handdator

Visa fullständig version : knaboj, hjalp med formen video


daggermoon
2006-04-22, 23:19
Jag forsokte hjalpa en van med hennes teknik i knabojen. Som synes pa videorna sa gick det inte sarskilt bra. Som det tycks sa kan hon inte hur mycket hon an forsoker undga att runda ryggen nar hon borjar komma ner mot paralellt. Aven om hon bojer utan stang sa tycks det omojligt att fa till bra form, vilket far mig att tro att det inte ar ett renodlat teknikproblem.
Ar det nagon som kan saga vad detta kan tankas bero pa? Stela vader? Daliga proportioner? Eller handlar det bara om att nota nota teknik?

http://www.youtube.com/watch?v=oVvpg5xXwA0
http://www.youtube.com/watch?v=QaCXBpYUDTo

(och ursakta avsaknaden av svenska tecken)

drkrupp
2006-04-23, 03:10
Två spontana tips:
1. Vinkla ut fötterna en aning. Lättare att sätta sig ner då.
2. Fäst blicken högre. Inte konstigt att hon tappar formen när hon tittar ner i golvet.

grabben i skogen
2006-04-23, 04:00
människan går alldeles för djupt i förhållande till sin vighet och styrka. man ser tydligt att hon ramlar ner som en fällkniv med ryggen i botten.
Börja med frontböj istället. viker man sig framåt där så tappar man stången.

pragmatist
2006-04-23, 10:35
Jag har sett mycket värre exempel om jag ska vara ärlig. Jag tror mest det är en psykologisk grej, hon är rädd för att falla baklänges och låter därför stången vandra framåt så hon tappar svanken i bottenläget.

Saker att pröva (förutom det som redan nämnts av de andra):

1) Trycka fram armbågarna mer
2) Hålla smalare på stången, närmare axlarna (men hon ser ut att hålla ganska smalt redan)
3) Lägga stången något lägre på ryggen
4) Sticka ut rumpan tidigare i lyftet och inte försöka böja enbart knäna
5) Lådböjar med successivt lägre låda

bubbe
2006-04-23, 12:05
har kommit fram en del bra tips här redan,

Frontböj tror jag dock inte kommer förbättra tekniken på hennes vanliga böjar, även om det också är en bra övning.


lite kommentarer till pragmatisk svar,

Håller med om balansen, hon lägger vikten alldeles för långt fram under foten att träna på att hålla trycket på hälen under hela lyftet kan nog göra en hel del.

svar 1. hålla fram armbågarna men även pressa dom ihop, detta lyfter bröstkorgen och ger en bättre uppsträckning i ryggen.

svar 4. att puta ut med rumpan och hålla den formen under hela lyftet är enklare än att ändra formen under nedstigningen för att hålla balansen. (vilket säkerligen även hänger ihop med det översta stycket i tipset)

Scratch
2006-04-23, 12:09
Byt skor!

daggermoon
2006-04-23, 12:22
Tack for tipsen allihop, ska saga at henne att prova detta :) . Dock far jag kanslan att det inte enbart handlar om teknik, utan att hon ar stel nagonstans (vaderna?), nagon som har nagon asikt om detta ?
Mer tips ar sjalvklart valkomna :) !

Buraken
2006-04-23, 12:27
Här har du en video på en snubbe som gör perfekta knäböj, "text-book example"

http://www.youtube.com/watch?v=AH-IadDDsK4&search=olympic%20squat

Pudzianovski
2006-04-23, 12:27
Håll upp blicken genom hela lyftet.

Se nedan

http://jamesj74.users.btopenworld.com/british/photos/eu2003_vwilson_squat.jpg

http://jamesj74.users.btopenworld.com/british/photos/gb2003_chenry_squat.jpg

kneger
2006-04-23, 12:29
själv brukar jag sätta vikter under hälarna så jag kommer upp en bit där... det hjälper mig en del..

vet inte om det är bra, men så gör jag.

bubbe
2006-04-23, 12:33
Tack for tipsen allihop, ska saga at henne att prova detta :) . Dock far jag kanslan att det inte enbart handlar om teknik, utan att hon ar stel nagonstans (vaderna?), nagon som har nagon asikt om detta ?
Mer tips ar sjalvklart valkomna :) !

Tror inte det är vaderna eller fotlederna som är problemet, titta på denna bilden så ser du att knäna (rörlighet i fotleden) är långt framför tårna. man ser även att stången också är långt fram över fötterna, den behöver bara vara över hälen.

Iofs är ju inte bilden helt rak, men jmf med racket så syns det tydligt.

bubbe
2006-04-23, 12:36
själv brukar jag sätta vikter under hälarna så jag kommer upp en bit där... det hjälper mig en del..

vet inte om det är bra, men så gör jag.

omdiskuterat ämne, problemet med upphöjning under hälen är att man blir beroende av denna för att komma ner. När vikterna ökar så vill man inte stå med hälen på en kant och flaxa då kan det hända väldigt otrevliga saker. Bättre träna upp rörligheten i fotleden så djupet sitter eller skaffa riktiga böjskor med stabil klack (vilka du blir beroende av istället för upphöjningen, men är betydligt säkrare på tunga vikter)

daggermoon
2006-04-23, 12:49
Tror inte det är vaderna eller fotlederna som är problemet, titta på denna bilden så ser du att knäna (rörlighet i fotleden) är långt framför tårna. man ser även att stången också är långt fram över fötterna, den behöver bara vara över hälen.
Aha, det har du ratt i :) . Sa kan en del av losningen vara att sitta tillbaka mer? Att flytta stangen langre ner verkar svart, tycks inte finnas nat dar som haller den pa plats.

Min van halsar och tackar alla for svaren for ovrigt :) .

sweetkarolina
2006-04-23, 15:41
Aha, det har du ratt i :) . Sa kan en del av losningen vara att sitta tillbaka mer? Att flytta stangen langre ner verkar svart, tycks inte finnas nat dar som haller den pa plats.

Min van halsar och tackar alla for svaren for ovrigt :) .


det går, men det är svårt.
man får hålla emot mer med händerna.

daggermoon
2006-04-23, 16:20
det går, men det är svårt.
man får hålla emot mer med händerna.
Hmm, hur menar du da? Helt enkelt halla emot med handerna sa att stangen inte aker ned, eller handlar det om att trycka in stangen mot ryggen mera?

sweetkarolina
2006-04-23, 19:28
Hmm, hur menar du da? Helt enkelt halla emot med handerna sa att stangen inte aker ned, eller handlar det om att trycka in stangen mot ryggen mera?


svårt att förklara över nätet, har fortfarande problem med den detaljen själv dessutom. det jag försöker göra är att smalna av greppet, jag håller händerna precis utanför axlarna, något närmare än bruden på bilden. det ger mig större kontroll över stången. sen trycker jag stången in mot ryggen, inte uppåt, som jag gjorde tidigare... och jag har absolut ingenting att "lägga" stången på heller.


men vad fan, var det första gången hon provade eller?
jag såg ut som bambi på hal is de första böjpassen, det tar väl ett par pass innan man hittar sin stil. och om din kompis fortsätter att ha problem med ryggen i bottenläget, så kanske hon inte MÅSTE gå ner till parallellt. *rolleyes*

daggermoon
2006-04-24, 19:33
svårt att förklara över nätet, har fortfarande problem med den detaljen själv dessutom. det jag försöker göra är att smalna av greppet, jag håller händerna precis utanför axlarna, något närmare än bruden på bilden. det ger mig större kontroll över stången. sen trycker jag stången in mot ryggen, inte uppåt, som jag gjorde tidigare... och jag har absolut ingenting att "lägga" stången på heller.
Aha, tack, bör väl vara värt att prova :)


men vad fan, var det första gången hon provade eller?
jag såg ut som bambi på hal is de första böjpassen, det tar väl ett par pass innan man hittar sin stil. och om din kompis fortsätter att ha problem med ryggen i bottenläget, så kanske hon inte MÅSTE gå ner till parallellt. *rolleyes*
Nej hon har kört ganska mycket böj, men utan att få så mycket hjälp med tekniken. Förhoppningsvis så ska det väl ordna upp sig, tack för tipsen, och det gäller alla som svarat :) .