handdator

Visa fullständig version : Hur mycket överbokar flygbolagen?


Slartibartfast
2006-04-22, 17:20
Alla flygbolag överbokar ju sina flygningar för att de räknar med att vissa som bokat plats inte kommer med på flygningen. Hur stor är denna överbokning vanligtvis? 3%? Ett par platser? Gäller det alla flygningar?

Kolla in denhär filmen medan ni svarar: jetmotor is teh shit (http://video.google.com/videoplay?docid=4168857866715695354&q=jet+engine&pl=true)

Zedo
2006-04-23, 20:30
ÄNTLIGEN! Något som jag faktiskt kan svara på!
Flygbolagen för statistik på hur många som inte brukar dyka upp till olika flighter och genom den statistiken "vet" dom på ett ungefär hur många dom kan överboka. Sedan beror det ju på destinationen också, är det en populär destination så tenderar ju fler människor att dyka upp och då överbokar man inte lika många.
Hoppas detta gav dig ett någorlunda dugligt svar.

ArooN
2006-04-23, 21:03
Vad händer om de då överbokar planet för mycket och 5-10 pers står på flygplatsen kl 05:00 och vill i Januari månad med -20*C åka till Sahara och bli varma, kan de säga att det inte finns plats?
Om man givetvis har en bokad biljett och ingeet hopkus pokus.

andreas

jakke
2006-04-23, 21:07
Vad händer om de då överbokar planet för mycket och 5-10 pers står på flygplatsen kl 05:00 och vill i Januari månad med -20*C åka till Sahara och bli varma, kan de säga att det inte finns plats?
Om man givetvis har en bokad biljett och ingeet hopkus pokus.

andreas
Det händer och få brukar dom erbjuda massa "checkar", hotellnätter och plats på nästa plan.

hahavaffan
2006-04-23, 21:13
Det hände mig o min familj i USA 2003. Vi fick dock spendera kvällen och natten på ett 5-stjärnigt hotell 10min från flygplatsen. Kvällsmåltiden på en restaurang, som de bjöd på, var den godaste jag ätit under mina 20 levadsår. Man sov rätt schysst där också. Jag kan verkligen rekommendera att vara den som blir överbokad om man inte har brottom hem ;)