handdator

Visa fullständig version : Hur länge står sig en proteindrink?


Khadon
2002-11-16, 13:18
Hej!

Jag undrar lite över hur länge en proteindrink blandad med mjölk står sig i rummstemperatur. Kan jag blanda min protein drink innan jag går till skolan och ha den i skåpet hela dagen och sedan in ta den efter träningen? jag går direkt från skolan till gymmet .... håller mjölken så länge?

Jag har inte märkt någon dålig smak eller liknande men funderar på om proteinet kan bli förstört.

Linnet
2002-11-16, 14:02
Proteinet kommer att börja brytas ner om du låter det stå i rumstemperatur så länge. Hur mycket det har brutits ner överlämnar jag åt någon som kan mer än mig att svara på men jag tror inte att det är att rekommendera.

goa_killen
2002-11-16, 15:42
Hur funkar de me såna där färdigblandade proteindrinkar man ak nköpa?

Borde inte såna där färdiblandatde proteindrinkar vara helt urkassa i såfall.

Proteinet borde ju vara helt nerbrutet..

Linnet
2002-11-16, 16:13
De drinkarna har inte kontakt med luft och kan inte reagera med den, vidare är de nog pastöriserade och behandlade, vilket ger en något annorlunda hållbarhet.

Niclaaas
2002-11-16, 16:41
själv tror jag att proteinet är nedbrutet och att drinkarna är kassa....

Khadon
2002-11-17, 19:16
ush ... då får jag väll börja att blanda den med vatten efter träningspasset... smakar ju skit då ... men vad gör man inte för att få i sig lite bra protein efter träningen :D

daslax
2002-11-28, 15:28
du kan ju köpa en liter mjölk, när du går från skolan --> gymmet ;)

EiseltUK
2002-11-28, 21:27
Proteinet håller i vätska eftersom det är långa kedjor av "inbakade" aminosyror. Det är bara när aminosyrorna är i fri form som de är känsliga. risken med att blanda en drink är att vätska startar tillväxt av bakterier som både finns i proteinet och i luften vilket får proteinet att ruttna. Anledningen till att proteindrinkar (på flaska) inte ruttnar är del för att de är tätt förslutna, men också för att de är UHT-behandlade. UHT står för ultra hör temperatur. Det tar död på bakterierna. Det bästa är alltid att blanda en drink direkt inna ndu ska ta den för att få en fräsch drink.


Mvh
Henrik

AnderssoN
2002-11-29, 10:10
EiseltUK: Utgår du ifrån att proteindrinken står i kylskåpet då eller?

Ibland kan jag ha låtit en shake stå i någon timme eller två. Ibland har den stått i över 12 timmar (vilket naturligtvis inte är så bra).

Nu dricker jag alltid den på en gång dock.

Grahn
2002-11-29, 10:12
Vissa verkar ju vara övertygade om att proteindrinken blir giftig eller ngt om man ställer ner den och vänder ryggen till en sekund.

Men ett par timmar i kylskåp klarar den iaf? Låter vettigare.