handdator

Visa fullständig version : Tränar man kondition när man promenerar?


WheyProtein
2006-04-23, 18:06
Tränar man kondition när man promenerar?
Eller måste man få upp pulsen för att det ska förbättra konditionen ngt?

Evapeva
2006-04-23, 18:10
Tränar man kondition när man promenerar?
Eller måste man få upp pulsen för att det ska förbättra konditionen ngt?


vad jag har fattat det som så beror det på hur bra kondition du har från början. men du ska nog vara i rätt ordentligt taskig form för att snabba promenader ska göra någon betydande skillnad konditionsmässigt...

BigForre
2006-04-23, 18:30
Ganska ny tråd där det bråkades fram och tillbaka...orkade aldrig läsa den...ja just det här är en länk... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67898)

King Grub
2006-04-23, 18:40
Du tränar en form av konditionsträning, men du tränar inte för att förbättra din kondition, om du inte har riktigt dålig sådan.

J.Saarela
2006-04-23, 19:02
Till en viss gräns gör man det tycker jag.

WheyProtein
2006-04-23, 19:23
Du tränar en form av konditionsträning, men du tränar inte för att förbättra din kondition, om du inte har riktigt dålig sådan.
Ok, men jag kan behålla den någolunda kondition jag har genom att traska?

Vill ju helst inte springa, jag har träningsverk i benen ungefär 5 dagar efter att de har tränats. Och de ska ju tränas igen då två dagar senare. Känns som att de behöver vila.
Har dessutom hört att löpning eller liknande intensiv konditionsträning skulle ha lidande effekt på muskelbygget.

edit: Tackar BigForre!

BigForre
2006-04-23, 21:20
Ok, men jag kan behålla den någolunda kondition jag har genom att traska?

Vill ju helst inte springa, jag har träningsverk i benen ungefär 5 dagar efter att de har tränats. Och de ska ju tränas igen då två dagar senare. Känns som att de behöver vila.
Har dessutom hört att löpning eller liknande intensiv konditionsträning skulle ha lidande effekt på muskelbygget.

edit: Tackar BigForre!

Förbövelen, ja självklart ger löpning tung träningsvärk första gångerna. Och löpning IS ThA skit, du kommer att plocka med dig många fördelar till gymmet. Hoppas att Gruben kommer tillbaka och skriver igen så att du kan få lite vettiga svar på det här, vet ju alla vad han tycker om konditionsträning :)

adis
2006-04-23, 22:07
Om du har bra "grund" kondition så tränar du inte kondition , bara "håller igång den" men om du dock aldrig varit aktiv i sport eller liknande så tränar du din kondition genom att gå.

Kom dock ihåg att kondition försvinner ganska snabbt om man inte håller igång.

MrBoris
2006-04-25, 08:59
en riktigt bra kondition gör att man mår bättre på dagarna, att man är piggarre, att man orkar träna hårdare på gymmet osv osv.. finns ju inget annat än fördelar att träna kondition?

timoat
2006-04-25, 09:03
Jag har morgonpromenerat i ca 4 år, i princip alla dagar under året. Längsta uppbrottet var i 3 månader nu i julas. När jag tog min första jogg någonsin i förrgår så orkade jag 50 min lätt jogging i varierad terräng. Det hade jag nog inte klarat om jag inte promenerat så mycket tidigare.

hasse36
2006-04-25, 10:51
Promenader kan mycket väl leda till en kondition som är sämre än om man inte promenerade.

- De tar ganska lång tid.
- De tar trots allt en del kraft.
- De kan ge blåsor, förhårdnader etc
- Man kan känna sig nöjd.

Vad jag menar är att promenader som gör att man ägnar sig mindre åt att konditionsträna "på riktigt" ger en försämrad kondition. Relativt sett.