högre. OM du är klar med träningen runt 7, så ät typ kvarg elle nåt vid 8 och fyll på runt 9-10 med en till proteinkälla. Mjölk är ju helt ok, men då ska du gärna dricka rätt mkt för att de ska bli nå protein.