handdator

Visa fullständig version : Fyradagarssplit med armar pa separat dag?


martin86
2006-04-22, 13:49
Ar det nagon som kor en fyradagarssplit med armar (biceps, triceps) pa en separat dag, som skulle kunna ge mig tips pa hur man kan lagga upp traningen?

Hur jag an vrider och vander pa det har jag inte lyckats hitta nagon bra kombination. :cryout:

NerX
2006-04-22, 15:26
Rygg+vader - Bröst+axlar - Ben+mage - Armar+vader

Nått sånt kanske?

Rockhard
2006-04-22, 15:38
dag1 ben+vader
dag2 bröst+axlar
dag3 vila
dag4 rygg+mage
dag5 vila
dag6 armar
dag7 vila

Johan O
2006-04-22, 18:44
Jag tänkte prova fyrsplit ett tag. Ser ut som följer.

*Lår

*Bröst - vader

*Rygg - axlar

*Armar - mage

martin86
2006-04-23, 04:29
tack for alla tips! Ar det nagon som har erfarenhet av att trana brost/axlar samt rygg/axlar, vilket gar bast ihop enligt er?

fonzie
2006-04-23, 10:11
Jag förstår inte alla dessa konstiga splittar. Träna rygg och vader samma dag? De har ju ingenting gemensamt. *grr27*

Ulf A Big
2006-04-23, 10:20
Jag tror att det är dumt att splittra armarna från den övriga träningen då armarnas muskler arbetar synergistiskt med överkroppen. Tex en av de bästa bicepsövningarna är rodd med omvänt grepp men även flyes är en bra bicepsövningen där biceps samarbetar med pecsen men det tänker man inte så mycket på utan tänker biceps som en isolerad enhet och det är den inte alls utan är t o m involverad då man tränar hantellyft åt sidan. Därför tror jag att man ska träna armarna: Biceps efter ryggpasset och triceps efter bröst/axelpass.... För att slippa överträning som jag tror är den mest vanliga orsaken till att armarna inte vill "svara/r inte) på träningen.

Guns n hoses
2006-04-23, 11:20
Jag tror att det är dumt att splittra armarna från den övriga träningen då armarnas muskler arbetar synergistiskt med överkroppen. Tex en av de bästa bicepsövningarna är rodd med omvänt grepp men även flyes är en bra bicepsövningen där biceps samarbetar med pecsen men det tänker man inte så mycket på utan tänker biceps som en isolerad enhet och det är den inte alls utan är t o m involverad då man tränar hantellyft åt sidan. Därför tror jag att man ska träna armarna: Biceps efter ryggpasset och triceps efter bröst/axelpass.... För att slippa överträning som jag tror är den mest vanliga orsaken till att armarna inte vill "svara/r inte) på träningen.
Rodd med omvänt grepp. Syftar du på stångrodd med underhandsgrepp istället? För jag testade de och fan va mkt jobbigare de var :D

NerX
2006-04-23, 13:25
Jag tror att det är dumt att splittra armarna från den övriga träningen då armarnas muskler arbetar synergistiskt med överkroppen. Tex en av de bästa bicepsövningarna är rodd med omvänt grepp men även flyes är en bra bicepsövningen där biceps samarbetar med pecsen men det tänker man inte så mycket på utan tänker biceps som en isolerad enhet och det är den inte alls utan är t o m involverad då man tränar hantellyft åt sidan. Därför tror jag att man ska träna armarna: Biceps efter ryggpasset och triceps efter bröst/axelpass.... För att slippa överträning som jag tror är den mest vanliga orsaken till att armarna inte vill "svara/r inte) på träningen.

Kan bara hålla med dig, mitt absoluta favoritsplitt är:
Ben+mage
Bröst+triceps
Rygg+biceps
Axlar+vader

Enda negativa är la att egot får sig en liten törn när vikterna sjunker, inga större sänkningar man får göra, ett par kg kanske, biceps sjunker bara repsantalet lite. Det kan bero på att jag inte kör några roddövningar med underhandsgrepp för tillfället, men desto mer pressövningar för bröst.

Sen har jag gått runt på jag vet inte hur många olika splittar, för variationens skull och självklart för att testa vad som funkar och inte funkar för mig.


Jag förstår inte alla dessa konstiga splittar. Träna rygg och vader samma dag? De har ju ingenting gemensamt. *grr27*

Vad är det som säger att man måste köra en viss muskelgrupp ihop med en annan? Den splitten är en av många jag kört och den funkade helt okej. Under den perioden jag körde den splitten va jag riktigt trött på att träna vader, därav la jag in 2 vadpass/vecka för att slippa köra så hög volym vid varje vadpass.

Anledningen till att jag inte körde vader efter ben är den att jag inte orkar/har lust att köra dom där, simple as that.

Det vadpasset som jag hade efter ryggpasset var ganska kort och intensivt alltså inte speciellt krävande, hade ett desto tuffare efter armpassset.

fonzie
2006-04-23, 14:45
Inte konstigt att folks utveckling stannar när de tränar 1½ pass för små bajs muskler som biceps. Jag anser och har lärt mig att vid ett tungt ryggpass tex så får man halv träning för biceps eftersom den används mycket som stabilisator. (och ja jag är disco och småpåve)
Då kan man lika gärna avsluta passet lite med lite curls.

Rockhard
2006-04-23, 15:29
Inte konstigt att folks utveckling stannar när de tränar 1½ pass för små bajs muskler som biceps. Jag anser och har lärt mig att vid ett tungt ryggpass tex så får man halv träning för biceps eftersom den används mycket som stabilisator. (och ja jag är disco och småpåve)
Då kan man lika gärna avsluta passet lite med lite curls.

Men det är roligt att träna armar juh, sånt räknas också. Och så kan man stå och spänna sig i speglarna med fet pump i hela armarna :)

fonzie
2006-04-23, 15:34
Men det är roligt att träna armar juh, sånt räknas också. Och så kan man stå och spänna sig i speglarna med fet pump i hela armarna :)

Tror inte armarn tycker det är så roligt. Funktionell träning ffs!

NerX
2006-04-23, 21:43
Tror inte armarn tycker det är så roligt. Funktionell träning ffs!

Och du vet vad funktionell tränings innebär som inte ens har tränat 1 år än?
Och om du nu trots din korta träningstid har lärt dig att det inte funkar att träna biceps på nån annan dag än ryggdagen så är väl det bra för dig, men det betyder inte att det är så för alla.

fonzie
2006-04-23, 21:54
Och du vet vad funktionell tränings innebär som inte ens har tränat 1 år än?
Och om du nu trots din korta träningstid har lärt dig att det inte funkar att träna biceps på nån annan dag än ryggdagen så är väl det bra för dig, men det betyder inte att det är så för alla.

Jag menar inte att jag är någon expert. Men varför träna så små muskler mer än alla andra? Man använder ju armmusklerna en massa i drag och pressövningar. Varför överträma dem så för? Det blir ju helt oprortionerligt?