handdator

Visa fullständig version : Kokosbollar som de gör på cafeterian?


Kimball
2006-04-24, 20:35
Vågade inte riktigt använda negerbollar, men ni get it.
Frågan är, vad är hemligheten bakom bagerier/cafeteriors negerbollar?! För hur man än försöker, så går det ju inte göra likadana hemma. Någon som har något insiderrecept? Letat i något år efter detta, men inga vafeterior i stan vill lämna ut sitt recept :P

Mental
2006-04-24, 23:03
Uh? Äkta smör mycket kakao och en slatt kaffe.
det är det viktiga

Generic
2006-04-25, 00:53
Som föregående talare sa, riktigt smör är key. Samt slatten kaffe.
Vissa korkade folk använder sig av kaffepulver. :D

QuMark
2006-04-25, 09:05
Jag visste att jag inte skulle klicka på den här tråden.. *grr27*
man blev ju så sugen på å gå å sätta sig på ett fik :(

Kimball
2006-04-25, 12:06
Jag har då bannemig testat med riktigt smör och riktigt kaffe, men lyckas inte ändå! Hur svårt kan de vara liksom? :/

Mental och Generic: Har ni ngt recept som är snarlikt de man får på cafet? Tänkte så jag kunde jämföra vad som är galet i mitt :P

Mental
2006-04-25, 13:40
Jag har då bannemig testat med riktigt smör och riktigt kaffe, men lyckas inte ändå! Hur svårt kan de vara liksom? :/

Mental och Generic: Har ni ngt recept som är snarlikt de man får på cafet? Tänkte så jag kunde jämföra vad som är galet i mitt :P

recept? hmm, näe :D

Utgick löst från det som fans bakpå ett havregrynspaket, men mera smör och höftade rätt friskt med kakao och övriga ingredienser, sen fick den dra i kylen över natten och sedan stå i rumsremperatur i ca en timme innan servering, och de ska vara stooora, mer än en ska man inte få i sig utan våld

Mental
2006-04-25, 13:45
jag tror att anlednignen att inget cafe vill ge dig sitt recept är för att de höftar. :D
De har inget recept, men det är tuffare att säga att det är hemligt, för då måste du ju gå dit för att käka dem.

PPS07
2006-04-25, 14:12
mixa allt, framförallt havregrynen till fint fint spån, då får du samma innehåll som på delicatobollarna.

Jonna
2006-04-25, 14:22
mixa allt, framförallt havregrynen till fint fint spån, då får du samma innehåll som på delicatobollarna.

japp, där har du hemligheten! Jag bakar chokadbollar till ett cafe varje vecka, och som fler nämde så är riktigt smör, BRA cacao & starkt kaffe också viktigt, sen mixa allt ordentligt så blir det lika bra som på cafe ska du se :thumbup:

PPS07
2006-04-25, 14:27
japp, där har du hemligheten! Jag bakar chokadbollar till ett cafe varje vecka, och som fler nämde så är riktigt smör, BRA cacao & starkt kaffe också viktigt, sen mixa allt ordentligt så blir det lika bra som på cafe ska du se :thumbup:

Ja själv gör jag mina bollar på dominikansk ren cacao och santa domingo kaffe, fint det ;)

HookersUnited
2006-04-25, 14:35
Samt att man betalar typ 20 spänn för dom jävlarna. Då blir det automatiskt godare.

jwzrd
2006-04-25, 14:38
Samt att man betalar typ 20 spänn för dom jävlarna. Då blir det automatiskt godare.

Haha ja! Db ftw!

Juliette
2006-04-25, 15:01
Tricket är att mixa dem riktigt länge, typ fem minuter i matberedaren eller tio min med elvisp. Så havregrynen finfördelas och de smälter lättare i munnen, blir riktigt fluffiga och goda :eating: :eating: :eating:

*svisch* (gone to the kitchen)

John M
2006-04-25, 20:38
Tricket är att mixa dem riktigt länge, typ fem minuter i matberedaren eller tio min med elvisp. Så havregrynen finfördelas och de smälter lättare i munnen, blir riktigt fluffiga och goda :eating: :eating: :eating:

*svisch* (gone to the kitchen)

Kan man verkligen finfördela havregryn med elvisp? :MrT:

Kimball
2006-04-25, 21:02
Aaah! Nu jävlar, blir att köra en supersats i matberedaren på lördag iom. ätardagen, att jag inte tänkte på mixningen, då det ofta är havregrynskoncistensen som förstör en del. ^^

Pellefant
2006-04-25, 21:25
Tror de inte vill säga pga att de köper in dem färdiga ofta tyvärr.

Juliette
2006-04-25, 21:33
Kan man verkligen finfördela havregryn med elvisp? :MrT:
Jajamensan! Tio minuter så är de finfint fördelade..

Kimball
2006-04-25, 21:57
Tror de inte vill säga pga att de köper in dem färdiga ofta tyvärr.

Åh nej! Dedär är att häda! Så får de inte vara, det är min dröm att kunna göra negerbollar lika goda som de de GÖR på cafet, inte köper! *grr27* :D

Metal_boy_
2006-04-25, 22:09
Hehe, hade faktiskt tanken att man inte märker några havregryn i dom bollarna cafeterier. Tänkte också på om det var söndermixat och så var det tydligen då? :) Måste jag prova nästa gång, det borde ju ge lite mer smak också?

shadowfire
2006-04-25, 22:13
Ingen som har provat att göra det med kesella o sötningsmedel på ngtvis?
I de som bagerierna gör har man ju vit sirap i också m.m.

timoat
2006-04-25, 22:14
ska det bli till ett grovt pulver eller? som kruska kli?

Kimball
2006-04-26, 00:02
Ingen som har provat att göra det med kesella o sötningsmedel på ngtvis?
I de som bagerierna gör har man ju vit sirap i också m.m.

Vit sirap? wtf? Ungefär lika udda för mig som lidls "svarta morot" i deras yoghurt :MrT:

timoat
2006-04-26, 05:37
Ja tror det menas ljus sirap.

Kimball
2006-04-26, 11:02
Ja tror det menas ljus sirap.

Oh, isåfall var det ju inte så märkvärdigt. ^^
Dock vet jag inte om jag sett till något recept innehållandes sirap öht?

PPS07
2006-04-26, 11:05
Jajamensan! Tio minuter så är de finfint fördelade..

Tar inte ens så lång tid, funkar med vanlig stavmixer. Tar en minut.


Hehe, hade faktiskt tanken att man inte märker några havregryn i dom bollarna cafeterier. Tänkte också på om det var söndermixat och så var det tydligen då? Måste jag prova nästa gång, det borde ju ge lite mer smak också?

Ja det ger annan smak :) Du fattar när du testar.

Snorkfröken
2006-04-26, 13:32
Vad tror ni om det här receptet?

"Goda men inte riktigt lika goda som de från cocosbollsfabriken i Blackeberg.

2 dl kakao
1½ dl florsocker
½ dl strösocker
1 msk tillagat kaffe
100 g rumsvarmt smör
1 msk vaniljsocker
3 dl havregryn
3 dl kaksmulor
strössel eller kokosflingor till garnering.

Gör så här:
Blanda kakao, florsocker, socker och kaffe väl. Tillsätt smöret och rör tills det har blandat sig med de andra ingredienserna. Smaksätt med vaniljsockret. Rör i havregrynen växelvis med kaksmulorna, lite i taget.
Forma små bollar och rulla dem i strössel eller kokosflingor.
(Konditorns bästa)"

(Källa: http://www.vanrillaer.com/article.php/akta_negerbollar)

Snorkfröken
2006-04-26, 13:37
Och här är ett till recept - med sirap i.

"Ingredienser:
4 dl havregryn
110 g margarin
0,5 dl socker
0,3 dl kakao
0,7 dl vit sirap
0,4, tsk vaniljsocker

20-30 chokladbollar beroende på storlek.

Blanda ner samtliga ingredienser i en bunke i valfri ordning, margarinet bör inte vara smält.
Kör sedan hela satsen i en assistent med vinge så att havregrynen krossas, forma bollar av chokladsmeten och rulla dom i kokosflingor eller pärlsocker.

Kommentar till recept:
Jag hade svårt att få ihop till över 20 chokladbollar när jag prövade receptet, som vanligt måste man nog göra minimala bollar för att antalet ska stämma.
Jag vet inte om det är på grund av den vita sirapen eller om det är för att havregrynen krossas i en assisten men chokladbollar kändes lite mjukare och saftigare än vanligt, liknar mer chokladbollarna som man brukar kunna köpa på konditorier."

(Källa: http://www.fikaguiden.se/?sida=recept&dokumentid=7)

timoat
2006-04-26, 13:57
Snorkan, hur kan det vara 3 dl kakao i den ena men bara 0.3 dl i den andra?

Snorkfröken
2006-04-26, 14:04
Snorkan, hur kan det vara 3 dl kakao i den ena men bara 0.3 dl i den andra?

Ja du, bra fråga. Nu var det ju iofs 2 dl i det ena och 0.3 i det andra, men det är ändå rätt stor skillnad. Har inte testat nåt av recepten, så jag vet inte. Hade bara trist på kaffepausen på jobbet tidigare, så spenderade tiden med att söka recept på chokladbollar :D

HookersUnited
2006-04-26, 14:07
Aaah! Nu jävlar, blir att köra en supersats i matberedaren på lördag iom. ätardagen
*spy*

timoat
2006-04-26, 14:08
hehe, damn it jag måste sluta titta i den här tråden nu när deffen går så bra.. annars är seega sirapspinnar goda, och kanelbullar nybakade och banoffepaj och NEEEJJJ!!!!

timoat
2006-04-26, 14:11
*spy*


Fan ta dig hookers... jag hade inte gjort den kopplingen... jag har kaffe över hela skärmen, handen, tangentbordet, golvet, I NÄSAN (kom upp när jag försökte hålla inne det men inte lyckade och skrattade genom näsan) och tre kollegor som undrar vad fan jag håller på med!

Milia
2006-04-26, 14:15
vit sirap är inte samma som ljus sirap.
Man använder vit sirap istället för socker i bakning och den är typ ofärgad.

Kimball
2006-04-26, 14:23
*spy*

omg.. *screwy* :D

Kimball
2006-04-26, 14:26
Vad tror ni om det här receptet?

"Goda men inte riktigt lika goda som de från cocosbollsfabriken i Blackeberg.

2 dl kakao
1½ dl florsocker
½ dl strösocker
1 msk tillagat kaffe
100 g rumsvarmt smör
1 msk vaniljsocker
3 dl havregryn
3 dl kaksmulor
strössel eller kokosflingor till garnering.

Gör så här:
Blanda kakao, florsocker, socker och kaffe väl. Tillsätt smöret och rör tills det har blandat sig med de andra ingredienserna. Smaksätt med vaniljsockret. Rör i havregrynen växelvis med kaksmulorna, lite i taget.
Forma små bollar och rulla dem i strössel eller kokosflingor.
(Konditorns bästa)"

(Källa: http://www.vanrillaer.com/article.php/akta_negerbollar)

Såg ju onekligen intressant ut, dock har jag en något dum fråga..
Kaksmulorna, är de bara random måntro?

Kimball
2006-04-28, 18:52
Gjorde precis en sats på receptet från: http://www.vanrillaer.com/article.php/akta_negerbollar
Och jäklar vilken skillnad mot mitt vanliga recept. Mycket mustigare chokladsmak och roligare koncistens än annars. Iofs inte lika goda som på konditori, men helt klart en förbättring :D Blev inte många på receptet dock, gör 3x satsen nästa gång!

timoat
2006-04-29, 11:32
Borde det inte gå att göra nyttigare varianter med fibehavregryn, chokoladprotte, kvarg, canderel, och kaffe? Jag hade gärna experimenterat, men jag har bara banan hemma..

Kimball
2006-04-30, 00:12
Borde det inte gå att göra nyttigare varianter med fibehavregryn, chokoladprotte, kvarg, canderel, och kaffe? Jag hade gärna experimenterat, men jag har bara banan hemma..

banan och choklad är ju dock en jäkligt lyckad kombo, i mina ögon. Kakao är ju liiite nyttigt iallafall ;)

timoat
2006-04-30, 09:03
banan och choklad är ju dock en jäkligt lyckad kombo, i mina ögon. Kakao är ju liiite nyttigt iallafall ;)


Hmm Ill give it a go när jag dunkar in lite mer kvarg på tisdag.