handdator

Visa fullständig version : Komplementövningar till de tre stora?


Chandler
2006-04-23, 10:30
Jag hade tänkt köra i princip bara böj, marklyft och bänkpress (3 pass i veckan, eventuellt schema ännu öppet), men funderar nu om det finns "måste-övningar", för att minska risken för skador? Jag vill som sagt ha ett minimalt antal övningar. Rotatorcuffarna borde jag väl fortsätta att träna, åtminstone ett par set med hantel (minns inte om det går att ställa höjden i cablecrossen där jag tränar nu). Annat?

BigForre
2006-04-23, 10:38
Vet du vad jag skulle råda till? Det finns en drös duktiga pojkar och flickor som pysslar med sporten SL på den här brädan. Säkert några som skriver ner bra träningsdagböcker, som du kan läsa och begrunda, de som tränar detta seriöst för att tävla tränar väl enbart komplementövningar av två anledningar: för att de hjälper dem att lyfta ännu mer i dessa tre stora och för att de är nödvändiga för att "skapa jämvikt" i kroppen och för att undvika skador --> att de i slutändan lyfter så mycket vikt som möjligt. Exempel på en sådan övning skulle kunna vara stångrodd som skapar baland med bänken...

Inte sugen på att börja träna SL på riktigt?

Guns n hoses
2006-04-23, 11:23
Jag är sugen som fan på SL! Men jag tror jag får öka lite mer först. + att jag har 4 minuters gångväg till nuvarande gymmet :D

Jonny_88
2006-04-23, 11:41
Jag vet inte om styrkelyftare kör lårcurl. Men jag skulle tro att det var vettigt att köra för att biceps femoris korta huvud ( Fäster mellan överbenet och underbenet ) inte ska vara outvecklad för att förhindra skador.

sweetkarolina
2006-04-23, 12:02
styrkelyftares komplementsövningar är ju lite beroende på vem man är och vart man kommit i lyftarkarriären.
I början är det viktigt att bygga en grundstyrka och då bör man nog träna mer komplement än man kanske gör efter 10 år i SL-cirkusen.
Sen tränar man ju olika beroende på när nästa tävling är, under uppbyggnad kör jag avsevärt mer komplement och inför tävling plockas de bort allt eftersom.

bubbe
2006-04-23, 12:15
Har man tränat hela kroppen och utvecklats där, så finns det ju egentligen inte så stort behov att träna komplement (om du inte vill specialträna en viss del av lyftet eller ta bort en del av respekten för tyngre vikter)

Ang schema, så är ju bla stahlbergs (och en massa andras) rekommendation att man kan köra bänk två ggr i veckan iaf om man tränar lite olika på dom olika passen.

bubbe
2006-04-23, 12:44
Har man tränat hela kroppen och utvecklats där, så finns det ju egentligen inte så stort behov att träna komplement (om du inte vill specialträna en viss del av lyftet eller ta bort en del av respekten för tyngre vikter)



Ooops, nu skrev jag nog lite för mycket, jag menade att du visst kan köra enbart styrkelyfts momenten som träning men med det menade jag inte att du ska köra dom 3 enbart för alla framtid, utan ifall det behövs så lägger man till övningar. ex flexion av knäled, mage, övre rygg-axlar, eller stretchning ifall man upptäcker dålig rörlighet.

aliquis
2006-04-23, 15:26
baksida lår o mage.

Chandler
2006-04-23, 17:13
Inte sugen på att börja träna SL på riktigt?

Nja, det är väl lite det som är tanken. :)

Chandler
2006-04-23, 17:15
Har man tränat hela kroppen och utvecklats där, så finns det ju egentligen inte så stort behov att träna komplement (om du inte vill specialträna en viss del av lyftet eller ta bort en del av respekten för tyngre vikter)

Ang schema, så är ju bla stahlbergs (och en massa andras) rekommendation att man kan köra bänk två ggr i veckan iaf om man tränar lite olika på dom olika passen.

Jo, jag har nog tränat varierat i flera år. Du menar alltså att det kan tänkas räcka också med tanke på fortsättningen?

Edit: läste just din följande post.