handdator

Visa fullständig version : Men va faan eldar man för KRÅKORNA!


GURKAN
2006-04-24, 15:23
Här drar man i sig mellan 250-300 gram proteiner om dagen till mina 110 kg. när det i själva verket räcker med en ostmacka och ett glas mjölk extra.




Publicerad: 2005-12-05

Allt om protein

PROTEIN finns främst i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Samt i bönor, linser och i viss mån i andra baslivsmedel som bröd, potatis, ris och pasta.
Foto: Marco Gustafsson, Jessica Gow, Ulf Höjer, Kalle Assbring, Morgan Norman, Mats Strand.


Protein är på modet. Många trenddieter förespråkar ett högt intag av protein, på bekostnad av kolhydrater, proteinpulver säljer som smör på gymmen och du kan köpa proteinberikade havregryn på Konsum.
Men lider vi verkligen brist på protein? Och är det inte farligt att äta för mycket?
Protein finns främst i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Det finns också i bönor, linser och i viss mån i andra baslivsmedel som bröd, potatis, ris och pasta.
Protein är en viktig byggsten i kroppen och behövs bland annat för att tillverka nya celler.
Om du äter en allsidig kost är det ingen risk att du får proteinbrist. Snarare är det så att vi i i-länderna äter onödigt mycket protein.

Ingen risk för brist
Det är en myt att ett högt proteinintag gör att vi bygger extra mycket muskler. Överskottet av protein kommer bara att fungera som vilket bränsle som helst. Det räcker ofta med en extra ostmacka och ett glas mjölk för att täcka det ökade proteinbehovet vid hård träning.

Ät allsidigt
En annan myt är att du bör äta väldigt mycket protein och nästan inga kolhydrater alls. Flera populära bantningskurer uppmanar dig att äta så, men det kan vara direkt skadligt. Du behöver få i dig såväl protein som kolhydrater och fett för att fungera väl och bibehålla hälsan. Dessutom är det lätt att få i sig för mycket av det dåliga fettet om du äter stora mängder av vissa proteinrika livsmedel, till exempel feta köttdelar, charkuteriprodukter och feta mejeriprodukter. Ät därför allsidigt och undvik att krångla till det.

Hur mycket ska man äta?
De svenska rekommendationerna är att kosten ska vara uppdelad på 15 procent protein, 30 procent fett och 55 procent kolhydrater. För en vuxen person innebär det cirka 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag.
I genomsnitt räknar man med att en tredjedel av proteinet vi får i oss kommer från mjölk och mejeriprodukter, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter.


Källa: Livsmedelsverket

Ammi Bohlin

King Grub
2006-04-24, 15:27
Ovanstående stämmer alldeles utmärkt till största delen. Det räcker med 0.8 (mindre om allt är fullvärdigt) protein per kilo kroppsvikt och dygn för att upprätthålla fullständig hälsa och liv. Inga problem alls. Det är dock inte samma sak som att åstadkomma maximal muskelutveckling för en styrketränande idrottsman. Problemet med texten är just att det handlar om att proteinet i kosten skulle byggas in som muskelprotein, när det i själva verket är signalprocesser det handlar om.

Som Tipton och Wolfe skriver:

"For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation. Of course, muscle anabolism may be enhanced by varying the type and timing of
protein and amino acid ingestion. Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW day is consumed and this amountof protein is more than the synthetic machinery canprocess, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be littleharm in ingesting these high amounts."

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

z_bumbi
2006-04-24, 15:28
Har du någon källhänvisning?

Ikon
2006-04-24, 15:30
Idiotisk artikel...Man äter mycker protein under dygnet därför att protein inte lagras precis som fett och kolhydrater, och därför behöver man med jämna mellanrum tillföra tillräckligt med protein för att säkra en optimal muskeltillväxt.

Skadliga fetter? Jag trodde att alla hade hört talas om kolesterolmyten vid det här laget...Skrämmande att detta kommer från någon som jobbar på livsmedelsverket, men å andra sidan har deras kostrekommendationer alltid varit värdelösa.

GURKAN
2006-04-24, 15:30
Ovanstående stämmer alldeles utmärkt till största delen. Det räcker med 0.8 (mindre om allt är fullvärdigt) protein per kilo kroppsvikt och dygn för att upprätthålla fullständig hälsa och liv. Inga problem alls. Det är dock inte samma sak som att åstadkomma maximal muskelutveckling för en styrketränande idrottsman. Problemet med texten är just att det handlar om att proteinet i kosten skulle byggas in som muskelprotein, när det i själva verket är signalprocesser det handlar om.


Kan det vara så att Ammi Bohlin inte vet vad som menas med hård träning. :D

GURKAN
2006-04-24, 15:32
Har du någon källhänvisning?


Artikeln är skriven som du ser av Ammi bohlin från livsmedelsverket. Jag hittade den i aftonbladet på nätet

z_bumbi
2006-04-24, 15:33
Skrämmande att detta kommer från någon som jobbar på livsmedelsverket, men å andra sidan har deras kostrekommendationer alltid varit värdelösa.

Aftonbladet och deras kostrekommendationer brukar inte vara någon höjdare.

Livmedelsverket har ganska bra rekommendationer om man bryr sig om att läsa vad det står.

z_bumbi
2006-04-24, 15:34
Artikeln är skriven som du ser av Ammi bohlin från livsmedelsverket. Jag hittade den i aftonbladet på nätet

Personen har använt livsmedelsverket som källa vilket var varför jag frågade efter en källa på var texten kom ifrån.

Ikon
2006-04-24, 15:36
Jag anser det dock inte vara en höjdare att rekommendera spannmåls- och mjölkprodukter som en grundläggande del i kosten, då dessa visat sig vara kraftiga allergener för väldigt många människor. Staffan Lindebergs bok "Maten och folksjukdomarna" belyser detta på ett ypperligt sätt: http://www.staffanlindeberg.com/Startsida.htm

King Grub
2006-04-24, 15:36
En av världens ledande experter på området, Peter Lemon, skriver:

"Although contrary to traditional belief, recent scientific information collected on physically active individuals tends to indicate that regular exercise increases daily protein requirements; however, the precise details remain to be worked out. Based on laboratory measures, daily protein requirements are increased by perhaps as much as 100% vs. recommendations for sedentary individuals (1.6-1.8 vs. 0.8 g/kg).

Although future study will need to determine precise recommendations, current research indicates that as long as energy intake is adequate a daily protein intake of 1.2–1.4 g/d for individuals participating in regular endurance exercise and 1.6–1.8 g/kg for their counterparts involved in strength exercise should be sufficient. To ensure these increased needs are met, care should be taken to consume a diet containing adequate energy and a selection of high quality protein foods, i.e., dairy products, eggs, meat, fish and soy products."

http://www.jacn.org/content/vol19/issue90005/images/medium/cq05t0321013.gif

J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5 Suppl):513S-521S.

GURKAN
2006-04-24, 15:38
Men för faan gubbar det kommer från livsmedelsverket och dom bör väl veta om någon.

Jag ska köra bena nu i kväll. Och det står redan en färdig ostmacka och ett glas mjölk i kylen.

Och tänk vad pengar man sparar in på det svindyra proteintillskottet.

Nej det får bli två ostmackor i stället man vill ju inte tappa massa :laugh:

Yankeee
2006-04-24, 15:50
Ursäkta frågan nu, men startades inte en precis likadan tråd för ett par månader sedan, eller har jag blivit helt slut i skallen? Känner igen vart enda ord.

Purren
2006-04-24, 15:53
Vad betyder "arbitrary units"?
Godtycklig enhet? Har alltid undrat hur mycket dessa procenttal och liknande översätts i g ny muskelmassa. Hur mycket muskelmassa lägger man maximalt på sig efter ett pass?

King Grub
2006-04-24, 15:57
Vad betyder "arbitrary units"?
Godtycklig enhet? Har alltid undrat hur mycket dessa procenttal och liknande översätts i g ny muskelmassa. Hur mycket muskelmassa lägger man maximalt på sig efter ett pass?

Efter ett pass? Tja, kanske 10-15% av aminosyrorna tas upp i muskulaturen. Hur mycket att detta byggs in som muskelprotein? 50%? Samtidigt pågår dock proteinnedbrytningen, som dessutom är förhöjd vid det aktuella tillfället. Själva den akuta ökningen, vinsten i muskelmassa? Något gram nytt muskelprotein.

King Grub
2006-04-24, 15:59
Och "godtyckliga", ja. Uppskattningar av en av världens tio kunnigaste personer på området. Dom exakta behoven och värdena finns ju inte uppmätta eller fastställda.

GURKAN
2006-04-24, 16:00
Ursäkta frågan nu, men startades inte en precis likadan tråd för ett par månader sedan, eller har jag blivit helt slut i skallen? Känner igen vart enda ord.

Det är möjligt att det har. Men det är inget som jag har sett. du får väl helt enkelt blunda för den här tråden om det skulle vara någon repris.

GURKAN
2006-04-24, 16:10
Jag har mailat till Ammi Bohlin och frågade henne varifrån uppgifterna kommer. Samt att det vore bra om hon kunde reda ut hur mycket proteiner man behöver per kilo kroppsvikt. För en tungt tränandes bodybuilder samt styrkelyftare.

Givetvis så bad jag om att få tillgång till den källa som hon använder sig av. Då har vi ju full koll och kan ställa motfrågor till henne. Om hon nu svarar.

För att man enligt vissa studier ska trycka i sig horibla mängder proteiner varje dag. Det är inte svårt att förstå att vissa personer har kommit fram till det. Då dom äger eller jobbar åt något kost tillskottsföretag.

King Grub
2006-04-24, 16:11
För att man enligt vissa studier ska trycka i sig horibla mängder proteiner varje dag.

Vilka då? Referenser. Jag har då aldrig sett någon.

emmak
2006-04-24, 16:21
Men säg nu då att man äter protein med 2 timmars mellanrum som många gör på detta forumet efter träning.

Exempelvis :

14.00 minst 30g protein
16.00 minst 30g protein
18.00 minst 30g protein
20.00 minst 30g protein

Är detta nödvändigt eller bra efter ett styrkepass?
kan kroppen "ta upp" 30 g protein med 2 timmars mellanrum eller är det för mycket ?

Mental
2006-04-24, 16:49
Men säg nu då att man äter protein med 2 timmars mellanrum som många gör på detta forumet efter träning.

Exempelvis :

14.00 minst 30g protein
16.00 minst 30g protein
18.00 minst 30g protein
20.00 minst 30g protein

Är detta nödvändigt eller bra efter ett styrkepass?
kan kroppen "ta upp" 30 g protein med 2 timmars mellanrum eller är det för mycket ?

Ta upp den kan du slå dig i backen på att den kan, du kan lätt äta 300g per gång om du vill det, kroppen kommer att ta upp det! Sen om det blir ett bättre muskelresultat är en annansak, en sak är dock säker, att rund och go blir du :naughty:

Cerberus
2006-04-24, 17:35
Ta upp den kan du slå dig i backen på att den kan, du kan lätt äta 300g per gång om du vill det, kroppen kommer att ta upp det! Sen om det blir ett bättre muskelresultat är en annansak, en sak är dock säker, att rund och go blir du :naughty:

det beror ju helt och hållet på hur kosten ser ut i övrigt också.

Yankeee
2006-04-24, 17:59
Det är möjligt att det har. Men det är inget som jag har sett. du får väl helt enkelt blunda för den här tråden om det skulle vara någon repris.

Jag menade inget illa. Blev bara fundersam på om min hjärna spelade mig ett spratt. När man läser något som man vet (tror) att man har sett förut någonstans, blev paff när jag såg att den skapades idag.

GURKAN
2006-04-24, 18:35
Jag menade inget illa. Blev bara fundersam på om min hjärna spelade mig ett spratt. När man läser något som man vet (tror) att man har sett förut någonstans, blev paff när jag såg att den skapades idag.


Halloy Yankeee.

Det är helt ok.

Lizard
2006-04-24, 19:03
Gurkan, du förstår att LMV uppdrag är inte att tillföra svenska samhället de senaste indicierna på extremidrottsnutrition utan att sammanställa övervaka och rekommendera forskning och åtgärder som kommer samhället och inte bara enstaka individer till godo. I den typen av rekommendationer Ammi ger grundar hon sig på den mer trögflyttade massa som själva bulken av näringsforskning utgör och hon kan säkert ändra sig när en rad olika källor pekar i samma riktning vilket de inte gör ännu. De studier som Grub och till viss del även jag brukar posta är ofta både nya och enskilda vilket gör att deras dignitet har en lägre grad. I fallet T&W så får man säga att det kan vara den sammanställning som kan få enskilda professorer att ta till sig informationen. Därefter följer liknande undersökningar av doktoranderna vid högskolan/universitetet innan acceptansen är ett faktum och LMV ger ut nya rekommendationer.
Jag tror desvärre att ditt mejl inte påverkar eller upplyser ett dyft hos en sådan byråkratisk koloss som LMV utgör.

Lizard

z_bumbi
2006-04-24, 19:13
Jag tror desvärre att ditt mejl inte påverkar eller upplyser ett dyft hos en sådan byråkratisk koloss som LMV utgör.

Lizard

Livsmedelsverket har ju inget med artikeln att göra utom att de anges som källa.

Om man kollar vad livsmedelsverket säger om tränande eller för den delen bara kollar på normalfördelnigen så ger det en mer nyanserad bild.

GURKAN
2006-04-24, 20:20
Gurkan, du förstår att LMV uppdrag är inte att tillföra svenska samhället de senaste indicierna på extremidrottsnutrition utan att sammanställa övervaka och rekommendera forskning och åtgärder som kommer samhället och inte bara enstaka individer till godo. I den typen av rekommendationer Ammi ger grundar hon sig på den mer trögflyttade massa som själva bulken av näringsforskning utgör och hon kan säkert ändra sig när en rad olika källor pekar i samma riktning vilket de inte gör ännu. De studier som Grub och till viss del även jag brukar posta är ofta både nya och enskilda vilket gör att deras dignitet har en lägre grad. I fallet T&W så får man säga att det kan vara den sammanställning som kan få enskilda professorer att ta till sig informationen. Därefter följer liknande undersökningar av doktoranderna vid högskolan/universitetet innan acceptansen är ett faktum och LMV ger ut nya rekommendationer.
Jag tror desvärre att ditt mejl inte påverkar eller upplyser ett dyft hos en sådan byråkratisk koloss som LMV utgör.

Lizard


Nja nu var det inget som jag hade tänkt påverka med mitt mail. Utan det jag ville ha svar på. var på vilka grunder det skulle räcka med att äta en ostmacka och dricka ett glas mjölk för en hårt tränande.

Man kan ju se till sig själv vilken framgång man har fått genom rätt mat. Och inte faan består den av en ostmacka och ett glas mjölk.

Som jag skrivit i andra trådar. Tro inte på allt skit som du läser :D

muffe85
2006-04-30, 11:44
Som grubben skrev i tidigare inlägg tror jag att hennes artikel handlar om rekommendation för medelsvensson vars "idrott" i bästa fall består av att sopa av snön från bilen på morgonen.

Jag tycker inte 0.8g Protein/kg per dag är speciellt lågt för en soffpotatis.

Man måste ju skillja på medelsvensson och atlet. Man måste dessutom skillja på uthållighetsatlet och muskelbyggar-atlet.
proteinbehovet är olika för dessa, vilket bilden som grubben visade upp.
Det är ju dessutom skillnad på vad som behövs, och vad som är optimalt.

Det som är viktigt i en atlets kost, kan vara helt onödigt i en medelsvenssons kost... t.ex. högt proteinintag?

Sverker
2006-04-30, 12:03
Livsmedelsverket har ju inget med artikeln att göra utom att de anges som källa.

Om man kollar vad livsmedelsverket säger om tränande eller för den delen bara kollar på normalfördelnigen så ger det en mer nyanserad bild.

När det gäller tränande skulle jag istället vända mig till Riksidrottsförbundet:
www.rf.se

De har kostrekommendationer så mitt upprop blir:

Till källorna
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2087§ionId=0

Fagen
2006-04-30, 14:45
Om nu det är så att en person maximalt kan öka 50-70gram muskelvikt per vecka (är en siffra som brukar förkomma lite här och var, även här på kolozzeum har jag för mig), är det under förutsättning att man har ett optimalt proteinintag (vad det nu är) samt har en optimal näringstiming?

Hur har man kommit fram till gränsen för muskulär tillväxt/tid?

pragmatist
2006-04-30, 15:58
En studie ("endurance-trained athletes" men i alla fall):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16546481&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

The current investigation examined the effect of variations in protein intake on Whole body protein turnover (WBPTO) at rest in endurance-trained males. Whole body protein turnover is influenced by both diet and exercise. Whether endurance athletes require more protein than the non-exerciser remains equivocal. Five male runners (21.3 +/- 0.3 years, 179 +/- 2 cm, 70.6 +/- 0.1 kg, 8.7% +/- 0.4% body fat, 70.6 +/- 0.1 VO(2)max) participated in a randomized, crossover design diet intervention where they consumed either a low-protein (LP; 0.8 g/kg), moderate-protein (MP; 1.8 g/kg), or high-protein (HP; 3.6 g/kg) diet for 3 weeks. Whole body protein turnover (Ra, leucine rate of appearance; NOLD, nonoxidative leucine disposal; and Ox, leucine oxidation), nitrogen balance, and substrate oxidation were assessed at rest following each dietary intervention period. The HP diet increased leucine Ra (indicator of protein breakdown; 136.7 +/- 9.3, 129.1 +/- 7.4, and 107.8 +/- 3.1 micromol/[kg . h] for HP, MP, and LP diets, respectively) and leucine Ox (31.0 +/- 3.6, 26.2 +/- 4.3, and 18.3 +/- 0.6 micromol/[kg . h] for HP, MP, and LP diets, respectively) compared with LP diet (P < .05). No differences were noted in nonoxidative leucine disposal (an indicator of protein synthesis) across diets. Nitrogen balance was greater for HP diet than for MP and LP diets (10.2 +/- 0.7, 1.8 +/- 0.6, and -0.3 +/- 0.5 for HP, MP, and LP diets, respectively). Protein oxidation increased with increasing protein intake (54% +/- 6%, 25% +/- 1%, and 14% +/- 2% for HP, MP, and LP diets, respectively). Findings from this study show that variations in protein intake can modulate WBPTO and that protein intake approximating the current recommended dietary allowance was not sufficient to achieve nitrogen balance in the endurance-trained males in this investigation. Our results suggest that a protein intake of 1.2 g/kg or 10% of total energy intake is needed to achieve a positive nitrogen balance. This is not a concern for most endurance athletes who routinely consume protein at or above this level.

Sex gånger högre nettoproteinsyntes med "high protein" än "medium protein" låter bra tycker jag.

King Grub
2006-04-30, 16:30
Sex gånger högre nettoproteinsyntes med "high protein" än "medium protein" låter bra tycker jag.

Var ser du det? Menar du nitrogenbalansen?

pragmatist
2006-04-30, 20:44
Stycket jag citerade med fet stil, nitrogen balance var 10.2 +/- 0.7 för "high protein" och 1.8 +/- 0.6 för "medium protein". Det blir sex gånger högre. Sen framgår det inte riktigt i abstractet vilka enheter det handlar om.

King Grub
2006-04-30, 20:49
Jo, jag såg det, men nitrogenbalans är inte = proteinsyntes.

pragmatist
2006-05-01, 02:52
Whatever. :) Faktum kvarstår att kvävebalansen (som är ett mått på muskelproteinbalansen i kroppen) förbättrades dramatiskt med "högt" intag än "medel" vilket var hela poängen. Och detta gällde i vila, kan man påpeka.

Sverker
2006-05-01, 06:08
Jo, jag såg det, men nitrogenbalans är inte = proteinsyntes.


Vad är kvävebalansen då ?
För mig är det mängden kväve in, minus mängden kväve ut. Rimligen borde det vara en syntes av olika protein.

King Grub
2006-05-01, 08:04
Det är inte säkert.

Nitrogen balance may indicate high nitrogen
retention with increased protein intake without any
increase in muscle mass.

The amount of dietary protein did not affect the experimentally
induced muscle growth in either the plantaris or soleus
muscles. Thus, it is not clear whether the increased
nitrogen retention associated with increased protein
intake leads to greater lean body mass or muscle
hypertrophy.

The apparent nitrogen retention may be due to inherent errors in the
calculation of nitrogen balance. Exercise increases urea
nitrogen recycling into body proteins. Furthermore, increased protein breakdown appears to provide amino acids for plasma protein. However, how this relates to long-term changes in nitrogen balance is unclear. Thus
it is uncertain how these factors would be accounted for
in calculations of the fat-free mass from nitrogen retention.

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Det är definitivt inte ett mått på X antal gram ökad muskelmassa. Jag tycker inte, att man kan sätta ett likhetstecken mellan 6 ggr bättre nitrogenbalans och 6 ggr större nybildning av muskelprotein, eller kalla det nettoproteinsyntes rakt av. Visst förstod jag vad som menades, men riktigt korrekt är det nog inte. :)

Nitrogenbalans är en högst bristfällig metod att uppskatta proteinbehovet hos idrottsmän (Tipton&Wolfe 2004, Phillips 2004).

På tal om konditionstränande och proteinsyntes, så innebär konditionsträning en mycket större stimulering av proteinsyntesen hos idrottare som äter en lågproteindiet än dom som äter en högproteindiet, medan proteinoxidationen ökar ju mer protein kosten ger (det senare är givetvis inte konstigt).

Protein oxidation increased with increasing protein intake, with each trial being significantly different from the other (P < 0.01). FSR after exercise was significantly greater for LP (0.083%/h) and MP (0.078%/h) than for HP (0.052%/h; P < 0.05). There was no difference in FSR between LP and MP. This is the first investigation to establish that habitual dietary protein intake in humans modulates skeletal muscle protein synthesis after an endurance exercise bout.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83.

Sverker
2006-05-01, 10:30
Då tolkar jag detta King Grub, att kvävebalansen inte är en bra mätmetod när det gäller att mäta proteinsyntes över korta perioder, dvs timmar. Kvävet kan helt enkelt snurra runt i olika återvinningssystem ( eg ureasyntesen och glutamin-alanincykeln som exempel ) och inte hunnit komma ut i urinen.

King Grub
2006-05-01, 10:37
Även under en mycket längre period, en period där man faktiskt kan mäta praktiska skillnaden i muskelvolym, anses nog numer kvävebalansen vara en icke tillförlitlig metod.

When consuming a protein intake (actually equivalent to the habitual protein requirement of the bodybuilders) of approximately 2.8 g / kg/ day, all bodybuilders were in highly positive nitrogen balance ( 12 to 20 g of nitrogen per day). When extrapolated back to actual body protein, this means that the bodybuilders should have gained approximately 300 to 500 g of lean mass per day (assuming a tissue water content of 75%), which obviously did not occur. The increasingly positive nitrogen balance associated with higher protein intakes that was observed in this and other studies is often incorrectly used to justify the high protein intakes for resistance-trained athletes. Such shortcomings of nitrogen balance have long been recognized.

Nutrition 2004;20:689–695.

En positiv kvävebalans innebär att förutsättningarna för en positiv proteinbalans också föreligger, men inte att ett kvantitativt likhetstecken kan sättas mellan nitrogenbalans och nettoproteinsyntes.

Sverker
2006-05-01, 10:41
Men var tar kvävet vägen ? Kroppen kan inte lagra kväve så det måste utsöndras...genom svettning ?

King Grub
2006-05-01, 10:46
Men var tar kvävet vägen ? Kroppen kan inte lagra kväve så det måste utsöndras...genom svettning ?

Bland annat, ja, och utandning. Robert Wolfe skriver, att denna utsöndring är betydligt större hos tränande individer i båda fallen.

Nitrogen is lost through the breath at a significant rate during heavy exercise.

The rate of nitrogen loss in sweat is generally assumed to be a constant value, but this value is likely to be higher in active individuals.

Even if nitrogen balance measurements can be accepted as precisely accurate, nitrogen balance data are still limiting because they are an indirect assessment of the reason people take protein supplements, which is to increase their muscle strength and size. The metabolic basis for increased muscle strength and size is the stimulation of muscle protein synthesis to a rate greater than that of muscle protein breakdown.

Wolfe et al 2000.

pragmatist
2006-05-01, 10:56
Men var tar kvävet vägen ? Kroppen kan inte lagra kväve så det måste utsöndras...genom svettning ?

Radioaktivt sönderfall. :D

Skämt å sido, varför använder så många forskare (även Tipton, Wolfe & co) kvävebalansen som ett mått då om det är så bristfälligt?

King Grub
2006-05-01, 11:23
Radioaktivt sönderfall. :D

Skämt å sido, varför använder så många forskare (även Tipton, Wolfe & co) kvävebalansen som ett mått då om det är så bristfälligt?

Tipton och Wolfe använder inte kvävebalansen som ett mått utan att kombinera det med en "labeled tracer" presenterad av Biolo.

Men nu var det inte mätmetoden som sådan jag hängde upp mig på, utan det faktum att du skrev att en 6 ggr bättre nitrogenbalans innebar en nettoproteinsyntes som också var 6 ggr större. :)

pragmatist
2006-05-01, 12:15
Ok, jag antog väl att sambandet var ungefär linjärt eftersom det är ett så vanligt mått i olika undersökningar, men så är det kanske inte.