handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. viktnedgång.


LunaSpice
2006-04-25, 08:28
Min flickvän har under en tid försökt att gå ner i vikt. Hon är med i Aftonbladets viktklubb där man kan föra in exakt va man äter, träning och ha koll på saker och ting. Hon har där skrivit in en generell aktivitetsnivå (exkl träning) och tillsammans med basalmetabolism då fått ett beräknat kcalbehov för viktminskning på ca 1 kg/vecka: 1600 kcal, 70 kg, 30 bast.

Min fråga är nu: Hon har under de senaste 6 veckorna endast gått ner 2,5 kg varav 2-3 hg/vecka de sista 2 veckorna. Hon tränar spinning 3 ggr/vecka samt styrkträning 3 ggr/vecka. På Viktklubben så påvisar de att man INTE behver äta upp alla kcal man "tjänat" på träning om man blir mätt på mindre. Vi ställer oss dock tveksamma till detta och undrar om min sambo verkligen inte äter för lite kcal och att hon därför inte går ner i vikt så snabbt som hon önskar.

De dagar som hon både kör spinning och styrketräning och äter 1600 kcal så hamnar hennes totalintag på drygt 600-700 vilket jag tycker är alldeles för lite. Hon har själv inte vågat äta upp till 1600 även de dagar hon dragit av kcal för träning. Jag tycker dock hon borde göra det för det ska man väl göra även om man ska gå ner i vikt eller inte?

Ska hon äta total 1600/dag exkl. träning eller 1600/dag inkl (dvs. 2200 drygt)?

Fed up
2006-04-25, 08:39
Min flickvän har under en tid försökt att gå ner i vikt. Hon är med i Aftonbladets viktklubb där man kan föra in exakt va man äter, träning och ha koll på saker och ting. Hon har där skrivit in en generell aktivitetsnivå (exkl träning) och tillsammans med basalmetabolism då fått ett beräknat kcalbehov för viktminskning på ca 1 kg/vecka: 1600 kcal, 70 kg, 30 bast.

Min fråga är nu: Hon har under de senaste 6 veckorna endast gått ner 2,5 kg varav 2-3 hg/vecka de sista 2 veckorna. Hon tränar spinning 3 ggr/vecka samt styrkträning 3 ggr/vecka. På Viktklubben så påvisar de att man INTE behver äta upp alla kcal man "tjänat" på träning om man blir mätt på mindre. Vi ställer oss dock tveksamma till detta och undrar om min sambo verkligen inte äter för lite kcal och att hon därför inte går ner i vikt så snabbt som hon önskar.

De dagar som hon både kör spinning och styrketräning och äter 1600 kcal så hamnar hennes totalintag på drygt 600-700 vilket jag tycker är alldeles för lite. Hon har själv inte vågat äta upp till 1600 även de dagar hon dragit av kcal för träning. Jag tycker dock hon borde göra det för det ska man väl göra även om man ska gå ner i vikt eller inte?

Ska hon äta total 1600/dag exkl. träning eller 1600/dag inkl (dvs. 2200 drygt)?


Väger hon sin mat? Är hon säker på att hon verkligen bara får i sig 1600 som hon tror alltså? Hur beräknar hon hur mycket hon bränt på ett pass?

Jag menar, det är många här, bla jag, som trott att de legat på mycket lägre intag än de verkligen gjort och därför inte gått ner som man ska. Sen tycker jag inte 2,5 kg på 6 veckor är så himla lite heller, utan låter ganska rimligt.

Hur lång är hon?

Jag tycker helt klart hon ska äta mer de dagar hon tränar.

LunaSpice
2006-04-25, 09:00
Ja hon väger ALLT mycket noga så hon har ganska bra koll på vad hon får i sig. Hon är ca 165 cm lång. Vi kan hålla med om att 2,5 kilo på 6 veckor inte är JÄTTEdåligt men hon har nog hoppats på en hel del mer och de senaste veckorna har det stannat upp mer och mer.

Hos viktklubben finns det "listor" med olika träningstyper och där får man skriva in tid man ägnat åt aktiviteten och så räknas det ut av datorn.

Mental
2006-04-25, 09:06
Ja hon väger ALLT mycket noga så hon har ganska bra koll på vad hon får i sig. Hon är ca 165 cm lång. Vi kan hålla med om att 2,5 kilo på 6 veckor inte är JÄTTEdåligt men hon har nog hoppats på en hel del mer och de senaste veckorna har det stannat upp mer och mer.

Hos viktklubben finns det "listor" med olika träningstyper och där får man skriva in tid man ägnat åt aktiviteten och så räknas det ut av datorn.

Det brukar å andra sidan stämma ganska dåligt.
Jag skulle antagligen inte lägga på mer än kanske 200kcal en träningsdag.
Det handlar ju i grund och botten om energi in mot energi ut.
Det är ganska lätt att missa vad det gäller matvägning med tro mig :p

Ibland måste man uppskatta, om man tex äter ute elle blir bjuden på något.
Sen är ju ett halvilo i veckan inte alls något att fnysa om som sagt, massor av beröm till henne! Starkt jobbat.

Och kul att se dig igen Luna, det var ett tag sedan sist!

LunaSpice
2006-04-25, 09:11
Det brukar å andra sidan stämma ganska dåligt.
Jag skulle antagligen inte lägga på mer än kanske 200kcal en träningsdag.
Det handlar ju i grund och botten om energi in mot energi ut.
Det är ganska lätt att missa vad det gäller matvägning med tro mig :p

Ibland måste man uppskatta, om man tex äter ute elle blir bjuden på något.
Sen är ju ett halvilo i veckan inte alls något att fnysa om som sagt, massor av beröm till henne! Starkt jobbat.

Och kul att se dig igen Luna, det var ett tag sedan sist!

I´m back! hehe

Iaf, att dra av 200 kcal för 75 min spinning plus 1 timmes styrketräning tycker jag känns väldigt fel. Jag tror att Viktklubbens uppskatting/uträkning av dessa aktiviteter stämmer ganska väl faktiskt. Har också för mig att de stämmer med den där amerikanska sidan där man kan beräkna olika aktiviteters kcalbehov. Nån som har URL?

Mental
2006-04-25, 09:12
"Hon har där skrivit in en generell aktivitetsnivå (exkl träning) och tillsammans med basalmetabolism då fått ett beräknat kcalbehov för viktminskning på ca 1 kg/vecka: 1600 kcal, 70 kg, 30 bast."

Kan hon a felbedömt aktivitetsnivån? Tappa ett kilo i veckan är ett underskott på ca 7500kcal i veckan, villket borde göra att hon står still i vikt på 2650-2700kcal utan träning. Jag man 25 80kg går upp i vikt på den energinivån. jag ligger still på ungefär 2400kcal.
Har hon ett mycket fysiskt arbete?

Mental
2006-04-25, 09:13
I´m back! hehe

Iaf, att dra av 200 kcal för 75 min spinning plus 1 timmes styrketräning tycker jag känns väldigt fel. Jag tror att Viktklubbens uppskatting/uträkning av dessa aktiviteter stämmer ganska väl faktiskt. Har också för mig att de stämmer med den där amerikanska sidan där man kan beräkna olika aktiviteters kcalbehov. Nån som har URL?

Calorie counter and calculators for calories burned, food, BMI, BMR, RMR, weight loss and ideal weight. Diet and weight loss tips and tutorial.
www.caloriesperhour.com/

Mental
2006-04-25, 09:16
I´m back! hehe

Iaf, att dra av 200 kcal för 75 min spinning plus 1 timmes styrketräning tycker jag känns väldigt fel. Jag tror att Viktklubbens uppskatting/uträkning av dessa aktiviteter stämmer ganska väl faktiskt. Har också för mig att de stämmer med den där amerikanska sidan där man kan beräkna olika aktiviteters kcalbehov. Nån som har URL?

Styrketräning bränner inte mycket, men 75 min spinning är andra bullar. beroende på intensitet dock. vågar dock inte utala mig om siffror där.

Nu tog jag bara 200 som ett ganska lågt exempel, jag styrketränade och körde ca 20 min trappmaskin när jag deffade(bantade) och jag ränkade med 200kcal, och jag följde kurvan i alla fall :)

LunaSpice
2006-04-25, 12:00
Styrketräning bränner inte mycket, men 75 min spinning är andra bullar. beroende på intensitet dock. vågar dock inte utala mig om siffror där.

Nu tog jag bara 200 som ett ganska lågt exempel, jag styrketränade och körde ca 20 min trappmaskin när jag deffade(bantade) och jag ränkade med 200kcal, och jag följde kurvan i alla fall :)

Jag kör själv spinningpassen med henne och de är väldigt intensiva vågar jag påstå.

Hon pluggar och jobbar ett par pass/mån inom sjukvården. Hon har väl en ganska "normal" aktivitetsnivå där hon promenerar vart hon än ska.

Kanske borde vi omvärdera hennes kcalbehov, men jag tror inte att det är det som är problemet. Snarare att hon äter för lite...argh! Detta är jättesvårt. Skulle kalorimetri kunna hjälpa tror ni?

userfriendly
2006-04-25, 12:02
det låter som om att din tjej äter FÖR LITE o skulle gå ner mer om hon vilade en vecka, sedan började träna igen o äta kanske 2000kcal

Mental
2006-04-25, 12:36
det låter som om att din tjej äter FÖR LITE o skulle gå ner mer om hon vilade en vecka, sedan började träna igen o äta kanske 2000kcal

Vilovecka tror ajg kan vara en ide, så man får mer energi till vardagen och passen. Men jag är skeptisk till att kroppen bränner dåligt pga att man äter för lite. då skulle folk på vlcd dieter stå till i vikt ju :)
Kroppen är inte i svält vid 15-1600kcal. därimot kanske man blir lite orkeslös i vardagen och tappar delar av vardagsmotionen och intensiteten i passen.

Mental
2006-04-25, 12:42
Tjej på 70kg. där tycker jag inte 1700kcal är för lågt, inte så att man stannar i nedgång.

Fed up
2006-04-25, 18:08
Jag kan ta mig själv som exempel:
jag är 170 cm lång och vägde ca 59 när jag började diet, jag låg på 12-1300 ungefär de dagar jag inte rörde mig ur fläcken, sen plusade jag på för aktiviteter. Jag la på ungefär 200 för 1 h styrketräning och typ 150 för 1 h rask promenad. (Jag körde med hälsovaktens siffror och de är ganska snåla, sen var jag lite extra snål för att vara på den säkra sidan. Tyvärr strular min hälsovakt nu så jag kan inte kolla upp förbränningssiffror mer exakt.)
En normal dag där jag både promenerat en del och styrketränat så åt jag kanske runt 16-1700 (ibland mer ibland mindre såklart, beroende på mängd träning).
Jag höll på i nånstans mellan 2-3 månader (men var ganska ostrikt i början och gjorde en del misstag då det var första dieten ever) och gick ner till runt 56. Jag räknar med att jag gick ner ungefär 0,5 kg i veckan, för den första tiden låg jag högre än jag trodde etc.

Vet inte om det hjälper er nåt, men ja...

LunaSpice
2006-04-25, 19:48
Vad jag undrar är om hon ska hålla sig kvar på 1600 eller om hon ska äta mer? Eller ska hon käka 1600 de dagar hon inte tränar och äta ca. 2000 de dagar hon tränar?

tomccc
2006-04-25, 21:07
Vad jag undrar är om hon ska hålla sig kvar på 1600 eller om hon ska äta mer? Eller ska hon käka 1600 de dagar hon inte tränar och äta ca. 2000 de dagar hon tränar?
Har du inte svarat på den här frågan själv? Ni anser att hon går ned saktare än önskat och ni är inga förespråkare för nedreglering av metobolismen vid sänkt energi-intag. Hur kan du då fråga om hon ska äta mer? Det går inte ihop på något sätt. Om hon äter mer kommer hon att gå ned ännu saktare, enkel matematik.

Personligen tror jag att ni räknar fel på det hon äter, alternativt glömmer eller "glömmer" att föra in en näve nötter eller den där burgaren nere på stan. Förutsatt att hon vill gå ner mer än halvkilot i veckan, själv tycker jag det är en bra prestation.

Xander
2006-04-25, 21:26
Styrketräning bränner inte mycket, men 75 min spinning är andra bullar. beroende på intensitet dock. vågar dock inte utala mig om siffror där.

Nu kan inte jag svära på att detta stämmer (tar själv kaloriförbrukningen med en nypa salt) men det är lite kul info åtminstonne..

Testade för skoj skull att använda min Sigma Sport PC15 pulsmätare under ett par tunga gympass...
* Bröst/biceps 65min inkl uppvärmning på cykel, medelpuls 135, maxpuls 194(!), kaloriförbrukning 753kcal.
* Ben/mage 70min inkl uppvärmning, medelpuls 136, maxpuls 193(!), kaloriförbrukning 845kcal

Annat exempel som jämförelse:
Under 60min rask promenad på 130 i medelpuls å 163 som peak ger mätaren 680kcal i förbrukning.

Övrig info: 27år, 81kg, 17% bodyfat (going down), hyffsat tränad men inte så bra kondis..

Slutsats: Tung gymträning förbrukar nog mer än dom flesta tror... :)

Mvh,
/Daniel - Som funderar på att starta en ny tråd i ämnet.. =)

Mental
2006-04-25, 21:46
Nu kan inte jag svära på att detta stämmer (tar själv kaloriförbrukningen med en nypa salt) men det är lite kul info åtminstonne..

Testade för skoj skull att använda min Sigma Sport PC15 pulsmätare under ett par tunga gympass...
* Bröst/biceps 65min inkl uppvärmning på cykel, medelpuls 135, maxpuls 194(!), kaloriförbrukning 753kcal.
* Ben/mage 70min inkl uppvärmning, medelpuls 136, maxpuls 193(!), kaloriförbrukning 845kcal

Annat exempel som jämförelse:
Under 60min rask promenad på 130 i medelpuls å 163 som peak ger mätaren 680kcal i förbrukning.

Övrig info: 27år, 81kg, 17% bodyfat (going down), hyffsat tränad men inte så bra kondis..

Slutsats: Tung gymträning förbrukar nog mer än dom flesta tror... :)

Mvh,
/Daniel - Som funderar på att starta en ny tråd i ämnet.. =)

Njae, litar inte på klockorna, när jag hade en och provade så var det en 700kcal snabb promenad på morgonen och en på kvällen, totalt 1400kcal. och ett energiintag på ca 2500kcal, jag stod still i vikt, och jag är rätt säker på att jag har mer än 1100kcal i basalförbrukning :D på 2h snabb promenad förbrände jag runt 5-600kcal, kunde jag se genom att väga mig och justera kosten.

Mental
2006-04-25, 21:54
Som jag ser på saken nu så är det snarare av estetiska anledningar hon bantar, och pga hälsa? För tränar man och håller i gång så gör en så liten övervikt inget.
Om det inte är på grund av överhängade hälsoanledningar, så har man ju all tid i världen på sig. och kan helt enkelt pova sig fram. Mycket med att banta är ju att lära känna sin egen kropp, lära sig av sina misstag, lära sig vad som funkar.
Våga prova, våga göra fel, jag har lärt mig mycket längs vägen.
Tror hon på en höjning av kcal kommer få ned henne i vikt, ja men så prova 2 veckor då, fungerade inte det? utvärdera och omvärdera och prova ett annat grepp.
Men stressa för fan inte, det får ta den tid det tar helt enkelt.

Gimp
2006-04-25, 23:02
Jag siktar på att tappa nästan ett helt kilo i veckan och ligger på minst 1200 kcal om dagen om jag inte rör mig ut fläcken. Oftast blir det runt 1800-2000 kcal eftersom jag tränar ganska mycket.

Promenerar minst en timma om dagen, spinningpass aldrig kortare än 50 minuter plus att jag lyften skrot. I genomsnitt har jag kanske tappat 0,7kg i veckan över ungefär fem månader eftersom jag varit lite förkyld i perioder och inte tränat då men ändå ätit en del mat. :D

Jag är en man på 178 cm, väger nu 74 kg och är 20 år.

Fed up
2006-04-26, 07:25
Nu kan inte jag svära på att detta stämmer (tar själv kaloriförbrukningen med en nypa salt) men det är lite kul info åtminstonne..

Testade för skoj skull att använda min Sigma Sport PC15 pulsmätare under ett par tunga gympass...
* Bröst/biceps 65min inkl uppvärmning på cykel, medelpuls 135, maxpuls 194(!), kaloriförbrukning 753kcal.
* Ben/mage 70min inkl uppvärmning, medelpuls 136, maxpuls 193(!), kaloriförbrukning 845kcal

Annat exempel som jämförelse:
Under 60min rask promenad på 130 i medelpuls å 163 som peak ger mätaren 680kcal i förbrukning.

Övrig info: 27år, 81kg, 17% bodyfat (going down), hyffsat tränad men inte så bra kondis..

Slutsats: Tung gymträning förbrukar nog mer än dom flesta tror... :)

Mvh,
/Daniel - Som funderar på att starta en ny tråd i ämnet.. =)

Jo, men sen är du också kile=rätt mycket starkare och högre förbränning, väger mer etc.

Jag tror att din tjej måste sänka sitt intag. Jag tror hon kanske kan lägga sig på 13-1400 de dagar hon inte tränar och sen lägga på mat utefter hur mycket hon tränat. det kommer alltså att landa på betydligt mer de flesta dagar. Detta är inte ens särskilt lågt tror jag, då jag låg strax under det och är längre men väger mindre, men jag gick inte ner särskilt snabbt. Men allt är individuellt ju, så jag tycker hon ska testa att sänka dit och testa i två v och sen sänka tills hon hittat en nivå som hon känner att hon klarar av att genomföra utan att tycka det är för jobbigt men där hon är går ner i en takt hon tycker känns bra.

knazcandy
2006-04-27, 18:52
Jag har själv varit med i Viktklubben. Jag skulle ligga på ett inttag på 1600 kcal om dagen och då tränade jag hårt, ca 8 pass i veckan--
Jag gick inte ner ett skit, kanske något hg emellanåt men det var allt.

Istället kontaktade jag en kostrådgivare som gjorde en kostanalys och som gjorde ett matschema baserat på min träning och jag ligger nu på ett intag på ca 2000 kcal och nu händer det grejer. Jag har snart tappat 4 kg på min deff och 5 cm i midjan och vi är mycket nöjda.

Jag tror absolut på Viktklubben men om man tränar så mycket som din tjej och jag gör MÅSTE man fylla på med näring och energi.

Lycka till.

LunaSpice
2006-04-27, 23:55
Jag har själv varit med i Viktklubben. Jag skulle ligga på ett inttag på 1600 kcal om dagen och då tränade jag hårt, ca 8 pass i veckan--
Jag gick inte ner ett skit, kanske något hg emellanåt men det var allt.

Istället kontaktade jag en kostrådgivare som gjorde en kostanalys och som gjorde ett matschema baserat på min träning och jag ligger nu på ett intag på ca 2000 kcal och nu händer det grejer. Jag har snart tappat 4 kg på min deff och 5 cm i midjan och vi är mycket nöjda.

Jag tror absolut på Viktklubben men om man tränar så mycket som din tjej och jag gör MÅSTE man fylla på med näring och energi.

Lycka till.

Är du tjej eller kille?

Jag tycker det är svårt att veta hur man ska räkna kcal med viktklubbens system. Kan det vara som Fed-Up skrev att min tjej bör ligga runt 1400 kcal de dagar hon inte tränar och runt 2000 de dagar hon tränar eller ska hon ligga runt 2000 alla dagar?

Exhale_
2006-04-28, 03:36
Är du tjej eller kille?

Jag tycker det är svårt att veta hur man ska räkna kcal med viktklubbens system. Kan det vara som Fed-Up skrev att min tjej bör ligga runt 1400 kcal de dagar hon inte tränar och runt 2000 de dagar hon tränar eller ska hon ligga runt 2000 alla dagar?

Givetvis måste det dagliga energiintaget beräknas på hennes energiförbrukning för dagen. Det är därför det är så viktigt med motion för att orka med en riktig deff!

Jag deffar för tillfället och har gjort på följande sätt:
Jag räknade ut mitt dagliga energibehov, för en stillasittande dag, enligt Harris & Benedict ekvationen. Sen drog jag av 500 kcal (eftersom jag vill gå ner ca 0,5 kg i veckan) från detta och fick på så sätt fram hur mycket jag kan äta en stillasittande dag framför datorn. All motion utöver detta plussar jag på, en morgonpromenad i snabbt tempo som pågår i 1,30 h plussar jag 250-300 kcal för, 1 mils jogging i ca 11 km/h plussar jag 400-500 kcal. Hellre att man snålar lite på plussandet än tvärtom.

På så vis vet jag alltid hur mycket jag kan stoppa i mig för att gå ner i vikt.

Viktigt att poängtera är att ni måste räkna om energiintaget allteftersom ni går ner i vikt. Ju mindre ni väger desto mindre energi behöver ni.

Dock tror jag hon äter för mycket som det nu. För att ta mig själv som exempel så får jag endast äta 1600 kcal en stillasittande dag för att gå ner 0,5 kg i veckan. Då väger jag 72 kg, är kille och 173 cm lång.

Kan det inte vara så att hon käkar alldeles för lite de dagar hon tränar och för mycket de dagar hon inte tränar? Det är ju alltid svårare att hålla igen på käket stillasittande dagar!!

LunaSpice
2006-04-28, 04:15
Kan det inte vara så att hon käkar alldeles för lite de dagar hon tränar och för mycket de dagar hon inte tränar? Det är ju alltid svårare att hålla igen på käket stillasittande dagar!!

Det är precis så jag tror det är. Knappt energiminus de dagar hon inte tränar och de dagar hon tränar äter hon för lite och hamnar således på sparlåga. Ska testa att minska till 1300-1400 de dagar hon inte tränar och 1800-1900 de dagar hon tränar.

knazcandy
2006-04-30, 13:51
Jag är en tjej på 28 år.
Jag ligger i snitt på samma kaloriintag varje dag, jag har en dag/v som jag inte tränar alls, då hoppar jag endast efter-träningen-målet dvs en banan och 25 gr protein.