handdator

Visa fullständig version : Vad dricker ni för te? (ni som gör)


tinkerbell
2006-04-23, 16:44
Som topicen lyder, vad dricker ni för te? märke? vad har ni i ? honung? suketter? Vore intressant att få veta.

Själv dricker jag asiatisk te med suketter i någon gång :) (väldigt gott) ibland någon frukt smak.

King Grub
2006-04-23, 17:03
Jag är trist Earl Grey-typ utan ett dugg i. :sleep:

tinkerbell
2006-04-23, 17:04
Jag är trist Earl Grey-typ utan ett dugg i. :sleep:

Samma här, fast med några suketter. Vilken smak? Finns ju English Breakfast, Asian om jag inte minns fel.

sissa
2006-04-23, 17:08
Jag dricker te väldigt sällan numer, och nästan vad som helst går ner (utom en del örtteer *spy* )

Dricker med en bit socker.

Jay-Z
2006-04-23, 17:14
Grönt te är det jag har hemma.

OggeP
2006-04-23, 17:21
http://www.lipton.nu/lipton-se/07/russianearl.jpg :bow: :bow: :bow:

Bao-Bao
2006-04-23, 17:34
Har rooibos honeybush, sencha lime(grönt), ryskt (svart), svart te smaksatt med hjorton och ett med tranbär/lingon från Muddus och ett te som är en blandning av grönt och svart smaksatt med kaktus.

Ibland har jag lite honung i grönt te annars brukar jag dricka det som det är.

Helena B
2006-04-23, 17:40
Mammas mirakel och Mums gums.

Isdrake
2006-04-23, 17:42
Jag dricker vanligtvis Änglamarks Ceylon te. Det är det enda rättvisemärkta teet som brukar finnas i vanliga affärer tyvärr. Fast det är gott. Just nu så dricker jag S:t Hans kvartesblanding som jag köpte på gotland i sommras.

Jag brukar bara dricka teet som det är fast jag gör det svagt. Ifall jag är sötsugen brukar jag ha lite socker i.

Hur är det förresten med grönt te, det är väl från Kina va? Någon som har koll på hur förhållanderna för arbeterna ser ut där? Är det något man kan dricka med gott samvete?

Cerberus
2006-04-23, 17:43
grönt te och diverse te av willys märke :D. Har dock inte köpt te på länge, brukar inte ha nåt i.

backen
2006-04-23, 17:43
Nr 21 från Teboden i Linköping (Överjägmästarens blandning tror jag
det heter.) Druckit det sen födseln :em:

Hermit
2006-04-23, 17:48
Grönt te, kallat "Miss Saigon". Självklart går jag inte och köper något som heter "Miss" själv, det får morsan göra

mistermr
2006-04-23, 17:57
ceylon tea

MVH

T-train
2006-04-23, 17:59
men jag ahr hittat ett kanongott chai-te med lite kanelsmak på Khals..mums kalla dagar..men nu när det är varmare blir det nog bara grönt te när andan faller på.

Larsson
2006-04-23, 18:03
Dricker inte te så ofta men när jag dricker brukar det blir något grönt te om jag är hemma. Är jag hos föräldarna kan det bli lite varsomhelst.

Ikon
2006-04-23, 18:12
Jag brukade dricka grönt te från en lokal hälsokostbutik, men mina tänder verkar inte uppskatta det lika mycket som resten av kroppen. Kanske blir så att man börjar dricka igen fast med sugrör. ;)

Lilly
2006-04-23, 18:18
Dricker ett vitt tea från Clipper med smak av jordgubbar, hur gott som helst!

elan
2006-04-23, 18:22
Grönt te med citrussmak, chai latte (då blir det med minimjölk, hermesetas och kardemumma i) eller lakrits-te!

Guns n hoses
2006-04-23, 18:41
Nä nu är du väl ändå Te-te :P

Fartman
2006-04-23, 18:56
Jag är trist Earl Grey-typ utan ett dugg i. :sleep:
+1
Helt vanligt Earl Grey. Givetvis i påse som den te-kännare man är.

Angelical
2006-04-23, 19:28
Massa, massa, massa te! Alla sorter och med lite mjolk i! PJ-tips ar ett mycket gott te som jag har upptackt har i England. Vet inte om det finns i Sverige, men det kan jag rekomendera!

sweetkarolina
2006-04-23, 19:31
Alldeles för mycket the först å främst, varierar mellan russian earl grey, persian earl grey, grönt med citrussmak, african roobios, vaniljthe, blåbärsthe, och nån mer odefinerad blandning.

med för mycket socker i de flesta sorter.
aldrig mjölk.

Kary
2006-04-23, 20:22
Earl Grey är faktiskt inte vanligt te, utan smaksatt. Fick jag reda på för bara något år sedan. Hade alltid trott att det var standard, men så är det tydligen inte.
Själv gillar jag Earl Grey, men dricker oftast kamomillte eller African Rooibos.

Three pigs
2006-04-23, 20:36
nåt gott grönt te som brukar finnas hemma. har inte någonting i.

Lucipha
2006-04-23, 20:51
grönt te

krillekanin
2006-04-23, 21:32
Just nu Earl Green med ginseng.

Bao-Bao
2006-04-23, 22:11
Earl Grey är faktiskt inte vanligt te, utan smaksatt. Fick jag reda på för bara något år sedan. Hade alltid trott att det var standard, men så är det tydligen inte.


Ja, det är smaksatt med bergamottolja, för den som vill veta. :)

aliquis
2006-04-23, 22:37
Beror helt o hållet på, jag tröttnar rätt fort på en del smaker. De med rom, grädde och "de jag antar kan innehålla animaliska aromer" försvinner ju, jag köper heller inte på lösvikt i vanliga fall, men ibland i tebutiken vid kompassen/Örebro (Viktoria och tusen&en natt är rätt ok därifrån).

Kobbs Lyckoblandning tillhör favoriterna.
Twinings södermalm fungerar.
Twinings skogsbär i tepåse är gott.

Liptons fruktsmaker i lösviktspåse ger jag inte mycket för faktiskt, de med citrus/mango i tepåse är väl ok enstaka gånger men smakar så sött.

Lipton earl-grey persian eller russian fungerar, yellow label någon enstaka gång med. Deras gröna med kaktussmak eller persika eller vad det var förr var ju rätt ok för att vara grönt med, tyvärr försvann det visst, annars gillar jag inte grönt te så mycket.

Sedan har jag några mer udda märken från stadsträdgården, några från Clipper och Simon Levelt bl.a. Jag har alldeles för mycket te hemma, massa sorter som jag inte dricker typ, det blir ju att man har sina favoriter. Skulle inte förvåna mig om jag har ett 20-tal olika kombinationer hemma.

aliquis
2006-04-23, 22:38
Jag ville inte ha socker, så jag drack utan, tog typ 2 dagar att vänja sig, inga som helst problem.

aliquis
2006-04-23, 22:40
Jag dricker vanligtvis Änglamarks Ceylon te. Det är det enda rättvisemärkta teet som brukar finnas i vanliga affärer tyvärr. Fast det är gott. Just nu så dricker jag S:t Hans kvartesblanding som jag köpte på gotland i sommras.

Jag brukar bara dricka teet som det är fast jag gör det svagt. Ifall jag är sötsugen brukar jag ha lite socker i.

Hur är det förresten med grönt te, det är väl från Kina va? Någon som har koll på hur förhållanderna för arbeterna ser ut där? Är det något man kan dricka med gott samvete?Oh, gamla linköping eller vad det heter köpte jag där borta i somras, det var asgott. Men det är ju lite svårt att köpa nu :), de hade ett till som också var ok tror jag.

Grönt te borde väl kunna göras var som helst? Har inte stadsträdgården eller världsbutiken något rättvisemärkt gröna te om du nu vill ha det?

aliquis
2006-04-23, 22:42
Dricker ett vitt tea från Clipper med smak av jordgubbar, hur gott som helst!Mjo, jag såg att stadsträdgården hade fler varianter nu, jag köpte något enbart vitt en gång men det smakade ju inte så mycket? Deras bärteer har ju dock väldigt mycket smak så jag kan tänka mig att riktigt te + bär blir helt ok från dem.

AFanatic
2006-04-23, 23:26
http://www.lipton.nu/lipton-no/images/PyrForFruF.jpg
http://www.lipton.nu/lipton-se/07/russianearl.jpg
http://www.wander.ch/197px_pimg_Twinings_GT_GreenTeaLemon_25B.jpg
http://www.lipton.nu/lipton-se/images/african-new.gif

Dricks frekvent. :hbang:

adis
2006-04-23, 23:53
Earl Grey med tyvärr än massa onödigt socker :(

Davil
2006-04-24, 06:16
Te i lösvikt. Grönt te och ibland svart te med kaktussmak.

Aldrig socker, bara 2st sötningsmedelstabletter.

Querer
2006-04-24, 06:26
Friggs grönt te citrus. Utan tillsatser.

userfriendly
2006-04-24, 06:38
herbal-tea sånt biologiskt..... antingen de-tox eller woman ;)

MikeAlex
2006-04-24, 07:12
Vanligt hederligt Earl-Grey, smakar smaskens. Kör utan socker eller mjölk i, tycker det förstör smaken. Dricker sällan te hemma, men pimplar det när jag är på jobbet eller i skolan.

Btw...: Vad är Bergamot egentligen?

tinkerbell
2006-04-24, 07:21
Vanligt hederligt Earl-Grey, smakar smaskens. Kör utan socker eller mjölk i, tycker det förstör smaken. Dricker sällan te hemma, men pimplar det när jag är på jobbet eller i skolan.

Btw...: Vad är Bergamot egentligen?

Undrar jag med, dock mycket gott :thumbup:

Bao-Bao
2006-04-24, 10:00
Btw...: Vad är Bergamot egentligen?

En slags citrusfrukt, används som smaksättning av Generalsnus med. För er som vill fördjupa er mer. http://www.shenet.se/vaxter/bergamott.html

Pepparkakssmurfen
2006-04-24, 13:22
Yerba Mate :hbang:

Grönt&gott

OggeP
2006-04-24, 13:25
Russian Earl Grey måste vara bland det bästa som har kommit från det stora landet i öst :hbang:

JJ
2006-04-24, 13:31
Persian Earl Grey på påse (smakar för parfymerat på lösvikt).

aliquis
2006-04-24, 13:40
Te i lösvikt. Grönt te och ibland svart te med kaktussmak.

Aldrig socker, bara 2st sötningsmedelstabletter.med kaktus varifrån?

MikeAlex
2006-04-24, 14:30
En slags citrusfrukt, används som smaksättning av Generalsnus med. För er som vill fördjupa er mer. http://www.shenet.se/vaxter/bergamott.html


Tack för infon. Intressant! :)

Osten80
2006-04-24, 14:39
Grönt te med citrus och bergamott och en maaaaaaaassa honung :thumbup:

Max
2006-04-24, 21:40
Söder-te och annat pås-te som finns på jobbet, varierar mycket. Ibland mjölk, socker om det inte äts frukt till.

Lizzie
2006-04-25, 07:07
Jag brukar dricka 'Yogi-the' som finns i olika krydd-ört blandningnar...mycket goda!! Till kvällen brukar det bli en kopp kvällsörtte från Friggs. Tyvärr är jag en kaffemänniska och kaffebryggaren kan gå varm till klockan 21:00 här hemma.

Fed up
2006-04-25, 08:21
Jag gillar inte te så jättemycket, men eftersom jag inte gillar saft, läsk, mjölk, vin, öl, cider, kaffe eller typ nån annan dryck så får man ibland bita ihop och vara artig och dricka te. Då dricker jag helst rött te, det kan jag tycka är riktigt gott. Jag gillar även chai te, the är gott (rött det också), med skummad mjölk, kanel, kardemumma och lite honung...

Sen gillar jag Luzernte ganska mycket, det smakar som att åka hölass på sommaren (sånt som iallafall jag gjorde när jag var liten) och är nyttigt på alla möjliga sätt och vis, man känner sig iallafall väldigt nyttig när man dricker det. :D

Kaboffastar
2006-04-25, 08:48
Jag gillar inte te så jättemycket, men eftersom jag inte gillar saft, läsk, mjölk, vin, öl, cider, kaffe eller typ nån annan dryck så får man ibland bita ihop och vara artig och dricka te. Då dricker jag helst rött te, det kan jag tycka är riktigt gott. Jag gillar även chai te, the är gott (rött det också), med skummad mjölk, kanel, kardemumma och lite honung...

Sen gillar jag Luzernte ganska mycket, det smakar som att åka hölass på sommaren (sånt som iallafall jag gjorde när jag var liten) och är nyttigt på alla möjliga sätt och vis, man känner sig iallafall väldigt nyttig när man dricker det. :D

Vilket jäävla arrangemang när du väl dricker det :D