handdator

Visa fullständig version : Första joggen knäckt!


timoat
2006-04-24, 09:22
Ok så efter att ha promeneerat i princip varenda morgon i snart 4 år, börjar det bli enformig, så jag har lekt lite med jogging i slutet på varje prommis de senaste veckorna.

Idag togs oskulden. Pallade bara runt 50 minuter tyvärr, ( promenaderna landade på 1.20,8km/h) men det blir säkert bättre!
SKönt var det iallafall, men jag tänkte inhandla ett par bra joggingskor, eftersom jag nu har "walking skor" ni vet såna svarta klumpar. Har ni några tips på riktigt bra skor runt tusenlappen?
Jag har några önskemål:

Vattentäta men luftig( swetty feat)
tunn sula ( jag gillar inte luftslott under foten)
lätta
fina att titta på

Alla tips välkomnas!

JJ
2006-04-24, 09:23
Löparskor köper man på löplabbet etc. där de kan prova ut skor som passar dig.

Liten Men Fet
2006-04-24, 09:38
Ok så efter att ha promeneerat i princip varenda morgon i snart 4 år, börjar det bli enformig, så jag har lekt lite med jogging i slutet på varje prommis de senaste veckorna.

Idag togs oskulden. Pallade bara runt 50 minuter tyvärr, ( promenaderna landade på 1.20,8km/h) men det blir säkert bättre!
SKönt var det iallafall, men jag tänkte inhandla ett par bra joggingskor, eftersom jag nu har "walking skor" ni vet såna svarta klumpar. Har ni några tips på riktigt bra skor runt tusenlappen?
Jag har några önskemål:

Vattentäta men luftig( swetty feat)
tunn sula ( jag gillar inte luftslott under foten)
lätta
fina att titta på

Alla tips välkomnas!

Jag knäckt min första runda på ett år i går och det gick inte så bra som det gick för dig. Jag klarade 2 km sen började jag få ont i vänsterknät pga av ovana förmodligen.
Jag har bra skor som jag nyligen köpt på ett löplab så det är inte det.
Men mitt tips är iallafall att om du får ont i ett knä motsv så sluta springa direkt och gå resten för jag försökte springa igenom det onda förra året och då satt det i två veckor istället.

Så skynda långsamt.

timoat
2006-04-24, 10:05
Got it Liten!
Ont= gå resten
Jag tror jag ska alternera mellan jogg/gå och köra varannan dag, annars tror jag att jag bränner ut mig för mycket. Löplabbet, jag får kolla upp ifall det finns i närheten.
Tack för hjälpen.
Namedroppa även gärna lite pjucks så jag inte kommer som en complete noob på labbet!

Liten Men Fet
2006-04-24, 10:29
Got it Liten!
Ont= gå resten
Jag tror jag ska alternera mellan jogg/gå och köra varannan dag, annars tror jag att jag bränner ut mig för mycket. Löplabbet, jag får kolla upp ifall det finns i närheten.
Tack för hjälpen.
Namedroppa även gärna lite pjucks så jag inte kommer som en complete noob på labbet!

Jag var helt noob när jag gick dit och det var inga problem. Först kollar dom vad du har för fotställning, om foten lutar inåt/utåt eller är neutral sen börjar han föreslå dojor. Då är väl ledordet billigt och skönt. :)

timoat
2006-04-24, 10:48
Ja!
Jag snackade med en polare som joggar 3 gggr i veckan 52 veckor om året. Han börjar få något som han kallade joggingknän, där nån sena som går från knä till höft gör att han kan få skitont i knäna ibland. Rätt skor från början tänker jag!

JJ
2006-04-24, 11:57
Got it Liten!
Ont= gå resten
Jag tror jag ska alternera mellan jogg/gå och köra varannan dag, annars tror jag att jag bränner ut mig för mycket. Löplabbet, jag får kolla upp ifall det finns i närheten.
Tack för hjälpen.
Namedroppa även gärna lite pjucks så jag inte kommer som en complete noob på labbet!

Det hjälper inte dig att jag t.ex. skriver Nike Pegasus. Det är skor för ett neutralt steg och om du pronerar eller supinerar ska du inte ha såna skor. Du "måste" låta en kunnig person titta på när du springer på ett löpband.