handdator

Visa fullständig version : konditionstränings påverkan på PS och "schemalägging" av vassledrink


apa_ola
2006-04-23, 12:32
Om ngn vecka drar försäsongträningen igång med ishockeyn.
Vi kommer köra gemensamt fyra dagar i veckan. Upplägget går
inte att ändra på för min del.

Ett typiskt pass kommer, för min del, bli ungefär ca 40 min. kondition
följt av 40-50 min. styrka. Konditionsdelen består av antingen långlöp
eller intervaller av varierande längd och intensitet, styrkan är vanlig gymträning.

Vad jag undrar över är hur proteinsyntesen påverkas av
konditionsträning och när jag ska lägga in min vassledrink (före styrkepasset)?

Om konditionsträning inte påverkar PS borde man kanske kunna ta
drinken precis efter konditionsdelen (10 min. innan styrka) men om
PS påverkas av kondition kanske drinken blir bortkastad efter
konditionsbiten (läs: inte stimulerar PS hundratals procent extra
timmarna efter styrka).

Att ta drinken innan konditionen är knappast en höjdare *spy*

Pepz
2006-04-23, 12:40
ta den precis innan styrkan!
Kanske med kolhydrater om du har plats för det i ditt energiintag

apa_ola
2006-04-23, 12:46
ta den precis innan styrkan!
Kanske med kolhydrater om du har plats för det i ditt energiintag

ok, har funderat på det...

King Grub
2006-04-23, 12:50
Vid ett lågt (0.8 g/kg/dygn) och medelhögt (1.8g) proteinintag stimulerar konditionsträning proteinsyntesen relativt kraftigt (dock inte kraftigt nog att i sig skapa en märkbar muskeltillväxt). Vid ett högt (3+ g/kg/dygn) proteinintag stimuleras proteinsyntesen mycket mindre.

Det motsatta gäller proteinoxidationen, där det låg- och medelhöga intaget av protein innebär att konditionsträningen stimulerar en liten proteinoxidation, medan högproteindieter åstadkommer en kraftig proteinoxidering.

Ref: Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise. (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678)

Vill du att styrketräning skall ha maxeffekt vad gäller anabolism bör du tillföra aminosyror innan den.

apa_ola
2006-04-23, 12:57
Vid ett lågt (0.8 g/kg/dygn) och medelhögt (1.8g) proteinintag stimulerar konditionsträning proteinsyntesen relativt kraftigt (dock inte kraftigt nog att i sig skapa en märkbar muskeltillväxt). Vid ett högt (3+ g/kg/dygn) proteinintag stimuleras proteinsyntesen mycket mindre.

Det motsatta gäller proteinoxidationen, där det låg- och medelhöga intaget av protein innebär att konditionsträningen stimulerar en liten proteinoxidation, medan högproteindieter åstadkommer en kraftig proteinoxidering.

Ref: Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise. (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/289/4/E678)

Vill du att styrketräning skall ha maxeffekt vad gäller anabolism bör du tillföra aminosyror innan den.

Vet man hur proteinsyntesen beter sig direkt efter ett konditionspass (och inte på lång sikt)? BLir den undertryckt närmsta timmen (som med styrketräning) eller dyl.? Kanske stod i fullängdsartikeln, men jag kunde bara läsa abstraktet..

King Grub
2006-04-23, 13:00
Vet man hur proteinsyntesen beter sig direkt efter ett konditionspass (och inte på lång sikt)? BLir den undertryckt närmsta timmen (som med styrketräning) eller dyl.? Kanske stod i fullängdsartikeln, men jag kunde bara läsa abstraktet..

Det är det som är uppmätt och som anges, även i abstraktet.

"Mixed-muscle protein fractional synthetic rate (FSR) was measured after an endurance run (75 min at 70% O2 peak)...

This is the first investigation to establish that habitual dietary protein intake in humans modulates skeletal muscle protein synthesis after an endurance exercise bout..."