handdator

Visa fullständig version : Biltips


Baan
2006-04-24, 18:16
Tänkte kanske köpa en billig bil att köra till och från jobbet sen över sommaren. Problemet är att jag inte har särskilt mycket pengar, så det får bli något hyffsat gammalt tyvärr.

Priset som gäller är mellan 0-20k kr, beror också lite på om farsan ställer upp med någon summa, antigen så säljer jag bilen efter sommarjobbandet eller så ger jag den till morsan, och i det senare fallet ställer farsan upp med en summa. Blir det jag som betalar enbart så sträcker jag mig bara till 10k.

Jag är medveten om att det blir svårt hitta något yngre än -90 (möjligtvis -95 för småbilar om man går upp till 20k) men tänkte ändå se om det finns någon bra bil i den bilklassen som inte kommer gå sönder och så.

Själv tänkte jag en äldre volvo, kanske en 240 (första bosniern som kört en sådan), farsan är på mig istället att jag satsar på en corsa säg årsmodell -95. Rent ekonomiskt har jag inget emot corsan men byggaregot hade tagit så mycket stryk så jag vet inte om jag hade pallat köra en så liten bil :D

Så, fram med tipsen ;)

Återkommer med mer info om jag glömt säga något.

hahavaffan
2006-04-24, 18:22
En 240 är ju utmärkt om du inte vill ha några töntiga extrafunktioner. Leta efter exemplar som gamla människor haft. Det är mycket vanligt att Agda och Gustaf, båda födda 1915, köpte bilen ny, och har kört den sedan dess. Då har den säkerligen blivit servad osv så trots 30,000mil är det lungt. Den kommer gå lika mycket till om du sköter den.

Baan
2006-04-24, 18:24
En 240 är ju utmärkt om du inte vill ha några töntiga extrafunktioner. Leta efter exemplar som gamla människor haft. Det är mycket vanligt att Agda och Gustaf, båda födda 1915, köpte bilen ny, och har kört den sedan dess. Då har den säkerligen blivit servad osv så trots 30,000mil är det lungt. Den kommer gå lika mycket till om du sköter den.

Jag skiter i extrafunktioner, tanken är att den ska klara att köras 4-5mil per dag, så jag kommer knappast köra den mycket. Till och från jobbet och till gymmet ibland.

Men en konkret fråga på en 240, jag har kollat en del på bytbil.se, samt även några grannars 240:s, det är rätt många som har en sådär 12 ägare. Är det något man ska bry sig om med en 240 eller är det bara sista ägaren som är viktig dvs agda ,93?

bluelight
2006-04-24, 18:25
Nån saab 900? 9000 om du kan lägga 20k?

Baan
2006-04-24, 18:27
Nån saab 900? 9000 om du kan lägga 20k?

Har inget emot saab, snackades en del innan om hur lätt det var att sno en gammal saab så det lockar inte :) Fast kan ju inte vara särskilt svårt sno en volvo 240.

En 900 borde väl gå hitta för ungefär samma peng som en 240, någon insatt som kan jämföra lite med vad man får?

pilt77
2006-04-24, 19:27
240 eller en 740. Det är det enda rätta, Spelar ingen roll om den gått 10 eller 50k mil och haft 25 ägare. Det är kvalitetsbilar som bara går och går och går.

Metal_boy_
2006-04-24, 20:02
Jag rekommenderar i vilket fall att du hellre bör köpa en bil som är lite äldre för dom pengarna.

15.000 t.ex. Kan vara mycket pengar för en bil från 87-88 och tyda på att den är i bra skick. Köper du nått från 95 och uppåt så finns det stor risk för att skithögen bara inte är värd mer pga skicket och slitaget.

Baan
2006-04-24, 20:09
Jag rekommenderar i vilket fall att du hellre bör köpa en bil som är lite äldre för dom pengarna.

15.000 t.ex. Kan vara mycket pengar för en bil från 87-88 och tyda på att den är i bra skick. Köper du nått från 95 och uppåt så finns det stor risk för att skithögen bara inte är värd mer pga skicket och slitaget.

Klart det är så, men finns ju folk som vill ha mycket för en skitbil också :)
Om du menar dom nyare bilar jag nämnde så handlar det om mindre grejer som opel corsa, jag hittade inga volvos från -95 för <20k t ex.

devi
2006-04-24, 20:15
Audi 80, eller Toyota Corolla?

Metal_boy_
2006-04-24, 20:23
Klart det är så, men finns ju folk som vill ha mycket för en skitbil också :)
Om du menar dom nyare bilar jag nämnde så handlar det om mindre grejer som opel corsa, jag hittade inga volvos från -95 för <20k t ex.


Jo det klart det finns det, men man får se till att inte köpa grisen i säcken. Har man inte öga och kunnighet när man tittar på en bil bör man ta med nån vän eller nått som kan lite om bilar.

Nej Volvo finner du ju inte i den prisklassen, just för att det är bra andrahandsvärde och stora bilar. Om ett några år så kanske du får en 850 för det priset och den årsmodellen. Idag kan du få en 850 för runt 20.000:-, årsmodeller 92-93. Många av dom har dock gått 35-40tusen mil, men det är oftast inga problem på dom. Sen har du ju bilar med lite sämre kvalitet som Ford och opel m.m. Där kan du finna en stor bil till såna priser och årsmodell. Det är bilar som åldras fortare och blir skrothögar helt enkelt. Det gäller att ta hand om dom mer än vad man behöver med t.ex en Volvo.

hahavaffan
2006-04-24, 20:35
Jag skiter i extrafunktioner, tanken är att den ska klara att köras 4-5mil per dagPrecis det jag menade. En äldre Volvo är perfekt. Går som tåget.

Herkulez
2006-04-24, 20:38
toyota corolla eller mazda 6 serien helt klart.

Baan
2006-04-24, 21:01
toyota corolla eller mazda 6 serien helt klart.

fanns ingen 6-serie alls i hela sverige på bytbil.se, hittade några corollor men inga i närheten direkt :(

någon som kan tips om fler bra sidor?

Metal_boy_
2006-04-24, 21:04
fanns ingen 6-serie alls i hela sverige på bytbil.se, hittade några corollor men inga i närheten direkt :(

någon som kan tips om fler bra sidor?


Tänk också på att du betalar lite mer på Bytbil.com iom att det är bara annonser från bilfirmor. Men å andra sidan så är det ett säkrare köp.

Baan
2006-04-24, 21:08
Tänk också på att du betalar lite mer på Bytbil.com iom att det är bara annonser från bilfirmor. Men å andra sidan så är det ett säkrare köp.

Vad är alternativet då, dagtidningar?

Baan
2006-04-24, 21:09
vad vore andrahandsvärdet på en http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1965932 t ex? nu kanske det är en lite defekt bil men det låtsas vi inte om ;)

edit: jag menar säg köpa i maj, sälja i aug (så fort som möjligt alltså) samma år.

edit2: anledningen till att jag förmodligen säljer en volvobil är att ingen i familjen lär vara intresserad att "ta över den" sen när jag börjar plugga igen, så enda alternativet blir väl att sälja

Metal_boy_
2006-04-24, 21:10
Vad är alternativet då, dagtidningar?

Ja. Text-tv, blocket, eniro, fyndbörsen m.m.. Kan kolla upp några länkar på ett bilforum om du vill?

Baan
2006-04-24, 21:11
Ja. Text-tv, blocket, eniro, fyndbörsen m.m.. Kan kolla upp några länkar på ett bilforum om du vill?

Visst, om det inte är för mycket jobb dvs.

Metal_boy_
2006-04-24, 21:14
Visst, om det inte är för mycket jobb dvs.


Jag gör såhär då: http://www.swespy.com/lankar.html

Där finns en spalt med en massa länkar till annonssajter samt importfirmor. Kolla om det finns nått bra :)

Officer
2006-04-24, 21:52
Ta en titt på min site www.fordonslagret.se medans du är igång!

Pepparkakssmurfen
2006-04-24, 21:57
www.blocket.se