handdator

Visa fullständig version : Träna när man känner sig lite krasslig


ManuelIT
2006-04-24, 13:40
Hej,

Har lite snuvig näsa, hosta och slem i halsen. Men annars känner jag mig OK. Ska man undvika träningen då? Har varken ont i halsen, feber, huvudvärk eller någon trötthet. Jag har en misstanke om att det är pollenallergin som har satts igång, men troligen har jag blivit lite/påväg att bli sjuk.

PeRRy
2006-04-24, 13:49
Hej,

Har lite snuvig näsa, hosta och slem i halsen. Men annars känner jag mig OK. Ska man undvika träningen då? Har varken ont i halsen, feber, huvudvärk eller någon trötthet. Jag har en misstanke om att det är pollenallergin som har satts igång, men troligen har jag blivit lite/påväg att bli sjuk.


Kör lite lugnare och känn efter om du mår sämre eller hur träningen påverkar dig annars kan du köra på men ja skulle rekomendera dig att stanna hemma för man vet aldrig en polare fick lunginflammtion för han tränade när han va förkyld sen ledde de till hjärtmuskelsinfalmmation...:/:/

G_lund
2006-04-24, 19:08
jag är ganska ofta snuvig så jag brukar ju träna ändå..
men om man håller på o hostar så tror jag att det e bättre att skippa träningen en dag eller två så att det inte blir värre.

är för övrigt första inlägget..
Hej på er.. :)

MikeAlex
2006-04-24, 19:56
Undvik att träna!

För det första är det virus som kan leda till hjärtmuskelinflammation ofta förknippat med hosta. Det är alltid dåligt att träna förkyld, men vid hosta är det ännu värre.

Och även om du inte skulle dra på dig hjärt- eller lunginflammation, så drar man vid träning ner immunförsvaret, vilket kan leda till att sjukdomen varar längre. Jag var nyligen själv dum nog att göra detta. Det ledde till att förkylningen förvärrades, samt att jag fick ont i bröstet som tog ca. 2,5 vecka att bli bättre. Så bara för jag inte stannade hemma, var jag sen tvungen o skippa träningen i ca. 3 veckor, och tappade en del som resultat.

Det är smartare att vila! :)

devi
2006-04-24, 20:09
Om du nu känner att verkligen vill träna, behöver du inte maxa allt vad du har. Kör lite lättare vikter och fler reps istället.

carloskar
2006-04-24, 20:12
Jag tränade idag. Har precis samma fel, hosta och slem i halsen.
Det är förståss alltid bäst att vila om man är krasslig men mitt samvete sa ifrån då jag just haft en vilovecka.

wo0b9n
2006-04-24, 20:50
Träna aldrig när du känner dig dålig, vet folk som har fått dåliga erfarenheter av det.

Greg
2006-04-24, 20:53
Lita på mig, om du känner dig krasslig, låt bli.

Säg aldrig emot din kropp, den vet bäst.

Challenge
2006-04-25, 08:05
Jag tränade ett tag när jag var som du..kände mig ganska frisk fast ändå lite lite sjuk, slutade med pencilinkur och träningsuppbehåll på en månad *screwy*

MikeAlex
2006-04-25, 10:13
En sak till, många tror att styrketräning inte är lika farligt som konditionsträning då man är sjuk, men det är FEL. Det är precis lika illa har jag läst.