handdator

Visa fullständig version : Vad är grytbitar egentligen?


unclebob
2006-04-25, 12:23
Hallå på er!

Jag kollade på Niklas mat häromveckan och tänkte laga till en sån där schysst biff stroganoff ("proteinbomb" som han kallade det). Införhandlade det billigaste nötköttet jag kunde hitta, nämligen grytbitar. Har kokat det nu i en timme istället för Niklas rekommendation på 15 minuter och det är fortfarande inte mört! Vad ÄR egentligen grytbitar? Är det en speciell del på kossan, eller kanske slakt-rens som legat på golvet i flera dagar? :-)

Nån som har pejl?

JJ
2006-04-25, 12:38
Var med och skar upp lite kött för ett tag sen, då gjorde vi grytbitar av innan-och ytterlår samt något mer.

MyungChul
2006-04-25, 13:50
Det känns inte riktigt som du förstår ordet "grytbitar". Grytbitar är till för GRYTOR, såsom kallops som ska bräseras, länge.

Biffstroganoff.... <-

Radiohead
2006-04-25, 13:58
Det känns inte riktigt som du förstår ordet "grytbitar". Grytbitar är till för GRYTOR, såsom kallops som ska bräseras, länge.

Biffstroganoff.... <-

ja annars blir köttet segt och oätbart. blev bjuden på grytbitar i sötsur sås av en kompis (på tok för lite tillagade)... lol, som att tugga på en fotboll..

Trance
2006-04-25, 14:14
Grytbitar är ju underbart men låt det sjuda länge. Typ gärna 4-5 timmar.

Metal_boy_
2006-04-25, 15:33
Grytbitar är ju underbart men låt det sjuda länge. Typ gärna 4-5 timmar.


Precis. Det ska falla sönder i munnen. :thumbup:

Finns att köpa grytbitar på antingen fläsk eller nöttkött.

Pepz
2006-04-25, 20:42
Grytbitar görs främst på ytterlår och måste tillagas länge!

Vill du ha mer snabblagat billigt kött så är högreven kanon. mer fett dock

sissa
2006-04-25, 21:04
högrev trodde jag krävde lång koktid. jag har alltid kokat det länge.

har förvisso inte provat kort tilllagningtid på det nångång

sissa
2006-04-25, 21:09
Det känns inte riktigt som du förstår ordet "grytbitar". Grytbitar är till för GRYTOR, såsom kallops som ska bräseras, länge.

Biffstroganoff.... <-


Vad heter styckdetaljen i affären då så man brukar använda till biff stroganoff? Lövbiff är onödigt dyrt antar jag :)

Jag vart sugen på en annan gryta
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35047&a=572234
där står det grytbitar i receptet men det ska bara koka i 20 minuter :confused:

Tomten
2006-04-25, 22:39
Vad heter styckdetaljen i affären då så man brukar använda till biff stroganoff? Lövbiff är onödigt dyrt antar jag :)

Jag vart sugen på en annan gryta
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35047&a=572234
där står det grytbitar i receptet men det ska bara koka i 20 minuter :confused:

Lövbiff brukar gå att köpa för 70-75 kronor kilot. Ordinarie pris brukar ligga kring 100 kronor kilot, vilket kanske är lite dyrt.

Sparrisen
2006-04-25, 22:48
Bättre och ofta billigare att köpa en fransyska o skära upp :thumbup:

Pepz
2006-04-26, 06:44
Vad heter styckdetaljen i affären då så man brukar använda till biff stroganoff? Lövbiff är onödigt dyrt antar jag :)
:


ytterlår där med, likaså sjömansbiffen. Så gör vi på mitt jobb, Vi är en av de få mindre butikerna som faktiskt styckar köttet själva resp mal köttfärsen.


högrev är egentligen en förlängning på entrecoten så det kan spänna från extremt mört (grillskiva) till lite mer åt grytköttshållet.

Fransyska och innanlår är extremt magert fint kött! Rekommenderas!

personligen köper jag främst Rostfilén(tornedou/rostas) bättre kött finns inte och styckar man själv så får man mycket bra pris;)

JJ
2006-04-26, 06:48
personligen köper jag främst Rostfilén(tornedou/rostas) bättre kött finns inte och styckar man själv så får man mycket bra pris;)

Vad är rostfilén? Finare delen av rostbiffen eller vad?

unclebob
2006-04-26, 15:56
Allright, hehe, tack för all info :-) Hädanefter blir det nåt annat än grytbitar till stroganoffen!

Coldsmith
2006-09-15, 14:27
Måste komma in med lite kommentarer här.

Högrev har de segaste fibrerna av alla köttbitar.
Fransyskan kommer nog tvåa nästan. Så dessa behöver lång tillagning. Mycket lång. Och är lämplig för grytor och liknande.

Grytbitar kan vara varierande sort men är just fula bitar som generellt behöver lång tillagning. (gryta)