handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om värnplikten?


gothen
2006-04-23, 12:19
En del brukar ju vara så exalterade över att få göra den, viss vill inte och andra vägrar.

En del som gjort den tycker att det var det bästa sättet att kasta bort tid på och andra tycker att det var super. Men ni som inte vill göra värnplikten; ska vi förlita vårt försvar på en frivillig yrkesarmé? Är det inte varje medborgares skyldighet att försvara samhället?
Och ni som anser att alla ska göra värnplikten; kan samhället verkligen tvinga någon att dö för något bara för att han eller hon råkade födas på en viss plats?

Ytterligare en fråga är om det ska ställas samma krav på tjejer och killar?

Klart bakåt, poll kommer!

Zakath
2006-04-23, 12:24
Borde vara frivillig med tanke på hur få som tas in.

bluelight
2006-04-23, 12:24
Jag tycker inte det ska vara tvång på att göra lumpen, endel vill helt andra saker i livet och vissa vill verkligen försvara sitt land, göra lumpen osv osv.

Det är ju som att det skulle vara obligatoriskt att konditionsträna, alla tycker inte om det.

Jorgen
2006-04-23, 12:25
Det är ju som att det skulle vara obligatoriskt att konditionsträna, alla tycker inte om det.
Men alla hade mått bra av det.

Dumleman
2006-04-23, 12:28
Ytterligare en fråga är om det ska ställas samma krav på tjejer och killar?
Ja det ska det vara, det är fan sinnessjukt att hälften av tjejerna som påbörjade lumpen inte hade godkänt i styrkeprovet och ändå fick de påbörja lumpen och skador och avhopp var betydligt högre än bland killarna. Det är inte precis stora, eller "orimliga" krav som det ställs för att få godkänt på styrkan under mönstringen så det är en smärre skandal imho.

Källa: sveriges radio igår eller i fredags.

Otto GROV
2006-04-23, 12:28
Men alla hade mått bra av det.

nej inte alla

Tricklev
2006-04-23, 12:30
Ytterligare en fråga är om det ska ställas samma krav på tjejer och killar?



Varför ska vi inte ha det?

GPa
2006-04-23, 12:33
Borde vara frivillig med tanke på hur få som tas in.

Det är det i princip ändå, vill du inte göra lumpen så tar dom hellre någon som vill...vid mönstringen alltså.

Loke
2006-04-23, 12:33
Med en frivillig arme finns risken för statskupper. Vissa grupper av människor kommer vara i armen, och dessa grupper kommer kanske ha vissa politiska åsikter. Även om statskupper inte genomförs, så kan poltikerna bli tvugna att ha den möjligheten i bakhuvudet, och då kan vissa beslut bli odemokratiska.

Då är det bättre att vem som hellst som duger i krig kan bli uttagen för militärtjänst.

Yes
2006-04-23, 12:36
Värnplikt är ett direkt sjukt påhitt. Mitt liv tillhör mig själv, inte staten.

sgtbarnes
2006-04-23, 12:36
Eftersom lumpen redan nu är inofficiellt frivillig så kan den lika gärna bli det rent lagstadgat också.

Vi stider på ett annat sätt idag, hotet från ryssen är inte lika stort och vårt invasionsförsvar är avvecklat. Varför inte en frivillig värnplikt med högre krav och bättre matriel?

kan tillägga att det kostar skattebetalarna 3,5 k varje gång en svensk kille mönstrar, och det gör, så vitt jag vet, nästan alla fortf.?

sgtbarnes
2006-04-23, 12:39
Värnplikt är ett direkt sjukt påhitt. Mitt liv tillhör mig själv, inte staten.

fråga: har du gjort lumpen?

KRILLE!
2006-04-23, 12:41
Bort med skiten. Allt är redan så nedbantat att vi ändå inte kan göra något ifall nu mot all förmodan någon skulle anfalla oss. Bara ett stort slöseri med mina skattepengar.

Diana
2006-04-23, 12:42
Meine, hyffsat oinsatta, åsikt är att den ska vara frivillig för både killar och tjejer. Nu är den ju iofs till rätt hög grad redan det.. då oroväckande många jag känner tex kommit undan med att skylla på påhittade skitsaker *screwy* :D

Jorgen
2006-04-23, 12:43
Mitt liv tillhör mig själv, inte staten.
Det där är inte sant.
Staten förbjuder dig att göra en massa saker.

Yes
2006-04-23, 12:46
fråga: har du gjort lumpen?
Nej, jag lyckades komma undan det.

Det där är inte sant.
Staten förbjuder dig att göra en massa saker.
Om jag snor din cykel, tillhör den mig då?

Snake
2006-04-23, 12:48
Alla såna här trådar blir likadana, de flesta som gjort lumpen tycker det var riktigt roligt, medans dom som INTE gjort lumpen spyr galla över något som dom inte har en jävla aning om.

Sebbe_H
2006-04-23, 12:50
Men om man blir inkallad till att göra lumpen, vad händer om man inte går dit då?

King Grub
2006-04-23, 12:53
Bort med den. Det är bättre både för landets försvar och individen om dom värnpliktiga utgörs av personer som har ett geniunt intresse av det.

Herkulez
2006-04-23, 12:54
Alla såna här trådar blir likadana, de flesta som gjort lumpen tycker det var riktigt roligt, medans dom som INTE gjort lumpen spyr galla över något som dom inte har en jävla aning om.
fightclub!!!!

gothen
2006-04-23, 12:56
Varför ska vi inte ha det?

För att vi inte gör det? ;)

Dom bråkar ju om det nu att tjejer har lättare att komma in i lumpen trots att de inte är lika starka osv. Tycker själv att det är personen som är bäst lämpad för tjänsten som ska ha den, jämnställt eller inte spelar ingen roll. Om det väl skulle hända något föredrar jag om vi har de bästa personerna på de bästa platserna istället för någon politiskt korrekt jämnställdhet.

Snake
2006-04-23, 12:57
fightclub!!!!


:laugh: :hbang:

andeN.
2006-04-23, 12:58
Yrkesarmé ftw. :hbang:

Jorgen
2006-04-23, 12:59
Om jag snor din cykel, tillhör den mig då?
Hur tänkte du nu?

Yes
2006-04-23, 12:59
Men om man blir inkallad till att göra lumpen, vad händer om man inte går dit då?
Då blir det fängelse.

Yes
2006-04-23, 13:01
Hur tänkte du nu?
Poängen var att bara för att staten gör anspråk på mitt liv förändras inte det faktum att det är mitt.

King Grub
2006-04-23, 13:02
Då blir det fängelse.

Fotboja är nog tillräckligt.

mathor
2006-04-23, 13:02
Javhopp var betydligt högre än bland killarna.

Du tror inte det beror på att killar blir tvingade medan tjejer som gör lumpen gör det frivilligt då?

Yes
2006-04-23, 13:07
Fotboja är nog tillräckligt.
Mjo, det var väl snack om att införa det för några år sedan? Har det blivit av alltså?

Sebbe_H
2006-04-23, 13:09
Då blir det fängelse.

Yes och Grub är ni seriösa? Då är det ju fan sjukt och den borde vara frivillig..

strong-man
2006-04-23, 13:20
Då blir det fängelse.

Blir det inte jag åkte aldrig till mönstringen dom skicka papper typ ett år sen kommen en polis och jag fick skriva på nå papper sen hände ingenting på ett tag sen kom ett papper att jag skulle betala 500kr tror jag det var så slapp man gör det så det är bara o skita i om man inte vill

Piranha
2006-04-23, 13:23
Jag tycker den borde vara frivillig. ( men de är den väl redan ? )

Små välutbildade elit styrkor för dem som vill.

Hellre motiverade duktiga personer än en massa slappisar som inte vill.

Och bättre betalt åt dem !!

Yes
2006-04-23, 13:24
Blir det inte jag åkte aldrig till mönstringen dom skicka papper typ ett år sen kommen en polis och jag fick skriva på nå papper sen hände ingenting på ett tag sen kom ett papper att jag skulle betala 500kr tror jag det var så slapp man gör det så det är bara o skita i om man inte vill
Det var som fan... Hursomhelst finns det dom som åkt i finkan för att dom vägrat. Kanske är det inte lika hårt idag, eller så hade du tur.

Trance
2006-04-23, 13:26
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Man bör undersöka vad som är effektivast och sedan köra på det. Jag har inga moraliska betänkligheter mot att tvinga folk att göra lumpen. Bara nyttigt för massa liberala(ja, jag kastar sten i glashus) bortskämda ungar som skall backpacka i Thailand och spela CS istället. Sverige behöver ett försvar.

mik
2006-04-23, 13:30
Bort med den. Det är bättre både för landets försvar och individen om dom värnpliktiga utgörs av personer som har ett geniunt intresse av det.

Varför skulle det vara bättre?
Pratade med en officer på tåget för några månader sedan. efter en stund kom vi in på ämnet allmän värnplikt och jag frågade vad han tyckte om det. han berättade då att han varit i USA och studerat deras system. han sa att det i princip var två olika sorter som gjorde militärtjänsten. antingen var det väldigt udda personer, exempelvis rambotyper, eller så var det helt enkelt desperata människor med dåligt ekonomi. fattiga männiksor helt enkelt som ser en chans att tjäna pengar. det var inte alls den bredd som i Sverige utan helt enkelt att det var en viss sort som sökte. och detta är inte önskvärt i ett försvar. :)

Yes
2006-04-23, 13:31
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Man bör undersöka vad som är effektivast och sedan köra på det. Jag har inga moraliska betänkligheter mot att tvinga folk att göra lumpen. Bara nyttigt för massa liberala(ja, jag kastar sten i glashus) bortskämda ungar som skall backpacka i Thailand och spela CS istället. Sverige behöver ett försvar.
Du tycker alltså det är okej av staten att göra anspråk på mitt liv, med anledningen att DU tycker det vore nyttigt för mig? Jag hoppas du inser hur sjuk din inställning är...

Trance
2006-04-23, 13:36
Du tycker alltså det är okej av staten att göra anspråk på mitt liv, med anledningen att DU tycker det vore nyttigt för mig? Jag hoppas du inser hur sjuk din inställning är...

Välkommer till verkligheten. Du lever i Sverige och staten påverkar ditt liv hela tiden. Du är TVINGAD att betala skatt. Du är TVINGAD att följa otaliga lagar och regler. Att det skulle vara nyttigt för dig var en personlig åsikt som var lite på skoj, men det förstod du inte.

Det som spelar roll är att vi lever i ett samhälle och anledning till att vi har skatter och regler är för att människor skall fungera tillsammans och leva tryggt. Ett försvar är tyvärr tvunget som historien har visat och då ser jag inga som helst problem att de som utnyttjar landet också får försvara de ideal de tror på och använder.

Dumleman
2006-04-23, 13:40
Med en frivillig arme finns risken för statskupper. Vissa grupper av människor kommer vara i armen, och dessa grupper kommer kanske ha vissa politiska åsikter. Även om statskupper inte genomförs, så kan poltikerna bli tvugna att ha den möjligheten i bakhuvudet, och då kan vissa beslut bli odemokratiska.
Men de frivillaga ska ju inte få göra lumpen bara för att de är just frivilliga utan det ska självklart göras omfattande tester och sålla bland de frivilliga. Jag tror inte det blir något problem och dessutom är det i princip redan frivilligt.

Baan
2006-04-23, 13:47
Frivillig armé tycker jag, dom flesta som jag snackat med som gjort lumpen har ändå gjort det mer eller mindre frivillgt, så det handlar bara om att göra det hela officiellt också :)

Sniggel
2006-04-23, 14:26
Alla såna här trådar blir likadana, de flesta som gjort lumpen tycker det var riktigt roligt, medans dom som INTE gjort lumpen spyr galla över något som dom inte har en jävla aning om.

Då kan jag väl som undantag komma och säga att jag inte tycker att man ska ha värnplikt ;)

Jag blev väldigt besviken över hur lurad man blir på mönstringen med vad man tror man ska få syssla med och vad man egentligen hamnar som.
Men jag är framförallt emot att man inte får välja själv att göra lumpen eller ej (i praktiken har man det nuförtiden iofs).

Jag såg verkligen fram emot att göra min värnplikt men kan säga så här i efterhand att det inte levde upp till mina förväntningar och att jag istället kunde gjort något vettigt det året.

Jorgen
2006-04-23, 14:41
Jag har gjort lumpen och tyckte att det var väldigt roligt. Jag anser även att det hade varit bra för väldigt många yngre att göra militärtjänst.
Dock så tycker jag att Sverige skall ha en yrkesarmé.

TheLoser
2006-04-23, 14:44
Lägg ner och skapa en yrkesarmé!

//TheLoser

Tenzu
2006-04-23, 14:51
Då blir det fängelse.
Undrar just hur hårda de är med det, var en person på vår pluton som var frånvarande sådär 80% av tiden efter en 3månader tröttnade dom och han fick frisedel+muckpengar

shadowfire
2006-04-23, 15:02
1) Lägg ner det gamla skitförsvaret som fortfarande tror att ryssland ska invadera.
2) Utveckla istället civilförsvaret och inför viss vakt & vapentjänst, för frivilliga (som givetvis får genomgå tester innan de får en puffra i näven).
3) Lyft upp civilförsvaret ett antal steg för budgetering m.m. nu när kommunerna får sin egen budget för civilförsvar.

Vilka bemästrade stormen Gudrun? Var det militären? Polisen?
Svar: civilförsvaret, röda korset och övriga frivilligorganisationer + voluntärer utan organisationstillhörighet som tog tjänstledigt från sida jobb för att hjälpa till.

Det är större chans/risk att vi möter fler regn-, vind- och snökatastrofer än att det ramlar in en bunt vodkadrickande militärklädda ryssar.

aliquis
2006-04-23, 15:30
Jag valde nej bort med den. Du säger försvara samhället, mot vad? Visst är det bra att vi har ett försvar om vi blir anfallna, men riskerna i världen i stort blir säkert större ju större militären är i respektive land. Så om fler nedrustade skulle kanske hoten bli mindre.

Problemet är väl då alla kriminella element.

Baan
2006-04-23, 15:59
Undrar just hur hårda de är med det, var en person på vår pluton som var frånvarande sådär 80% av tiden efter en 3månader tröttnade dom och han fick frisedel+muckpengar

Det går ju få frisedel kanske lätt även när man ryckt in, visst, har erfarenhet av det själv. Det fnns dock fortfarande krav som fängelsestraff, sen praktiskt sätt så tror jag det handalr om en person per år som sitter inne för att ha vapenvägrat.

Allan
2006-04-23, 16:00
Intuitivt valde jag att behålla den. Hur ska vi annars ha en möjlighet att göra karlar av det frökenaktiga släkte som fötts sen åttiotalet?


allan

Yes
2006-04-23, 16:25
Välkommer till verkligheten. Du lever i Sverige och staten påverkar ditt liv hela tiden. Du är TVINGAD att betala skatt. Du är TVINGAD att följa otaliga lagar och regler. Att det skulle vara nyttigt för dig var en personlig åsikt som var lite på skoj, men det förstod du inte.
Vad har det med saken att göra? Att världen kan vara tämligen rutten vet jag mycket väl.

Det som spelar roll är att vi lever i ett samhälle och anledning till att vi har skatter och regler är för att människor skall fungera tillsammans och leva tryggt. Ett försvar är tyvärr tvunget som historien har visat och då ser jag inga som helst problem att de som utnyttjar landet också får försvara de ideal de tror på och använder.
Det är inte tryggt med ett samhälle där man tvingas leva för staten, eller andra människor för den delen. Människor fungerar inte heller tillsammans genom tvång.
Att ett försvar är nödvändigt må så vara. Den biten är enkel att lösa genom en yrkesarmé och kärnvapen. Jag lovar, det kommer funka bättre än det sorgliga skämt till försvar vi har idag. Men vilka ideal skulle man försvara genom värnplikt? Vår frihet kanske? *rolleyes*

Intuitivt valde jag att behålla den. Hur ska vi annars ha en möjlighet att göra karlar av det frökenaktiga släkte som fötts sen åttiotalet?
Den biten är det inget problem med. Vi har gott om tid på oss att utvecklas. Värre är det med er gamlingar.

Fettecke
2006-04-23, 16:27
frivilligt. sen att man ska spendera otroliga miljarder på ett försvar som inte används mot någon annan... det är ju.... bra?
(det finns såklart flera olika sidor av myntet)

Yankeee
2006-04-23, 16:30
Yrkesarme måste vara mycket optimalare. Bort med vpl, det är bara slöseri med tid och pengar.

Baan
2006-04-23, 16:31
Att ett försvar är nödvändigt må så vara. Den biten är enkel att lösa genom en yrkesarmé och kärnvapen. Jag lovar, det kommer funka bättre än det sorgliga skämt till försvar vi har idag. Men vilka ideal skulle man försvara genom värnplikt? Vår frihet kanske? *rolleyes*


Vad har du för bild av vårt försvar i dagsläget? Jag tycker själv man får vara bra insatt innan man dissar den, men du har väl inte ens gjort lumpen?

Sen finns det ingen reell chans för ett litet folkfattigt land som Sverige att tävla med Ryssland i militär kapacitet, det enda vi eftersträvat är att åtminstone kunna sätta upp lite motstånd tills våra kompsiar kommit till undsätting (NATO). Idag har vi ingen klar fiende, men man kan räkna med samma scenario om något skulle hända.

Herkulez
2006-04-23, 16:32
Intuitivt valde jag att behålla den. Hur ska vi annars ha en möjlighet att göra karlar av det frökenaktiga släkte som fötts sen åttiotalet?


allan
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1494477&postcount=7

Scratch89
2006-04-23, 16:44
Intuitivt valde jag att behålla den. Hur ska vi annars ha en möjlighet att göra karlar av det frökenaktiga släkte som fötts sen åttiotalet?


allan
Så en karl är en person som kan hantera vapen i svälttillstånd och som är en hejare på att gräva skyttegravar i snön?

Baan
2006-04-23, 16:45
Så en karl är en person som kan hantera vapen i svälttillstånd och som är en hejare på att gräva skyttegravar i snön?

Nej, snarare handlar det om självförtroende många får i lumpen, "jag kan"-inställning. Gör lumpen så får du se.

Scratch89
2006-04-23, 16:47
Nej, snarare handlar det om självförtroende många får i lumpen, "jag kan"-inställning. Gör lumpen så får du se.
Jag ska studera, så jag ska försöka slippa.

Tenzu
2006-04-23, 16:47
Så en karl är en person som kan hantera vapen i svälttillstånd och som är en hejare på att gräva skyttegravar i snön?
Att lumpen som helhet är karaktärsdanade tror jag få som genomgått den ifrågasätter.

Baan
2006-04-23, 16:49
Jag ska studera, så jag ska försöka slippa.

Du har hela livet på dig att plugga, förmodligen har du inte bråttom någonstanns utan lever ett meningslöst och tråkigt liv som 99.9% av människorna (jag är pessimist), så vart har du bråttom? :D

Sen tror jag ju äldre man är när man börjar plugga ju seriösare man är att bli klar i tid och att prestera bra.

Yes
2006-04-23, 16:50
Vad har du för bild av vårt försvar i dagsläget?
Nedrustning och avveckling?

Trance
2006-04-23, 16:54
Vad har det med saken att göra? Att världen kan vara tämligen rutten vet jag mycket väl.


Det är inte tryggt med ett samhälle där man tvingas leva för staten, eller andra människor för den delen. Människor fungerar inte heller tillsammans genom tvång.
Att ett försvar är nödvändigt må så vara. Den biten är enkel att lösa genom en yrkesarmé och kärnvapen. Jag lovar, det kommer funka bättre än det sorgliga skämt till försvar vi har idag. Men vilka ideal skulle man försvara genom värnplikt? Vår frihet kanske? *rolleyes*

Alla lever i staten och för staten. Staten i sig är ett måste och det brukar finnas en stat även i de flesta utopier(även om den är minimal ibland). "Människor fungerar inte tillsammans genom tvång.", det ställer jag mig jäkligt tveksam. Du är ju tvingad att betala skatt och följa regler hur till uppför dig och jag antar att det fungerar?

Sedan resten är bara naivitet från din sida med en doft av orealism. De beter dig som en goth-unge som är ledsen för livet är så orättvist, vi har ingen frihet. Det är så synd om oss, buhuh. Det var 60-70 år sedan det pågick ett världskrig, det är inte så jäkla lång tid sedan även om man glömmer snabbt.

Jag säger att vi bör ha värnplikt om det visar sig vara den mest effektiva modellen för Sveriges försvar.

Baan
2006-04-23, 16:58
Nedrustning och avveckling?

Vi lekte militärmakt förr i tiden, vi ville visa ryssen att det kostar att invadera Sverige. JAS-planen kostar också som fan, jag vet inte hur intresserad du är av just det ämnet, men vlädigt stora pengar går åt plan som vi inte behöver. Man har alltså skrivit under ett dyrt kontrakt, där man inte räknat med att vi kanske inte behöver flasha med dom senaste planen om en sådär 15-20 år.

Sen så fanns ambition att kunna ha en gubbe under varje kotte, som jag hört dte uttryckas, vilket innebär att en hel del folk ska utbildas, man ska ha en hel del utrustning, och sånt kostar givetvis pengar. Idag har vi ingen hotbild som kräver så många utbildade eller den mängden utrustning, varför inte avveckla skitet? Mycket som försvunnit är ju också grejer som utrustning som blivit omodern.

Dagens försvar utbildas för uppdrag utomlands, försvara Sverige är inte aktuellt för någon. I pricip behöver vi inte försvara Sverige för vi kan räkna med västvärldens stöd vid en agression mot vårt land. Detta innebär att vi kan dra ner på antalet soldater till väldigt få, men ge dom bättre utbilding och utrustning och ändå ha lägre kostnader.

delta_mats
2006-04-23, 17:01
Så som det är nu så slipper ju de allra flesta att göra lumpen om dom inte vill. Är bara för dom att prestera dåligt på testerna så sållas dom bort. Kvar är dom som vill göra lumpen och gör sitt bästa på mönstringen. Jag tycker jänkarnas system hade fungerat bra här i svergie också.

Baan
2006-04-23, 17:04
Så som det är nu så slipper ju de allra flesta att göra lumpen om dom inte vill. Är bara för dom att prestera dåligt på testerna så sållas dom bort. Kvar är dom som vill göra lumpen och gör sitt bästa på mönstringen. Jag tycker jänkarnas system hade fungerat bra här i svergie också.

Om du är en vanlig medelsvensson så ja, då är det ganska lätt slippa, men har du många körkortskategorier, alternativt duktig på vapen (jägare osv), så kan det vara lite kärvare. Känner några stycken som inte alls var sugna men blev i princip tvingade p g a deras skills.

delta_mats
2006-04-23, 17:05
Om du är en vanlig medelsvensson så ja, då är det ganska lätt slippa, men har du många körkortskategorier, alternativt duktig på vapen (jägare osv), så kan det vara lite kärvare. Känner några stycken som inte alls var sugna men blev i princip tvingade p g a deras skills.


Ja det finns dom också. Men överlag är det som jag skrev.

Baan
2006-04-23, 17:09
Det nämndes innan att frivillig armé i princip bara kommer locka vapengalningar och folk som inte har något annat val i livet. Jag kan förvisso hålla med om att till viss del kommer många kunna placeras i kategorin äventyrare eller depserata människor, men tror någon verkligen att systemet som vi har idag ger väldigt olika typer av människor? Jag skulle säga att steget till frivilliga systemet är inte långt alls, idag får du i princip ganska liknande typer av människor ändå, med tanke på att dom flesta som vill slippa lumpen lyckas med det också. För en 30 år sedan eller liknande är jag säker på att man fick in alla möjliga invidivider, men av egen erfarenhet tycker jag att man i princip bara får in frivilliga idag, så vad är skillnaden mot ett helt frivilligt system?

Dom jag gjorde lumpen med tillhörde många kategorin "äventyrare", eller folk som inte hade något bättre för sig. Vi var i princip ett par stycken som var intresserade av att plugga vidare, av en 40 pers var det bara jag och en annan som hade bra betyg från gymnasiet.

delta_mats
2006-04-23, 17:11
Det nämndes innan att frivillig armé i princip bara kommer locka vapengalningar och folk som inte har något annat val i livet. Jag kan förvisso hålla med om att till viss del kommer många kunna placeras i kategorin äventyrare eller depserata människor, men tror någon verkligen att systemet som vi har idag ger väldigt olika typer av människor? Jag skulle säga att steget till frivilliga systemet är inte långt alls, idag får du i princip ganska liknande typer av människor ändå, med tanke på att dom flesta som vill slippa lumpen lyckas med det också. För en 30 år sedan eller liknande är jag säker på att man fick in alla möjliga invidivider, men av egen erfarenhet tycker jag att man i princip bara får in frivilliga idag, så vad är skillnaden mot ett helt frivilligt system?

Dom jag gjorde lumpen med tillhörde många kategorin "äventyrare", eller folk som inte hade något bättre för sig. Vi var i princip ett par stycken som var intresserade av att plugga vidare, av en 40 pers var det bara jag och en annan som hade bra betyg från gymnasiet.


Var ungefär så jag menade med mitt inlägg där uppe men jag var inte lika tydlig som du.

Sniggel
2006-04-23, 17:26
Du har hela livet på dig att plugga, förmodligen har du inte bråttom någonstanns utan lever ett meningslöst och tråkigt liv som 99.9% av människorna (jag är pessimist), så vart har du bråttom? :D

Sen tror jag ju äldre man är när man börjar plugga ju seriösare man är att bli klar i tid och att prestera bra.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag önskar verkligen att jag fortsatte plugga när jag ändå var i farten, motivationen till att studera har minskat med åren då jag bara blir mer och mer frustrerad av att inte ha påbörjat förverkliga mina drömmar ännu, planer som man har gått och funderat på i 11 år, snart halva mitt liv.
Att så mycket ska komma emellan, hade jag inte gjort lumpen hade jag tjänat 1 år iaf.

Så Scratch, det du tror att du vill göra, tycker jag du ska göra, för är du motiverad till något så kör på det och låt inget komma emellan för att folk "tycker du ska".

Yes
2006-04-23, 17:29
Alla lever i staten och för staten. Staten i sig är ett måste och det brukar finnas en stat även i de flesta utopier(även om den är minimal ibland). "Människor fungerar inte tillsammans genom tvång.", det ställer jag mig jäkligt tveksam. Du är ju tvingad att betala skatt och följa regler hur till uppför dig och jag antar att det fungerar?
Jag lever för mig själv.

Staten behövs till att försvara människors frihet och rättigheter. Problemet är när den ägnar sig åt motsatsen.

När staten fungerar som den gör idag vänds människor mot varandra. Alla vill ha sin del av kakan. För att inte tala om hur skatter och regler slår ut människor. Det är inte att fungera tillsammans.

Sedan resten är bara naivitet från din sida med en doft av orealism. De beter dig som en goth-unge som är ledsen för livet är så orättvist, vi har ingen frihet. Det är så synd om oss, buhuh. Det var 60-70 år sedan det pågick ett världskrig, det är inte så jäkla lång tid sedan även om man glömmer snabbt.
Låt se... Jag är alltså naiv, orealistisk och beter mig som en tjurig goth-unge när jag helt enkelt vill att människor skall få råda över sina egna liv?

Jag säger att vi bör ha värnplikt om det visar sig vara den mest effektiva modellen för Sveriges försvar.
Sedan har du inte heller visat dig alltför begåvad i den här tråden...

rQx
2006-04-23, 17:32
Har alltid haft en tråkig attityd till lumpen men allt förändrades när jag var och mönstrade. Väl där på mönstringen så började det gå upp för mig och jag visste att jag antingen ville in i AMK eller göra lumpen som vanlig soldat. Nu blev jag befäl men fick inte reda på att det var 15 månader så jag vet inte hur jag nu ska göra om jag ska behålla platsen eller få ny plats. Det var i alla fall skit kul att mönstra :) Så jag tycker att alla ska dit :P

Yes
2006-04-23, 17:33
Vi lekte militärmakt förr i tiden, vi ville visa ryssen att det kostar att invadera Sverige. JAS-planen kostar också som fan, jag vet inte hur intresserad du är av just det ämnet, men vlädigt stora pengar går åt plan som vi inte behöver. Man har alltså skrivit under ett dyrt kontrakt, där man inte räknat med att vi kanske inte behöver flasha med dom senaste planen om en sådär 15-20 år.

Sen så fanns ambition att kunna ha en gubbe under varje kotte, som jag hört dte uttryckas, vilket innebär att en hel del folk ska utbildas, man ska ha en hel del utrustning, och sånt kostar givetvis pengar. Idag har vi ingen hotbild som kräver så många utbildade eller den mängden utrustning, varför inte avveckla skitet? Mycket som försvunnit är ju också grejer som utrustning som blivit omodern.

Dagens försvar utbildas för uppdrag utomlands, försvara Sverige är inte aktuellt för någon. I pricip behöver vi inte försvara Sverige för vi kan räkna med västvärldens stöd vid en agression mot vårt land. Detta innebär att vi kan dra ner på antalet soldater till väldigt få, men ge dom bättre utbilding och utrustning och ändå ha lägre kostnader.
Eftersom du verkar insatt får jag väl tro dig, men faktum kvarstår väl ändå att försvaret är väldigt litet och egentligen inte kan göra särskilt mycket om ett hot skulle uppstå?

Longshot
2006-04-23, 17:40
Bort med med värnplikten och låt det vara frivilligt. Vi är ingen försvarsmakt längre, vi är en insatsstyrka för internationellamissioner. Höj lönerna och skaffa yrkesarmé. Bara massa pengar som kastas i sjön när man utbildar folk som inte har ens tänkt tanken att göra utlandstjänst.

Trance
2006-04-23, 17:48
Jag lever för mig själv.

Staten behövs till att försvara människors frihet och rättigheter. Problemet är när den ägnar sig åt motsatsen.

När staten fungerar som den gör idag vänds människor mot varandra. Alla vill ha sin del av kakan. För att inte tala om hur skatter och regler slår ut människor. Det är inte att fungera tillsammans.

Låt se... Jag är alltså naiv, orealistisk och beter mig som en tjurig goth-unge när jag helt enkelt vill att människor skall få råda över sina egna liv?

Sedan har du inte heller visat dig alltför begåvad i den här tråden...

Jag kallade dig naiv när du ger kärnvapen som lösning. Jag anser också att staten skall försvara människors rättigheter och friheter, ibland behövs inskränkning på rättigheterna och friheterna för att den skall kunna göra det.

Anser du att det är fel att tvångsinkalla vid händelse av krig?

Baan
2006-04-23, 18:01
Eftersom du verkar insatt får jag väl tro dig, men faktum kvarstår väl ändå att försvaret är väldigt litet och egentligen inte kan göra särskilt mycket om ett hot skulle uppstå?

Hoten man utbildas för idag är ju hot utomlands, man tränar inte för territorieförsvar och liknande. Jag tror inte vi i modernare tid har haft militärmakt, även med investeringar, att försvara oss själva mot dom hot som fanns, dvs Sovjet. Som jag skrev tidigare hoppades man kunna sakta ner ryssens framfart, man hade inga illusioner om att ha någon större verkan på deras krigsmaskin ifall shit hit the fan sas. Så egentligen kan man säga att vi aldrig hade kunnat göra något mot ett mäktigt land som fd Sovjet.

Så ska vi diskutera vad våran militär duger till idag får vi göra det utefter vad dom utbildas till: utlandstjänst. Det går alltså inte klaga på att vi inte kan försvara landet, när vi inte egentligen utbildas soldaterna för det i första hand.

Yes
2006-04-23, 18:06
Jag kallade dig naiv när du ger kärnvapen som lösning. Jag anser också att staten skall försvara människors rättigheter och friheter, ibland behövs inskränkning på rättigheterna och friheterna för att den skall kunna göra det.

Anser du att det är fel att tvångsinkalla vid händelse av krig?
Kärnvapen är utmärkt till att avskräcka från angrepp.
Vad du säger annars är att man måste kränka det man försöker försvara, så man kan försvara det från att bli kränkt. Det är motsägelsefullt, alltså bör du se över dina premisser.

Ja, det är fel att tvångsinkalla i händelse av krig.

Herkulez
2006-04-23, 18:29
Intuitivt valde jag att behålla den. Hur ska vi annars ha en möjlighet att göra karlar av det frökenaktiga släkte som fötts sen åttiotalet?


allan
ofan blir man så pass manlig så man börjar springa runt med fruntimmers smycken i öronen så står jag nog över


Dude looks like a lady!!!

http://fapomatic.com/thumbs/17/allan.jpg (http://fapomatic.com/show.php?loc=17&f=allan.jpg)

Pingu
2006-04-23, 18:30
ofan blir man så pass manlig så man börjar springa runt med fruntimmers smycken i öronen så står jag nog över


Dude looks like a lady!!!

http://fapomatic.com/thumbs/17/allan.jpg (http://fapomatic.com/show.php?loc=17&f=allan.jpg)

:laugh:

Trance
2006-04-23, 18:33
Kärnvapen är utmärkt till att avskräcka från angrepp.
Vad du säger annars är att man måste kränka det man försöker försvara, så man kan försvara det från att bli kränkt. Det är motsägelsefullt, alltså bör du se över dina premisser.

Enligt vem är kärnvapen ett utmärkt sätt att avskräcka? För det första så tror jag inte gemene mans frihet och trygghet skulle öka om varje land hade kärnvapen för att inte tala om risken att en stridspets råkar försvinna. En terrorbalans som sträcker sig över hela världen är knappast ett bra sätt att förhindra krig, det skulle göra att när väl det smäller så är chansen att det smäller extremt hårt högre.

Nej, det är inte motsägelsefullt och jag hoppas du ser varför. Som en ledtråd så kan jag säga att frihet inte är på eller av, det är en skala. För det andra så skulle man ju kunna se vad som skulle hända om du vägrade betala skatt.


Ja, det är fel att tvångsinkalla i händelse av krig.

Synd att du inte anser det vi har värt att försvara.

Hnke
2006-04-23, 18:33
ofan blir man så pass manlig så man börjar springa runt med fruntimmers smycken i öronen så står jag nog över



http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1494477&postcount=7

130kg finsk sisu
2006-04-23, 18:40
[QUOTE=130kg finsk sisu]Tjena! Som finländare blir man nog lite fundersam när man läser svenska mäns åsikter angående värnplikten. Här i Finland är vi ca.85-90% (beroende på år) som gör värnplikten. Och dom flesta gör det för att dom måste men även för att hedra dem som stred i andra världskriget. Till saken, utvecklingen i Ryssland är inte så gynnsam som ni tycks tro, senaste i helgen kränkte ryskt flygplan finländskt luftrum. Demokratin i Ryslland är ju inte heller på topp. Och alla vet vi att Ryssland vill få tillbaka sitt status som supermakt. Så var inte hoppfulla att tro att världsfreden varar för evigt... T.o.m det alltid så neutrala Svergie kan drabbas... :whipped:

Tack för mej!

Glömde att säga, att jag tycker ni skall ha värnplikten kvar och öka antalet värnpliktiga... :naughty:

Garnax
2006-04-23, 18:44
Ska vara frivilligt naturligtvis...

Fartman
2006-04-23, 19:34
Frivillig, det finns ändå så lite platser att det är lika bra att dom fylls med motiverat folk så slipper dom förmodligen gnällspikarna också.
Sen borde det kosta en onödig slant att köra alla till och från mönstring.

sweetkarolina
2006-04-23, 19:43
ska vara kvar och införas värnplikt för alla tjejer med!

Mikeman
2006-04-23, 20:30
Den gör pojkar till män, så ja den ska vara kvar.

sgtbarnes
2006-04-23, 20:34
Åsikter som t.ex Yes har i den här tråden har rätt många haft INNAN genomförd värnplikt eller de som inte gjort den alls.

Håller fö med Allan mfl. lumpen innebär för de flesta en otrolig mognad. Som t.ex. Baan sa: "kan -göra" attityd.


Det där med betyg etc. är nog väldigt olika, men i min pluton var det mestadels höga betyg och en majoritet som vill plugga eller just nu pluggar på högskolenivå.

sgtbarnes
2006-04-23, 20:38
Jag lever för mig själv.



Vad gör du här då?

Sniggel
2006-04-23, 21:26
Den gör pojkar till män, så ja den ska vara kvar.
Varför är jag då fortfarande pojke? *rolleyes* :D

Yes
2006-04-23, 21:45
Enligt vem är kärnvapen ett utmärkt sätt att avskräcka? För det första så tror jag inte gemene mans frihet och trygghet skulle öka om varje land hade kärnvapen för att inte tala om risken att en stridspets råkar försvinna. En terrorbalans som sträcker sig över hela världen är knappast ett bra sätt att förhindra krig, det skulle göra att när väl det smäller så är chansen att det smäller extremt hårt högre.
Självklart är det inte bra om alla land har kärnvapen. Att snälla fredliga länder har det till att försvara sig är däremot bra. Vad skulle vi förlora på att ha kärnvapen? Den stora skillnaden blir ju att det är betydligt mer riskabelt att försöka kriga med oss.

Nej, det är inte motsägelsefullt och jag hoppas du ser varför. Som en ledtråd så kan jag säga att frihet inte är på eller av, det är en skala. För det andra så skulle man ju kunna se vad som skulle hända om du vägrade betala skatt.
Jo, det är motsägelsefullt och du kommer inte runt det hur mycket du än försöker. Och mitt skattebetalande har verkligen inget med saken att göra.


Synd att du inte anser det vi har värt att försvara.
Jag har inte sagt något om vad jag anser värt att försvara eller inte.

Åsikter som t.ex Yes har i den här tråden har rätt många haft INNAN genomförd värnplikt eller de som inte gjort den alls.
Du menar att lumpen förmodligen gjort att jag ändrat åsikt beträffande om människor skall få tvingas tjäna staten och tvingas ut för att dö i krig? Jag kan med säkerhet säga att du har fel, om det var så du trodde.

Vad gör du här då?
Vart? I det här landet? Jag försöker leva mitt liv som jag vill ha det. Vad gör du själv här?

Rocco
2006-04-24, 08:12
Värnplikt kan vara bra för många snorungar. I lumpen lärde jag mig veta hut, något som inte mina lärare lyckats med dittills. Lumpen ist g00t och jäkligt kul. Även i Boden...

Santiago
2006-04-24, 10:32
Yes och Grub är ni seriösa? Då är det ju fan sjukt och den borde vara frivillig..

Sanningen är den att du skulle, i teorin, kunna få fängelse för det du skrev i detta inlägg... Enligt brottsbalkens 16:e kapitel, § 5 är det olagligt att muntligen eller i skrift uppmuntra eller försöka förleda allmänheten till svikande av medborgerlig skyldighet! Att kalla värnplikten för sjuk och vädra åsikter om att den borde tas bort är alltså, i strikt mening, olagligt. Speciellt om åsikten vädras på ett offentligt forum, där det kan förväntas att många kommer att ta del av åsikten... Aint it great? :)

Trekker
2006-04-24, 10:36
Vilka bemästrade stormen Gudrun? Var det militären? Polisen?
Svar: civilförsvaret, röda korset och övriga frivilligorganisationer + voluntärer utan organisationstillhörighet som tog tjänstledigt från sida jobb för att hjälpa till.


Ja, faktiskt så vad alla 6 regementen från södra sverige inblandade och fanns på plats i småland. Polisen kallade in SBP som jobbade dygnet runt i flera veckor, likväl ordinarie polisen. Men det var väl inte så du menade?

puppas
2006-04-24, 10:38
Ha kvar.

Men gör om systemet och förnya utrustningen.

Idag handlar det mer om ansiktet utåt och vad som ser bra ut på pappret.

Baan
2006-04-24, 10:39
Åsikter som t.ex Yes har i den här tråden har rätt många haft INNAN genomförd värnplikt eller de som inte gjort den alls.

Håller fö med Allan mfl. lumpen innebär för de flesta en otrolig mognad. Som t.ex. Baan sa: "kan -göra" attityd.


Det där med betyg etc. är nog väldigt olika, men i min pluton var det mestadels höga betyg och en majoritet som vill plugga eller just nu pluggar på högskolenivå.

Angående betygen, visst det är inte så överlag, min poäng var mer att man ändå inte får inte en väldigt stor spridning på dom sökande, utan det blir en ganska liknande människor som söker sig in. Samtidigt kanske man behöver utveckla det lite till att för vissa utbildningar får man kanske mer skolintresserade människor och tvärtom, många jag känner som pluggar på högskolenivå som gjort lumpen har en tjänst där dom jobbade med teknik. Själv var jag noga med att inte få någon "teknikbefattning" utan ville ha något mer klassiskt, up and at em - befattning. Själv var jag närskydd, har lite erfarenheter av dom som var pansarskytte då jag gjorde lumpen, och det var inga einsteins där heller direkt :)

Trance
2006-04-24, 18:33
Självklart är det inte bra om alla land har kärnvapen. Att snälla fredliga länder har det till att försvara sig är däremot bra. Vad skulle vi förlora på att ha kärnvapen? Den stora skillnaden blir ju att det är betydligt mer riskabelt att försöka kriga med oss.

Det är bra att du definierar det som att vi skall ha kärnvapen men inte dem onda. Problemet tillkommer ju med att det är rätt naivt att tro att enbart kärnvapen skulle rädda oss. För att få strategiska kärnvapen så krävs även missiler med räckvidd och fart, massor av olika ställen att avfyra dessa på så man inte kan slås ut för lätt. Annars blir det lätt att en eventuell fiende slår stenhårt och fortsätter sparka tills vi inte rör oss för att vi inte skall slå tillbaka. Dessutom så krävs det enorm säkerhet runt stridsspetsarna.


Jo, det är motsägelsefullt och du kommer inte runt det hur mycket du än försöker. Och mitt skattebetalande har verkligen inget med saken att göra.


Men sluta nu. Skriv hur det är motsägelsefullt istället för att skriva "joho!" och skattebetalandet är samma sak. En uppoffring för samhället.


Jag har inte sagt något om vad jag anser värt att försvara eller inte.


Det har du. I ett krig för statens överlevnad så är det tvunget för alla länder att tvångsinkalla utan undantag.