handdator

Visa fullständig version : Första deffen


bender
2006-04-24, 10:00
Hej!
Är en kille på 18 år som tränat på gym seriöst i 1½ år nu. Tränar i splittat program i nuläget o kör 4 dagar i veckan. Är 180 lång och väger 78kg.
Är absolut inte fet men känner ändå att jag skulle vilja minska lite fett till sommaren. Jag äter nästan alltid nyttig mat, och mycket av det. Undrar därför nu hur mycket jag ska dra in på kolhydrater o så (är ju självklart svårt för er att få en uppfattning hur mycket mat jag äter när ni inte får några siffror), men generellt, hur mycket ska man dra ner på lassen mat?
Har precis kommit igång med löpningen igen, springer 3ggr/vecka á 5km.
Skulle detta kunna räcka för fettminskning tror ni?, att jag helt enkelt bara börja löpa innan frukost o dylikt?

Frustrator
2006-04-24, 11:27
Inte bara svårt, utan faktiskt helt omöjligt att säga hur mycket du ska dra ner på maten om vi inte har några siffor, just nu kanske du äter precis så att du står stilla och då räcker det med en ganska liten minskning..men om det är så att du för tillfället äter 1500kcal för mycket omd agen så är det en ganska rejäl minskning som behövs.

Läs igenom Grubs deffguide, räkna ut hur mcyket du förbränner, räkna ut dig dagliga intag och börja sedan kolla på vad du själv äter så du får en hum om hur mycket du får i dig.

Ligger du för tillfället stilla i vikt, och börjar löpa 3ggr i veckan, utan att öka ditt matintag, så kommer du gå ner i vikt ja.

bender
2006-04-24, 12:15
Ligger du för tillfället stilla i vikt, och börjar löpa 3ggr i veckan, utan att öka ditt matintag, så kommer du gå ner i vikt ja.
Okej, men är det fett jag förbränner lr finns det risk att muskler följer med om jag inte ökar matintaget då jag springer?

Zera
2006-04-24, 12:47
Okej, men är det fett jag förbränner lr finns det risk att muskler följer med om jag inte ökar matintaget då jag springer?

Finns alltid en risk att du förlorar muskelmassa när du ligger på kaloriunderskott. För att minimera förlusterna så får du se till att äta mycket protein och ofta (framför i samdand träningen), samt träna håård styrketräning.