handdator

Visa fullständig version : Biltema + billjud


Basloppan
2006-04-21, 18:40
Hallå.

Idag spontanköpte jag ett högtalarsystem till bilen på biltema som jag ångrar lite grann. Det är nämligen så att jag för det första inte kan det där med installationen helt 100, men mest för att när jag pluggade i det för en första test, så lät det förjävligt från basarna. Det sades inne på biltema att jag behöver en baslåda på 4.3 liter för optimalt ljud och det hade jag inte när jag testkörde. Är det någon som vet om skillnaden är stor mellan "med 4.3"-låda" och "ingen låda alls"? Jag drar upp några detaljer på systemet, så det vore görbra om ni kunde säga nåt om ifall det är något att ha eller inte. Är det inte det så lämnar jag tillbaka det i morgon eller på måndag eller när det nu är dom har öppet nästa gång.

Systemet (598.-):

Baselement: 4½" gummiupphängd kon, 8 oz ferrit-magnet
Fo: 70Hz
Qts: 0,51
Vas: 4,3 liter
Diskant: 1" silk-dome, neodyn-magnet
Fo: 2,5 kHz
Effekt: 20w RMS
Max effekt: 60w
Impedans: 4 ohm
Frekvensomfång: 70 Hz - 20 kHz
Ljudtryck: 86 dB 1 W/ 1 m

sådärja. Det var jobbigt att skriva. Har ni något att säga om det här? Går det att få ett OK ljud i dom här rackarna och vilket är det optimala sättet att installera paketet på?

Pusshej

Wayfaerer
2006-04-21, 18:53
Till bilen? Det där verkar som ett kit för att bygga hemhögtalare...

Basloppan
2006-04-21, 19:51
Till bilen? Det där verkar som ett kit för att bygga hemhögtalare...

Tycker du? Det kanske det gör då... Men 1" diskant är väl inget vidare? Det låter inte så i alla fall. :P Eller vad fan... Menade du att det låter för bra eller för kasst? :confused:

Thorwaldsson
2006-04-21, 20:01
Tycker du? Det kanske det gör då... Men 1" diskant är väl inget vidare? Det låter inte så i alla fall. :P Eller vad fan... Menade du att det låter för bra eller för kasst? :confused:

1" är en standard-dimension för diskanter för såväl hemma- som bil-bruk.
Är dock inte alltför vanligt med så små baselement till bilen. Även jag tror att grejerna kan vara till för hemmabruk då även andra värden ur specen indikerar på detta.

Ta ett snack med biltema imorn.

mangs
2006-04-21, 20:11
kör du med ett högtalarelement omonterat så kommer det låta "skit". Det blir akustisk kortslutning mellan ljudet på framsidan och baksidan vilket kommer ta bort all bas bla. Prova i alla fall att montera det i en låda innan du lämnar tillbaka det. Kör du på en sluten låda så spelar inte volymen såå stor roll, kör på en låda runt 3-6 liter.

christian
2006-04-21, 20:14
Ingen skillnad på hemmabruk och bilbruk förutom materialval. 4 ohm impedans, gummiupphängd kon samt liten lådstorlek tyder på bilgrejjor.

Låda, eller i det här fallet kanske dörrsidan?, är essentiellt för en högtalare. Annars får du rundgång och högtalaren "paddlar" bokstavligen utan att komma någonstans.

Davil
2006-04-21, 20:47
Hallå.

Idag spontanköpte jag ett högtalarsystem till bilen på biltema som jag ångrar lite grann. Det är nämligen så att jag för det första inte kan det där med installationen helt 100, men mest för att när jag pluggade i det för en första test, så lät det förjävligt från basarna. Det sades inne på biltema att jag behöver en baslåda på 4.3 liter för optimalt ljud och det hade jag inte när jag testkörde. Är det någon som vet om skillnaden är stor mellan "med 4.3"-låda" och "ingen låda alls"? Jag drar upp några detaljer på systemet, så det vore görbra om ni kunde säga nåt om ifall det är något att ha eller inte. Är det inte det så lämnar jag tillbaka det i morgon eller på måndag eller när det nu är dom har öppet nästa gång.

Systemet (598.-):

Baselement: 4½" gummiupphängd kon, 8 oz ferrit-magnet
Fo: 70Hz
Qts: 0,51
Vas: 4,3 liter
Diskant: 1" silk-dome, neodyn-magnet
Fo: 2,5 kHz
Effekt: 20w RMS
Max effekt: 60w
Impedans: 4 ohm
Frekvensomfång: 70 Hz - 20 kHz
Ljudtryck: 86 dB 1 W/ 1 m

sådärja. Det var jobbigt att skriva. Har ni något att säga om det här? Går det att få ett OK ljud i dom här rackarna och vilket är det optimala sättet att installera paketet på?

Pusshej

Som tidigare nämnt blir det dåligt ljud omonterat. Montera dem i dörrsida,hatthylla eller sluten låda (bäst). Utan det blir det ingen resonansmöjlighet för de lägre tonerna i frekvensregistret.

Av specen kan man läsa att om du skulle montera högtalarna i varsin sluten låda på 4,3liters volym så har du en -3db på 70Hz. Helt ok med en så pass liten högtalare.

ljudmässig skillnad utan låda Vs. I låda är som natt och dag.

Basloppan
2006-04-21, 21:03
Tack allesammans för finfina svar. =) Det verkar inte som att det var så konstigt att det lät skit på grund av bristen av låda.


Av specen kan man läsa att om du skulle montera högtalarna i varsin sluten låda på 4,3liters volym så har du en -3db på 70Hz. Helt ok med en så pass liten högtalare.


Skulle man montera dom i varsin sluten 4,3liters-låda alltså? Jag trodde att det var en 4,3-liter till båda två tillsammans. Är det bäst med en eller två då, då?

Davil
2006-04-21, 21:11
Tack allesammans för finfina svar. =) Det verkar inte som att det var så konstigt att det lät skit på grund av bristen av låda.



Skulle man montera dom i varsin sluten 4,3liters-låda alltså? Jag trodde att det var en 4,3-liter till båda två tillsammans. Är det bäst med en eller två då, då?
hehe. Om du monetrar båda tillsammans i samma låda så får du ingen stereobild.

Ja, 4,3l per låda och högtalare. Om det blir 4-6liter så blir det bra.
Men dessa koaxialhögtalare brukar man ofta montera i dörrsidorna i bil för att sedan ha större doningar bak i bilen i tex hatthyllan.

vad skall de sitta i för bil ?

Pepparkakssmurfen
2006-04-21, 21:55
Vad har du för slutsteg?

Metal_boy_
2006-04-21, 22:14
Tack allesammans för finfina svar. =) Det verkar inte som att det var så konstigt att det lät skit på grund av bristen av låda.



Skulle man montera dom i varsin sluten 4,3liters-låda alltså? Jag trodde att det var en 4,3-liter till båda två tillsammans. Är det bäst med en eller två då, då?


Nä då är det inte så konstigt. Det blir ju inget motstånd över huvud taget :)

Lodiz2
2006-04-21, 23:25
köp riktiga grejjer istället för att handla på biltema , åk till brl eller mds eller liknande

Stenberg
2006-04-21, 23:29
tycker det verkar mer som ett tvåvägskit, dvs mellanregister + diskant. Men snackade de verkligen om baslåda? Visst ska de monteras i en dörrsida eller låda, men så värst mycket basljud får du nog inte. Släng in ett par 10" i skuffen så ordnar det sig =)

Basloppan
2006-04-22, 00:59
Till alla som tycker att jag ska fixa några fetare grejor kan jag bara säga att jag faktiskt inte bryr mig så sjukt mycket om något riktigt fett ljud. Jag lyssnade på en polares billjud för ett tag sen. Han hade installerat några 10"are, men det var sjuk overkill för mig. Jag vill bara att ljudet inte ska börja spraka vid samtalsnivå som det gör nu. =)

hehe. Om du monetrar båda tillsammans i samma låda så får du ingen stereobild.

Ja, 4,3l per låda och högtalare. Om det blir 4-6liter så blir det bra.
Men dessa koaxialhögtalare brukar man ofta montera i dörrsidorna i bil för att sedan ha större doningar bak i bilen i tex hatthyllan.

vad skall de sitta i för bil ?


Det där med att sätta större doningar där bak sen... Kan jag inte göra så att jag sätter dom här små rackarna där bak nu för att kanske uppgradera senare om jag märker att detta inte räcker?

Jag har tänkt på hur jag kan göra för att det ska få plats nu med, men jag vet inte om det funkar. Det är en Peugeot 405 (sedan) som jag har. Funkar det att bygga en rektangulär baslåda på 8 liter som jag sedan kapar diagonalt så att den passar ovanpå hatthyllan bakom nackstöden i baksätet?
Något sånt här:
http://mdimport.se/baslada.bmp
Det borde vara det lättaste och jag har mätt lite och kommit fram till att det skulle passa skitbra där bak. Då slipper jag såga i hatthyllan och så också.

Jag har hört att spånskiva är det man ska använda när man bygger en sån här låda. Stämmer det? Behöver jag lufthål också och hur stora ska dom i så fall vara? Bör jag klä lådan i något speciellt tyg (jag har sett att många använder filttyg) eller kvittar det?

Basloppan
2006-04-22, 01:02
Vad har du för slutsteg?

Jag har inget sånt där. Räcker det inte med förstärkaren som sitter i stereon? Fan vad noobig jag känner mig. -.-

Metal_boy_
2006-04-22, 01:42
Jag har inget sånt där. Räcker det inte med förstärkaren som sitter i stereon? Fan vad noobig jag känner mig. -.-


Nej du måste ha slutsteg som kan driva den effekten som basarna har. Har du riktigt bra och kraftfulla högtalare i dörrarna samt hatthyllan, så behöver man slutsteg till dom också.

christian
2006-04-22, 09:05
Nej du måste ha slutsteg som kan driva den effekten som basarna har. Har du riktigt bra och kraftfulla högtalare i dörrarna samt hatthyllan, så behöver man slutsteg till dom också.

Visst, lite skillnad gör det även på en sk koax vilket jag antar detta är. De flesta bilstereoer ligger runt 40w per kanal vilket ofta är tillräckligt för dessa typer av högtalare.

Biltema och MDS-prylar kan man aldrig kalla riktigt bra och kraftfulla. =)

Xponent
2006-04-22, 09:09
Jag tycker inte att du skall montera i midbasarna i en låda och ha dem på hatthyllan. Sträva efter att ha diskanten och midbasen så nära varann som det är möjligt. Beroende på delningsfiltrets branthet är det olika känsligt för placeringar som har längre avstånd mellan diskant och midbas. Idealet är om avståndet (centrum-centrum) är mindre än halva våglängden vid delningsfrekvensen.

Placera midbasarna där det är tänkt, dvs i dörrarna, kickpaneler eller om det finns uttag uppe på instrumentpanelen. Som så många har nämnt så är det viktigt att undvika akustisk kortslutning. Se även till att montera midbasen stadigt och inte i bara tex dörrklädsel. Förvänta dig inte allt för mycket bas. Resonansfrekvensen ligger ju trots allt på 70 Hz och slagvolymen är mycket begränsad på ett sådant element. Du behöver inget slutsteg till det systemet. Du får givetvis bättre ljudkvalitet om du använder dig av ett, men ljudförbättringen/krona är för låg i förhållande till andra åtgärder. Dessutom så är högtalarna specade till maximalt 20 W kontinuerlig effekt (Root mean square).