handdator

Visa fullständig version : komjölk vs havremjölk


Ronia
2006-04-23, 11:29
Hej. Har en del funderingar kring mjölk, och alla de alternativ som finns nu för tiden. Jag har för en tid sedan fått utesluta i princip alla vanliga mjölkprodukter ur min kost, då jag märkte att de var orsaken till min ständigt gasiga och uppsvälla mage.
Så, eftersom jag inte kan dricka mitt te utan en skvätt mjölk och tycker att proteinshake smakar apa endast blandad med vatten så har jag börjat använda havremjölk. Den är sjukt god, men tar man en titt på innehållsförteckningen kanske den inte är det mest optimala då den mesta energin kommer från kolhydrater. I det avseendet är ju sojamjölk avsevärt bättre, med mkt protein och bra (?) fetter. Tyvärr faller den inte mig riktigt i smaken, att ha i te går an, kanske till o med till gröten men att dricka den ren får mig att må illa.
Så hur bra är egentligen havre och sojamjölken? Är de verkligen "nyttigare" än komjölken? Med den lilla mängden mjölk jag ända intar (till gröten på morgonen, o proteinshaken efter träning och en skvätt i te) kanske det är en droppe i havet att jag föredrar havremjölken?

Sen såg jag dessutom Anna Skipper göra någon mandelmjölk i sitt program senast... Hon är väl inte en person jag vanligtvis tar på allvar men det lät onekligen gott. Måste dock innehålla mest fett?

Ikon
2006-04-23, 12:05
Havremjölk, mandelmjölk osv innehåller mest vatten faktiskt... Jag ser dessa produkter mest som ett smaksubstitut för mjölk.

Isdrake
2006-04-23, 12:53
Enligt min uppfattning är faktiskt inte komjölk så himla bra som man kan tro. Jag kan förstå att kroppsbyggare gärna dricker det eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men egentligen så är ju växtmjölk bättre. Vet inte vilken variant du dricker, den vanliga innehåller ju i bara vatten och havre. Sen finns det ju en berikad variant också.

Sojamjölk är ju faktiskt bättre för någon som styrketränar. Dom innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk. Fast jag håller med dig, det är inte gott och jag personligen använder också havremjölk. :D Däremot är sojamjölk gott om det är smaksatt. Du kanske kunde köpa sojamjölk med chokladsmak eller något annat att ha i shaken alla fall. Tyvärr är det dyrt (vilket är konstigt eftersom det är mycket billigare att framställa än komjölk).

Som du skrev det så dricker du ju havremjölken för smakens skull och inte för innehållet. Och då spelar det kanske inte så stor roll att den är sämre ur byggarsynpunkt? Du kan säkert peta i dig lite extra protein på annat håll för att kompensera komjölken. ;P Ifall du bara har lite i teet och i gröten så kan det ju inte göra så stor skillnad vilket fall som helst.

Angående mandelmjölk så har jag prövat att göra det en gång. Jag gillar mandlar och trodde därför det skulle vara gott. Jag vill minnas att jag inte alls var förtjust i det. :/ Fast vissa saker behöver man ju vänja sig vid för att uppskatta. Jag ska nog pröva det igen. :D

Milia
2006-04-23, 12:55
har du nåt recept och näringsdeklaration för mandelmjölk?

Ulf A Big
2006-04-23, 15:44
Om man tål mjölk så är nog mjölk en av de bättre protein och kalciumkällorna i kosten.

Sniggel
2006-04-23, 16:06
Enligt min uppfattning är faktiskt inte komjölk så himla bra som man kan tro. Jag kan förstå att kroppsbyggare gärna dricker det eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men egentligen så är ju växtmjölk bättre. Vet inte vilken variant du dricker, den vanliga innehåller ju i bara vatten och havre. Sen finns det ju en berikad variant också.

Sojamjölk är ju faktiskt bättre för någon som styrketränar. Dom innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk. Fast jag håller med dig, det är inte gott och jag personligen använder också havremjölk. :D Däremot är sojamjölk gott om det är smaksatt. Du kanske kunde köpa sojamjölk med chokladsmak eller något annat att ha i shaken alla fall. Tyvärr är det dyrt (vilket är konstigt eftersom det är mycket billigare att framställa än komjölk).

Som du skrev det så dricker du ju havremjölken för smakens skull och inte för innehållet. Och då spelar det kanske inte så stor roll att den är sämre ur byggarsynpunkt? Du kan säkert peta i dig lite extra protein på annat håll för att kompensera komjölken. ;P Ifall du bara har lite i teet och i gröten så kan det ju inte göra så stor skillnad vilket fall som helst.

Angående mandelmjölk så har jag prövat att göra det en gång. Jag gillar mandlar och trodde därför det skulle vara gott. Jag vill minnas att jag inte alls var förtjust i det. :/ Fast vissa saker behöver man ju vänja sig vid för att uppskatta. Jag ska nog pröva det igen. :D


Var köper man sojamjölk? På ICA?
Hur ser paketet ut och vad kostar det? :D
Kan va kul att testa.

Doctor Snuggles
2006-04-23, 16:15
Rismjölk är godare än havre eller sojamjölk.

Lilly
2006-04-24, 05:51
har du nåt recept och näringsdeklaration för mandelmjölk?

Mixa mandlar med vatten och tillsätt då vatten efter önskad konsistens. Räkna ut näringsinnehållet på mandlarna...

T-train
2006-04-24, 06:15
Mixa mandlar med vatten och tillsätt då vatten efter önskad konsistens. Räkna ut näringsinnehållet på mandlarna...


Men, ska man inte sila bort mandlarna? Det har jag för mig.

Isdrake
2006-04-24, 08:44
Om man tål mjölk så är nog mjölk en av de bättre protein och kalciumkällorna i kosten.

Nah, jag tycker det finns bättre källor. Men nu kan man ju faktiskt köpa berikad växtmjölk så kalciuminnehållet är den samma. Så just den punkten ska inte vara något problem. Och sen innehåller sojamjölk mer protein än komjölk som sagt. ;P

Var köper man sojamjölk? På ICA?
Hur ser paketet ut och vad kostar det? :D
Kan va kul att testa.

Mjölkintollerans är så vanlig så sojamjölk borde finnas i varenda affär. Dom märkerna jag känner till är Alpro och GoGreen. Sen finns det smaksatta sojadrycker från ett märke som heter Soy and Joy, dom ära goda. ;P
Har tyvärr ingen koll på priset eftersom jag inte brukar köpa det. Men havremjölk brukar kosta runt 14kr/l.

Jag tycker det är så jäkla synd att man ska behöva betala mer för växtmjölk än komjölk. Det är ju mycket billigare att ta fram. Jag antar att det beror dels på mindre efterfråga men också att staten subventionerrar mjölken. *grr* Dessutom är den mycket miljövänligare, det känns som man straffas för man vill vara lite snäll och inte göda Arla.

Jag skickar med lite bilder på paketen. ;P

Men, ska man inte sila bort mandlarna? Det har jag för mig.

Det beror väl på ifall man vill ha helt slät dryck eller ej. Själv tycker jag det är slöseri att sila av den anledningen. För mig gör det inget om det vore lite grynigt.

Liten Men Fet
2006-04-24, 09:03
*grr* Dessutom är den mycket miljövänligare, det känns som man straffas för man vill vara lite snäll och inte göda Arla.


Nu blev jag lite nyfiken varför är soja produkter mycket mer miljövänligt än svensk komjölk?
Jag har fått berättat för mig att sojaproduktionen i de länder vi importerar inte är speciellt miljövänlig och framför allt så har det drabbat lokalbefolkning hårt.

Isdrake
2006-04-24, 09:15
Nu blev jag lite nyfiken varför är soja produkter mycket mer miljövänligt än svensk komjölk?
Jag har fått berättat för mig att sojaproduktionen i de länder vi importerar inte är speciellt miljövänlig och framför allt så har det drabbat lokalbefolkning hårt.

Problemet med soja är inte att människan äter det utan att det blir till djurfoder (dvs att folk vill ha animaliska produkter). Människan äter bara några få procent av den soja som odlas, resten blir djurfoder. Av Sveriges odlingsmark blir 2/3 mat till boskap. Men det räcker inte för att föda upp våra kreatur så vi importer mat från utlandet, då är soja det vanligaste.
Det går ju åt mycket mer soja för att framställa animaliska produkter (och därmed mjölk) än att äta sojan som den är.

Nu är nog havremjölk bättre än sojamjölk ur miljösynpunkt. Men sojamjölk borde ändå vara bättre än komjölk. Det skiljer ju väldigt mycket i resursväg. För att göra växtmjölk odlar man ju lite växter och blandar med vatten (10% växter brukar det vara). För att göra komjölk måste man ju först odla en massa växter, mata djuren för att sedan få ut mjölken. Och kon i sig äter ju mycket mer mat än man får ut.

Lite mycket "vagan-propaganda" kanske men så ligger det till. *rolleyes*

Men ja, vi odlar för mycket soja än vad som är bra. Men det är som sagt inte pga av att vi äter sojan som den är utan för att vi äter animaliska produkter. Därför tycker jag inte man ska behöva känna något som helst ansvar för att man dricker lite sojamjölk.

Wain
2006-04-24, 09:28
Nu är nog havremjölk bättre än sojamjölk ur miljösynpunkt. Men sojamjölk borde ändå vara bättre än komjölk. Det skiljer ju väldigt mycket i resursväg. För att göra växtmjölk odlar man ju lite växter och blandar med vatten (10% växter brukar det vara). För att göra komjölk måste man ju först odla en massa växter, mata djuren för att sedan få ut mjölken. Och kon i sig äter ju mycket mer mat än man får ut.


Tur att vi inte har någon resursbrist då.
:thumbup:

Isdrake
2006-04-24, 10:36
Tur att vi inte har någon resursbrist då.
:thumbup:

Precis, vi kan ju alltid våldta andra länder så vi får leva lite bekvämare. Toppen eller hur? :thumbup:

Sniggel
2006-04-24, 10:44
Jag skickar med lite bilder på paketen. ;P

Tack så mycket :thumbup:
Jag kan säga att jag aldrig sett dessa paket. Ska leta väldigt noggrannt nästa gång jag handlar.

Wain
2006-04-24, 10:51
Precis, vi kan ju alltid våldta andra länder så vi får leva lite bekvämare. Toppen eller hur? :thumbup:

*rolleyes*
Ville bara påpeka att det i huvudsak kanske rör sig om en fördelnings- och frihandelsfråga och inte en genuin resursbrist.

Tack vare gentekniken så har väl soja möjligheten att vara en mycket "effektiv" gröda? Tyvärr så förhindrar vi (EU) i stor utsträckning att gentekniken utnyttjas.

Isdrake
2006-04-24, 11:04
*rolleyes*
Ville bara påpeka att det i huvudsak kanske rör sig om en fördelnings- och frihandelsfråga och inte en genuin resursbrist.

Tack vare gentekniken så har väl soja möjligheten att vara en mycket "effektiv" gröda? Tyvärr så förhindrar vi (EU) i stor utsträckning att gentekniken utnyttjas.

Oki. ;P
Jag är inte så insatt i genetik men jag har alltid fattat det som att det är dåligt med genmodifierade grödor. Kan dom typ inte råka sprida sig i naturen?

Tack så mycket :thumbup:
Jag kan säga att jag aldrig sett dessa paket. Ska leta väldigt noggrannt nästa gång jag handlar.

Det brukar ofta finnas en speciell avdelning för laktosfria mejerirpdoukter. Dom behöver nödvändigtvis inte stå i kylen eftersom dom klarar sig i rumstemperatur fram tills att man öppnar. Det är en skön grej förresten, man kan köpa hem mycket åt gången och bara ställa in i något skåp hemma. Dom står sig väldigt länge. ;P

z_bumbi
2006-04-24, 11:20
Om det är laktosintolerans som är problemet så köp Arlas laktosfria mjölkdryck eller Valios variant som har samma tillverknngsmetod, då slipper man leta efter något substitut som ska försöka likna mjölk.

Sniggel
2006-04-24, 11:49
Oki. ;P
Jag är inte så insatt i genetik men jag har alltid fattat det som att det är dåligt med genmodifierade grödor. Kan dom typ inte råka sprida sig i naturen?


Genmodifiering går ut på att man försöker åstadkomma nya egenskaper hos grödorna genom att förändra DNA:t. Man modifierar DNA:t direkt istället för som man har gjort i århundraden, slumpa fram nya egenskaper genom korsning och naturlig mutation.

Med genmodifiering påskyndar man egentligen arbetet man gjorde förut genom korsning.
Risken är att man också får oväntade egenskaper när man genmaniuplerar men denna risk finns också naturligt vid korsningar och mutationer.

So whats the big deal? Det kan gå snett hur man än gör

Fed up
2006-04-24, 12:11
smakmässigt gillar jag bäst:
1. Sötad sojamjölk (alpro)
2. Havremjölk (oatly)
3. Komjölk
4. Rismjölk


Finns ju låglaktosmjölk också som du säkert tål, men annars tycker jag både sötad sjoa- och havremjölk är jättebra. Havre är ju så himlans nyttigt tycker jag alla skriver hela tiden, men det är ju mer protte i sojan.

Ikon
2006-04-24, 15:14
Genmodifiering går ut på att man försöker åstadkomma nya egenskaper hos grödorna genom att förändra DNA:t. Man modifierar DNA:t direkt istället för som man har gjort i århundraden, slumpa fram nya egenskaper genom korsning och naturlig mutation.

Med genmodifiering påskyndar man egentligen arbetet man gjorde förut genom korsning.
Risken är att man också får oväntade egenskaper när man genmaniuplerar men denna risk finns också naturligt vid korsningar och mutationer.

So whats the big deal? Det kan gå snett hur man än gör

Skitsnack! http://www.gmofri.se/?p=21

"Webbplatsen gmofri.se utges av Ekologiska Lantbrukarna tillsammans med KRAV, med finansiellt stöd från Jordbruksverket."

Wain
2006-04-24, 20:51
Skitsnack! http://www.gmofri.se/?p=21

"Webbplatsen gmofri.se utges av Ekologiska Lantbrukarna tillsammans med KRAV, med finansiellt stöd från Jordbruksverket."

Orkar inte med den där diskussionen igen, men känner mig nödgad att påpeka att sidan du hänvisar till är kraftigt vinklad och innehåller ett större antal felaktigheter...
:sleep:

Ikon
2006-04-24, 20:55
Påpeka gärna felaktigheterna då...

Max
2006-04-24, 21:08
Havremjölk med protec chokladprotein :thumbup:

Wain
2006-04-24, 21:20
Påpeka gärna felaktigheterna då...

Orkar inte läsa igenom ännu en anti-GMO sida och det är inte vad tråden handlar om. Men exempelvis så står det på sidan att det inte finns några uppenbara fördelar med GMO, något som helt enkelt inte är sant. Det finns ett antal uppenbara fördelar med GMO och ett ännu större utbud av potentiella fördelar (några finns listade här: http://www.agresearch.co.nz/scied/search/biotech/gene_gmopros.htm).

Ikon
2006-04-24, 21:44
Det där argumentet att det skulle vara bättre för miljön är som att välja mellan pest och kolera. Den enda ekologiskt hållbara lösningen i längden är att vi återgår till ekologiska småjordbruk. Där behövs det inga bekämpningsmedel, så det spelar ingen roll om grödorna är resistenta mot Monsantos kemikalier.

Ekonomiskt sett blir det heller inte särskilt billigare med tanke på att Monsanto m.f. ska ha ersättning så småningom (de har redan börjat kräva 15 dollar per ton). Föreställ dig hur det kommer att se ut när dessa företag kontrollerar hela odlingsprocessen med alla sina patent...

Visst låter det bra med större jordgubbar t.ex., men genteknik är LÅNGT ifrån en absolut vetenskap. Jag är inte helt negativ till tekniken om man använder den till att producera mat av högre kvalitet, men i nuläget är riskerna för stora och tekniken behöver förbättras avsevärt. Alltför många studier visar på hälsoriskerna med GMO-odlad mat, och vi vet helt enkelt för lite om hur den mänskliga kroppen fungerar för att kunna förutspå hur vi reagerar på den nya genmodifierade maten.

Forskningen behöver absolut inte upphöra, men jag vägrar att vara ett försöksdjur fram tills dess att forskarna fulländat gentekniken.

GMO-mat innebär okända hälsorisker

Ingen vet hur människor eller djur påverkas av att äta GMO-mat. Genmodifiering är ingen exakt teknik. Den medför alltid förändringar i den modifierade organismens naturliga genuppsättning. Trots att mycket få studier har gjorts av hälsoeffekter på människor eller djur har de redan givit en rad indikationer på möjliga problem med bland annat celltillväxt, immunsystem och vitala organ.

Genteknikindustrin har framgångsrikt skapat en PR-bild av genmodifiering som en precisionsteknik som kan klippa in en ny DNA-bit utan att på något sätt påverka organismen i övrigt. Övervakande myndigheter har oftast okritiskt accepterat denna bild. Säkerhetsbedömningen baseras i allmänhet på det ovetenskapliga begreppet "substantial equivalence". Om både den organism som ska modifieras (t ex majs) och den gen som ska användas (t ex Bt) är kända sedan tidigare och bedömda som riskfria, utgår man från att kombinationen också är riskfri, eftersom den är "väsentligen likvärdig".

I verkligheten har en genmodifiering alltid en rad bieffekter. Man har varken kontroll över var den nya genen hamnar eller hur många kopior som sätts in. Dessutom sker oftast olika omstuvningar av mindre genbitar, både i den nya genen och mottagarorganismens egna gener. Allt detta kan påverka hur generna styr organismens normala funktioner. Hur kan ingen säga, eftersom kunskapen om genernas eget reglersystem ännu är mycket begränsad. Men det är inte långsökt att sådana bieffekter av själva genmodifieringen skulle kunna påverka innehållet av näringsämnen eller hälsoskadliga ämnen i GMO-grödorna.

Hösten 2005 rapporterades ett tydligt exempel på en sådan effekt från Australien. Man hade genmodifierat ärtor med en gen från bönor som producerar ett ämne som skyddar mot skadeinsekten ärtsmyg genom att blockera ett enzym i ärtsmygens matsmältning. Vid råttförsök orsakade de genmodifierade ärtorna en allergisk reaktion, men inte de bönor som innehåller ämnet naturligt. Forskarna kan inte förklara detta, men gissar att det beror på att genen hanteras annorlunda i ärtans proteinproduktionssystem än i bönans.

Ett sätt att spåra oförutsedda hälsoeffekter på människor eller djur är jämförande studier mellan GMO-mat och GMO-fria produkter. Mycket få sådana studier har genomförts, och både genteknikindustrin och GMO-positiva regeringar har aktivt motarbetat dem. Det mest kända fallet gällde dr Arpad Pusztai, en forskare som hade brittiska regeringens uppdrag att göra råttförsök med GMO-potatis, och sparkades när han upptäckte klara hälsoeffekter. Men även svenska Jordbruksverket har försökt hjälpa BASF undvika djurförsök med GMO-potatisen Amflora.

Trots att så få studier gjorts har de redan gett en rad indikationer på möjliga hälsoproblem. Det handlar bland annat om sämre tillväxt, organutveckling och immunförsvar, avvikelser i blodceller, leverceller och lungvävnad, samt sterilitetsproblem.

Förutom de allmänna hälsorisker som följer av själva genmodifieringen kan de införda genernas egenskaper vara hälsofarliga i sig. Flera av de Bt-gener som används i bland annat genmodifierad majs och bomull misstänks kunna ge allergiska effekter, och det finns även rapporter om oförklarliga dödsfall hos Bt-utfodrade djur. En uppenbart riskabel GMO-kategori är de läkemedelsproducerande växter som ännu befinner sig i forskningsstadiet men redan försöksodlas i USA.

Sniggel
2006-04-24, 22:32
Nej alltså visst vi (människan) är inga experter på genteknik, det är lite experimentellt än så länge.
Men det jag menar är att naturen experimenterar hela tiden också genom att mutera.

maRRtin
2006-04-25, 03:27
Drick mjölk, rädda en äng.

Lizzie
2006-04-25, 07:00
Jag har aldrig riktigt förståt varför det inte skulle vara bra att dricka mjölk...om man nu tål mjölk alltså och inte är vegan.
Varför skulle havre-soja mjölk vara bättre, tänker ni rent näringsmässigt?

Ikon
2006-04-25, 10:10
Jag har aldrig riktigt förståt varför det inte skulle vara bra att dricka mjölk...om man nu tål mjölk alltså och inte är vegan.
Varför skulle havre-soja mjölk vara bättre, tänker ni rent näringsmässigt?

Man börjar inte dricka havremjölk eller sojamjölk för att det är bättre rent näringsmässigt, utan för att man beslutat sig för att undvika vanlig mjölk av någon anledning, och sedan är ute efter ett smaksubstitut för mjölken.

Ska ska man t.ex. baka eller något behövs det ofta mjölk eller något med den konsistensen, så då är mandelmjölk ganska bra att ersätta mjölken med.

Sniggel
2006-04-25, 10:42
Jag har aldrig riktigt förståt varför det inte skulle vara bra att dricka mjölk...om man nu tål mjölk alltså och inte är vegan.
Varför skulle havre-soja mjölk vara bättre, tänker ni rent näringsmässigt?
Jag är bara nyfiken på smaken :D
Kommer inte sluta dricka vanlig mjölk

Lizzie
2006-04-25, 15:11
Man börjar inte dricka havremjölk eller sojamjölk för att det är bättre rent näringsmässigt, utan för att man beslutat sig för att undvika vanlig mjölk av någon anledning, och sedan är ute efter ett smaksubstitut för mjölken....



Jag var nyfiken på vilka anledingar det fanns att sluta med komjölk....det verkar vara så att vissa inte tycker att man ska dricka mjölk, jag var nyfiken hur de resonerade. Själv köpte jag hem havremjölk för ett tag sen, ville testa hur det smakade och jag tänkte att det kanske kunde vara bra till matlagning. Min sambo var ytterst missnöjd - 'är det för du ska slippa laktosen eller vad är det här för påhitt', sa han mycket misstänktsamt. Jag kunde inte riktigt svara på varför inte mjölken var bra så vid nästa inhandling blev det gammal hederlig komjölk.

Isdrake
2006-04-26, 11:32
Jag var nyfiken på vilka anledingar det fanns att sluta med komjölk....det verkar vara så att vissa inte tycker att man ska dricka mjölk, jag var nyfiken hur de resonerade. Själv köpte jag hem havremjölk för ett tag sen, ville testa hur det smakade och jag tänkte att det kanske kunde vara bra till matlagning. Min sambo var ytterst missnöjd - 'är det för du ska slippa laktosen eller vad är det här för påhitt', sa han mycket misstänktsamt. Jag kunde inte riktigt svara på varför inte mjölken var bra så vid nästa inhandling blev det gammal hederlig komjölk.

Förut trodde man att mjölken kalkade ur kroppen. Fast det har man tydligen på senare dar kommit fram till att den inte gör så jag vet inte hur det ligger till längre. =? Fast varför man ska dricka mjölk vid vuxen ålder förstår jag inte riktigt, speciellt inte från andra arter. Såg en dokumentär nyss som hette "Jag ammar min 7 åriga dotter" och det tyckte jag var riktigt creapy. Fast när jag tänker efter så är det ju inte alls lika farligt som att dricka komjölk. Hon drack ju ändå människomjölk.

Som tur är har min sambo inget emot växtmjölk så det är bara det vi använder i matlagning. :thumbup:

Ikon
2006-04-26, 12:55
Det finns många här inne som försvarar (ko)mjölken med näbbar och klor, och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur indoktrinerade vi svenskar blivit av mejeriindustrin.

Fakta: Den pastöriserade och homogeniserade mjölk som säljs i butikerna är en "död" mjölk. När man testade att ge den till kalvar istället för rå mjölk direkt från modern dog samtliga kalvar inom 3 veckor.

Människan är det enda däggdjuret som i vuxen ålder fortfarande dricker mjölk.

Mjölk sägs vara nödvändigt för att bygga upp skelettet, men Sverige som förmodligen konsumerar mest mjölk i hela världen, är också bland de värst drabbade länderna av benskörhet. Nu tror jag dock att det främst beror på annat i kosten som t.ex. vitt mjöl som försurar kroppen och bidrar till urkalkningen, men statistiken kan man inte bortse ifrån.



Visst har vi här i Norden konsumerat mjölk i tusentals år, och för vikingarna var mjölken en avgörande faktor för deras överlevnad under vintrarna. MEN, den här pastöriserade och homogeniserade mjölken har vi absolut inte druckit förrän med början på 1900-talet.

Mer än så kan jag inte uttala mig om mjölken. Det är alltså främst den här industrimjölken och alla dessa biprodukter som jag är en motståndare till. Vad det gäller rå och naturlig mjölk kan jag bara konstatera att jag, som varken är laktosintolerant eller komjölkallergiker, får en massa akne dagen efter jag druckit så lite som ett glas av denna mjölken (det samma gäller vanlig butiksmjölk givetvis).

z_bumbi
2006-04-26, 12:58
Fakta: Den pastöriserade och homogeniserade mjölk som säljs i butikerna är en "död" mjölk. När man testade att ge den till kalvar istället för rå mjölk direkt från modern dog samtliga kalvar inom 3 veckor.

Rå mjölk eller råmjölk?

Tolkia
2006-04-26, 13:18
Rå mjölk eller råmjölk?
Var det råmjölken man bytte ut mot "vanlig" komjölk (var den från affären var den väl dessutom skummad) förstår jag om kalvarna inte tålde det.

Ang. det här med det onaturliga i att dricka mjölk i vuxen ålder, så är det ju så att det inte går något vidare att föda upp spädbarn på komjölk (som ersättning för bröstmjölk); matsmältningssystemet måste "växa på sig" först. Någon "barnmat" på det sättet är det alltså inte fråga om egentligen (vilket de ju är om man skulle amma i vuxen ålder).

Tolkia
2006-04-26, 13:20
Tillägg: Obs. att engelskans "raw milk" betyder "råmjölk" och inte "färsk/rå mjölk".

userfriendly
2006-04-26, 13:56
havremjölk är SJUKT gott!!!!

Ikon
2006-04-26, 15:49
Kanske blev lite oklart, men istället för att få mjölk från modern som vanligt så gavs kalvarna mjölken först efter att den pastöriserats och homogeniserats (det var fortfarande samma mjölk från modern med enda skillnaden att den behandlats på samma sätt som den vi människor dricker). Resultatet blev alltså att kalvarna dog efter 3 veckor...

z_bumbi
2006-04-26, 16:20
Kanske blev lite oklart, men istället för att få mjölk från modern som vanligt så gavs kalvarna mjölken först efter att den pastöriserats och homogeniserats (det var fortfarande samma mjölk från modern med enda skillnaden att den behandlats på samma sätt som den vi människor dricker). Resultatet blev alltså att kalvarna dog efter 3 veckor...

Att döda antikropparna i råmjölk (Som det var?) är inte så vettigt till en kalv men vad har det med att människor dricker pastöriserad mjölk att göra?

Ulf A Big
2006-04-26, 20:30
Kanske blev lite oklart, men istället för att få mjölk från modern som vanligt så gavs kalvarna mjölken först efter att den pastöriserats och homogeniserats (det var fortfarande samma mjölk från modern med enda skillnaden att den behandlats på samma sätt som den vi människor dricker). Resultatet blev alltså att kalvarna dog efter 3 veckor...

Läs lite om Colustrum: http://www.helhetsdoktorn.nu/colostrum.htm

KRILLE!
2006-04-27, 12:52
Tål inte laktos och vill hitta någon bra dryck istället för mjölk. Låglaktos alternativen är dyra (10.90 respektive 18.90 för 1 L) och vidriga om man ska ha dom till annat än bakning och prottedrinken.

Testade GoGreen's choklad soyamjölk igår och den var rätt ok. Ganska dyr, tio spänn för 0.75 L och 7 gram socker per 100 gram dryck vilket inte är en höjdare.

Ska köpa havremjölk idag och testa hur den är.

Isdrake
2006-04-27, 14:04
Tål inte laktos och vill hitta någon bra dryck istället för mjölk. Låglaktos alternativen är dyra (10.90 respektive 18.90 för 1 L) och vidriga om man ska ha dom till annat än bakning och prottedrinken.

Testade GoGreen's choklad soyamjölk igår och den var rätt ok. Ganska dyr, tio spänn för 0.75 L och 7 gram socker per 100 gram dryck vilket inte är en höjdare.

Ska köpa havremjölk idag och testa hur den är.

Oatlys chokladdryck är mycket godare, dock innehåller den inte lika mycket protein. Fast det blir ju såklart billigare att köpa växtmjölk och sedan blanda till egen chokladdryck.

KRILLE!
2006-04-27, 20:50
Bah fanns ingen Oatley mjölk *screwy* Måste väl bege mig till Ica supermarket någon dag *grr27*

Sniggel
2006-04-27, 20:55
De har byggt om på ICA och jag hittade därför idag både soja-mjölk och havremjölk. Ska testa sojamjölk vid min nästa måltid :)

Fed up
2006-04-27, 21:04
De har byggt om på ICA och jag hittade därför idag både soja-mjölk och havremjölk. Ska testa sojamjölk vid min nästa måltid :)


Varning varning! Osötad sojamjölk smakar *spy* !sötad sojamjölk smakar :thumbup:(iallafall alrpos ljusblåa, den smakar lite vanilj och är det absolut godaste att blanda med prottepulver tycker jag. den är sötad med fruktsocker och/eller råsocker vad jag minns) men har ju såklart lite mer kcal. Ungefär som mellanmjölk tror jag.

aliquis
2006-04-27, 22:07
Jag skulle säga att komjölk är bättre.

Havremjölk är ju vatten, havre och vegetabilisk olja, den vegetabiliska oljan tillför ju inte mycket.
(Borde man inte kunna mixa havregryn, sila och sedan tillsätta lite olja själv? priset lär ju minska med tiotals gånger då..)

Sojamjölk är ju antingen hela sojabönor eller eventuellt sojaprotein, olja och eventuellt socker.

Komjölken är ju "mjölk" ;), det känns som att det borde vara mer näring i det.

Naturell sojamjölk smakar skit, havremjölk e gott, rismjölk skall väl vara godare men det har jag inet druckit.

Borde gå att göra egen sojamjölk på lite protein, olja o salt om man vill, borde ju bli mycket billigare det med.

aliquis
2006-04-27, 22:09
Om man tål mjölk så är nog mjölk en av de bättre protein och kalciumkällorna i kosten.Veganer(?) har inte sämre benstomme än allätare och folk i länder med hög konsumtion av mejeriprodukter lider oftare av benskörhet har jag för mig.

Så det där är väl mest reklam, mjölk ger inte alls starka ben.

aliquis
2006-04-27, 22:10
Mjölk gjord på oskalade sesamfrön lär ju äga men det är ju inte så gott?
Går att söta med banan med, kanske skulle prova nu när jag äter lite mer än vad jag gjorde förr, kanske är helt ok?

aliquis
2006-04-27, 22:12
Nu blev jag lite nyfiken varför är soja produkter mycket mer miljövänligt än svensk komjölk?
Jag har fått berättat för mig att sojaproduktionen i de länder vi importerar inte är speciellt miljövänlig och framför allt så har det drabbat lokalbefolkning hårt.Kor äter också sojabönor.

aliquis
2006-04-27, 22:13
Tack så mycket :thumbup:
Jag kan säga att jag aldrig sett dessa paket. Ska leta väldigt noggrannt nästa gång jag handlar.Ofta står de bland hälsokost/andra vegetabilier istället för i kyldisken eftersom de inte behöver vara kylda.

aliquis
2006-04-27, 22:17
Oki. ;P
Jag är inte så insatt i genetik men jag har alltid fattat det som att det är dåligt med genmodifierade grödor. Kan dom typ inte råka sprida sig i naturen?Jo, har hänt mellan närbesläktade arter.

Och jag tycker vi förstör det naturliga urvalet om vi genmodifierar organismer. Nu kan man väl iofs säga att vi redan gör det nu eftersom vi väljer vad vi skall odla osv, men det blir ju inte bättre av att göra saken värre.

Jag läste bl.a. om något träskområde eller vad det var som människan hade skapat/förstört (minnes inte riktigt), lösningen skulle iaf vara att sprida ut en massa genmodifierade frön av något gräs, och visst, det kanske löser problemet där vad det nu var, men det kommer ju sprida sig till andra ställen, och där kanske man inte alls ville ha just den effekten? Och hur blir man av med det efteråt?
Det brukar ofta finnas en speciell avdelning för laktosfria mejerirpdoukter. Dom behöver nödvändigtvis inte stå i kylen eftersom dom klarar sig i rumstemperatur fram tills att man öppnar. Det är en skön grej förresten, man kan köpa hem mycket åt gången och bara ställa in i något skåp hemma. Dom står sig väldigt länge. ;PDet är inte så att du försöker övertyga stackars allätare att köpa vegetabiliska produkter? ;D

Nämnas bör väl att det oftast står typ 4-5 dagars hållbarhet även på de vegetabiliska, även om de säkert klarar sig 2 veckor också, kanske inte riktigt 2, vet inte, men jag tror de klarar sig längre. Känns nästan som de kör med komjölkstid bara för att.

aliquis
2006-04-27, 22:18
Genmodifiering går ut på att man försöker åstadkomma nya egenskaper hos grödorna genom att förändra DNA:t. Man modifierar DNA:t direkt istället för som man har gjort i århundraden, slumpa fram nya egenskaper genom korsning och naturlig mutation.

Med genmodifiering påskyndar man egentligen arbetet man gjorde förut genom korsning.
Risken är att man också får oväntade egenskaper när man genmaniuplerar men denna risk finns också naturligt vid korsningar och mutationer.

So whats the big deal? Det kan gå snett hur man än görMed genmodifiering kan du ju dock lyckas med grejer som inte hade lyckats via korsning? Det är ju exempelvis svårt att korsa en fisk och en potatis naturligt.

aliquis
2006-04-27, 22:22
Förut trodde man att mjölken kalkade ur kroppen. Fast det har man tydligen på senare dar kommit fram till att den inte gör så jag vet inte hur det ligger till längre. =? Fast varför man ska dricka mjölk vid vuxen ålder förstår jag inte riktigt, speciellt inte från andra arter. Såg en dokumentär nyss som hette "Jag ammar min 7 åriga dotter" och det tyckte jag var riktigt creapy. Fast när jag tänker efter så är det ju inte alls lika farligt som att dricka komjölk. Hon drack ju ändå människomjölk.

Som tur är har min sambo inget emot växtmjölk så det är bara det vi använder i matlagning. :thumbup:Det är väl de svavelrika aminosyrorna som bildar syror i kroppen som neutraliseras med hjälp av kalcium från skelettet.

aliquis
2006-04-27, 22:24
Var det råmjölken man bytte ut mot "vanlig" komjölk (var den från affären var den väl dessutom skummad) förstår jag om kalvarna inte tålde det.

Ang. det här med det onaturliga i att dricka mjölk i vuxen ålder, så är det ju så att det inte går något vidare att föda upp spädbarn på komjölk (som ersättning för bröstmjölk); matsmältningssystemet måste "växa på sig" först. Någon "barnmat" på det sättet är det alltså inte fråga om egentligen (vilket de ju är om man skulle amma i vuxen ålder).7/10 av alla människor på jorden tål väl inte komjölk? Så det är ju knappast naturligt och rätt för oss att dricka det.

Sniggel
2006-04-27, 22:33
Med genmodifiering kan du ju dock lyckas med grejer som inte hade lyckats via korsning? Det är ju exempelvis svårt att korsa en fisk och en potatis naturligt.

Sant. En fisk kan få en del av potatisens egenskaper genom genmanipulation.
Detta kan ske i naturen genom mutationer, fisken kan få en egenskap som liknar en egenskap som potatisen har (fotosyntes? :) ok det var kanske ett extremt exempel), bara det att det är extremt sällsynt att något sådant spontant ska ske. Men det kan hända om man ger det tillräckligt mycket tid (100 år till 46 miljoner år?). Det är slumpen som spelar in och slumpen kan ställa till med både positiva och negativa ting, oftast negativa dock.
Om slumpen ställer till negativa saker så ofta, hur kommer det sig då att potatisen existerar? Naturligt urval förstås. På samma sätt kommer "misslyckade genmodifieringar" att sållas bort. Inte genom naturligt urval kanske, utan för att vi upptäcker de negativa egenskaperna och därför slutar producera denna gröda eftersom folk inte längre vill betala för den.

Dessa negativa egenskaper kan såklart finnas (och finns) hos naturliga grödor också och det är inte alltid vi upptäcker detta direkt när vi testar en ny (naturlig) gröda. Vissa personer är allergisk mot nötter t ex. Eskimåer är laktosintoleranta, muskotnöt är giftigt etc...

edit: sojamjölken var god btw :thumbup: smakar... valnöt?

aliquis
2006-04-27, 23:21
Nej, för en sak som är negativ för världen behöver inte vara negativ för just den organismen, ett gräs som tar över ÖVERALLT är ju asbra för just det gräset, varför skulle det dö ut? Men det är ju sämst för allt annat. Typ som människor ;)

Havremjölk är mycket godare än sojamjölk, om den nu inte var sötad.

Tolkia
2006-04-28, 07:30
7/10 av alla människor på jorden tål väl inte komjölk? Så det är ju knappast naturligt och rätt för oss att dricka det.
Nej, knappast för dessa 7/10. Fast 3/10 tål det. Och för dessa 3/10 (boskapsskötande stammar i afrika, norra europa, mongoliet osv.) har ju lakotostoleransen varit en faktor som möjliggjort överlevnad i deras miljö. Är det då "onaturligt"? Rätt många tål inte hasselnötter - är det "naturligt" att äta nötter? Är det "naturligt" att äta gluten?

Det här blir en enormt svårt gränsdragning, som i mina ögon mer handlar om åsikter (jämför trådar som funnits om vad som är "naturligt" i könsrollerna, när det gäller sex osv.) än om biologi. Om det inte är "naturligt" för en vuxen individ att äta mjölk kan man lika gärna fråga sig om det är "naturligt" att äta hjärna (vissa anser det, vissa anser det inte), blod (Jehovas tycker inte det) osv., för vi har ju även hjärna och blod. Skall man jämföra med andra däggdjur, som inte diar i vuxen ålder, så diar ju faktist inte heller människan i vuxen ålder (ja, det finns säkert något apart exempel, men de lär inte vara så många).

Man kan naturligtvis tycka att det inte är OK ("naturligt") av ett djur att hålla andra djur fångna/på stall/vad man nu vill kalla det för produktion, typ att exploatera dem för egen vinning. Det är en helt OK åsikt (själv ligger jag väl någonstans i mitten: jag tycker inte att det är ett fel I SIG, däremot är jag kritisk till hur "djurindustrin" ser ut idag), och jag har den största respekt för de som väljer denna ståndpunkt.

aliquis
2006-04-28, 12:18
En liten sak till, jag vet att oatlys berikade mjölk inte är vegetarisk, jag vet inte hur det är med Icas nuförtiden men förr var den inte det.

(D-vitaminet som är boven som vanligt)

aliquis
2006-04-28, 12:21
Nej, knappast för dessa 7/10. Fast 3/10 tål det. Och för dessa 3/10 (boskapsskötande stammar i afrika, norra europa, mongoliet osv.) har ju lakotostoleransen varit en faktor som möjliggjort överlevnad i deras miljö. Är det då "onaturligt"? Rätt många tål inte hasselnötter - är det "naturligt" att äta nötter? Är det "naturligt" att äta gluten?

Det här blir en enormt svårt gränsdragning, som i mina ögon mer handlar om åsikter (jämför trådar som funnits om vad som är "naturligt" i könsrollerna, när det gäller sex osv.) än om biologi. Om det inte är "naturligt" för en vuxen individ att äta mjölk kan man lika gärna fråga sig om det är "naturligt" att äta hjärna (vissa anser det, vissa anser det inte), blod (Jehovas tycker inte det) osv., för vi har ju även hjärna och blod. Skall man jämföra med andra däggdjur, som inte diar i vuxen ålder, så diar ju faktist inte heller människan i vuxen ålder (ja, det finns säkert något apart exempel, men de lär inte vara så många).

Man kan naturligtvis tycka att det inte är OK ("naturligt") av ett djur att hålla andra djur fångna/på stall/vad man nu vill kalla det för produktion, typ att exploatera dem för egen vinning. Det är en helt OK åsikt (själv ligger jag väl någonstans i mitten: jag tycker inte att det är ett fel I SIG, däremot är jag kritisk till hur "djurindustrin" ser ut idag), och jag har den största respekt för de som väljer denna ståndpunkt.Vad jag menade var inget mer avancerat än att det ju ofta påstås att dittan o dattan är bra för oss, men just mjölk är ju en sak som vi verkar ha svårt att ta hand om. Men visst, för de som klarar av det kanske det inte är så illa.

Men om någon skulle få för sig att det är "naturligt att dia andra djurarter" osv, så skulle jag fortfarande vilja säga att det inte är det.

Tolkia
2006-04-28, 12:44
Vad jag menade var inget mer avancerat än att det ju ofta påstås att dittan o dattan är bra för oss, men just mjölk är ju en sak som vi verkar ha svårt att ta hand om. Men visst, för de som klarar av det kanske det inte är så illa.

Men om någon skulle få för sig att det är "naturligt att dia andra djurarter" osv, så skulle jag fortfarande vilja säga att det inte är det.
Håller helt med om att det ofta påstås att saker är "bra för oss" eller "inte bra för oss" utan att man egentligen har något annat än åsikter bakom. När det gäller just mjölk så visst, det är något som större delen av jorden befolkning inte tål, men det känns lite häftigt att klassa de som tål det som genetiska abnormiteter (rashygien, någon? :D). Snarare är det väl en mutation som har överlevt för att den gav bättre överlevnadsmöjligheter i en specifik miljö.

Diar andra djurarter gör vi väl inte heller, vad jag har sett (åtminstone är det nog få som gör det). Äter mjölk när det serveras är det rätt många djur som gör (faktum är att rätt många växtätare äter kött också, om de får chansen).

machine gun
2006-04-28, 19:04
Veganer(?) har inte sämre benstomme än allätare och folk i länder med hög konsumtion av mejeriprodukter lider oftare av benskörhet har jag för mig.

Så det där är väl mest reklam, mjölk ger inte alls starka ben.

Vilket tros bero på A-vitaminet i mjölken, då höga doser A-vitamin kan leda till just benskörhet. Standardmjölk innehåller naturligt A- och D-vitamin, minimjölk och lättmjölk är berikade. Den ekologiska mjölken är dock inte berikad med A-vitamin (bara D-vitamin), så vill man slippa få i sig stora mängder, är det bara att köpa ekologisk lättmjölk.

Sverker
2006-04-28, 19:11
Så har vi ju kopplingen att vi uppe i den karga, solfattiga norden kommit på att det är bättre att mjölka kossan under lång tid än att klubba den och bara få kött under några få veckor.

Det kanske är bristen på solljus och D-vitamin som är orsaken till benskörhet :confused:

machine gun
2006-04-28, 20:19
Så har vi ju kopplingen att vi uppe i den karga, solfattiga norden kommit på att det är bättre att mjölka kossan under lång tid än att klubba den och bara få kött under några få veckor.

Det kanske är bristen på solljus och D-vitamin som är orsaken till benskörhet :confused:

Fast å andra sidan dricks det väldigt mycket mjölk här och mjölken är ju även D-vitaminberikad samt att man säger att 15 minuters solljus på 30% av hudytan per dag under sommarmånaderna ska bygga upp ett lager av D-vitamin som räcker hela vintern.

Sverker
2006-04-29, 05:42
Tyvärr hamnar jag i ett cirkelbevis här.

Vilka har benskörhet och bryter sig lätt ? Jo, äldre som inte rör på sig så mycket i solen och ofta är fullt påklädda om de är ute.

Hade de motionerat 30 minuter varje dag med promenader, golf, cykling osv och samtidigt varit lätt klädda i kortärmat och kortbyxor/kjol hade de inte fått försvagade ben.

Äldre har ofta en tradition av att röra på sig sedan barndomen men ungdomar idag rör på sig mindre och tvingas in i smala, hysteriska, skönhetsideal. Detta gör att de får för lite energi och näring i uppväxten och därmed inte har byggt upp en bra benmassa till ålderdomen :(

NiXPhoenix
2006-04-29, 23:13
Tål inte laktos och vill hitta någon bra dryck istället för mjölk. Låglaktos alternativen är dyra (10.90 respektive 18.90 för 1 L) och vidriga om man ska ha dom till annat än bakning och prottedrinken.

Testade GoGreen's choklad soyamjölk igår och den var rätt ok. Ganska dyr, tio spänn för 0.75 L och 7 gram socker per 100 gram dryck vilket inte är en höjdare.

Ska köpa havremjölk idag och testa hur den är.


Visst är den behandlade mjölken mycket dyrare, men just Valios laktosfria mjölk smakar inte konstigt. Arla kom med en egen variant som var helt laktosfri för kanske ett år sedan, den smakar vad jag kommer ihåg inte alls lika illa som deras låglaktosmjölk men den är fortfarande rätt äcklig.

Valios mjölk smakar dock precis som mjölk ska smaka. Synd bara att den är så dyr - 19,90 kostar den här på lokala ICA. Tur att man bor hemma fortfarande. :)

maRRtin
2006-05-04, 00:27
Det är väl ganska länge varit bevisat att ett intag av kalcium och vitamin D motverkar benskörhet?


Den positiva effekten av kalcium har visats i en studie på 115 postmenopausala svenska kvinnor, där bentäthetsmätning utfördes efter en tid av högt (1417-2417 mg/dag), medelhögt (800-1200 mg/dag) eller lågt (400-550 mg/dag) intag av kalcium. Mätning utfördes i ryggrad, lårbenshals samt total skelettmätning och i analysen justerades för riskfaktorer såsom ålder, grad av fysisk aktivitet, rökning, östogenbehandling etc. Resultatet av studien visar att gruppen med högst intag av kalcium hade störst bentäthet vid alla mätningar. (Michaelsson K. et al. Osteoporos Int 1997;7(2):155-161)

I en studie på 389 män och kvinnor över 65 år mättes bentäthet och incidens av frakturer efter tre års intag av kalcium och vitamin D. Försökspersonerna fick ett tillägg av 500 mg kalcium och 700 IU vitamin D3 per dag eller placebo. Resultatet av studien visar att de försökspersoner som fått ett tillägg av kalcium och vitamin D3 signifikant minskade förlusten av benmassa liksom risken att drabbas av en fraktur.(Dawson-Hughes B et al. N Engl J Med 1997 Sep 4;337(10):670-67.)

Att vistas ute cirka 20 minuter om dagen är en bra regel för att säkra bildandet av vitamin D3.

Under Världskongressen i Osteoporos (IOF World Congress on Osteoporosis) i Lissabon 10-14 maj 2002 presenterade de svenska forskarna Dan Mellström, Göteborg och Olof Thunell, Malmö en studie som visar att boende i norra Sverige löper en avsevärt större risk att drabbas av en höftfraktur jämfört med boende i södra Sverige. För män var skillnaden hela 40 procent. Forskarna har gått igenom alla höftfrakturer i Sverige under tio års tid och tror att förklaringen till den stora skillnaden mellan landets norra och södra del är bristen på UVB-strålning i norr

Isdrake
2006-05-12, 10:06
Jag skulle vilja rekommendera att göra egen sojayoghurt. Jag har precis testat och tyckte det blev riktigt bra. :thumbup: Jag har aldrig varit någon yoghurtmänniska men detta blev jag positivt överraskad av.

Det hela går ut på att man blandar sojamjölk och Yosa (havreyoghurt) och låter det stå några dagar. Man gör alltså yoghurt av yoghurt. Det låter kanske onödigt men det blir betydligt billigare och det får bättre näringsvärde.

Jag har räknat ut att näringsvärdet borde bli ungefär såhär per 100g:
36,5 kcal
3,3 g protein
1,5 g kolhydrater
2,0 g fett

Jag själv tycker inte om sojamjölk, speciellt inte den osötade. Men genom att göra yoghurt av det blir det gott. Sojamjölk är nyttigt och innehåller till och med mer protein än komjölk.

Den här länken beskriver hur man gör: http://www.oxon.se/yoghurt/
Ifall du är känslig för laktos, är vegan eller helt enkelt bara vill testa den nyttiga sojayoghurten så tycker jag du ska pröva att göra eget. :)

Ulf A Big
2006-05-14, 20:55
Nah, jag tycker det finns bättre källor. Men nu kan man ju faktiskt köpa berikad växtmjölk så kalciuminnehållet är den samma. Så just den punkten ska inte vara något problem. Och sen innehåller sojamjölk mer protein än komjölk som sagt. ;P



Mjölkintollerans är så vanlig så sojamjölk borde finnas i varenda affär. Dom märkerna jag känner till är Alpro och GoGreen. Sen finns det smaksatta sojadrycker från ett märke som heter Soy and Joy, dom ära goda. ;P
Har tyvärr ingen koll på priset eftersom jag inte brukar köpa det. Men havremjölk brukar kosta runt 14kr/l.

Jag tycker det är så jäkla synd att man ska behöva betala mer för växtmjölk än komjölk. Det är ju mycket billigare att ta fram. Jag antar att det beror dels på mindre efterfråga men också att staten subventionerrar mjölken. *grr* Dessutom är den mycket miljövänligare, det känns som man straffas för man vill vara lite snäll och inte göda Arla.

Jag skickar med lite bilder på paketen. ;P



Det beror väl på ifall man vill ha helt slät dryck eller ej. Själv tycker jag det är slöseri att sila av den anledningen. För mig gör det inget om det vore lite grynigt.
Uppriktigt sagt tycker jag du är en aning fanatisk i ditt sätt att framhäva halvdåliga substitut till mjölk. Jag tror att du och Susanna Ehdin har liknande drag när det gäller att gå över styr. Fint va att bli jämförd med en riktig auktoritet i dina ögon och öron....

Isdrake
2006-05-14, 21:29
Uppriktigt sagt tycker jag du är en aning fanatisk i ditt sätt att framhäva halvdåliga substitut till mjölk. Jag tror att du och Susanna Ehdin har liknande drag när det gäller att gå över styr. Fint va att bli jämförd med en riktig auktoritet i dina ögon och öron....

Men så har jag ingen som helst aning om vem den där Susanne är så ingen skada skedd. ^_^;;

Ulf A Big
2006-05-14, 21:33
Men så har jag ingen som helst aning om vem den där Susanne är så ingen skada skedd. ^_^;;
Tror att du har en del att lära av (Su)sanna...

http://www.ehdin.com/Sweden.html