handdator

Visa fullständig version : Nån som är bra på piano/keyboard?


WheyProtein
2006-04-24, 00:37
Jag vill kunna spela introt till Guns 'n Roses - Sweet Child 'O Mine på keyboard, men jag fattar inte vilka noter det ska vara!
Det låter hur lätt som helst att spela den men när jag ska försöka går det inte!

Tackar så mycket på förhand.

Princy
2006-04-24, 00:58
Jag vill kunna spela introt till Guns 'n Roses - Sweet Child 'O Mine på keyboard, men jag fattar inte vilka noter det ska vara!
Det låter hur lätt som helst att spela den men när jag ska försöka går det inte!

Tackar så mycket på förhand.

Jag har spelat piano i 13 år. :) Har du noterna till den eller?

Griip
2006-04-24, 01:14
Jag har spelat piano i 13 år. :) Har du noterna till den eller?


13 år? Då ere ju bara å köra efter låten på stereon ;)

WheyProtein
2006-04-24, 01:16
Näe, jag har ju inte det:P Hade jag haft det kunde jag ha spelat, kan läsa noter någolunda. Du har inte hört låten eller?
Om du skulle höra den skulle du säkert kunna spela den på gehör och sedan berätta för mej vilka noter det är =)

Princy
2006-04-24, 01:21
Griip: Hehe jo, jag misstänker att C#, F, G# och höga C# är med, men mina grannar anser nog att det är för sent för pianospelande just nu. ;)

WheyProtein: Jag kan nog ta ut den i morgon, ifall du inte har gjort det själv då. :)

Griip
2006-04-24, 01:21
uuuuuuuuh

Griip
2006-04-24, 01:22
Griip: Hehe jo, jag misstänker att C#, F, G# och höga C# är med, men mina grannar anser nog att det är för sent för pianospelande just nu. ;)

WheyProtein: Jag kan nog ta ut den i morgon, ifall du inte har gjort det själv då. :)


Äsch, uppskattar dem inte lite midnight rockin' så är dem inte värda att respektera :D

Princy
2006-04-24, 01:27
Äsch, uppskattar dem inte lite midnight rockin' så är dem inte värda att respektera :D

Haha, så sant så sant. :D Annars är mina grannar ganska tålmodiga med hög musik. Angående min senaste fest hade de inget att klaga på, förutom att de tyckte att det varit sämre låtar framåt 3-4-tiden jämfört med runt midnatt. ;)

Griip
2006-04-24, 01:29
Haha, så sant så sant. :D Annars är mina grannar ganska tålmodiga med hög musik. Angående min senaste fest hade de inget att klaga på, förutom att de tyckte att det varit sämre låtar framåt 3-4-tiden jämfört med runt midnatt. ;)


Haha.. kanske är mer än smaken som avgör ifall det är bra vid den tidpunkten, oftast är det bara grabben som inte fått spela sin musik på hela kvällen som orkar sitta å fippla med musiken då, å då blir det oftast skiiiiit :D

Princy
2006-04-24, 01:38
Haha.. kanske är mer än smaken som avgör ifall det är bra vid den tidpunkten, oftast är det bara grabben som inte fått spela sin musik på hela kvällen som orkar sitta å fippla med musiken då, å då blir det oftast skiiiiit :D

Ja, verkligen. :D Så passar de på när folk har deckat lite här och var och inte är kapabla till att göra motstånd längre. *rolleyes*

Griip
2006-04-24, 02:19
Ja, verkligen. :D Så passar de på när folk har deckat lite här och var och inte är kapabla till att göra motstånd längre. *rolleyes*


mm, å efter man sagt till 3 gånger så orkar man inte bry sig 04 på morgonen även om det så är malmsteen eller 50 cent.

Cartwright
2006-04-24, 07:41
T. ex. C# ^C# G# F# ^F# ^C# ^F ^C#

Där ^ betyder en oktav högre upp.

:thumbup:

WheyProtein
2006-04-24, 12:45
Tackar! Det där hjälpte vekligen på traven, men jag tycker nog att det ska vara
C# ^C# G# F# ^F# ^C# ^E och sedan börjas det om.
Tack för hjälpen iaf!

Cartwright
2006-04-24, 14:32
Tackar! Det där hjälpte vekligen på traven, men jag tycker nog att det ska vara
C# ^C# G# F# ^F# ^C# ^E och sedan börjas det om.
Tack för hjälpen iaf!

Va? Det låter ju helt skevt! :confused:

Metal_boy_
2006-04-24, 14:35
Prova och lyssna ffs :)

HenrY
2006-04-24, 14:37
Ladda hem Guitarpro, sedan laddar du hem Sweet Child of mine på mysongbook.com. Då ser du även hur introt spelas på piano! :thumbup:

WheyProtein
2006-04-24, 15:29
Va? Det låter ju helt skevt! :confused:
Naeee... det tycker jag inte:P

Nejv
2006-04-24, 15:30
Jag har spelat piano i 13 år. :) Har du noterna till den eller?

Äh, spelat 13 år i Augusti, dammit. :P (Privatlektioner dock) :D

Princy
2006-04-24, 15:46
Äh, spelat 13 år i Augusti, dammit. :P (Privatlektioner dock) :D

Okej då, jag är också uppe i 13 år i augusti. :D

Vad tar man för lektioner om det inte är privat då? Grupplektioner? ;) Eller syftar du på icke-kommunalt?

Loke
2006-04-24, 15:57
Ladda hem Guitarpro, sedan laddar du hem Sweet Child of mine på mysongbook.com. Då ser du även hur introt spelas på piano! :thumbup:

Bra tips. Ett annat tips för den som är en aning tondöv är att ladda ner programmet Transcribe. Då kan man analysera sektioner av en låt och visuellt klura ut vilka toner som spelas... Speciellt användbart för bassister då basgången ibland kan vara mycket låg i volym.

WheyProtein
2006-04-24, 16:09
Va? Det låter ju helt skevt! :confused:
Detta är optimalt, tror jag. :) Hittade det tack vare HenrYs förslag.
Trodde jag kunde läsa noter men det kan jag då fan inte längre...

http://img519.imageshack.us/my.php?image=sweetchild6jz.png

Cartwright
2006-04-24, 16:49
Detta är optimalt, tror jag. :) Hittade det tack vare HenrYs förslag.
Trodde jag kunde läsa noter men det kan jag då fan inte längre...

http://img519.imageshack.us/my.php?image=sweetchild6jz.png

Som jag skrev alltså :smokin:

WheyProtein
2006-04-24, 16:53
Som jag skrev alltså :smokin:
Heheh, ok:)

Slartibartfast
2006-04-24, 17:02
Ladda hem Guitarpro, sedan laddar du hem Sweet Child of mine på mysongbook.com. Då ser du även hur introt spelas på piano! :thumbup:

Är guitarpro nåt att ha om man lirar akustisk gura?

Loke
2006-04-24, 17:04
Är guitarpro nåt att ha om man lirar akustisk gura?

Ja.

Slartibartfast
2006-04-24, 17:18
Ja.

Varför? Vad får man för hjälp? Vad gör programmet? Var laddar man ner det?

WheyProtein
2006-04-24, 17:19
mysongbook.com

HenrY
2006-04-24, 17:21
Varför? Vad får man för hjälp? Vad gör programmet? Var laddar man ner det?

Det visar både tablatur och ackord.
Utan guitar pro tror jag faktiskt inte ens jag hade lirat så värst mycket gitarr idag, för det är så himla lätt att lära sig bra/tuffa saker med hjälp av guitar-pro!

Men det finns jätte många saker man kan göra på guitarpro, men ja har bara använt det till att spela upp filer.

Loke
2006-04-24, 17:39
Varför? Vad får man för hjälp? Vad gör programmet? Var laddar man ner det?

Som sagt, det visar både noter och tabulatur samtidigt. Dessutom spelar det upp låten efter noterna. I uppspelningen finns det många saker man kan göra, så som att bara låta ett instrument spela eller spela låten hälften så snabbt.

Förutom att vara smidigt när man ska lära sig andras låtar så är det ett väldigt bra sätt att skriva ner egna låtar och få andra att förstå precis vad man menar. Det spelar ingen roll om personen fördrar att läsa noter, tabbar eller bara höra låten.

www.guitar-pro.com

Nejv
2006-04-24, 18:02
Okej då, jag är också uppe i 13 år i augusti. :D

Vad tar man för lektioner om det inte är privat då? Grupplektioner? ;) Eller syftar du på icke-kommunalt?

Ja precis, icke-kommunalt. :)

Prankie
2011-11-04, 15:51
Bara lär dig av henne. ;)

ff8UwvPK0G4