handdator

Visa fullständig version : Är detta bra?


gladiatorerna1
2002-11-17, 15:15
Jag har nu lagt upp ett nytt träningprogram där jag kör varje muskelgrupp var 4:e dag.Vissa pass som ben och ryggdagen delar jag upp passet så jag tränar två gånger den dagen.

Dag 1 Ben,axlar,mage
Dag 2 Biceps,triceps,ländrygg
Dag 3 Rygg,bröst,baksida lår
Dag 4 Vila
Dag 5 Börjar om på dag 1

Vad tycker ni om detta? Tror ni att jag blir övertränad? Som de flesta nog käner till så är jag ute efter maximal muskelvolym.Jag vill ha så mycket åsikter och tankar som möjligt.

FS
2002-11-17, 15:42
Du borde nog vila helt någon dag..

Officer
2002-11-17, 15:53
Om jag ska sammanfatta det hela med tanke på att du vill ha maximal muskelvolym, så är detta schema helt kasst, tyvärr.

För det första kör du alldeles för ofta med för lite vila, plus att man inte får maximal muskelvolym om man kör såpass många stora muskelgrupper på samma dag. Ben/axlar/mage är ett exempel. Ben/mage är mer godkänt iaf.
Biceps/triceps/ländrygg... Det låter någorlunda ok, men vad kör du för övningar för ländryggen? Om du har marklyft tycker jag att det blir för mycket den dagen.. Men om du bara kör typ hyperextensions, då kan det vara okej trots allt.
Rygg/bröst/baksida lår funkar absolut inte. Rygg är för det första en stoor muskelgrupp som tar tid att köra, men med tanke på att du kör ländryggen på en annan dag, så kan det vara ok att köra rygg/bröst eller rygg/baksida lår, men inte alla tre på samma dag.

Lägg in 1 extra vilodag, kör 2 on 1 off metoden om du vill träna så ofta, dvs kör 2 dagar träning, 1 dag vila, osv.

Detta är vad jag tycker.

Åse Columbus
2002-11-17, 16:02
rygg-bröst-ben ska ha varsin dag....senkan man lägga in andra delar somman vill och gärna experimentera lite...bara inte axlar kommer på samma dag som ben.....eftersom de är med i bröst o rygg....(risk för överträning)...fler vilodagar är bättre.....

tycker jag

John M
2002-11-17, 16:07
Dag 1 Ben,axlar,mage
Dag 2 Biceps,triceps,ländrygg
Dag 3 Rygg,bröst,baksida lår
Dag 4 Vila
Dag 5 Börjar om på dag 1

Kör du knäböj eller hacksquat på bendagarna? (jo, jag vet att du har en skada) isåfall så verkar det inte så bra att köra ländrygg dagen efter benpasset, eftersom knäböj och hacksquat tar en hel del på ländryggen. Köra triceps dagen före bröst är nog inte heller så bra, eftersom att triceps är inblandad i nästan varje bröstövning. Sen att du kör rygg dagen efter du har kört ländrygg och biceps är nog inte heller så bra, med tanke på att man behöver fräscha biceps när man ska köra rygg. En fräsch ländrygg är väl också att rekommendera med tankte på att den är involverad i många ryggövningar.

Det här tycker jag ser bättre ut:

Dag 1 Ben,mage
Dag 2 Vila
Dag 3 Rygg, ländrygg, biceps
Dag 4 Vila
Dag 5 Bröst, triceps, axlar
Dag 6 Vila

Testa så här, men kanske tom en till dags vila mellan dag 3 och dag 5...Samtidigt som du kör ben så kör du också baksida lår. kör du stela marklyft så har du ju ländryggen där, och kan därför plocka bort den från dag 3 (du kanske får vila ännu en dag till innan du kör rygg). Jag antar att du också kör vader tillsammans med ben, annars är det ju bara att slänga in lite vader där.

gladiatorerna1
2002-11-18, 08:31
Tack för alla kloka inlägg!

Kan man inte köra rygg,bröst och baksida lår om man delar upp passet så att man tränar två gånger den dagen?Eller blir det överträning?

När det gäller bendagen så kör jag aldrig ben och axlar i ett och samma pass,jag delar då upp det på två pass som jag kör på samma dag.

När det gäller att köra fram och baksida lår så samm dag så funkar det inte fr mig.Jag är så otroligt trött när jag kört framsida lår och kan därmed inte kör baksida lår,kan då inte köra till absolut 100 %.

När jag kör ländryggen så kör jag bara ryggresningar och sittande rodd.När jag kör sittande rodd så utför jag bara övningen så att den bara tar på ländryggen,dvs det blir någon sorts halv rörelse för att jag inte vill koppla i latisimus.

Lord_X
2002-11-18, 09:27
Ska du bygga maximal volym så är en bra regel att ha fler vilodagar än träningsdagar i veckan.
Kör bara de övningar som är bra och som verligen ger dig något, d.v.s håll dig i stort sett bara till basövningar med fria vikter, men om det finns någon/några andra övningar som känns väldigt bra så kör dem, det kan ge väldigt mycket, om inte annat så psykisk tillfredsställelse (minst lika viktigt tycker jag).
Armarna som är relativt små muskelgrupper och som dessutom används mycket i andra övningar behöver inte så mycket träning.. lägg till någon övning för triceps efter bröstträning och för biceps efter ryggträning med 2-3 set men som du kör mycket hårt och strikt.
Träna hela ryggen i samma pass.