Visa fullständig version : Äggprotein
Skulle behöva råd angående om äggproteintillskott.
Har letat runt men bara funnit äggpulver med tillsatser, såsom sötningsmedel som jag inte vill käka.
Så nu undrar jag om ngn vet om det finns ett proteinpulver av äggvita som inte är smaksatt? :confused:
Tål ej mjölkprodukter så detta är mitt enda(?) val av proteintillskott om jag inte vill använda mig av soja vill säga, men då blir det ju inte fullvärdigt istället.
Satsa på ett sojaisolat och komplettera med bröd/ris/pasta/havregryn och proteinkvaliten blir bättre än ägg.
Men i just detta målet så äter jag bara bär och nötter till proteinet, vilket gör ju att sojan ej kan bli fullvärdig...
Finns det inget annat sätt? Behöver liksom byta ut min dagliga keso fördelat på två måltider till ngt annat, animaliskt protein såsom kyckling/fisk har jag på ett utav målen, men det är ett kvar där jag inte vet vad jag ska göra. En drink hade ju varit det lättaste då det mättar mindre än typ fem äggvitor *spy*Och käkar jag bara sojasolat, typ vegefuel?, så blir det väl bara runt halva mängden som kroppen kan använda som muskelprotein?
Men i just detta målet så äter jag bara bär och nötter till proteinet, vilket gör ju att sojan ej kan bli fullvärdig...
Finns det inget annat sätt? Behöver liksom byta ut min dagliga keso fördelat på två måltider till ngt annat, animaliskt protein såsom kyckling/fisk har jag på ett utav målen, men det är ett kvar där jag inte vet vad jag ska göra. En drink hade ju varit det lättaste då det mättar mindre än typ fem äggvitor *spy*Och käkar jag bara sojasolat, typ vegefuel?, så blir det väl bara runt halva mängden som kroppen kan använda som muskelprotein?
Ät något annat än bär och nötter om du vill kompletera proteinet?
De flesta sojaprotein som säljs idag är iofs berikade, det står på förpackningen.
Det spelar ingen roll i en i övrigt balanserad diet om du äter lite mindre komplett protein då och då.
Det är bara en bråkdel av allt proteiin som du äter som går till musklerna.
Ät något annat än bär och nötter om du vill kompletera proteinet?
De flesta sojaprotein som säljs idag är iofs berikade, det står på förpackningen.
Det spelar ingen roll i en i övrigt balanserad diet om du äter lite mindre komplett protein då och då.
Det är bara en bråkdel av allt proteiin som du äter som går till musklerna.
Vad menas med berikade då? Att sojan på ngt sett görs fullvärdig i sig själv?
Men om man ponerar att man då käkar endast sojaisolat till det målet(inget bröd/ris osv till), hur stor skillnad i praktiken gör det än om jag hade fått i mig ett mer fullvärdigt protein, som tex ägg? Då blir det ju en gång om dagen, alla dagar isåna fall...
En kompis till mig som är allergisk mot laktos och soja och vegetarian han brukar dricka äggvitor(tror han brukar dricka typ 7 äggvitor och 1 äggula) med fun light som proteintillskott. Jag tycker det låter helt vansinnigt äckligt, men det funkar nog bra annars.
Vad menas med berikade då? Att sojan på ngt sett görs fullvärdig i sig själv?
Att man lägger till något som förbättrar aminosyraprofilen, jag har för mig man bl a använder ärtprotein men är inte säker på vad man använder.
Men om man ponerar att man då käkar endast sojaisolat till det målet(inget bröd/ris osv till), hur stor skillnad i praktiken gör det än om jag hade fått i mig ett mer fullvärdigt protein, som tex ägg? Då blir det ju en gång om dagen, alla dagar isåna fall...
Jag skulle säga ingen skillnad alls.
Att man lägger till något som förbättrar aminosyraprofilen, jag har för mig man bl a använder ärtprotein men är inte säker på vad man använder.
Jag skulle säga ingen skillnad alls.
Okej, men vad bra då. Hum, fast varför säger man då att soja är sämre och det ligger ju på mer än hälften i bv-värde än animaliskt protein, om det inte gör ngn skillnad i just ett mål utav de övriga fyra som jag också äter...?
(nyfiken som man är) En viss skillnad måste det väl ändå göra? ägg versus sojatillskott? Förlåt om jag låter näsvis men näringslära är väldans intressant ju.
He...fun light med råa äggvitor? Oh, Yummie :cool: Men det är ju lite de banorna jag var inne på, finns nte så mkt mer än ägg, eller soja då...
Okej, men vad bra då. Hum, fast varför säger man då att soja är sämre och det ligger ju på mer än hälften i bv-värde än animaliskt protein, om det inte gör ngn skillnad i just ett mål utav de övriga fyra som jag också äter...?
(nyfiken som man är) En viss skillnad måste det väl ändå göra? ägg versus sojatillskott? Förlåt om jag låter näsvis men näringslära är väldans intressant ju.
Jag skrev mer utförligt om det förra veckan men kortfattat har man i alla fall tillgång till alla aminosyor man behöver (Iom att man äter så pass mycket protein.) och det är endast i fall där man är begränsad till ett livsmedel (Eller typ av livsmedel) och där man äter små mängder protein som BV har någon större praktiskt betydelse.
Jag skrev mer utförligt om det förra veckan men kortfattat har man i alla fall tillgång till alla aminosyor man behöver (Iom att man äter så pass mycket protein.) och det är endast i fall där man är begränsad till ett livsmedel (Eller typ av livsmedel) och där man äter små mängder protein som BV har någon större praktiskt betydelse.
Okej, så eftersom att jag äter protein från ägg/fisk och kyckling de övriga måltiderna, men på ett mål käkar ett "sämre" protein, så gör det inget för att jag får i mig annat protte under dagen alltså? Mer än att i just det målet så kan ju inte kroppen ta upp allt protte för att soja inte innehåller alla aminosyror som då behövs? Har jag hajat det rätt?
Alexlindgren
2006-04-27, 06:16
King grub har skrivit att råa ägg, kan man inte ta upp allt protein från. Sorry, har inget direkt citat.
King grub har skrivit att råa ägg, kan man inte ta upp allt protein från. Sorry, har inget direkt citat.
stämmer, ca 50% blir oanvändbart...
men varför inte ta ärtprotein då? I min muskelaffär har de veganskt proteinpulver som är gjort på ärtprotein.
Kanske nån som redan sagt, men jag kunde inte se det nu när jag skummade igenom tråden ialalfall...
men varför inte ta ärtprotein då? I min muskelaffär har de veganskt proteinpulver som är gjort på ärtprotein.
Som ett generellt proteintillskott för att få upp proteinhalten i en något så när väl sammansatt kost kost funkar ärtprotein troligtvis lika bra som soja. (Jag har inte kollar upp vad ärtprotein innehåller.).
Men det är inte heller det en komplett proteinkälla (Om man nu befinner sig i en situation där man tycker det är viktigt.).
Jo, ärtprotein precis som sojan är ju inte ett komplett protein...
Men som jag frågade tidigare; är det alltså så att om jag väljer att käka ett sojatillskott på typ 20g protein, så tar kroppen upp ca hälften utav det(runt 10g), och käkar jag, säg ägg, så kan kroppen ta upp allt (i detta fall 20g då)?
Är det inte liksom lite bortsläsade pengar att använda sig utav sojan då? Ska väl säga att jag behöver gå upp lite i vikt även så proteinet blir ju viktigare för mig.
Jo, ärtprotein precis som sojan är ju inte ett komplett protein...
Men som jag frågade tidigare; är det alltså så att om jag väljer att käka ett sojatillskott på typ 20g protein, så tar kroppen upp ca hälften utav det(runt 10g), och käkar jag, säg ägg, så kan kroppen ta upp allt (i detta fall 20g då)?
Är det inte liksom lite bortsläsade pengar att använda sig utav sojan då? Ska väl säga att jag behöver gå upp lite i vikt även så proteinet blir ju viktigare för mig.
Kroppen tar upp lika mycket av ett protein som är komplett som av ett som inte är det.
Det som skiljer är mängderna av vissa aminosyror som ingår, den skillnaden har ingen betydelse om proteinet ingår i en i övrigt proteinrik och omväxlande kost (Vad gäller proteinkällor).
Okej, men är ändå nyfiken på vad som händer i just det målet, när man käkar ett protein sm inte är komplett, vad betyder det egentligen, än om jag hade käkat ett mer komplett protein?
I ditt fall så händer inget som skiljer det från något annat mål, dvs kroppen tar åt sig det den behöver av aminosyrorna och sen bränner den av resten som energi.
Och i detta fallet så är aminosyrorna då färre för att jag käkar ett sojatillskott ist för ett fullvärdigare alternativ, eller hur? Jag frågar bara för att jag inte fattar varför man då säger att det är bättre att få i sig så kompletta proteinsorter som möjligt.
Och att det är vettigt att få i sig protein till varje mål. Därför jag frågar, för om sojan bara blir "proteinmässigt" som att jag skulle käkat typ 10g protte från en mer fullvärdig källa, så blir det ju inte mkt att hänga i julgranen kanske... ;) Mer än att de restrerande grammen protte som kroppen inte kan ta upp lagras som fett?
I ditt fall så händer inget som skiljer det från något annat mål, dvs kroppen tar åt sig det den behöver av aminosyrorna och sen bränner den av resten som energi.
Det är inte färre aminosyor utan det är någon eller några som det är lite mindre av.
Det är inte färre aminosyor utan det är någon eller några som det är lite mindre av.
Jo, men det var nog så jag menade :)
Fast har jag rätt i ovanstående fråga om hur det funkar med kroppen för övrigt? Annars skulle man väl inte råda folk till att hellre käka animaliskt protein än vegetabiliskt?(även om jag nu käkar animaliskt de andra målen)
RajtanTajtan
2006-04-27, 10:43
He...fun light med råa äggvitor? Oh, Yummie :cool:
Det blir ju precis samma sak som ett äggprotein med sötningsmedel ju. Och det var väl det du ville undvika?
Det blir ju precis samma sak som ett äggprotein med sötningsmedel ju. Och det var väl det du ville undvika?
Jao så är det
Chandler
2006-04-27, 16:20
Jag vet inte om det hjälper dig med ännu ett tips på ett inkomplett protein, men det finns också risprotein. Jag tror det är Weider's. Ganska förmånligt om jag minns rätt, men det är knappast läckert om det har någon betydelse.
NiXPhoenix
2006-04-27, 17:01
Har själv aldrig testat något äggproteinpulver, men vad jag har läst kan man bli rejält risig i magen om man äter för mycket.
En inte alltför stor drink per dag lär vara lagom.
Visste inte att det fanns så många olika proteinpulver, fast risprotein måste väl vara ngt sånär lik ett sojaproteinpulver va?
Men jag tänker ändå fråga en gång till då jag inte riktigt hajat svaret jag fått, så sorry om jag låter tjatig.
Som jag ser det så är skillnaden på om jag intar, vi säger i detta fall 20g protein ifrån en fullvärdig källa som ägg/kyckling osv, så KAN kroppen åtminstone ha chans att ta upp alla dessa gram och använda som muskelprotein(ty proteinet är fullvärdigt), medans om jag ist tar lika många gram protein ifrån ett sojatillskott, så kan kroppen bara använda max halva den mängden på 20g till eventuell muskelprotein(eftersom det är mer än hälften så lågt i BV-värdet), och resten blir till energi, och ligger jag då på överskott så lagras då de restrerande grammen protte in som kroppsfett. Så ser jag det, och att det är därför det är bättre att käka ett mer fullvärdigt protte än soja. Är det rätt eller fel? Tror jag är lite dålig på att formulera mig på ett enkelt sätt*rolleyes*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.