handdator

Visa fullständig version : vad gör att man går upp i vikt ?

albertsson
2006-04-24, 19:52
vad är det som gör att man går upp i vikt?
tänker på om det är kolhydraterna eller proteinet som är faktorn som gör att du går upp i vikt, vet att båda spelar in beroende på när man äter det, fettlagringar osv men lite mer ingående fakta vore trevligt att höra.

mvh

King Grub
2006-04-24, 20:15
Energiöverskottet. Energi försvinner inte bara, och äter du mer energi än du förbrukar lagras det in som kroppsfett. Fettet i maten lagras in mycket lättare än kolhydrat och protein. Dock kan man inte utesluta fettet och ersätta det med kolhydrat eller protein och tro att man inte lägger på sig fett vid ett energiöverskott för det; vid överätning av andra substrat anpassar sig kroppen snart och de novo lipogenes (nybildning av kroppsfett från andra substrat än fett) ökar, samtidigt som fettförbränningen sjunker.

Cerberus
2006-04-24, 20:25
Energiöverskottet. Energi försvinner inte bara, och äter du mer energi än du förbrukar lagras det in som kroppsfett. Fettet i maten lagras in mycket lättare än kolhydrat och protein. Dock kan man inte utesluta fettet och ersätta det med kolhydrat eller protein och tro att man inte lägger på sig fett vid ett energiöverskott för det; vid överätning av andra substrat anpassar sig kroppen snart och de novo lipogenes (nybildning av kroppsfett från andra substrat än fett) ökar, samtidigt som fettförbränningen sjunker.

ponera att man överäter(jag har redan ätit min dagsförbrukning) precis 2000 från respektive fett, protein och kolhydrater. Hur mycket i fett bör man öka då? Antar att det är fettet som utgör den största viktökningen eftersom du säger det är så.

King Grub
2006-04-24, 20:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1476070&postcount=15

albertsson
2006-04-24, 20:40
så om jag äter de vanliga målen mat om dagen (vad nu det är =p ) och som mellanmål/fika tar en gainer 2ggr? om dagen och får ett energiöverskott så går jag teoretiskt upp i vikt?

sen för att bygga ren muskelmassa så krävs en del andra metoder också...
vore tacksam för kost och tids-riktlinjer om man kan kalla det så

mvh

King Grub
2006-04-24, 20:43
På ett energiöverskott går du inte bara teoretiskt upp i vikt. Alla människor svarar på energiöverskott med viktökning. Det är ett fullständigt obestridbart faktum.

albertsson
2006-04-24, 20:51
På ett energiöverskott går du inte bara teoretiskt upp i vikt. Alla människor svarar på energiöverskott med viktökning. Det är ett fullständigt obestridbart faktum.
okay =)

sen för att bygga ren muskelmassa så krävs en del andra metoder också...
vore tacksam för kost och tids-riktlinjer om man kan kalla det så

det då ?

snabba svar här =)

Catstyle
2006-04-24, 21:11
okay =)

det då ?

snabba svar här =)
Ät hyfsat ofta.
Kolhydrater och protein i samband med träning, räcker för de flesta.

albertsson
2006-04-24, 21:18
Ät hyfsat ofta.
Kolhydrater och protein i samband med träning, räcker för de flesta.

check !

Papi
2006-04-24, 22:18
Hehe, du ska inte glömma bort att träna heller! :)
Det är träningen som bygger muskler framför allt.

Sniggel
2006-04-24, 22:29
Så länge maten du äter innehåller protein och du ligger på överskott så bör du bygga muskler bara du tränar regelbundet.

Om du äter nu som du planerade...

"så om jag äter de vanliga målen mat om dagen (vad nu det är =p ) och som mellanmål/fika tar en gainer 2ggr? om dagen och får ett energiöverskott så går jag teoretiskt upp i vikt?"

... och ligger på 2-3gram protein / kg om dagen så borde det vara utmärkt.

(bra om du tar gainern före träning, japp före)