Visa fullständig version : Stoppa suget efter sötsaker?
Computerman
2006-04-22, 18:19
Hur ska jag lyckas stoppa suget efter sötsaker?
Jag äter regelbundet och mycket av nyttiga saker.
Trots att jag blir mätt så känner jag ändå efter typ 10-15 ett rejält sug efter sånt med mycket socker!? Vad är det bästa "botemedlet" för att komma över detta? Har testat att äta frukt o dylikt men detta hjälper inte :(
Om du nu inte har något problem med blodsockret lär det ju bara handla om disciplin att inte äta sötsaker så lär suget försvinna efter ett tag?
shadowfire
2006-04-22, 18:26
Sköter du din kost i övrigt? Eller slarvar du med frukost osv och är alltid blåhungrig då du väl ska äta? Isf lär ditt blodsocker pendla som en jojo över hela dagen...
Computerman
2006-04-22, 18:29
Problemet är att jag sitter mycket på föreläsningar med väldigt korta raster.
Det kan ta alltifrån 4-5 timmar innan man äter mat. Tror mycket beror på blodsockret :( Vad kan man käka för att få upp blodsockret utan att trycka i sig en massa onyttigt?
tinkerbell
2006-04-22, 18:33
Problemet är att jag sitter mycket på föreläsningar med väldigt korta raster.
Det kan ta alltifrån 4-5 timmar innan man äter mat. Tror mycket beror på blodsockret :( Vad kan man käka för att få upp blodsockret utan att trycka i sig en massa onyttigt?
Hur ser kosten ut just nu? vad äter du en typisk dag?
Försök att äta en ordentlig frukost så du blir ordentligt mätt.
Ex) Havegrynsgröt, fullkornsbröd med keso, skinka, eller kalkon eller varför inte kvarg?
Computerman
2006-04-22, 18:37
En vanlig dag ser ut ungefär som följande:
07:30
Frukost: Havregrynsgröt med rågbröd (2 skivor) med leverpastej (gillat det, light dock ;) )
12:00
Lunch: vanlig luch
17:00
Middag: vanlig middag
18:00-21:00
Mellanmål
21.30-22.00
Kvällsmat
Rent spontant så ser jag själv att jag inte får i mig särskillt mycket under dygnets "aktiva" timmar...
tinkerbell
2006-04-22, 18:41
En vanlig dag ser ut ungefär som följande:
07:30
Frukost: Havregrynsgröt med rågbröd (2 skivor) med leverpastej (gillat det, light dock ;) )
12:00
Lunch: vanlig luch
17:00
Middag: vanlig middag
18:00-21:00
Mellanmål
21.30-22.00
Kvällsmat
Rent spontant så ser jag själv att jag inte får i mig särskillt mycket under dygnets "aktiva" timmar...
Det är ett väldigt stort hål mellan 12.00 och 17.00, där bör du klämma in nån måltid, jag gissar på att de är mellan 12-17 de slinker ner någoot onyttigt?
Ta med dig något, återigen fullkornsmackor är praktiska (polar extreme) med önskad pålägg, frukter, nötter?
Klart de slutar med att man sitter på närmasta caféterian när man inte har något att äta, så ta med dig något :)
Hoppas de hjälpte...
Computerman
2006-04-22, 18:46
Lite på grund av snålhet och att jag aktar mig för att äta "sötsaker" när de andra fikar så äter jag inget mellan 12.00-17-00....
Någon som har några bra tips på "mellanmål" som är lätta o nyttiga att ha med?
Cerberus
2006-04-22, 18:58
Lite på grund av snålhet och att jag aktar mig för att äta "sötsaker" när de andra fikar så äter jag inget mellan 12.00-17-00....
Någon som har några bra tips på "mellanmål" som är lätta o nyttiga att ha med?
kvarg som du blandar med funlight, bär, sylt. Blir som att äta yoghurt! Proteinrikt, mättande och fett gott.
tinkerbell
2006-04-22, 19:07
kvarg som du blandar med funlight, bär, sylt. Blir som att äta yoghurt! Proteinrikt, mättande och fett gott.
Skippa sylten och kör med funlight och mosade bär :thumbup: Blir mkt gott :D
Computerman
2006-04-22, 19:09
några bra märken av kvarg? Vad brukar det kosta osv?
shadowfire
2006-04-22, 19:11
Definitivt in med något mellan 07-12 med, jag hade varit blåhungrig annars vid 12-snåret.... o vräkt i mig käk, sedan fått en blodsocker spik (rakt upp o sen rakt ner), börjat gäspa o ha mig o börjat gräva i fickorna efter saltlakrits...
Kvarg+funlight är kanon, har själv börjat med det nu. Rekommenderas! Annars finns det bars du kan köpa eller göra själv, smakar inte riktigt som choklad men ändå OK som mellanmål.
shadowfire
2006-04-22, 19:12
några bra märken av kvarg? Vad brukar det kosta osv?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58325
Där kan du läsa "allt" om kvarg... + att det finns en o annan tråd med goda recept på kvarg, alltså lite vad du kan blanda det med. Jag kör med kesella light som jag köper på willys.
Chansar på att det är av vana du blir sugen. Så det mesta får nog bli att bita ihop.
Det fysiska suget efter något sött blir man av med på några dagar om man äter en bra kost utan en massa socker, men den mentala biten är tyvärr svårare.
Computerman
2006-04-22, 19:53
Ska testa lite kvarg (kesella) tror jag.
Är det lätt-varianten man bör köra på?
Vilken smak på funlight passar bäst?
Tänkte köra en vecka och se om det blir ett bra mellanmål.
För att göra några avundssjuka kan jag säga att jag jobbar på en mejeriavdelning och har fri tillgång....
Cerberus
2006-04-22, 21:51
För att göra några avundssjuka kan jag säga att jag jobbar på en mejeriavdelning och har fri tillgång....
1. Ja(Lidls kvarg, Milbona ligger på 0,3 procent fett lr nåt)
2. Det beror helt på din smaklökar, pröva :D finns massa goda smaker, dock så är visst aspartam inte så nyttigt.
3. Bra :thumbup:
Jag är redan avundsjuk!!! Kan jag få köpa av dig billigt? :D
shadowfire
2006-04-22, 22:49
Ohja, där fick du mig avis iaf.
Funlight får du prova dig fram med, jag har kört en del på skogsbär eller vad den heter, en mörkröd variant.. kanongod! ... kontentan blir att det blir som yoghurt, så du kan ju fundera på vad för yoghurt du gillar o välja funlightsmak efter det.
Enda varningen med kvarg/kesella är att du får en hemsk "mjölkandedräkt" av det.. det är inte o rekommendera om du ska hångla, så tillvida du inte hinner borsta gaddarna innan o trynslaska rent med ett tuggummipaket..
Computerman
2006-04-23, 09:33
Okej jag var nere på Ica igårkväll och inhandlade lite kesella.
Provade med funlight men var osäker på hur mycket man skulle ha i.
Själv tyckte jag att det blev lite för "tjockt" för att kunna trycka i sig enkelt.
Hur mycket ska man spä ut det?
På Ica kostade det 10,90 vilket känns lite väl mustigt...
någon som vet om Netto har billigt kvarg?
Gorgoroth
2006-04-23, 10:07
Att träna och röra på sig hjälper bra för mig, om jag inte ligger för långt under mitt energibehov.
Min psykologiska hunger och mitt psykologiska sötsug blir mycket mindre de dagar jag har varit aktiv.
Men under deffen hjälper det faktiskt en hel del att dricka te med en massa suketter i. :D Man får ngt sött utan att det tillför ngn betydlig mängd energi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.