handdator

Visa fullständig version : Träning för personer med grav fetma


richard1982
2006-04-23, 11:51
Hej!

Jag håller på med ett utvecklingsprojekt för träningsredskap som ska vara anpassade för personer soom är kraftigt överviktiga.

Är det någon som har kunskap om vad som är viktigt att tänka på för överviktiga som vill komma igång med träning för att minska i vikt?

Om det är någon överviktig som läser detta så skulle jag vara mycket tacksam över att få höra eran syn på dagens träningsredskap och träningsmöjligheter.
-Är det någonting ni saknar?
-Finns det utrustning som är lika enkel att envända för er som för en person som väger 70 kg?
-Vilket sätt skulle ni föredra att utföra er träning på? (ex. ensamma i hemmet, gruppträning, med/utan redskap etc.)

Tack för hjälpen!

MVH Richard

Fatalist
2006-04-23, 14:29
Skivstång + instruktioner :)

aliquis
2006-04-23, 15:32
Jag skulle vilja svara "Du har missat att personer med grav fetma inte tränar", för det är väl det som är problemet, hur många av dem VILL komma igång med träningen? hur många kommer att göra det?

Gång är ju kanske ok, men kanske inte om man är alldeles för fet, så något där man sitter ner är kanske bättre, men bäst måste ju ändå något i vattnet vara. Så gick tankegångarna hos mig.

Så typ vattengympa eller så är nog vettigast om man är riktigt fet men vill komma igång på något sätt.

Pepz
2006-04-23, 16:23
Så typ vattengympa eller så är nog vettigast om man är riktigt fet men vill komma igång på något sätt.


Definitivt! Vattnet ger stöd och de känner sig inte så tunga heller! dessutom så är de under vattenytan vilket gör att de inte visar att de är feta på samma sätt som de gör på tex ett gym.

En gravt överviktig människa har svårt att gå längre sträckor utan att uppleva problem med leder o dyl.

King Grub
2006-04-23, 16:26
Talar vi morbid fetma så är magsäcksoperation det enda fungerande sättet att åstadkomma en varaktig viktminskning. Det är först efter den viktminskningen som motion i någon större utsträckning är aktuell.

Tolkia
2006-04-23, 16:31
Jag skulle vilja svara "Du har missat att personer med grav fetma inte tränar", för det är väl det som är problemet ...
Vore det inte en god idé att göra det enklare för dem när de väl bestämmer sig för att börja då? Det verkar i alla fall för mig som ett bättre alternativ än att säga "kom tillbaka när du bantat ner dig, tjockis".

On topic: Ett stort problemet när man är väldigt tung brukar vara de viktbärande delarna; främst knän, men även t.ex. fotleder, höftleder och fötter allmänt. Lättare då kanske att köra träningscykel eller något liknande redskap där inte hela kroppsvikten vilar på benen, än att springa/gå. Med överkroppsträning lär man inte få samma problem; där bär ju den kroppsdel man tränar bara den vikt man tränar med (dock kan jag tänka mig att det kan bli jobbigt för knän/fötter att köra med väldigt tunga skivstänger; jag upplevde i alla fall det som ett problem att bära tunga saker när jag styrketränade med en fotledsfraktur). Kanske bättre då med "sittande" redskap.

z_bumbi
2006-04-24, 10:13
Gå ut på några gym och kolla hur maskinerna är byggda och vad som kan orsaka problem.Jag har inte funderat så mycket på problematiken men jag kan tänka mig att många maskiner är för små om man är kraftigt överviktigt.

Det finns ju även redan mycket på marknaden, vibrationsmaskiner, cyklar med ryggstöd, handcyklar plus allt det som finns på nästan alla gym som också går att använda.

Lizard
2006-04-24, 12:40
Jag är inte överviktig så jag kanske är diskvalificerad från att svara men,
när vi talar om kraftigt överviktiga förhåller det sig på det viset att de vanligtvis är starkare/har mer muskelmassa än normalviktiga med motsvarande aktivitetsgrad. Det beror gissningsvis på två saker; att den tunga kroppen behöver större muskler för förflyttning och att de har försett sig med ett överskott av EAA genom överätning. Samtidigt kan inte en för abrupt diet inledas eftersom plasma med all sannolikhet håller ett överskott av triglycerider och en radikal frisättning av lagrat fett kan utlösa en propp eller andra allvarliga hälsoproblem.
Dessutom beror ofta grov övervikt på mentala problem och undertryckta känslor vilket gör att bara en begränsad del aktivitetsterapin har effekt.

Jag tror att en rensning av kylskåp och skafferi, omöjliggöra "fel" val livsmedelsaffären och en elektriker skulle kunna var den optimala vägen.
Genom att koppla strömmen till TV till en enkel motionsutrustning typ liggande motionscykel och därför avkräva motprestation för allt TV-tittande skulle smygmotionen öka radikalt utan att fundera närmare över saken. Efter en tid byter man helt sonika utrustning till t ex en roddmaskin eller en cross-trainer och så kan man hålla på tills en angenämare vikt uppnåtts och vidare äventyr som utomhusaktiviteter och gym kan läggas till utan att den överviktige plågas eller känner sig utpekad.
Stödgruppspromenader tror jag är utmärk, gärna med moderator där en AAA-effekt kan uppnås fast under fysisk prestation.
Men det viktigaste är att den överviktige kommer överens med sig själv och sin historia så att bra kost och rörelsevanor handlar om välbefinnande och självrespekt och inte ett sätt att döva känslor.


Lizard

G_lund
2006-04-24, 19:21
håller med Tolkia om att knäna är väldigt utsatta om man väger för mycket, skulle gissa på cykling eller trapp-maskin (tror jag det heter iaf).. nått där man kan justera trögheten men slippa de hårda smällarna som knäna och fötterna får ta emot om man e ute o springer..

sen har nog många en spärr mot att gå till ett gym eftersom de tror att alla där ser ut som killarna/tjejerna i tv-shop.