handdator

Visa fullständig version : Axlar, hardgainers


Doctor Snuggles
2006-04-23, 16:19
Mycket snack har det varit om vad den "bästa" axelövningen är.
Men nu undrar jag, ni som har haft jefligt svårt att bygga axlar, där axlarna är er sämsta muskelgrupp - hur ändrade ni på det?
Övningar, volym, upplägg undrar jag över.

Fatcan
2006-04-23, 21:30
Samma för mig, axlar är min sämsta muskelgrupp, det är skitsvårt att få dom att växa.
Men sen jag började köra mycket sidolyft så har dom börjat växa till sig lite mera faktiskt. Och då kontrollerade sidolyft, armbågen endast lite böjd och sen kör jag verkligen slut på axlarna genom att köra partiella reps tills armarna vägrar röra på sig.

adis
2006-04-23, 22:05
Samma här, axlarna är nog min säsmta muskelgrupp eller "minst vältränade"

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBFrontRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Känns jävligt bra för mig med dem dock , speciellt förstnämnda.

Liten Men Fet
2006-04-23, 22:49
Tunga hantelpressar fick mina axlar att växa bra och faktumet att jag inte kan koppla ur axlarna önskvärt mycket i bänkpress har fått dem att växa rejält.

Fast oftast är väl inte problemet framsidan av axeln utan mitten/baksidan eller?

Doctor Snuggles
2006-04-23, 22:55
Tunga hantelpressar fick mina axlar att växa bra och faktumet att jag inte kan koppla ur axlarna önskvärt mycket i bänkpress har fått dem att växa rejält.

Fast oftast är väl inte problemet framsidan av axeln utan mitten/baksidan eller?

Känns som hela axeln är envis, men nog mest sidan/mitten.

Ok, men oavsätt övning, ni som har lyckats, vad för volym/reps osv kör ni på.

adis
2006-04-23, 23:45
Känns som hela axeln är envis, men nog mest sidan/mitten.

Ok, men oavsätt övning, ni som har lyckats, vad för volym/reps osv kör ni på.


Körde 6-8 reps MAX!
Men har ändrat mitt schema så kör MINST 12 nu =)
Dock växte dem mest under min 6-8 period ;D

Doctor Snuggles
2006-04-24, 00:11
Körde 6-8 reps MAX!
Men har ändrat mitt schema så kör MINST 12 nu =)
Dock växte dem mest under min 6-8 period ;D

Hmm.. undrar om det verkligen är lösningen för mig. Brukar köra under 10. Funderar på att börja köra runt 15 istället, och fler set, enligt lite ny info jag införskaffat om att typ IIa fibrer har större potential att växa än typ IIb (men måste kolla upp det lite nogrannare, för hade för mig att det var tvärtom).

J.Saarela
2006-04-24, 06:26
Mina axlar växer väl inte direkt dåligt,men kan ju ge förslag endå.För det första tycker jag du kan ge fan i Arnoldpressar å div 3000gt övningar.Militärpressar och hantelyft åt sidan i massor,exprimentera med vinklar,vikter och reps så ska nog även dina växa.

johnnytex
2006-04-24, 14:04
Om axlarna inte växer kan det lika gärna bero på att du övertränar dem och inte att du ska slänga in fler set och fler övningar. Beroende på hur man splittar sitt schema så får axlar olika mycket stryk. De som kör bröst- och ryggpass samt ett separat axel pass i veckan piskar på axlarna rätt mycket- kanske för mycket.

Jag är inne på samma bana som J.Saarela - minska ner på antalet övningar! Testa dra ner på volymen för axlarna och se om de växer bättre. Jag tror iaf inte det beror på att du tränar för lite...

För min egen del har det fungerat utmärkt med att endast köra 1 övningar för axlar, växlar mellan axelpressar och sidolyft. Och axlarna hänger med bra rent volymmässigt.

Bite
2006-04-24, 14:08
Jag såg ingen som helst förbättring tills jag började satsa på att bli starkare i pushpress och militärpress.

lauria
2006-04-24, 14:18
Sittande militärpress och sidolyft fast in strikta sidolyft de får jag inte alls att ta. Inte på axlarna iaf, en tycker dom tar en hel del på övre-trap :D...Jag kör gärna med lite "gungning" i kroppen på den övningen. Men bara lite.


Jag har en kompis som vars axlar har utvecklats bra mkt sen han började med press bakom nacken, ingen övninge som ja är så jätte förtjust i dock.

Doctor Snuggles
2006-04-24, 15:59
Mina axlar är långt från övertränade.
Har gått igenom tidigare träning, och konstaterat att det enda jag inte prövat är runt 12 reps, pressar, många set.
Problemet är att pressar tenderar att aktivera mina triceps mer än axlarna.
Har dock inte testat sittande hantelpress utan ryggstöd.
Skall testa en del nästa pass, och se vad som känns bäst.

AFanatic
2006-04-27, 09:43
Sedan jag lade in fler set pressar har det börjat hända saker. Och striktare hantellyft åt sidan.

blasr
2006-04-27, 10:05
Sedan jag lade in fler set pressar har det börjat hända saker. Och striktare hantellyft åt sidan.

Mina axlar började växa mer när jag körde mer sving i mina sidolyft och jag höll emot mycket i den negativa fasen.

AFanatic
2006-04-27, 10:10
Mina axlar började växa mer när jag körde mer sving i mina sidolyft och jag höll emot mycket i den negativa fasen.

What ever floats your boat. :thumbup:

Stående sidolyft kan jag iofs känna mer kontakt i om jag kör lite mer sving...men det sabbar nacken på mig så ingen vidare bra idé.

HenrY
2006-04-27, 10:14
Mmm, mina axlar växer bra av tunga sidolyft! :thumbup:

Samt av militärpress och hantelpress.

Doctor Snuggles
2006-04-27, 13:27
Nu har jag prövat hantelpress sittande fritt, och det tar något enormt bra. :)
Blir dock lite skumt eftersom kontraktionen i övre delen av rörelsen (eftersom jag måste luta mig framåt en aning för att balansera) blir enorm, och följdaktligen så blir det väldigt tungt där. Fast jag har aldrig haft en grymmare pump! (Inte för att det nödvändigtvis påverkar tillväxten.)
Planerar att köra några veckors GVT träning med den övningen, så får vi se vad som händer. ;)

MilkmaN
2006-04-27, 17:00
Nu har jag prövat hantelpress sittande fritt, och det tar något enormt bra. :)
Blir dock lite skumt eftersom kontraktionen i övre delen av rörelsen (eftersom jag måste luta mig framåt en aning för att balansera) blir enorm, och följdaktligen så blir det väldigt tungt där. Fast jag har aldrig haft en grymmare pump! (Inte för att det nödvändigtvis påverkar tillväxten.)
Planerar att köra några veckors GVT träning med den övningen, så får vi se vad som händer. ;)

Angåeende det du skrev om du får pump i triceps i militärpress istället för axlarna så är mitt tips att hålla bredare, samt ha någon form av "stopp" på nyckelbenet / övre bröstet och ha en relativit långsam rörelse. Krama upp vikten. Då tycker jag det tar bra mkt mer på axlarna. Å andra sidan undviker jag axelträning då mina växer bara jag tittar på dem.

Doctor Snuggles
2006-04-27, 18:21
Angåeende det du skrev om du får pump i triceps i militärpress istället för axlarna så är mitt tips att hålla bredare, samt ha någon form av "stopp" på nyckelbenet / övre bröstet och ha en relativit långsam rörelse. Krama upp vikten. Då tycker jag det tar bra mkt mer på axlarna. Å andra sidan undviker jag axelträning då mina växer bara jag tittar på dem.

Svin. :furious:
:D

Jo, har försökt bredare, och det tar bättre på frontdeltan, men inte på sidan. Samt gillar inte att "pressa" i militärpress, blir så jävla slut efter det.

MilkmaN
2006-04-27, 18:47
blir så jävla slut efter det.

Jag trodde det var syftet. Men visst, inte så mkt på siddeltorna, men militärpress rankar jag som framsideövning.