Logga in

Visa fullständig version : diabetes av gainer ?

LuThe
2006-04-24, 16:04
Läste för ett tag sen att regelbunden använding av gainers ökar risken för diabetas markant (har för mig att grub skrev de).

Min fråga är; Varför gör det det? jag är nämligen sugen på att köpa gainer... Just nu gör jag egna med hjälp av malt, hade eventuellt tänkt att köpa Carbo Flex och fortsätta göra egna gainers.

Är egna gainers oxå ökad risk för diabetes ?

King Grub
2006-04-24, 16:11
Det handlar om druvsocker/maltodextrin med våldsam påverkan på blodsockernivåerna och insulinfrisättningen. Sådan påverkan för ofta är en faktor för diabetes. Håll intaget till träning, då du har insulinkänslighet och glukostransportörer på din sida för att minimera dom negativa effekterna.

apa_ola
2006-04-24, 16:13
Läste för ett tag sen att regelbunden använding av gainers ökar risken för diabetas markant (har för mig att grub skrev de).

Min fråga är; Varför gör det det? jag är nämligen sugen på att köpa gainer... Just nu gör jag egna med hjälp av malt, hade eventuellt tänkt att köpa Carbo Flex och fortsätta göra egna gainers.

Är egna gainers oxå ökad risk för diabetes ?

Gainer är gainer, vare sig den är hemmagjord eller inte. Har du samma proportioner som i en "vanlig" gainer innebär det samma "påfrestan" för kroppen. (gainer med fruktos borde innebära ökad risk för diabetes, finns väl oftast i köpegainer)

LuThe
2006-04-24, 16:21
Det handlar om druvsocker/maltodextrin med våldsam påverkan på blodsockernivåerna och insulinfrisättningen. Sådan påverkan för ofta är en faktor för diabetes. Håll intaget till träning, då du har insulinkänslighet och glukostransportörer på din sida för att minimera dom negativa effekterna.

så om jag tar en vanlig prottedrink på förmiddan, sen direkt efter gympasset tar min hemmagjorda gainer så är risken minimal ? Carbo Flex e väll inte lika "farligt" som malt ur sån aspekt ? :em:

apa_ola
2006-04-24, 16:37
så om jag tar en vanlig prottedrink på förmiddan, sen direkt efter gympasset tar min hemmagjorda gainer så är risken minimal ? Carbo Flex e väll inte lika "farligt" som malt ur sån aspekt ? :em:

Mängden är förmodligen väsentlig den också. Vissa knökar ju i sig 50g innan, 50g under och 50g efter. Det lär ju tära mer än att bar ta 50g totalt, exempelvis.

Sparrisen
2006-04-24, 16:47

Är så snabba kolisar som malto motiverat efter styrketräning? Har också funderat lite över sambandet mellan detta intag o diabetes - man intar ju ganska så stora mängder rent "socker" 4-5 ggr i veckan.

MUGEN
2006-04-24, 18:50
Carbo Flex e väll inte lika "farligt" som malt ur sån aspekt ? :em:

läs på förpackningen.

och där kommer man fram till att Carbo Flex är cirkus 95% maltodextrin..

för att spinna vidare på insulinfrisättning, rent vassle är väll lika insulinfrisättande som dextros?.. vilket kanske gör att man bör tänka innan man planerar in 10 drinkar om dagen.

LuThe
2006-04-24, 18:57
läs på förpackningen.

och där kommer man fram till att Carbo Flex är cirkus 95% maltodextrin..

för att spinna vidare på insulinfrisättning, rent vassle är väll lika insulinfrisättande som dextros?.. vilket kanske gör att man bör tänka innan man planerar in 10 drinkar om dagen.

men min fråga är fortfarande om jag kan ta ½ dl malt/carbo flex tillsammans med prottepulvret efter passet. alltså tar jag detta rena "socker" 4 ggr i veckan, direkt efter gympasset...

apa_ola
2006-04-24, 19:58
men min fråga är fortfarande om jag kan ta ½ dl malt/carbo flex tillsammans med prottepulvret efter passet. alltså tar jag detta rena "socker" 4 ggr i veckan, direkt efter gympasset...

Jag kan inte säga hur mkt din kropp klarar, men det är iaf inte nödvändigt med kolhydrater efter träning (även om proteinbalansen förbättras). Speciellt inte om det är en hel vecka tills du ska köra samma muskler en gång till. Kör du samma muskel bara ett par dagar senare kan man ju överväga malto/dextro. Har du möjlighet att käka vanlig mat ganska tätt inpå efter träningen behövs varken proteindrinken eller "sockret"...

MUGEN
2006-04-24, 19:59

det är väll just då du bör ta det. Och det är inte socker.. det är stärkelse

..Håll intaget till träning, då du har insulinkänslighet och glukostransportörer på din sida för att minimera dom negativa effekterna...

King Grub
2006-04-24, 20:00

Så länge du använder det i samband med hård fysisk träning finns det ingen anledning att misstänka att det skall ge negativa bieffekter hos en frisk människa.

Det som irriterar mig mest är gainers som lanseras i reklamen som preparat för viktökning, som skall tas ett par tre gånger om dagen, alla dagar.

putteb
2006-04-24, 22:20
Det som irriterar mig mest är gainers som lanseras i reklamen som preparat för viktökning, som skall tas ett par tre gånger om dagen, alla dagar.

Du GÅR ju upp i vikt :D

rosto
2006-04-24, 22:41
Angående alla shakes som folk sätter i sig.

55 g druvsocker i en liter vatten räcker för två timmars löpning för mig utan att jag känner mig tom. Lite mat när jag kommer hem och sedan kan jag vara igång resten av dagen (lite sega ben iofs). Finns det verkligen fog för ett intag av 150 g kolhydrater för ett styrkepass på ca en timme? Jag vill minnas att max upptag av kolhydrater är ca 1 g/min under ansträngning (Noakes) och då pratar vi löpning på elitnivå.

MikeAlex
2006-04-25, 10:36
Så länge du använder det i samband med hård fysisk träning finns det ingen anledning att misstänka att det skall ge negativa bieffekter hos en frisk människa.

Gäller detsamma om man tar rent vassleprotein flera gånger om dagen? Jag brukar ta vassle före, samt 2 timmar efter träning, och även till frukost, för att där få i mig protein. De dagar jag inte tränar brukar det också bli en 3 drinkar. Innebär detta en ökad risk för diabetes, och att man ska begränsa intaget till träning. Eller är det bättre att byta till Kasein?