handdator

Visa fullständig version : stinkande shaker


mela
2006-04-25, 14:31
Det här har säkert varit uppe innan, men min protteshaker luktar *spy* .. Höll på att få hjärtattack och dö 5 ggr om när jag öppna den.

Hur får man bort stanken någorlunda? Ligger back i ekonomin nu och kan inte köpa en ny..

apa_ola
2006-04-25, 14:32
Det här har säkert varit uppe innan, men min protteshaker luktar *spy* .. Höll på att få hjärtattack och dö 5 ggr om när jag öppna den.

Hur får man bort stanken någorlunda? Ligger back i ekonomin nu och kan inte köpa en ny..

enligt min erfarenhet går stanken i bort, inte ens efter kört i diskmaskin fem ggr i rad.Ta lå och köp ny!

Bolio
2006-04-25, 14:33
Inom kommunismen får alla så många shakers de behöver.

TrasMannen
2006-04-25, 14:34
Det här har säkert varit uppe innan, men min protteshaker luktar *spy* .. Höll på att få hjärtattack och dö 5 ggr om när jag öppna den.

Hur får man bort stanken någorlunda? Ligger back i ekonomin nu och kan inte köpa en ny..


äh, lägg den i ett riktigt ybervarmt vattenbad med rikligt med diskmedel. det funkar för mig.

Bolio
2006-04-25, 14:35
Och kinesiska småbarn får producera shakers efter förmåga! Viva la commune!

Bite
2006-04-25, 14:35
Ska inte ättika vara über på att få bort lukt?

JJ
2006-04-25, 14:35
Låta den stå med vatten och bakpulver ska tydligen fungera, men jag har själv inte testat.

mela
2006-04-25, 14:36
testar med bakpulver nu.. det halvfräter ju nästan :D

dags att träna :thumbup:

jwzrd
2006-04-25, 14:36
Inom kommunismen får alla så många shakers de behöver.

Haha *kissass*

Bolio
2006-04-25, 14:37
Haha *kissass*

I know man. :em:

Slartibartfast
2006-04-25, 14:38
Skaka med kokande vatten och diskmedel. Det brukar funka.

hangatyr
2006-04-25, 14:40
lämna kvar lite av drinken nästa gång du använder den. låt bli att diska.
ställ den ljummet, gärna intill ett element i tre till fyra dagar.







ont ska med ont fördrivas.

Kaboffastar
2006-04-25, 14:40
Du.. det kommer inte funka..

lät min stå 5 dagar med lock-gainer i shakern.

diskade för hand 2 ggr.

lät stå med diskmedel och varmt vatten en hel dag.

diskade den 3-4 vändor igenom en storköksdiskamskin.

Luktade i den med spännande öga, DEN LUKTADE SKIT !

Gav den en chans till, handdiskade en sista gång / luktade / kastade den jäveln.

Juliette
2006-04-25, 14:41
Låt den stå med ättika eller en blandning av ättika/vatten, över natten. Diska sen som vanligt med diskmedel.
Borta :)

Kaboffastar
2006-04-25, 14:42
lämna kvar lite av drinken nästa gång du använder den. låt bli att diska.
ställ den ljummet, gärna intill ett element i tre till fyra dagar.







ont ska med ont fördrivas.

hahahha bland det roligaste jag läst på kolo :D

hahahaha jag skrattar än. bränd du är :D

hangatyr
2006-04-25, 14:43
hahahha bland det roligaste jag läst på kolo :D

hahahaha jag skrattar än. bränd du är :D

glad att kunna stå till tjänst!

Kaboffastar
2006-04-25, 14:44
glad att kunna stå till tjänst!

Världsklass.

Zakath
2006-04-25, 14:44
Härda ut ;)

tigerofsweden
2006-04-25, 15:06
Vad fan har ni i era shakers egentligen :MrT:

Har fan låtit min stå odiskad några dagar och visst den luktar skit men de försvinner ju efter man diskat den :D

Eller så är min allergi mer allvarlig än ja trodde :eek:

Metal_boy_
2006-04-25, 15:08
Skaka med kokande vatten och diskmedel. Det brukar funka.


:laugh:

Lillgrabben
2006-04-25, 15:09
Tja, om du inte orkar öppna den & diska / skölja den direkt du druckit ur innehållet har jag följande lösning:
















Jag skulle jag gissa att det bara är att gilla läget eller punga ut med 40 kr & få en ny. :)

ugglan
2006-04-25, 15:13
vaffan, det är väl bara att bita ihop, du ska ju bara dricka ur den - inte använda den som luktagott på toaletten.

Jorgen
2006-04-25, 15:33
Betala för shakers? :confused:
Måste man göra det?

Fartman
2006-04-25, 15:35
Men vafan, det är ju skitlätt. Diska med KALLT vatten.
Det fungerar finemang! Har jag en veckoshaker som står och luktar röv så brukar jag gå så tillväga att jag först kör en helt vanlig disk, dvs varmt vatten och diskmedel, då är den ren men luktar fortfarande röv men efter det kör jag några vändor med iskallt vatten och VIOLA den luktar ej längre röv!
Kallvatten är teh shizzel när det gäller att få bort lukt från gammal mjölk eller proteinpulver. Har tydligen nått att göra med det här att proteinet koagulerar vid lite varmare temperaturer, rådet har jag fått av en kompis morsa.

Officer
2006-04-25, 15:36
Antingen lär ni er att diska ur er shaker efter varje användning eller så kostar en ny shaker 30 spänn på närmaste gym, eventuellt 40.

mangs
2006-04-25, 16:13
Skaka med kokande vatten och diskmedel. Det brukar funka.


Dett är helt klart den mest effektiva metoden! :thumbup:

Ett annat alternativ är att:
1. Hälla kokande kaffe i det och låta det vara där i ca 1 timme. Sedan hälla ut och skölja med kallt vatten.

2. Fyll sedan på med ättika och låt det stå över natten.

3. handdiska sedan shakern för att sedan köra den i diskmaskinen.

4. Luktar den fortfarande så kör bakpulver och vatten.

5. Sista saken att prova är saltsyra (gärna koncentrerad. Var sedan VIS och häll vatten i shakern. På detta sätt kommer du då ej längre bekymra dig över en luktande shaker. :devil:

Metal_boy_
2006-04-25, 16:15
Betala för shakers? :confused:
Måste man göra det?


Alla kan inte ligga med Faring-Lasse.

hahavaffan
2006-04-25, 16:42
Skaka med kokande vatten och diskmedel. Det brukar funka.Det kan jag intyga.

Batman
2006-04-25, 17:59
Alkohol är löjligt bra på att ta bort lukt, samt döda bakterier som har en tendens att lukta.
Kallt vatten funkar oxå väldigt bra mot just mjölkprodukter.

Btw att slänga in ett par illaluktande skor i frysen ca 1 dygn tar bort lukt så det borde funka ypperligt med en shaker oxå.

Pudzianovski
2006-04-25, 18:00
Hangatyr: :laugh:

reinholdsson
2006-04-25, 18:05
Tycker lukten går bort efter ett tag, så det är väll bara att härda :)

nordland
2006-04-25, 18:43
Betala för shakers? :confused:
Måste man göra det?

Precis! Butikerna skickar ju med shakers vare sig man vill det eller inte.
De formligen slänger dem efter en... Har väl en ca 8st för tillfället. Av dem så har jag betalat för 1. Som dessutom kostade 152kr (tupperware)

Vatten + bakpulver eller iskallt vatten + kaffesump

Metal_boy_
2006-04-25, 18:49
Dett är helt klart den mest effektiva metoden! :thumbup:

Ett annat alternativ är att:
1. Hälla kokande kaffe i det och låta det vara där i ca 1 timme. Sedan hälla ut och skölja med kallt vatten.

2. Fyll sedan på med ättika och låt det stå över natten.

3. handdiska sedan shakern för att sedan köra den i diskmaskinen.

4. Luktar den fortfarande så kör bakpulver och vatten.

5. Sista saken att prova är saltsyra (gärna koncentrerad. Var sedan VIS och häll vatten i shakern. På detta sätt kommer du då ej längre bekymra dig över en luktande shaker. :devil:

Vänta nu. Du och slarti är väl inte seriösa med kokande vattnet!? :MrT:

Nejv
2006-04-25, 20:07
Det där med bakpulver fungerar.

Kwon
2006-04-25, 20:14
Alltså Melish

Det enklaste är att härda ut.

Min shaker luktade apa ganska fort, men orkar du ej grovköra med hett vatten o diskmedel så är det bara att sätta klädnypa på näsan o köra på.

Lukta ej när du öppnar, stoppa i skiten, o blanda.

Bara att dricka, smakar precis som vanligt.

Lukta inte för mycket bara.

PePPinO
2006-04-25, 20:45
Asså, glömmde resterna av min prottedrink i en stängd shaker, stod på gymet, efter dryga 2 veckor hade den startat ett eget ekosystem.

Den morrade åt mig när jag skulle diska den o grejor, så det var bara att ta den till en vetrinär o avliva den=/

grisbil3n
2006-04-25, 22:48
Har låtit stå i en vecka, luktade inte så jävla farligt. I övrigt så har jag aldrig använt annat än kokhett vatten och det har funkat fint.

Doctor Snuggles
2006-04-26, 00:09
Men vafan, det är ju skitlätt. Diska med KALLT vatten.
Det fungerar finemang! Har jag en veckoshaker som står och luktar röv så brukar jag gå så tillväga att jag först kör en helt vanlig disk, dvs varmt vatten och diskmedel, då är den ren men luktar fortfarande röv men efter det kör jag några vändor med iskallt vatten och VIOLA den luktar ej längre röv!
Kallvatten är teh shizzel när det gäller att få bort lukt från gammal mjölk eller proteinpulver. Har tydligen nått att göra med det här att proteinet koagulerar vid lite varmare temperaturer, rådet har jag fått av en kompis morsa.

Jaså? Funkade inte alls för mig.
Min har alstrat stank flera ggr, och det enda som fungerar bra är att hälla på nyss uppkokat vatten och låta stå ett tag (vet inte riktigt hur länge).

Metal_boy_
2006-04-26, 00:25
mela, sätt dig naken över shakern och dra av en brakskit. Det kommer att bilda ett otroligt vakuumsug i burken som gör att all lukt och smuts sugs rakt in i röven. Sen är det bara att skölja ur den och köra. :thumbup:

sunkan
2006-04-26, 06:38
Vänta nu. Du och slarti är väl inte seriösa med kokande vattnet!? :MrT:
hoppas jag inte för jag vet vad som händer och det brändes *grr*

snelhest
2006-04-26, 06:55
testar med bakpulver nu.. det halvfräter ju nästan :D

jag ställer mig lätt tvivlande... bakpulver bildar koldioxid i kontakt med vatten... speciellt varmt

timoat
2006-04-26, 07:13
Min shaker kostade 10 spänn från ICA maxis "fyndlåda". Det har säkert ditt Ica Maxi också.

aliquis
2006-04-26, 07:20
Inom kommunismen får alla så många shakers de behöver.
Exakt 0 till alla! ;D

jebu
2006-04-26, 12:13
bästa sättet är att använda sig av en "mild" bas t.ex. natriumhydroxid.
fråga bara dina föräldrar var dem har en burk med kausitksoda, koka upp vatten fyll skakern och häll i någon matsked. Detta är snäppet effektivare än bakpulver.

OBS! ha inte locket på då det blir en gasutveckling som får locket att flyga av.

Kwon
2006-04-26, 12:16
Hur går det Melish, pallar du med lukten?

Själv så har jag kört på trots att den luktar apa. Finns värre odörer man kan oroa sig för!

Bara mixa nästa drink! Tvätta etc, rinse and repeat utan att lukta för mycket.

Du behöver ju inte stoppa ner snoken och sniffa i shakern.

Om du lyckas få bort lukten totalt så grattis.

michael
2006-04-26, 13:03
Diväteoxid är rätt effektivt :D

Metal_boy_
2006-04-26, 13:35
Hur går det Melish, pallar du med lukten?

Själv så har jag kört på trots att den luktar apa. Finns värre odörer man kan oroa sig för!

Bara mixa nästa drink! Tvätta etc, rinse and repeat utan att lukta för mycket.

Du behöver ju inte stoppa ner snoken och sniffa i shakern.

Om du lyckas få bort lukten totalt så grattis.

:laugh: :thumbup:

mela
2006-04-26, 13:39
Den luktar apa fortfarande, efter en natt med bakpulver, men det är inte helt outhärdligt. Nu måste man trycka ner fejjan i shakern för att lukta på det så jag ska nog överleva :thumbup:

Überbiffen
2006-04-26, 14:10
Fan sysslar ni med? Har haft min Twinlab shaker i drygt 6år och den stinker inte speciellt.

mela
2006-04-26, 14:11
Fan sysslar ni med? Har haft min Twinlab shaker i drygt 6år och den stinker inte speciellt.

Lite protein blandat med mjölk som får ligga i en varm väska några dagatr *spy*

Überbiffen
2006-04-26, 14:13
Lite protein blandat med mjölk som får ligga i en varm väska några dagatr *spy*
Det var väl onödigt gjort. *slap*

Kwon
2006-04-26, 14:15
Lite protein blandat med mjölk som får ligga i en varm väska några dagatr *spy*

Hursom, borde vara uthärdligt nu.

Du behöver ju som sagt inte stoppa ner snoken i shakern o sniffa.

Fatalist
2006-04-26, 15:21
Ös på med diskmedel och vatten i den och låt den stå så en dag, sen sköljer du ur. Som ny!

mela
2006-04-26, 16:39
Ös på med diskmedel och vatten i den och låt den stå så en dag, sen sköljer du ur. Som ny!

fungerar inte.. :P testat 4-5 ggr

Juliette
2006-04-26, 17:04
fungerar inte.. :P testat 4-5 ggr

Har du prövat att ha ättika i den över natten? Det funkar! Jag lovar.

Emil_Larsson
2007-07-22, 08:12
Har du prövat att ha ättika i den över natten? Det funkar! Jag lovar.

BUMP:

Jag prövar det nu, we'll see.. :devil:

reinholdsson
2007-07-22, 08:16
Äh, lite doft gör väl inget? :)

Emil_Larsson
2007-07-22, 08:20
Äh, lite doft gör väl inget? :)

"Lite doft"?

Kom hem till mig och du ska få känna den mest groteska lukten av en blandning av skunk, spy, sur mjölk, och ... det går inte att beskriva.. dödlig lukt, man kan nästan tro att nån har dött när man luktar i min shaker *spy*

4 dagar i gainer pro och en skvätt mjölk i botten, det går ej att beskriva *spy* *spy* Bläää!

regus
2007-07-22, 08:22
Släng och köp en ny för 40 kr.

Emil_Larsson
2007-07-22, 08:23
Släng och köp en ny för 40 kr.

Jag prövar den där ättika metoden nu så får jag se imorgon, luktar den fortfarande imorgon så throwar jag den:)

Ryska_raketen
2007-07-22, 08:23
Det här har säkert varit uppe innan, men min protteshaker luktar *spy* .. Höll på att få hjärtattack och dö 5 ggr om när jag öppna den.

Hur får man bort stanken någorlunda? Ligger back i ekonomin nu och kan inte köpa en ny..

Diska den? Låten inte det stå och "surna" innan du diskar den. Problem solved, aiiiight!!

Emil_Larsson
2007-07-22, 08:27
Diska den? Låten inte det stå och "surna" innan du diskar den. Problem solved, aiiiight!!

Grejen är att det första man tänker på när man kommit hem från gymmet är inte direkt:

Oj, nu måste jag diska shakern för den kommer lukta illa om x antal timmar om jag inte gör det. Det blir mer att man lägger sig ner i soffan/tvn/datorn, tar nåt å äter och glömmer bort shakern, vips, 3 dagar orensad :D

Ryska_raketen
2007-07-22, 08:29
Grejen är att det första man tänker på när man kommit hem från gymmet är inte direkt:

Oj, nu måste jag diska shakern för den kommer lukta illa om x antal timmar om jag inte gör det. Det blir mer att man lägger sig ner i soffan/tvn/datorn, tar nåt å äter och glömmer bort shakern, vips, 3 dagar orensad :D

Man tänker på ? Vadå man tänker på? Jag tänker på det :) Upp med träningsväskan, samtidigt som maten står och görs i ordning, därav åker shakern upp i samma veva. Vips. Problemet löst. Tror det handlar om ren lathet.

Piranha
2007-07-22, 08:30
Maskindiskmedel brukar kunna lösa upp det mesta om det får stå ett tag.

regus
2007-07-22, 08:34
Man tänker på ? Vadå man tänker på? Jag tänker på det :) Upp med träningsväskan, samtidigt som maten står och görs i ordning, därav åker shakern upp i samma veva. Vips. Problemet löst. Tror det handlar om ren lathet.

Jag tycker du är vis.

http://www.eng.ritsumei.ac.jp/asao/seminar/riceman/riceman_2/wise.jpg

Sonny.
2007-07-22, 09:55
Jag har sparat yogurt i en flaska i snart 5 år. Näst efter det och härskna ägg kommer faktiskt unken shaker. Det var roligt att det fanns så många huskurer angående göra rent shaker. Vanligt problem? Man måste diska!

Lexidos
2007-07-22, 10:21
Jag fattar inte riktigt hur det här problemet uppkommer..
Man kommer hem, plockar ur kläderna, tar ut shakern o sköljer av den ordentligt (tar 3 sek ungefär) ställer den. Nema problema.

Deceiver85
2007-07-22, 10:56
Släng och köp en ny. Jag behöver väl knappast förklara för en moderat att en ökad efterfråga ökar utbudet, vilket ökar företagens inkomster...

ArnoldOnLehmä
2007-07-22, 11:28
Diska ordentligt med varmtvatten och diskmedel, stoppa sen shakern i frysen några minuter. Gäller även mikrolådor som man haft t.ex fisk i, lukten försvinner garanterat.

Fst, lönt å svara i en hundra år gammal tråd *mini*

christian
2007-07-22, 11:42
Vad har ni för konstiga shakers? Jag har haft min i 2 år snart och visst har den luktat lite kaxigt, men efter en omgång i diskmaskinen har den lugnat ned sig.

Fettecke
2007-07-22, 12:05
mela, sätt dig naken över shakern och dra av en brakskit. Det kommer att bilda ett otroligt vakuumsug i burken som gör att all lukt och smuts sugs rakt in i röven. Sen är det bara att skölja ur den och köra. :thumbup:

skölja ur röven eller shakern?

Morris
2007-07-22, 12:17
huhhhhhh ja det kan verkligen lukt skiiiit. Har glömt shakers med lite protte i på jobbet över helgen några gånger, det är ingen lek när man öppnar den på måndagen idagn.

Jag brukar hälla i diskmedel och vatten och låta den stå 1 dag, brukar funka bra för mig.

/Per

Morris
2007-07-22, 12:18
Diska ordentligt med varmtvatten och diskmedel, stoppa sen shakern i frysen några minuter. Gäller även mikrolådor som man haft t.ex fisk i, lukten försvinner garanterat.

Fst, lönt å svara i en hundra år gammal tråd *mini*

Hmmm bra tips, skall prova det nästa gång.