handdator

Visa fullständig version : Stående rodd pronerat eller supinerat grepp ?


Robroy
2006-04-24, 14:01
Hej !

Jag undrar vad skillnaden är på stående rodd med pronerat och supinerat grepp.

Tar de väldigt olika på ryggen ?
Vilken av dem är bäst att köra ?
Om man ska välja att köra en övning av dem, vilken ska man då välja ?

Personligen tycker jag att ett supinerat grepp; handflatorna mot kroppen,
är att föredra. Då jag tycker det är lättare att dra åt och använda dragremmar då.

Kaboffastar
2006-04-24, 14:23
Kan inte se att det skulle vara nån större skillnad förutom att när man har handflatorna utåt så kan det bli så att man hjälper man till med biceps mer.

Rätta mig om jag har fel.

Sheogorath
2006-04-24, 14:24
Du kan inte göra stående rodd med supinerat grepp. Du kan fortsätta pronationen så att handflatorna pekar utåt, vilket de gör om du använder V-handtagat och kör i kabeldragen, t.ex. Jag tycker om båda, och har båda på mitt axelschema. Först i schemat ligger tunga explosiva drag med skivstång, och som en av de sista övningarna kör jag med V-handtag i kabeldragen med full kontakt hela vägen osv.

Osten80
2006-04-24, 14:26
Han menar nog stångrodd?

Sheogorath
2006-04-24, 14:27
Han menar nog stångrodd?

Ooops. Klart han gör, vilket jag hade fattat om jag faktiskt läst allt han skrivit :em:. Nåväl, jag har aldrig kört stångrodd med supinerat grepp så jag är inte rätt person att uttala mig om vilken som är "bäst".

Osten80
2006-04-24, 14:32
För min egen del så får jag bäst kontakt med ryggen om jag använder pronerat grepp. Supinerat grepp gör det mer till en bicepsövning, och då jag är relativt klen i biceps så blir det mest de som får jobba.
Prova dig fram.

Honn
2006-04-24, 15:27
För mig är det tvärtom. Supinerat grepp ger mig bättre kontakt med ryggen. Att jag dessutom kan använda mer vikt gör bara att jag gillar den varianten ännu mer.

rolf
2006-04-24, 15:47
För mig är det tvärtom. Supinerat grepp ger mig bättre kontakt med ryggen. Att jag dessutom kan använda mer vikt gör bara att jag gillar den varianten ännu mer.

+1. Tycker även det känns obehagligt andra vägen.

mistermr
2006-04-24, 16:50
Hej !

pronerat och supinerat grepp.



Vad är det?

Osten80
2006-04-24, 16:55
Vad är det?


Pronerat grepp= Handflatan neråt
Supinerat grepp= Handflatan uppåt

mistermr
2006-04-24, 16:59
Pronerat grepp= Handflatan neråt
Supinerat grepp= Handflatan uppåt

Så det är samma sak som överhands- och underhandsgrepp?

mvh

Sheogorath
2006-04-24, 17:03
Pronerat grepp= Handflatan neråt
Supinerat grepp= Handflatan uppåt

Inte riktigt. Har du handflatan neråt när du gör chins med pronerad fattning? Nej. Du har den framåt. Har du handflatan neråt när du gör drag till hakan med rak stång med pronerad fattning. Nej, du har den bakåt.

Alltså: pronerad fattning är hela spektrat av rörelser som ligger i den cirkelbåge som bildas om du står upp med raka armar hängande vid sidorna, och handflatorna bakåt, och höjer armarna framåt och över huvudet tills du ha sträckta armar och handflatorna pekar framåt.

Supinerad fattning är det omvända.

På svenska säger man, precis som föregående talare påpekar, överhands- resp. underhandsfattning.

Osten80
2006-04-24, 17:06
Inte riktigt. Har du handflatan neråt när du gör chins med pronerad fattning? Nej. Du har den framåt. Har du handflatan neråt när du gör drag till hakan med rak stång med pronerad fattning. Nej, du har den bakåt.

Alltså: pronerad fattning är hela spektrat av rörelser som ligger i den cirkelbåge som bildas om du står upp med raka armar hängande vid sidorna, och handflatorna bakåt, och höjer armarna framåt och över huvudet tills du ha sträckta armar och handflatorna pekar framåt.

Supinerad fattning är det omvända.

På svenska säger man, precis som föregående talare påpekar, överhands- resp. underhandsfattning.


Jag är väl medveten om det. Det var en dålig formulering från min sida. Jag hade stångrodd som utgångspunkt när jag skrev.
Du har helt rätt. :thumbup:

krellik
2006-04-24, 17:19
Jag är så pass dum i huvudet att jag -alldrig- lyckas komma ihåg vilket som är vilket av supinerat och pronerat nån längre tid.

Så när jag kör stångrodd med supinerat grepp brukar jag säga att jag kör det med "curl grepp", enkelt nog för mej..;)

Och supinerat hela vägen för mej, älskar rodd på det sättet, en av mina absoluta favorit övningar.

Diggler
2006-04-24, 19:12
Skillnaden blir att det är lättare att dra med latsen med supinerat grepp då man tvingas att dra stången lägre.

mistermr
2006-04-24, 19:16
Så vad är att föredra vid stångrodd och med föredra menar jag ger bäst effekt/kontakt med ryggmusklerna, överhands- eller underhandsgrepp?

MVH

Diggler
2006-04-24, 19:20
Så vad är att föredra vid stångrodd och med föredra menar jag ger bäst effekt/kontakt med ryggmusklerna, överhands- eller underhandsgrepp?

MVH

supinerat grepp.

mistermr
2006-04-24, 19:25
supinerat grepp.

Dvs underhandsgrepp?

mvh

Robroy
2006-04-24, 22:35
supinerat grepp.

Jag vill ha den stående rodden som en basövning, jag varierar den med marklyft.
Då ska jag kanske använda mig av ett pronerat grepp för att kunna köra så tungt som möjligt ?

Sheogorath
2006-04-24, 22:39
Jag vill ha den stående rodden som en basövning, jag varierar den med marklyft.
Då ska jag kanske använda mig av ett pronerat grepp för att kunna köra så tungt som möjligt ?

Du är garanterat starkare med underhandsfattning än pronerad (överhands-)fattning.

Robroy
2006-04-24, 22:50
Dvs underhandsgrepp?

mvh

Supineratgrepp är undergrepp (tänk soppa)Handflator under stången..., detta greppet aktiverar biceps mer i stående rodd.
Proneratgrepp är övergrepp, Handflatorna över stången.

Robroy
2006-04-25, 23:04
Så vad är att föredra vid stångrodd och med föredra menar jag ger bäst effekt/kontakt med ryggmusklerna, överhands- eller underhandsgrepp?

MVH

Det är väl kanske olika för olika människor...

Lizard
2006-04-26, 06:26
Liten självtest:

Sträck ut en knuten hand rakt framåt så långt det går och lite till, vrid handen först så att den är supinerad (handflatan mot taket). Vrid den sedan så den blir pronerad (handflatan mot golvet). Om du har sträckt ut tillräckligt långt (du kan sträcka den aningen längre vid pronering vilket alla boxare utnyttjar) kommer axeln att glida ur läge vid pronering och de muskler som har att hålla den på plats bli utsträckta. De djupt liggande musklerna aktiveras alltså bätttre vid ett pronerat grepp än ett supinerat. Slutsatser lämnar jag till läsaren.

Lizard

Pepz
2006-04-26, 06:39
Kör överhandsgrepp om jag vill träna övre rygg, dvs armbågarna längre från kroppen nästan i rät vinkel

Kör underhandgrepp om jag vill träna latsen mer. och kör du armbågarna tätt mot kroppen

Robroy
2006-04-28, 21:19
Kör överhandsgrepp om jag vill träna övre rygg, dvs armbågarna längre från kroppen nästan i rät vinkel

Kör underhandgrepp om jag vill träna latsen mer. och kör du armbågarna tätt mot kroppen

Tack ett mycket bra svar tycker jag !!!

Robroy
2006-05-02, 00:46
Liten självtest:

Sträck ut en knuten hand rakt framåt så långt det går och lite till, vrid handen först så att den är supinerad (handflatan mot taket). Vrid den sedan så den blir pronerad (handflatan mot golvet). Om du har sträckt ut tillräckligt långt (du kan sträcka den aningen längre vid pronering vilket alla boxare utnyttjar) kommer axeln att glida ur läge vid pronering och de muskler som har att hålla den på plats bli utsträckta. De djupt liggande musklerna aktiveras alltså bätttre vid ett pronerat grepp än ett supinerat. Slutsatser lämnar jag till läsaren.

Lizard

Det var en bra självtest !