handdator

Visa fullständig version : Blir man irriterad eller vad?


Callister
2006-04-24, 23:57
Alltid finns det folk som inte har någon alls koll på kost- och näringslära.
De bara skvätter ut sig saker de läst i aftonbladet. Och det värsta är det att de tycker sina källor är så pålittliga och bra, aftonbladet, du är vad du äter. Alltid samma källor som spyder ut sitt skitsnack. *grr27*

Som tur är har man Grub och kan motbevisa dem utan problem, jobbigt i längden men man kan inte bara låta det vara.

timoat
2006-04-25, 05:31
Jag ska berätta något som är jävligt irriterande. Just nu bor jag hemma för att spara lite cash, och går på diet. Farsan MÅSTE llägga sig i precis allt. Eftersom jag ärter mycket strickt i perioder ( inget godis eller snask, eller "kvällsglassen) så ger han mig pikar hela tiden typ "kroppsfixerad". Det kan jag ta.
Men VARJE gång jag tar Kvarg o Fun Light frågar han

"Och hur mycket socker är det i den då?"

Om han dessutom har hört något nytt rön på sky News ( som jag har vetat om sen ett par månader tillbaka tack vare kollo) lägger han upp detta. Han är typen som ursäktar en flaska vin med
"Rödvin är nyttigt" ( Ni vet säkert typen)
Damn vad irriterande. Själv är han överviktig 90 kg på 170, och skulle behöva gå ner en tio kg, men vägar blankt erkänna detta, och säger

"Doktorn sa att jag hade perfekt vikt!"

Det är måttligt roande kan jag säga.

GURKAN
2006-04-25, 06:09
Alltid finns det folk som inte har någon alls koll på kost- och näringslära.
De bara skvätter ut sig saker de läst i aftonbladet. Och det värsta är det att de tycker sina källor är så pålittliga och bra, aftonbladet, du är vad du äter. Alltid samma källor som spyder ut sitt skitsnack. *grr27*

Som tur är har man Grub och kan motbevisa dem utan problem, jobbigt i längden men man kan inte bara låta det vara.


Det som står i Aftonbladet är sant. Och en mycket bra riktlinje som du bör följa. Det är ju Aftonbladet som motbivisar Grub :D

Papi
2006-04-25, 09:31
Jag ska berätta något som är jävligt irriterande. Just nu bor jag hemma för att spara lite cash, och går på diet. Farsan MÅSTE llägga sig i precis allt. Eftersom jag ärter mycket strickt i perioder ( inget godis eller snask, eller "kvällsglassen) så ger han mig pikar hela tiden typ "kroppsfixerad". Det kan jag ta.
Men VARJE gång jag tar Kvarg o Fun Light frågar han

"Och hur mycket socker är det i den då?"

Om han dessutom har hört något nytt rön på sky News ( som jag har vetat om sen ett par månader tillbaka tack vare kollo) lägger han upp detta. Han är typen som ursäktar en flaska vin med
"Rödvin är nyttigt" ( Ni vet säkert typen)
Damn vad irriterande. Själv är han överviktig 90 kg på 170, och skulle behöva gå ner en tio kg, men vägar blankt erkänna detta, och säger

"Doktorn sa att jag hade perfekt vikt!"

Det är måttligt roande kan jag säga.
Tja, det där är ju bara att försöka strunta i. Föräldrar har väldigt svårt att bli uppläxade av sina barn. Han vet naturligtvis bäst, han är ju äldre och har sina egna kriterier för vad som är sanning.

Av egen erfarenhet har jag lärt mig att lyssna, nicka och se glad ut. Jag försökte förklara för min kära mor varför GI-konceptet inte håller och vad det egentligen var som orsakade viktminskningen, men det var som att prata med en vägg. :)

MikeAlex
2006-04-25, 10:28
Heh, min far tjatade alltid på mig om att jag skulle äta sundare, röra mig mer och gå ner i vikt (jag var överviktig). Sen började jag hårdbanta, plus promenera som en galning (dock inte pga hans tjat) och gick ner 40 kg. Då började han tjata om att jag måste äta mer och att han skulle komma hem till mig och mata mig med gräddsåser... att dom aldrig blir nöjda. Haha.

Cypher
2006-04-25, 10:51
Heh, min far tjatade alltid på mig om att jag skulle äta sundare, röra mig mer och gå ner i vikt (jag var överviktig). Sen började jag hårdbanta, plus promenera som en galning (dock inte pga hans tjat) och gick ner 40 kg. Då började han tjata om att jag måste äta mer och att han skulle komma hem till mig och mata mig med gräddsåser... att dom aldrig blir nöjda. Haha.

+1

timoat
2006-04-25, 11:05
Heh, min far tjatade alltid på mig om att jag skulle äta sundare, röra mig mer och gå ner i vikt (jag var överviktig). Sen började jag hårdbanta, plus promenera som en galning (dock inte pga hans tjat) och gick ner 40 kg. Då började han tjata om att jag måste äta mer och att han skulle komma hem till mig och mata mig med gräddsåser... att dom aldrig blir nöjda. Haha.

Grattis till de 40 kilona dude! Starkt jobbat!

MikeAlex
2006-04-25, 12:13
Grattis till de 40 kilona dude! Starkt jobbat!

Man tackar. ^^

jwzrd
2006-04-25, 13:32
Jag ska berätta något som är jävligt irriterande. Just nu bor jag hemma för att spara lite cash, och går på diet. Farsan MÅSTE llägga sig i precis allt. Eftersom jag ärter mycket strickt i perioder ( inget godis eller snask, eller "kvällsglassen) så ger han mig pikar hela tiden typ "kroppsfixerad". Det kan jag ta.
Men VARJE gång jag tar Kvarg o Fun Light frågar han

"Och hur mycket socker är det i den då?"

Om han dessutom har hört något nytt rön på sky News ( som jag har vetat om sen ett par månader tillbaka tack vare kollo) lägger han upp detta. Han är typen som ursäktar en flaska vin med
"Rödvin är nyttigt" ( Ni vet säkert typen)
Damn vad irriterande. Själv är han överviktig 90 kg på 170, och skulle behöva gå ner en tio kg, men vägar blankt erkänna detta, och säger

"Doktorn sa att jag hade perfekt vikt!"

Det är måttligt roande kan jag säga.

Haha din farsa äger dig ju. Tycker du verkligen att dina källor är så pass mycket bättre än din farsas? Hur låter det när du ska Motbevisa honom Lätt(tm)? "Men på forumet kolozzeum på nätet va, där finns King Grub - han är jävligt duktig va - och han säger att..."? Det han hör är: "Joråsåatteh, jag surfade igår och hittade en bra grej jag testar nulol1".

Är du verkligen så hårdkår att du måste äta kvarg med saft varje dag?

Sen, om nu någons liv innebär ett glas rödvin då och då och att han vill leva på ett visst sätt (förutsatt att det inte är destruktivt och rent ohälsosamt givetvis), vem är du med din saftkvarg att säga något negativt om det? Din far har kanske gett upp tanken på att han tror att han blir Mr. Olympia vid 17 års ålder bara han äter 0ptimalt(tm).

Trance
2006-04-25, 13:37
Haha din farsa äger dig ju. Tycker du verkligen att dina källor är så pass mycket bättre än din farsas? Hur låter det när du ska Motbevisa honom Lätt(tm)? "Men på forumet kolozzeum på nätet va, där finns King Grub - han är jävligt duktig va - och han säger att..."? Det han hör är: "Joråsåatteh, jag surfade igår och hittade en bra grej jag testar nulol1".

Är du verkligen så hårdkår att du måste äta kvarg med saft varje dag?

Sen, om nu någons liv innebär ett glas rödvin då och då och att han vill leva på ett visst sätt (förutsatt att det inte är destruktivt och rent ohälsosamt givetvis), vem är du med din saftkvarg att säga något negativt om det? Din far har kanske gett upp tanken på att han tror att han blir Mr. Olympia vid 17 års ålder bara han äter 0ptimalt(tm).

Hehe, jag har tänkt på det en del också. Stackars alla föräldrar som har alla dessa experter till ungar. Speciellt när de så ofta verkar missuppfatta det Grub postar.

Nu är jag väl lite så också då jag gillar att ta en diskussion när jag är hemma och hälsar på, men man skall ju alltid passa sig för att säga en sanning.

jwzrd
2006-04-25, 13:47
Hehe, jag har tänkt på det en del också. Stackars alla föräldrar som har alla dessa experter till ungar. Speciellt när de så ofta verkar missuppfatta det Grub postar.

Nu är jag väl lite så också då jag gillar att ta en diskussion när jag är hemma och hälsar på, men man skall ju alltid passa sig för att säga en sanning.

Jag hamnar också i såna diskussioner, men oftast då för att mina medarbetare, t ex, inte fattar hur jag kan äta två gånger under dom 9 timmar jag är på jobbet så det är _något_ lättare att förklara att det snarare vore sunt för alla att göra det. Annars är det förvånadsvärt lätt, iallafall för mig, att få dom jag känner att förstå sund och grundläggande näringslära. (Givetvis finns det undantag.)

MUGEN
2006-04-25, 13:59
frågan är ju varför ni själva ständigt måste hävda er. betvivlar starkt att sådana kommentarer kommer om ni själva ej påpekat, säg era föräldrars, matvanor..

låt folk leva som dom vill, kvällsglass och någon vinpava gör ingen dödligt överviktig, alla har inte träning som största intresse i livet. Personligen skulle jag nog känna mig misslyckad om jag satt och tänkte på att hålla 3-timmarsregeln efter att åldern passerat 40-sträcket.. typ

Slartibartfast
2006-04-25, 14:09
Allt som betyder nåt inom byggning är resultaten.

Går man fram till Mats Egelstig och säger att han gör fel? Nä, just det.

Så länge man ser ut som en otränad nolla så är det bara att ta emot.

jwzrd
2006-04-25, 14:12
Allt som betyder nåt inom byggning är resultaten.

Går man fram till Mats Egelstig och säger att han gör fel? Nä, just det.

Så länge man ser ut som en otränad nolla så är det bara att ta emot.

Det du säger är att om någon betraktar dig som en nolla så är det fritt fram att berätta för dig hur du ska leva ditt liv?

Slartibartfast
2006-04-25, 14:21
Det du säger är att om någon betraktar dig som en nolla så är det fritt fram att berätta för dig hur du ska leva ditt liv?

jep. Är inte det vad du brukar göra bäst?

Skulle jag se ut som Mats skulle du antagligen inte kommentera mina trådar.

Sen behöver man ju inte ta åt sig av vad folk säger. Det är bara att ta emot och låta rinna av.

jwzrd
2006-04-25, 14:26
jep. Är inte det vad du brukar göra bäst?

Skulle jag se ut som Mats skulle du antagligen inte kommentera mina trådar.

Sen behöver man ju inte ta åt sig av vad folk säger. Det är bara att ta emot och låta rinna av.

Det såg ut i ditt inlägg som att du tyckte att det var ok och att det bara var att ta emot. Eller gäller det bara för andra än dig själv?

Slartibartfast
2006-04-25, 14:36
Det såg ut i ditt inlägg som att du tyckte att det var ok och att det bara var att ta emot. Eller gäller det bara för andra än dig själv?

Jag förväntar mig att förståsigpåare ska förklara för mig vad jag ska äta och hur jag ska träna. Så länge man inte har en fysik som är så bra att ens metoder inte kan ifrågasättas och den som ifrågasätter fattar det själv, så är det som sagt bara att stå och le och ta emot.

Sen vad andra gör är fullständigt upp till dem. Jag försöker aldrig säga vad nån ska och inte ska göra så jag behöver inte bry mig.

jwzrd
2006-04-25, 14:39
Jag förväntar mig att förståsigpåare ska förklara för mig vad jag ska äta och hur jag ska träna. Så länge man inte har en fysik som är så bra att ens metoder inte kan ifrågasättas och den som ifrågasätter fattar det själv, så är det som sagt bara att stå och le och ta emot.

Sen vad andra gör är fullständigt upp till dem. Jag försöker aldrig säga vad nån ska och inte ska göra så jag behöver inte bry mig.

Men om du dömer metodens värde utifrån kroppen så bör du ju inte fråga Grubben, t ex, hur man effektivast bygger sig stor eftersom, ja, han inte är det? Jag ser inte varför man ska måsta ta skit om man inte ser ut som Mats Egelstik helt enkelt.

Slartibartfast
2006-04-25, 14:46
Men om du dömer metodens värde utifrån kroppen så bör du ju inte fråga Grubben, t ex, hur man effektivast bygger sig stor eftersom, ja, han inte är det?

Du har helt rätt. *lägger grub på ignore*

Jag ser inte varför man ska måsta ta skit om man inte ser ut som Mats Egelstik helt enkelt.

Varför skulle det vara att "ta skit" att inte börja käfta emot nån som inte vet vad de pratar om? Jag ser det inte så. Jag lyssnar och nickar och sen flabbar jag i tysthet när jag står framför spegeln i mina strings och flexar. Orka käfta emot ignorans. Jag kör mitt rejs.

RajtanTajtan
2006-04-25, 14:52
Varför skulle det vara att "ta skit" att inte börja käfta emot nån som inte vet vad de pratar om?


Hur bedömer man att personen inte fråga inte vet vad den pratar om?
Måste han själv kunna leva upp till det han säger? Tror du Svennis skulle vara en förstärkning för ett lag om han bara skulle spela?


Är Svennis en av världens bästa tränare?

jwzrd
2006-04-25, 14:52
Du har helt rätt. *lägger grub på ignore*



Varför skulle det vara att "ta skit" att inte börja käfta emot nån som inte vet vad de pratar om? Jag ser det inte så. Jag lyssnar och nickar och sen flabbar jag i tysthet när jag står framför spegeln i mina strings och flexar. Orka käfta emot ignorans. Jag kör mitt rejs.

Haha ja det är ju ditt sätt att se på det som leder till att du struntar i kunskap om den finns hos någon som inte har egenskaperna du vill uppnå. Inte jag.

Slartibartfast
2006-04-25, 15:07
Haha ja det är ju ditt sätt att se på det som leder till att du struntar i kunskap om den finns hos någon som inte har egenskaperna du vill uppnå. Inte jag.

Det handlar inte om det. Det handlar om kompisars morsor som säger att det är livsfarligt att äta fler ägg än två i veckan och att kryddsalt är farligt för att det finns "glukos" i det.

jwzrd
2006-04-25, 15:11
Det handlar inte om det. Det handlar om kompisars morsor som säger att det är livsfarligt att äta fler ägg än två i veckan och att kryddsalt är farligt för att det finns "glukos" i det.

Men jag uppfattade det du sa som att morsorna skulle tåla att helt enkelt bli Tillrättavisade(tm) i det fallet. Jag tycker inte att det är något man lägger sig i själv.

Slartibartfast
2006-04-25, 15:20
Men jag uppfattade det du sa som att morsorna skulle tåla att helt enkelt bli Tillrättavisade(tm) i det fallet. Jag tycker inte att det är något man lägger sig i själv.

Nu förstår jag inte riktigt detdär.

Jag påpekar aldrig ignorans ifall personen inte uttryckligen vill ha min åsikt och ger mig tid att framlägga den. Jag önskar att morsorna blir fett tillrättav1sade av nån som de anser vara en aukoritet, så att de gråtande ber om förlåtelse för sin idioti.

Men jag kommer inte att vara den som instigerar det.

Dessutom har jag inget som gör mig till en auktoritet i deras ögon. Jag kan bara säga att "det läste jag på nätet. På pubmed." och det smäller inte speciellt högt i deras öron.

Att diskutera såna här saker är som att diskutera religion med en troende. Håller man sig inte oberörd bränner man propparna.

tricce_17
2006-04-25, 15:36
är det bara jag här inne som int orkar bry sig om att "jaga" den perfekta dieten för att bygga eller deffa?? jag säger ät de man vill men i lagom mängd sen om du vill anvämda kosttillskott eller inte spela roll...de du mår bra av mår garanterat kroppen av...i måttliga mängder

mangs
2006-04-26, 12:28
är det bara jag här inne som int orkar bry sig om att "jaga" den perfekta dieten för att bygga eller deffa?? jag säger ät de man vill men i lagom mängd sen om du vill anvämda kosttillskott eller inte spela roll...de du mår bra av mår garanterat kroppen av...i måttliga mängder


Detta låter vettigt. har man bara någorlunda koll på vad som är bra så handlar det mer om att ha en inställning som gör att man orkar köra på under en längre tid. man får tex bättre resultat om man kör på 90% under 10 jämfört med 110% i ett år.

Visst, vill man vara optimal(tm) så bör man ju ligga på 100% år efter år.

Tror dock att för att må så bra som möjligt skall man göra vad man vill. Man skall inte behöva tvinga i sig kesella och tonfisk om man inte brinner för det.

Ärligt talat är vissa människor här på Kolozzeum helt besatta över att följa ett slaviskt schema därför att de tror att allting annat är förkastligt. Missar de 5 gram protein i ett mål så börjar de gråta...

Det är inte en slump att de som hållt på längst tid och som jag rankar som vettigast här på brädan har en lite mer laid back attityd när det gäller hur strikt man skall vara.

Ät och träna för att leva istället för tvärtom.

tricce_17
2006-04-26, 17:44
ja precis och jag tror att om man ska orka 100% år efter år måste man vänja sig man kan inte kasta sig in i ett slaviskt schema direkt då blir man bara less och tycker allt är skit(pratar av egen erfarenhet) därför är jag inte så brydd bara man äter med måtta

Absinteh
2006-04-26, 17:55
jwzrd:
Varför ska du alltid såga alla?

tricce_17
2006-04-26, 18:01
jwzrd:
Varför ska du alltid såga alla?
han är jävulens avkomma kanske *innocent*

CaptainCharisma
2006-04-26, 20:12
TrÄning Är Inte Ett "intresse", Det Är En Livsstil!

Pelle2
2006-04-27, 18:35
jwzrd:
Varför ska du alltid såga alla?

Han kanske tycker det är coolt :cool: