handdator

Visa fullständig version : Det här är så sorgligt...


timoat
2006-04-21, 18:11
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,812652,00.html

Jag fick gråta en liten skvätt. Jag har följt det på Sky News, tydligen blev grabben mobbad i skolan.

Metal_boy_
2006-04-21, 18:14
Sorgligt. Mobbing är det värsta man kan vara utsatt för.

Kwon
2006-04-21, 18:14
Fyfan, sånt där gör mig riktigt deppig...

En mindre kärleksfull och omtänksam mamma hade förmodligen gett upp på sonen långt tidigare.

Krokodil
2006-04-21, 18:17
När man har handikappade barn kan ibland samhället kännas jävligt kallt! Jag vet inte vad som ligger bakom den här tragedin men jag lider med samtliga.

Princy
2006-04-21, 18:18
Usch, vad hemskt. Jag börjar alltid gråta när jag läser om sorgliga händelser. *cry*

Kwon
2006-04-21, 18:19
Så jäkligt onödigt, men i deras situation och just för tillfället (eller en längre tid) kändes det nog nödvändigt för dom.

Ungar som föds med olika defekter brukar oftast inte ges en riktig uppväxt och den uppskattning de behöver (av folk runt om, samhället, miljön etc).

kneger
2006-04-21, 18:26
hemskt :(

muddler
2006-04-21, 18:30
förjäkligt... tyvärr är väl detta knappast ovanligt heller (självmord alltså)

Cilia
2006-04-21, 18:37
Ungar som föds med olika defekter brukar oftast inte ges en riktig uppväxt och den uppskattning de behöver (av folk runt om, samhället, miljön etc).
så är det säkert i många fall men jag har också sett många som har fått en väldigt bra uppväxt och lever liv som är lika fulla av värde som ditt och mitt bara annorlunda.

Kwon
2006-04-21, 18:41
så är det säkert i många fall men jag har också sett många som har fått en väldigt bra uppväxt och lever liv som är lika fulla av värde som ditt och mitt bara annorlunda.

Som det skall vara! Tyvärr så uppfattar inte alla det så :(

Därav tragedierna.

Baan
2006-04-21, 18:47
Sorgligt men kunde hon inte ta hand om barnet så var det ingen lösning att begå självmord, det säger en del om modern, som ändå får hålas till ansvars för barnets handlingar. Visst förstår jag att det måste ha varit väldigt svårt att ta hand om ungen, men samtidigt, klarar man inte av det så är det bara gå ut med det, nästan allt är bättre än att ta sitt eget liv och ungens.

Metal_boy_
2006-04-21, 18:51
Som det skall vara! Tyvärr så uppfattar inte alla det så :(

Därav tragedierna.


Det handlar tyvärr mycket om okunnskap också i de där åldrarna där barn är som grymmast.

Trance
2006-04-21, 19:03
Fyfan, sånt där gör mig riktigt deppig...

En mindre kärleksfull och omtänksam mamma hade förmodligen gett upp på sonen långt tidigare.

En mer kärleksfull och omtänksam mamma kanske inte hade dödat pojken.

Metal_boy_
2006-04-21, 19:11
En mer kärleksfull och omtänksam mamma kanske inte hade dödat pojken.


Allt sånt har inte med kärleken att göra. Du vet ju inte hur pass dåligt hon mådde eller om hon var sjuk?

Hardcore_pb
2006-04-21, 19:15
tragiskt att det går såhär långt, modern tror jag inte heller kan ha varit helt frisk för att klara av att göra något sådant...

Kwon
2006-04-21, 19:20
tragiskt att det går såhär långt, modern tror jag inte heller kan ha varit helt frisk för att klara av att göra något sådant...

Jag gissar/antar att det var enormt påfrestande för henne under åren, därav detta.

Men vi kan enbart spekulera.

Hon kanske även var djupt religiös och hoppades på ett bättre liv för dom båda nu.

Yankeee
2006-04-21, 19:27
Wow, nu sitter alla duktiga och säger att det var en dålig morsa och att de vet precis hur de skulle ha reagerat. Saker och ting är inte alltid så jävla enkla. Det var förmodligen inte det bästa valet. Men eftersom att ni inte vet något öht om deras liv så kanske det är bäst att knyta igen snattran?

Kwon
2006-04-21, 19:28
Hon gjorde förmodligen vad som kändes rätt för barnet och henne, någon illvilja var det nog aldrig.

Baan
2006-04-21, 19:31
Wow, nu sitter alla duktiga och säger att det var en dålig morsa och att de vet precis hur de skulle ha reagerat. Saker och ting är inte alltid så jävla enkla. Det var förmodligen inte det bästa valet. Men eftersom att ni inte vet något öht om deras liv så kanske det är bäst att knyta igen snattran?

Visst kan man kalla henne en dåliga morsa, när hon tar med sig ungen in i döden, med andra ord har hon manipulerat ungen till att begå självmord med, förmodligen för hon inte stod ut med tanke vad som skulle hända med ungen om hon försvann. Omtänksamhet. Sen är det många fler som har problem med sina ungar, men inte är det någon längre kö på broarna.

Trance
2006-04-21, 19:34
Wow, nu sitter alla duktiga och säger att det var en dålig morsa och att de vet precis hur de skulle ha reagerat. Saker och ting är inte alltid så jävla enkla. Det var förmodligen inte det bästa valet. Men eftersom att ni inte vet något öht om deras liv så kanske det är bäst att knyta igen snattran?

Jag tycker alla är väldigt duktiga att analysera situationen här. Enda man kan säga att det är, det är att det är tragiskt eftersom det ledde till ett mord och ett självmord. Exakt lika tragiskt som om morsan skulle tagit upp en pistol och skjutit barnet och sedan sig själv, fast det är inte lika romantiskt såklart.

Ingen vet vad hon visste/tyckte/trodde så därför försökte jag visa att det är meningslöst att spekulera i det genom att posta en annan synvinkel, nämlingen det faktum att hon faktiskt mördade sitt barn. Så det som räknas är inte om hon älskade sitt barn eller inte för det vet vi inte ens. Det är om det brustigt någonstans i de skyddsspärrar som skall fånga upp fall som dessa eller om det bara inte gick att märka.

Yankeee
2006-04-21, 19:35
Visst kan man kalla henne en dåliga morsa, när hon tar med sig ungen in i döden, med andra ord har hon manipulerat ungen till att begå självmord med, förmodligen för hon inte stod ut med tanke vad som skulle hända med ungen om hon försvann. Omtänksamhet. Sen är det många fler som har problem med sina ungar, men inte är det någon längre kö på broarna.

Hur kom du fram till det om jag får fråga? Som sagt, du vet nada. Varför ens försöka leka smart?

Baan
2006-04-21, 19:37
Hur kom du fram till det om jag får fråga? Som sagt, du vet nada. Varför ens försöka leka smart?

Hitta en bättre anledning till att hon tog med sig ungen. Hon tyckte det var kul? Hittar du någon bra anledning att övertala sina barn att begå självmord med en själv?

Sist jag kollade är det inte olagligt att spekulera.

Yankeee
2006-04-21, 19:38
Hur vet ni att pojken inte ville ta självmord, eller dö?

Kwon
2006-04-21, 19:38
Självklart, det enda vi kan göra är att spekulera.

Min första tanke är dock att hon gjorde detta av kärlek och ej hat.

Oavsett vad för tankar som uppstod i hennes inre så är det tragiskt.

Finns nog inte så mycket mer att tillägga!

Man får hoppas att andra kan acceptera folk som är lite annorlunda utan att mobba dom.

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:40
Men eftersom att ni inte vet något öht om deras liv så kanske det är bäst att knyta igen snattran?

Har du aldrig spekulerat? Det är ju det som är charmen med forumet, att folk utbyter erfarenheter och spekulerar och försöker hitta lösningar.

Trance
2006-04-21, 19:41
Hur vet ni att pojken inte ville ta självmord, eller dö?

12 år.

Baan
2006-04-21, 19:41
Hur vet ni att pojken inte ville ta självmörd, eller dö?

Det är inte särskilt svårt manipulera en tolvåring, sen finns det nog ingen som skulle kvalificera det som fri vilja. Eftersom det är ett barn som det handlar om så är modern ansvarig för barnet.

Yankeee
2006-04-21, 19:42
Ok, det finns alltså INGA självmordsbenägna 12-åringar i hela världen. Bra då har vi konstaterat det.

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:43
Hur vet ni att pojken inte ville ta självmord, eller dö?


Hade du raderat detta inlägget (från dig) om du hade kunnat?

Sebbe_H
2006-04-21, 19:44
Ok, det finns alltså INGA självmordsbenägna 12-åringar i hela världen. Bra då har vi konstaterat det.

Jodå det tro fan att det finns självmordsbenägna 12 åringar.. Blir man söndermobbad i skolan så tro fan att man inte orkar leva när livet är ett helvete..

Metal_boy_
2006-04-21, 19:44
Jag älskar Yankeee så jävla mycket ibland.

Yankeee
2006-04-21, 19:45
Jodå det tro fan att det finns självmordsbenägna 12 åringar.. Blir man söndermobbad i skolan så tro fan att man inte orkar leva när livet är ett helvete..

Lyssna på nu på trance och baan, de har kunskapen och erfarenheten i detta ämne.

Kwon
2006-04-21, 19:45
Vi kan spekulera hur mycket vi vill, i detta fall hittar vi nog inga svar...

En Tragedi!

Metal_boy_
2006-04-21, 19:45
12 år.

Personligen ville jag inte leva när jag var 11-12år.

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:45
Jodå det tro fan att det finns självmordsbenägna 12 åringar.. Blir man söndermobbad i skolan så tro fan att man inte orkar leva när livet är ett helvete..


Men från det du beskriver, till att gå till handling, är ett otroligt stort steg för en liten kille. Hur ofta läser vi att ett barn har tagit sitt liv?

Baan
2006-04-21, 19:45
Ok, det finns alltså INGA självmordsbenägna 12-åringar i hela världen. Bra då har vi konstaterat det.

Med tanke på hur utvecklad en 12-åring är mentalt så kan jag inte förstå hur man kan tycka det är rätt av modern att låta sin 12-åring begå självmord. Hon kan jag kanske gå med på att vissa kan förstå, hon är ändå vuxen och förmögen att tänka över sina val, men en 12-åring?

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:46
Personligen ville jag inte leva när jag var 11-12år.


Så tänker nog ganska många barn, men har ni nån gång läst att ngn under 12 har tagit självmord?

Sebbe_H
2006-04-21, 19:47
Lyssna på nu på trance och baan, de har kunskapen och erfarenheten i detta ämne.

Ja, har de vart mobbade som fan när dem var små så hade jag säkert lyssnat på dem, de får gärna säga om de har varit det så kanske man får lite mer respekt och lyssnar på dem mer..

Baan
2006-04-21, 19:48
Lyssna på nu på trance och baan, de har kunskapen och erfarenheten i detta ämne.

Är du själv insatt i självmord i allmänhet och tolvåringars självmord? Sist jag kollade krävde ingen att man var expert inom ett område för att disktuera det, så även om ingen av oss är särskilt insatt så har man all rätt diskutera det. Du kritiserar dom som tar ställnign men tar egentligen själv ställning genom att försvara det hela.

Sen begick min farfar självmord, så helt främmande är det inte för mig.

kimonque
2006-04-21, 19:49
Så tänker nog ganska många barn, men har ni nån gång läst att ngn under 12 har tagit självmord?

Självmordsproblematiken går oroande långt ned i åldrarna. I enkätundersökningar i Stockholms högstadie- och gymnasieskolor rapporterar 7% av pojkarna och 22% av flickorna i åttondeklasserna att de haft självmordstankar under senaste året. Av pojkarna anger 3% och av flickorna 5% att de gjort ett självmordsförsök det senaste året och 3% av pojkarna samt 8% av flickorna att de försökt begå självmord någon gång under sitt liv.

källa:
NASP
Nationellt och Stockholms läns landstings centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa

Yankeee
2006-04-21, 19:50
Är du själv insatt i självmord i allmänhet och tolvåringars självmord? Sist jag kollade krävde ingen att man var expert inom ett område för att disktuera det, så även om ingen av oss är särskilt insatt så har man all rätt diskutera det. Du kritiserar dom som tar ställnign men tar egentligen själv ställning genom att försvara det hela.

Sen begick min farfar självmord, så helt främmande är det inte för mig.

Jag försvarar ingenting. Däremot så kritiserar jag mer än gärna folk som försöker leka smarta utan att veta ett jota om det som har hänt förutom det de har läst på aftonbladet.

Sebbe_H
2006-04-21, 19:51
Är du själv insatt i självmord i allmänhet och tolvåringars självmord? Sist jag kollade krävde ingen att man var expert inom ett område för att disktuera det, så även om ingen av oss är särskilt insatt så har man all rätt diskutera det. Du kritiserar dom som tar ställnign men tar egentligen själv ställning genom att försvara det hela.

Sen begick min farfar självmord, så helt främmande är det inte för mig.

No offence beklagar sorgen, men jag tror det är lite skillnad på en farfar och en 12 åring.. Blir man mobbad som tolvåring så är det rätt lätt att tänka i självmordstankar tror jag..

JustinCredible
2006-04-21, 19:52
Jag försökte ta livet av mig två ggr när jag var runt 8 år. Vet inte riktigt hur jag tänkte. Iaf inte på samma sätt som en vuxen.

Baan
2006-04-21, 19:52
Jag försvarar ingenting. Däremot så kritiserar jag mer än gärna folk som försöker leka smarta utan att veta ett jota om det som har hänt förutom det de har läst på aftonbladet.

Då väljer man bara att diskutera utefter artikeln, förutom att du kan invändningar mot taskig källa, vad är felet då om nu tråden just handlar om artikeln från aftonbladet? Tycker du det är en kass källa får du gärna påpeka vart dom har fel.

Metal_boy_
2006-04-21, 19:52
Så tänker nog ganska många barn, men har ni nån gång läst att ngn under 12 har tagit självmord?


Allt står inte i Aftonbladet lille vän. Det finns självmord långt ner i åldrarna.


Jo så tänker nog många barn. Mamma är dum, jag fick inte gå på disco, jag ska ta livet av mig. Så vräker många barn ut sig av att bara sätta emot sig( här är jag, det är synd om mig). Hur ofta tänker dom på det seriöst sen, dom som hotar med det för att få som dom vill med saker? Samma sak i vuxenvärlden fast på ett lite "mognare" plan. MEN, sen finns det allvarligare fall där barnen verkligen mår skit och har seriösa självmordstankar. Så därför ska du inte utesluta såna fall för det finns, även om du inte varit med om det på löpsedeln eller i din egna perfekta värld.

Kwon
2006-04-21, 19:52
Jag försökte ta livet av mig två ggr när jag var runt 8 år. Vet inte riktigt hur jag tänkte. Iaf inte på samma sätt som en vuxen.

På vilka sätt försökte du?

Trance
2006-04-21, 19:53
Ok, det finns alltså INGA självmordsbenägna 12-åringar i hela världen. Bra då har vi konstaterat det.

Ok. Eftersom du vill leka så. Titta på scenariet.

Två svartklädda personer hoppar från en bro tillsammans. En är en 40-årig morsa och den andra är hennes utvecklingsstörda son på 12 år. Vem tror du har arrangerat att klä sig i svart, åka till bron samt slutligen hoppa?

Uppenbarligen var det mamman i detta fallet som var den ledande. Pojken(utvecklingsstörd dessutom) är också för ung för att förstå sådant resonerande. Därför skall det alltid hindras och det skulle kunnat hindras förmodligen. Av exakt samma anledning som en vuxen person inte kan inleda en relation med en 12-åring även om få nekar till att en 12-åring inte kan känna kärlek. De förstår dock inte konsekvenser och är så lätta att manipulera att det alltid är på den vuxnas villkor, på samma sätt som i detta fallet.

Så sluta gnäll, du hade fel. Det är mord.

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:53
Självmordsproblematiken går oroande långt ned i åldrarna. I enkätundersökningar i Stockholms högstadie- och gymnasieskolor rapporterar 7% av pojkarna och 22% av flickorna i åttondeklasserna att de haft självmordstankar under senaste året. Av pojkarna anger 3% och av flickorna 5% att de gjort ett självmordsförsök det senaste året och 3% av pojkarna samt 8% av flickorna att de försökt begå självmord någon gång under sitt liv.

källa:
NASP
Nationellt och Stockholms läns landstings centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa


Faktum kvarstår, det är många barn som tänker tanken, men det är få (nästan inga) som går till handling.

kimonque
2006-04-21, 19:54
hör du det Yankee, det är mord, det har Trance bestämt. :laugh:

Baan
2006-04-21, 19:54
No offence beklagar sorgen, men jag tror det är lite skillnad på en farfar och en 12 åring.. Blir man mobbad som tolvåring så är det rätt lätt att tänka i självmordstankar tror jag..

Det var -93 så det är lugnt. Jag är mot självmord själv, men skulle jag nånsin säga att någon hade anledning att begå självmord så var det farfar, kortfattat handlade det om att farsan inte ville lämna honom själv fastän farsan själv riskerade livet genom att ta hand om honom (hälsoproblem, rörelsehindrad och så).

Visst kanske ungar lättare kommer till självmordstankar, och inte har samma bromsar som vuxna människor när det gäller prova ta livet av sig själv, men det är ju då modern ska komma in och stoppa tolvåringen från att begå självmord.

kimonque
2006-04-21, 19:55
Faktum kvarstår, det är många barn som tänker tanken, men det är få (nästan inga) som går till handling.

Av pojkarna anger 3% och av flickorna 5% att de gjort ett självmordsförsök det senaste året och 3% av pojkarna samt 8% av flickorna att de försökt begå självmord någon gång under sitt liv.

FÅ personer???????????????

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:55
Ok. Eftersom du vill leka så. Titta på scenariet.

Två svartklädda personer hoppar från en bro tillsammans. En är en 40-årig morsa och den andra är hennes utvecklingsstörda son på 12 år. Vem tror du har arrangerat att klä sig i svart, åka till bron samt slutligen hoppa?

Uppenbarligen var det mamman i detta fallet som var den ledande. Pojken(utvecklingsstörd dessutom) är också för ung för att förstå sådant resonerande. Därför skall det alltid hindras och det skulle kunnat hindras förmodligen. Av exakt samma anledning som en vuxen person inte kan inleda en relation med en 12-åring även om få nekar till att en 12-åring inte kan känna kärlek. De förstår dock inte konsekvenser och är så lätta att manipulera att det alltid är på den vuxnas villkor, på samma sätt som i detta fallet.

Så sluta gnäll, du hade fel. Det är mord.

Självklart förstod han inte vad det var de skulle göra.

Baan
2006-04-21, 19:55
Allt står inte i Aftonbladet lille vän. Det finns självmord långt ner i åldrarna.




Sitter du inne med någon självmordsstatistik för två-åringar som vi andra missat?

RajtanTajtan
2006-04-21, 19:56
Av pojkarna anger 3% och av flickorna 5% att de gjort ett självmordsförsök det senaste året och 3% av pojkarna samt 8% av flickorna att de försökt begå självmord någon gång under sitt liv.

Så självmordsförsök är inte handling?


Jag förtydligar mig, det är inga som förverkligar sina tankar.

Greg
2006-04-21, 19:56
Hemskt.

JustinCredible
2006-04-21, 19:57
På vilka sätt försökte du?

Jag hoppade först i det djupaste på badhuset fast jag inte kunde simma. Efter det fick jag inte va med när vi åkte till simhallen med klassen. Sen en gång smet jag ut i natten och satte mig på en bilväg. Satt hela natten fram till morronen och ingen bil kom. *screwy* Sen blev det barnpsyk för min del.

Baan
2006-04-21, 19:57
Av pojkarna anger 3% och av flickorna 5% att de gjort ett självmordsförsök det senaste året och 3% av pojkarna samt 8% av flickorna att de försökt begå självmord någon gång under sitt liv.

FÅ personer???????????????

Det låter som ganska många tycker jag, allt >1% är för många egentligen. Sen kan man ju undra hur seriösa dom är som fyller i en sån enkät och vad dom anser ett självmordsförsök är. Med andra ord kan man kritisera undersökningen lite, men även om 10% var seriösa så är det för mycket, med tanke på hur bra vi har det i Sverige egentligen.

Metal_boy_
2006-04-21, 19:57
Ok. Eftersom du vill leka så. Titta på scenariet.

Två svartklädda personer hoppar från en bro tillsammans. En är en 40-årig morsa och den andra är hennes utvecklingsstörda son på 12 år. Vem tror du har arrangerat att klä sig i svart, åka till bron samt slutligen hoppa?

Uppenbarligen var det mamman i detta fallet som var den ledande. Pojken(utvecklingsstörd dessutom) är också för ung för att förstå sådant resonerande. Därför skall det alltid hindras och det skulle kunnat hindras förmodligen. Av exakt samma anledning som en vuxen person inte kan inleda en relation med en 12-åring även om få nekar till att en 12-åring inte kan känna kärlek. De förstår dock inte konsekvenser och är så lätta att manipulera att det alltid är på den vuxnas villkor, på samma sätt som i detta fallet.

Så sluta gnäll, du hade fel. Det är mord.


Vad får dig att utesluta ett resonemang och förstående av innebörden med ett självmord för att han är 12år? Vad får dig att tro att han är dum för att fatta bara för att han har autism? Det är inte direkt ett kolli som hon har rullat ner i floden.

Yankeee
2006-04-21, 19:58
Då väljer man bara att diskutera utefter artikeln, förutom att du kan invändningar mot taskig källa, vad är felet då om nu tråden just handlar om artikeln från aftonbladet? Tycker du det är en kass källa får du gärna påpeka vart dom har fel.

Personligen tycker inte jag att artikeln ger tillräcklig information för att på allvar kunna diskutera det inträffade, därav min reaktion, hur folk kan sitta och tro att allt är svart eller vitt och veta precis hur folk tänker och agerar utifrån en artikel på 20 meningar.

Kwon
2006-04-21, 19:59
Jag hoppade först i det djupaste på badhuset fast jag inte kunde simma. Efter det fick jag inte va med när vi åkte till simhallen med klassen. Sen en gång smet jag ut i natten och satte mig på en bilväg. Satt hela natten fram till morronen och ingen bil kom. *screwy* Sen blev det barnpsyk för min del.

Bägge incidenter vid 8 års ålder?

kimonque
2006-04-21, 19:59
ni som gillar Aftonbladet ;)

Tanken på att vilja dö kan finnas redan hos treåringar.
Varje år tar två barn under nio år sitt liv.
Olyckor med små barn kan rentav vara förtäckta självmordsförsök.


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,462660,00.html

mao kan du förtydliga dig hur mycket du vill rajtantajtan, du har ändå fel.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:00
Sitter du inne med någon självmordsstatistik för två-åringar som vi andra missat?


Har jag pratat om just tvååringar nånstans?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:01
ni som gillar Aftonbladet ;)

Tanken på att vilja dö kan finnas redan hos treåringar.
Varje år tar två barn under nio år sitt liv.
Olyckor med små barn kan rentav vara förtäckta självmordsförsök.


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,462660,00.html

mao kan du förtydliga dig hur mycket du vill rajtantajtan, du har ändå fel.


Jag säger att de är nästintill inga barn som tar sitt liv. Dina siffror säger precis det jag säger. Att vilja dö och att försöka ta sitt liv, är INTE att begå självmord.

kimonque
2006-04-21, 20:02
Jag förtydligar mig, det är inga som förverkligar sina tankar.

.. ?

Baan
2006-04-21, 20:03
Personligen tycker inte jag att artikeln ger tillräcklig information för att på allvar kunna diskutera det inträffade, därav min reaktion, hur folk kan sitta och tro att allt är svart eller vitt och veta precis hur folk tänker och agerar utifrån en artikel på 20 meningar.

Du vill alltså inte ha någon diskussion alls, för i princip kan man alltid klaga på för lite information, t ex om hur personerna egentligen tänkte. Nu håller jag inte med där, man kan säga lite om ett fall där man tar barnet med sig in i döden, utan att behöva veta allt om den människan. Hur djävligt hon och ungen än hade det så kan jag inte gå med på att en mor skulle tillåta sitt barn att begå självmord.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:03
.. ?

Läs inlägget ovan.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:05
Läs inlägget ovan.

Det han menar är att du snackar skit för du säger två olika saker.

Baan
2006-04-21, 20:05
Har jag pratat om just tvååringar nånstans?

Nej, men du snackade om att allt står inte i aftonhoran, sen snackar du generellt om självmord. Den som refererar till aftonbladet har åtminstone en källa, även om det är en kass sådan, du har ju ingen källa alls till dina påståenden, och det får sägas väger mindre än en kass källa.

kimonque
2006-04-21, 20:05
Jag säger att de är nästintill inga barn som tar sitt liv..

Dåså, dit jag ville komma.

Trance
2006-04-21, 20:05
Vad får dig att utesluta ett resonemang och förstående av innebörden med ett självmord för att han är 12år? Vad får dig att tro att han är dum för att fatta bara för att han har autism? Det är inte direkt ett kolli som hon har rullat ner i floden.

Men det är hela resonemanget runt plats, klädsel etc. Det är inte en utvecklingsstörds 12-årings självmord. Det är hans mors självmord som drar han med sig. Hon har uppenbarligen tänkt ut hur det skall gå till och det är inget spontant.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:06
Det han menar är att du snackar skit för du säger två olika saker.


Gör jag väl fan inte.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:06
Det låter som ganska många tycker jag, allt >1% är för många egentligen. Sen kan man ju undra hur seriösa dom är som fyller i en sån enkät och vad dom anser ett självmordsförsök är. Med andra ord kan man kritisera undersökningen lite, men även om 10% var seriösa så är det för mycket, med tanke på hur bra vi har det i Sverige egentligen.


Det är precis din jävla syn på risker för självmord som gör att inte statistiken ser annorlunda ut. Kom ihåg att det tas som en bagatell även när du vill sätta en snara runt halsen.
Och vadå har det bra? I förhållande till vad? Äta bark, sova på stenar i en regnskog som vi aldrig upplevt? Hur ska vi kunna gämföra med det?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:06
Dåså, dit jag ville komma.

Skönt att du höll med mig till slut.

Trance
2006-04-21, 20:07
hör du det Yankee, det är mord, det har Trance bestämt. :laugh:

Skulle barnet klarat att göra allt det på egen hand utan assistans?

kimonque
2006-04-21, 20:07
vi kan väl komma överens över att det:

* finns barn som begår självmord (tom under 12) (tyvärr :( )
* ingen på brädan kan veta vad som egentligen hände (inte ens Trance :laugh: )

kimonque
2006-04-21, 20:08
Skönt att du höll med mig till slut.

ja du har ju ändrat dig nu :)

Yankeee
2006-04-21, 20:08
Du vill alltså inte ha någon diskussion alls, för i princip kan man alltid klaga på för lite information, t ex om hur personerna egentligen tänkte. Nu håller jag inte med där, man kan säga lite om ett fall där man tar barnet med sig in i döden, utan att behöva veta allt om den människan. Hur djävligt hon och ungen än hade det så kan jag inte gå med på att en mor skulle tillåta sitt barn att begå självmord.

Varför kan hon inte tillåta det?

Det kan lika gärna (betydligt mindre sannolikhet ja) ha varit ungen som har tjatat på mamma om att han vill dö, och att mamma sett det som en sista väg ut. Hon kanske har sökt hjälp, men inte fått någon, eller att det inte har fungerat. Osv osv. Det finns så många faktorer som vi inte vet om.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:08
finns barn som begår självmord (tom under 12)



Källa på det?

Metal_boy_
2006-04-21, 20:09
Men det är hela resonemanget runt plats, klädsel etc. Det är inte en utvecklingsstörds 12-årings självmord. Det är hans mors självmord som drar han med sig. Hon har uppenbarligen tänkt ut hur det skall gå till och det är inget spontant.

Har du tänkt på att hon kanske stöttade honom och offrade sig själv i hans val då? Han kanske ändå skulle göra det och hon förtod det, så hon ville vara med?

Det kanske hade med kärlek att göra.

kimonque
2006-04-21, 20:09
Skulle barnet klarat att göra allt det på egen hand utan assistans?

ANTAGLIGEN inte. Men du kan inte veta säkert.

Du kan definitivt inte veta hur ungen kände sig.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:10
Gör jag väl fan inte.

Gör du väl fan? Har du svårt för att läsa eller? Först skriverdu att INGA barn tar självmord, sen ändrar du dig till nästintill inga/ytterst få.. Det är två olika saker för det är en jävla skillnad på dem..

Yankeee
2006-04-21, 20:10
Källa på det?

http://www.lakartidningen.se/pdf/debatt/LKT0615e24_25.pdf

http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_ungdomar.html

Metal_boy_
2006-04-21, 20:11
Källa på det?
Är du rätt man att kräva källa som stämplar alla din inlägg med fisringen?

Trance
2006-04-21, 20:14
ANTAGLIGEN inte. Men du kan inte veta säkert.

Du kan definitivt inte veta hur ungen kände sig.

Nej, men alla har ju spekulerat i tråden och få klagar på Kwons konstiga kärleksbudskap. Men jag håller med dig, vi kan aldrig veta säkert om en 12-årig utvecklingsstörd pojke skulle klä sig i svart, skrivit ett farväl på en lapp, åka tåg och slutligen hoppa från en bro. Men vi kan väl komma överrens om att det är jäkligt osannolikt.

Det som i verkligheten hände var ju att hans deprimmerade morsa gjorde detta och tog med sig sin son. Det är inte hans självmord, det är ju hennes. Vi kan inte veta om han ville dö eller inte, däremot så arrangerade han inte något självmord själv.

Tolkia
2006-04-21, 20:15
Jag förtydligar mig, det är inga som förverkligar sina tankar.
Källa på DET?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:15
Är du rätt man att kräva källa som stämplar alla din inlägg med fisringen?


Tig din surpuppa.

Yankeee
2006-04-21, 20:16
Det som i verkligheten hände var ju att hans deprimmerade morsa gjorde detta och tog med sig sin son. Det är inte hans självmord, det är ju hennes. Vi kan inte veta om han ville dö eller inte, däremot så arrangerade han inte något självmord själv.

Varför inte sonen som övertygade morsan som sedan arrangerade allt?

Men visst hade morsan ansvar för sonen, inget tvivel där. Fast det är ju inte riktigt det det handlar om.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:17
Källa på DET?

Jag skulle editerat det, men jag hann tyvärr inte. Som ni alla kan se så har jag skrivit flera inglägg där det står nästintill, väldigt få osv. Jag tror ni också har varit med om att ni velat editera, men inte hunnit.

Bra, då vet ni vad jag menar.

Yankeee
2006-04-21, 20:18
Jag skulle editerat det, men jag hann tyvärr inte. Som ni alla kan se så har jag skrivit flera inglägg där det står nästintill, väldigt få osv. Jag tror ni också har varit med om att ni velat editera, men inte hunnit.

Bra, då vet ni vad jag menar.

Du snackar en massa skit, utan belägg, som vanligt.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:18
Varför inte sonen som övertygade morsan som sedan arrangerade allt?.


Var pojken autistisk?

Metal_boy_
2006-04-21, 20:18
Tig din surpuppa.


Ljudet från ditt penetrerade anus?

Yankeee
2006-04-21, 20:19
Var pojken autistisk?

Kan man inte vara självmordsbenägen om man är autistisk?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:19
Du snackar en massa skit, utan belägg, som vanligt.


Sa han och kastade sten i det berryktade glashuset.

Yankeee
2006-04-21, 20:19
Sa han och kastade sten i det berryktade glashuset.

Hur ska SAOL hjälpa dig nu?

Trance
2006-04-21, 20:20
Varför inte sonen som övertygade morsan som sedan arrangerade allt?

För det är en tolvårig pojke med symptom som liknar autism. För han var extremt krävande och morsan var deprimmerad. För att det inte spelar någon större roll då ansvaret alltid ligger på den vuxna.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:21
Varför inte sonen som övertygade morsan som sedan arrangerade allt?


Ja det låter ju väldigt troligt att det är den autistiske pojken som övertalar sin mamma.

Yankeee
2006-04-21, 20:21
För det är en tolvårig pojke med symptom som liknar autism. För han var extremt krävande och morsan var deprimmerad. För att det inte spelar någon större roll då ansvaret alltid ligger på den vuxna.

Men haha, kör på exakt vad aftonbladet skriver. På vilket sätt var han krävande? Står det? Tjatade han om att han ville dö? Var han deprimerad? Nej, just det, han var ju glad. Det står på aftonbladet.se.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:21
Nej, men alla har ju spekulerat i tråden och få klagar på Kwons konstiga kärleksbudskap. Men jag håller med dig, vi kan aldrig veta säkert om en 12-årig utvecklingsstörd pojke skulle klä sig i svart, skrivit ett farväl på en lapp, åka tåg och slutligen hoppa från en bro. Men vi kan väl komma överrens om att det är jäkligt osannolikt.

Det som i verkligheten hände var ju att hans deprimmerade morsa gjorde detta och tog med sig sin son. Det är inte hans självmord, det är ju hennes. Vi kan inte veta om han ville dö eller inte, däremot så arrangerade han inte något självmord själv.


Han verkar vara en såndär som drabbats av utvecklingstördhet. *rolleyes*

Du vet att det finns olika graders samt typer av handikapp va?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:23
Hur ska SAOL hjälpa dig nu?

Det glädjer mig att du härmar mig, för man bör ta efter en mästare. Men det är skillnad på att komma åt en extra bokstav, och att hitta på helt egna ord, typ "orelevanta". *skrattar gott*

Baan
2006-04-21, 20:23
Det är precis din jävla syn på risker för självmord som gör att inte statistiken ser annorlunda ut. Kom ihåg att det tas som en bagatell även när du vill sätta en snara runt halsen.
Och vadå har det bra? I förhållande till vad? Äta bark, sova på stenar i en regnskog som vi aldrig upplevt? Hur ska vi kunna gämföra med det?

Det är lätt att kritisera statistik, och det är dumt att tro blint på statistik också.

Dom jag pratat med som pratat om självmord har oftast "problem" som kan klassas som ilandsproblem, så klart man tänker lite, vad fan klagar ni på egentligen?

kimonque
2006-04-21, 20:24
är detta världsmästerskapen i självgodhet?

försvinner nu, ha en trevlig kväll :)

Baan
2006-04-21, 20:25
Varför kan hon inte tillåta det?

Det kan lika gärna (betydligt mindre sannolikhet ja) ha varit ungen som har tjatat på mamma om att han vill dö, och att mamma sett det som en sista väg ut. Hon kanske har sökt hjälp, men inte fått någon, eller att det inte har fungerat. Osv osv. Det finns så många faktorer som vi inte vet om.

Rent juridiskt skulle det aldrig hålla att en tolvåring manipulerar en vuxen människa, det låter förbannat osannolikt också. Som jag sagt innan så är hon ansvarig för ungen, så om ungen ta livet av sig själv har hon med andra ord godkänt detta, så självklart bär hon själv helt och hållet ansvaret för ungens död.

Yankeee
2006-04-21, 20:26
Rent juridiskt skulle det aldrig hålla att en tolvåring manipulerar en vuxen människa, det låter förbannat osannolikt också. Som jag sagt innan så är hon ansvarig för ungen, så om ungen ta livet av sig själv har hon med andra ord godkänt detta, så självklart bär hon själv helt och hållet ansvaret för ungens död.

Som jag har sagt så säger jag inget om att mamman inte har ansvaret. Det jag påpekade från början var att alla satt och var så jävla duktiga och visste precis hur och vad man skulle göra.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:27
Rent juridiskt skulle det aldrig hålla att en tolvåring manipulerar en vuxen människa, det låter förbannat osannolikt också. Som jag sagt innan så är hon ansvarig för ungen, så om ungen ta livet av sig själv har hon med andra ord godkänt detta, så självklart bär hon själv helt och hållet ansvaret för ungens död.

Och det är jävligt osannolikt att en unge inte klarar att manipulera en 40 åring som inte är helt klar i huvudet?

Tolkia
2006-04-21, 20:27
Jag skulle editerat det, men jag hann tyvärr inte. Som ni alla kan se så har jag skrivit flera inglägg där det står nästintill, väldigt få osv. Jag tror ni också har varit med om att ni velat editera, men inte hunnit.

Bra, då vet ni vad jag menar.
Källa på "väldigt få", då? Man undrar också var gränsen ligger mellan "få" och "inte få" (och vem som sätter den)?

Baan
2006-04-21, 20:29
Som jag har sagt så säger jag inget om att mamman inte har ansvaret. Det jag påpekade från början var att alla satt och var så jävla duktiga och visste precis hur och vad man skulle göra.

Jo och "alla" som skrev något var i princip jag som tyckte det var fördjävla fel att en morsa att tro att en tolvåring är mogen nog att bestämma om han/hon ska begå självmord eller inte. Det är väl ingen som gått in i djupa diskussioner om kvinnans och barnets liv?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:29
Källa på "väldigt få", då? Man undrar också var gränsen ligger mellan "få" och "inte få" (och vem som sätter den)?

Det finns en länk längre upp i tråden där du ser att det är väldigt få under 12 som tar sitt liv. Det kan aldrig bli fel att tycka det är väldigt få, hur du än försöker.

Baan
2006-04-21, 20:30
Och det är jävligt osannolikt att en unge inte klarar att manipulera en 40 åring som inte är helt klar i huvudet?

Om vi ska gå efter källan så är det ungen som är utvecklingsstörd, inte modern. Modern var deprimerad, men det är några steg från deprimerad till att begå självmord. Så ja det är djävlgit osannolikt att en tolvåringar manipulerar en 40-åring.

Trance
2006-04-21, 20:30
Men haha, kör på exakt vad aftonbladet skriver. På vilket sätt var han krävande? Står det? Tjatade han om att han ville dö? Var han deprimerad? Nej, just det, han var ju glad. Det står på aftonbladet.se.


Han verkar vara en såndär som drabbats av utvecklingstördhet.

Du vet att det finns olika graders samt typer av handikapp va?


Grabbar, grabbar. Det står ju vilket handikapp han hade, Fragile X. Letade upp lite symptom åt er:

"Förutom koncentrationssvårigheter, bristande uthållighet och hyperaktivitet – bland annat med "flaxande" händer – är många av barnen oroliga och ängsliga i nya och okända miljöer. De undviker ofta ögonkontakt och vänder bort kroppen vid till exempel hälsning."
http://www.fragilex.se/faktaSymtom.htm

Nu är sådant här individuellt såklart så man vet inte hur allvarligt det är. Dock kan man ju se att det inte var helt lugnt då:
"De enda stunderna hon fick för sig själv var när hennes mamma såg efter Ryan och när en assistent från de sociala myndigheterna tog över en timme en gång i veckan."

Igen, det spelar ingen roll om han tjatade eller vad han gjorde. Det är ju mammans "fel". Hon har ansvaret, hon gjorde det möjligt, hon skrev ett personligt farväl från sig själv. Det är jäkligt tragiskt helt klart i vilket fall.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:30
För det är en tolvårig pojke med symptom som liknar autism. För han var extremt krävande och morsan var deprimmerad. För att det inte spelar någon större roll då ansvaret alltid ligger på den vuxna.


Vuxna har alltid ansvar över sina barn. Men vem som helst kan hamna i tillstånd där man inte klarar av att ens ta hand om sig själv. Ett psykiskt ohälsosamt tillstånd, där det krävs att man får hjälp. Hade hon hamnat där? Svar: Det vet varken du eller jag. Hade hon isf inte fått nån hjälp när hon ropade på den? Svar: Det vet heller varken du eller jag.

Det jag vill ha sagt att ingen kan veta hur det ligger till och det är inte bara att säga att de vuxna har ansvar över sina barn och så är det bara, vad som än händer. Livet är inte så enkelt.

Tolkia
2006-04-21, 20:30
Kan man inte vara självmordsbenägen om man är autistisk?
Jag vet inte. Däremot vet jag att man kan vara benägen att mörda ANDRA, och också fullt kapabel att genomföra det; så det är väl inte otroligt (hur det var i just det här fallet är det ju dock, som redan konstaterats, svårt att uttala sig om).

Edit: Obs. att detta avser autism generellt; hade inte sett att det rörde sig om fragile X.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:31
Och det är jävligt osannolikt att en unge inte klarar att manipulera en 40 åring som inte är helt klar i huvudet?


Det andra alternativet är ju mer tänkbart. Men det betyder ju inte att så har skett.

Yankeee
2006-04-21, 20:31
Grabbar, grabbar. Det står ju vilket handikapp han hade, Fragile X. Letade upp lite symptom åt er:

"Förutom koncentrationssvårigheter, bristande uthållighet och hyperaktivitet – bland annat med "flaxande" händer – är många av barnen oroliga och ängsliga i nya och okända miljöer. De undviker ofta ögonkontakt och vänder bort kroppen vid till exempel hälsning."
http://www.fragilex.se/faktaSymtom.htm

Nu är sådant här individuellt såklart så man vet inte hur allvarligt det är. Dock kan man ju se att det inte var helt lugnt då:
"De enda stunderna hon fick för sig själv var när hennes mamma såg efter Ryan och när en assistent från de sociala myndigheterna tog över en timme en gång i veckan."

Igen, det spelar ingen roll om han tjatade eller vad han gjorde. Det är ju mammans "fel". Hon har ansvaret, hon gjorde det möjligt, hon skrev ett personligt farväl från sig själv. Det är jäkligt tragiskt helt klart i vilket fall.

Bara du ändrar andra quoten till metal_boy så är jag nöjd ;)

Yankeee
2006-04-21, 20:32
Jo och "alla" som skrev något var i princip jag som tyckte det var fördjävla fel att en morsa att tro att en tolvåring är mogen nog att bestämma om han/hon ska begå självmord eller inte. Det är väl ingen som gått in i djupa diskussioner om kvinnans och barnets liv?

Morsan mådde uppenbarligen inte bra hon heller, just av den anledningen är det inte så lätt att säga hur och vad hon skulle ha gjort.

Trance
2006-04-21, 20:33
Bara du ändrar andra quoten till metal_boy så är jag nöjd ;)

Fuck, edit gick ut. Jag tänkte till och med att nu skall jag inte glömma att ändra. Men så fick jag inte med hans smiley och tänkte pilla med det men struntade i det och glömde allt. Förlåt.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:33
Om vi ska gå efter källan så är det ungen som är utvecklingsstörd, inte modern. Modern var deprimerad, men det är några steg från deprimerad till att begå självmord. Så ja det är djävlgit osannolikt att en tolvåringar manipulerar en 40-åring.

Om modern är deprimerad räcker det med att ungen säger mamma jag vill dö, kan vi inte gå och dö eller nått så går mamman med på det.. För att det kanske var då bägarn rann över..

Helena B
2006-04-21, 20:34
Det står att hans mentala ålder är 7.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/4915482.stm

Baan
2006-04-21, 20:35
Morsan mådde uppenbarligen inte bra hon heller, just av den anledningen är det inte så lätt att säga hur och vad hon skulle ha gjort.

Nej det kan man nog misstänka att någon som begår självmord inte mår bra, men är fortfarande fel av henne att tilltåta sin utvecklingsstörde son att begå självmord, sen att hon kanske själv var så nere att hon inte insåg detta är en annan femma.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:36
Fuck, edit gick ut. Jag tänkte till och med att nu skall jag inte glömma att ändra. Men så fick jag inte med hans smiley och tänkte pilla med det men struntade i det och glömde allt. Förlåt.


Ännu en som vet vad jag pratar om. Det är skit att man bara kan editera i 2 minuter.

Yankeee
2006-04-21, 20:36
Nej det kan man nog misstänka att någon som begår självmord inte mår bra, men är fortfarande fel av henne att tilltåta sin utvecklingsstörde son att begå självmord, sen att hon kanske själv var så nere att hon inte insåg detta är en annan femma.

Och återigen, jag har inte sagt att det hon gjorde var rätt ;)

Baan
2006-04-21, 20:36
Om modern är deprimerad räcker det med att ungen säger mamma jag vill dö, kan vi inte gå och dö eller nått så går mamman med på det.. För att det kanske var då bägarn rann över..

Vill du spekulera så är det mycket mer sannolikt att det är modern som får ungen att göra något, än tvärtom.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:38
Vill du spekulera så är det mycket mer sannolikt att det är modern som får ungen att göra något, än tvärtom.


Exakt, i synnerhet när han var som en 7-åring mentalt.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:39
Vill du spekulera så är det mycket mer sannolikt att det är modern som får ungen att göra något, än tvärtom.


För att?

Helena B
2006-04-21, 20:39
Men det vet inte om hon är död. Kan tänka sig att hon överlevde (planerat?) och att killen inte kunde simma och drunknade. Rena spekulationer ja, men det är hemskt att det ska behöva gå så långt att de anser att döden är den sista utvägen.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:40
Vill du spekulera så är det mycket mer sannolikt att det är modern som får ungen att göra något, än tvärtom.

Jag vet, men jag säger bara att det inte är helt omöjligt..

Och rajtan, man ska inte heller tro på allt man ser/hör/läser i media.. Visst dom säger att han var 7 år mentalt men jag tror knappast dom kan veta det..

Sebbe_H
2006-04-21, 20:40
Men det vet inte om hon är död. Kan tänka sig att hon överlevde (planerat?) och att killen inte kunde simma och drunknade. Rena spekulationer ja, men det är hemskt att det ska behöva gå så långt att de anser att döden är den sista utvägen.

Hoppar man från en trettio meter hög bro så handlar det nog inte så mycket om simkunskaper.

Baan
2006-04-21, 20:41
För att?

Att man ska behöva förklara något så simpelt. När du var tolv år, var det du som fick dina föräldrar att tro och tycka som du eller var det tvärtom?

Vi kanske skulle diskutera sannoilikheten för om solen går upp imorgon också.

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:42
Jag vet, men jag säger bara att det inte är helt omöjligt..

Och rajtan, man ska inte heller tro på allt man ser/hör/läser i media.. Visst dom säger att han var 7 år mentalt men jag tror knappast dom kan veta det..


Jag har inte läst om det, jag vet bara att det är mer logiskt att en mor manipulerar ett litet barn, än tvärtom.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:43
Jag har inte läst om det, jag vet bara att det är mer logiskt att en mor manipulerar ett litet barn, än tvärtom.


Än tvärtom när det gäller en frisk och vuxen människa ja. Men vet du nått om hur frisk mamman var?

Sebbe_H
2006-04-21, 20:43
Jag har inte läst om det, jag vet bara att det är mer logiskt att en mor manipulerar ett litet barn, än tvärtom.

Hur vet du att morsan inte är mer störd än ungen då? Står visserligen att hon var deprimerad men vafan hon kanske hade mindre innanför pannbenet än dom trodde..

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:44
Än tvärtom när det gäller en frisk och vuxen människa ja. Men vet du nått om hur frisk mamman var?


Det enda vi vet är ju att pojken var sjuk, det är ju ett faktum. Då blir ju det andra än mer otroligt.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:45
Att man ska behöva förklara något så simpelt. När du var tolv år, var det du som fick dina föräldrar att tro och tycka som du eller var det tvärtom?

Vi kanske skulle diskutera sannoilikheten för om solen går upp imorgon också.


Sannolikheten i det enskilda fallet kan du först sätta när du vet något om moderns tillstånd. Om vi pratar en frisk, vuxen människa är det en aning annorlunda. Men vad vet du om modern?

sweetkarolina
2006-04-21, 20:46
känns ju som att ni kommer komma fram till nånting i den här diskussionen...
är väl helt omöjligt att VETA vem som manipulerade vem och varför och alla andra frågor som kommer efter ett självmord.
tror aldrig någonsin ni kommer att förstå hur en mamma till ett utvecklingsstört barn resonerar.

Kwon
2006-04-21, 20:46
Ja, det är svårt att ha 100 % fakta ibland, men för det behöver man ju inte ha åsikter, synpunkter och vara förbjudet att spekulera och diskutera.

Är det någon plats där diskussionerna är mångsidiga så är det på Kolo, då vi har en så stor skillnad på personligheter här.

Jag vill påstå en mkt större skillnad på folk här än på forum som tex sweclockers, flashback, filosofiforum etc osv.

Metal_boy_
2006-04-21, 20:46
Det enda vi vet är ju att pojken var sjuk, det är ju ett faktum. Då blir ju det andra än mer otroligt.


Blir det? Vad vet vi om mammans hälsa?

Trance
2006-04-21, 20:47
Hur vet du att morsan inte är mer störd än ungen då? Står visserligen att hon var deprimerad men vafan hon kanske hade mindre innanför pannbenet än dom trodde..

JA! Kanske var hennes utvecklingsstöde 12-årige son egentligen en fullfjädrad BOND-SKURK! Med egen hypnolaser i sängkammaren. Med denna så hypnotiserades morsan att ta självmord tillsammans från en bro. MEN vad hon inte visste var att han med hjälp av en DeatSwitchedBodySnatcher byter kropp till morsans och begränsar fallet med jetstrålar tillräckligt för att överleva i hans nya kropp. Numera lever han på en söderhavsö och smider onda planer.

Vem vet att det egentligen inte hände så? Ni bara köper aftonbladet och andra tidningar rakt av.

Baan
2006-04-21, 20:47
Sannolikheten kan du först sätta när du vet något om moderns tillstånd. Om vi pratar en frisk, vuxen människa är det en aning annorlunda. Men vad vet du om modern?

Har du missat artikeln i början? Det är utifrån den vi diskuterar och där står det inget som visar att modern skulle varit mer störd än ungen.

Baan
2006-04-21, 20:47
JA! Kanske var hennes utvecklingsstöde 12-årige son egentligen en fullfjädrad BOND-SKURK! Med egen hypnolaser i sängkammaren. Med denna så hypnotiserades morsan att ta självmord tillsammans från en bro. MEN vad hon inte visste var att han med hjälp av en DeatSwitchedBodySnatcher byter kropp till morsans och begränsar fallet med jetstrålar tillräckligt för att överleva i hans nya kropp. Numera lever han på en söderhavsö och smider onda planer.

Vem vet att det egentligen inte hände så? Ni bara köper aftonbladet och andra tidningar rakt av.

Kan vi vänta oss en två timmars dokumentär om denna konspiration?

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:47
Blir det? Vad vet vi om mammans hälsa?


Inget förutom att hon var deprimerad, därför väljer jag att inte spekulera så mycket.

Trance
2006-04-21, 20:48
Jag vill påstå en mkt större skillnad på folk här än på forum som tex sweclockers, flashback, filosofiforum etc osv.

Lite OT men...inte större skillnad än flashback direkt. ;)

RajtanTajtan
2006-04-21, 20:49
Har du missat artikeln i början? Det är utifrån den vi diskuterar och där står det inget som visar att modern skulle varit mer störd än ungen.


Undra när han ska fatta det.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:50
JA! Kanske var hennes utvecklingsstöde 12-årige son egentligen en fullfjädrad BOND-SKURK! Med egen hypnolaser i sängkammaren. Med denna så hypnotiserades morsan att ta självmord tillsammans från en bro. MEN vad hon inte visste var att han med hjälp av en DeatSwitchedBodySnatcher byter kropp till morsans och begränsar fallet med jetstrålar tillräckligt för att överleva i hans nya kropp. Numera lever han på en söderhavsö och smider onda planer.

Vem vet att det egentligen inte hände så? Ni bara köper aftonbladet och andra tidningar rakt av.


Att folk ska behöva överdriva så kraftigt för att dem inte har något att komma med är bara löjligt..

Allan
2006-04-21, 20:50
Lite OT men...inte större skillnad än flashback direkt. ;)

Mycket OT. Och inte mer nu.

allan

Kwon
2006-04-21, 20:50
Lite OT men...inte större skillnad än flashback direkt. ;)

Jaså, är det så stor spännvidd på medlemmarna där?

Trodde alla var mer eller mindre anarkister där, med liknande åsikter! :D

Vi kanske har några doktorer och folk från den äldre generationen där också?

Trance
2006-04-21, 20:57
Att folk ska behöva överdriva så kraftigt för att dem inte har något att komma med är bara löjligt..

Nej, jag ville bara visa att det är ganska orimligt det du säger.

Kwon, jag vågar inte svara för då slår Allan mig.

Sebbe_H
2006-04-21, 20:58
Nej, jag ville bara visa att det är ganska orimligt det du säger.

Det är just det det inte är..

Metal_boy_
2006-04-21, 20:59
Har du aldrig spekulerat? Det är ju det som är charmen med forumet, att folk utbyter erfarenheter och spekulerar och försöker hitta lösningar.


Men från det du beskriver, till att gå till handling, är ett otroligt stort steg för en liten kille. Hur ofta läser vi att ett barn har tagit sitt liv?




Inget förutom att hon var deprimerad, därför väljer jag att inte spekulera så mycket.




Minnesluckor har du också.

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:02
Minnesluckor har du också.


Vad snackar du om? Det du säger är ju så korkat att man tror du skojar.

Allan
2006-04-21, 21:04
Nån som vill ha en varning? Regeln om "sista repliken vinner" gäller inte på Kolozzeum- Här gäller att alla inblandade lägger ner tramset. NU.

allan

Metal_boy_
2006-04-21, 21:06
Har du missat artikeln i början? Det är utifrån den vi diskuterar och där står det inget som visar att modern skulle varit mer störd än ungen.


Ungen hade autism. Vadå mer störd, vad pratar du om? Du pratar som att störd är störd, du vet ju inte ett skit låter det som?

Vad vet du om moderns psykiska tillstånd?

Metal_boy_
2006-04-21, 21:08
Nån som vill ha en varning? Regeln om "sista repliken vinner" gäller inte på Kolozzeum- Här gäller att alla inblandade lägger ner tramset. NU.

allan


Får jag be honom att motivera sitt svar?

Allan
2006-04-21, 21:10
Får jag be honom att motivera sitt svar?

Nej.


allan

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:11
Varför tog du bort båda inläggen Allan?

Allan
2006-04-21, 21:13
Varför tog du bort båda inläggen Allan?

Jag har tagit bort fler än så. Lägg ner personangrepp och dumma påhopp. Det kan ni pyssla med på andra ställen.

allan

Baan
2006-04-21, 21:14
Ungen hade autism. Vadå mer störd, vad pratar du om? Du pratar som att störd är störd, du vet ju inte ett skit låter det som?

Vad vet du om moderns psykiska tillstånd?

Vi diskuterar utifrån artkeln, som jag sa tidigare. Du diskuterar utifrån ingenting, eller jo, du har någon sorts "men tänk om"-argument.

Metal_boy_
2006-04-21, 21:18
Du byter ju ständigt ämne eftersom du inte har något att komma med verkar det som. Byt ut störd mot autism, om du vill, saken är att ungen hade psykiska problem. Behöver jag skriva sju gånger att vi diskuterar artikeln innan du läser det?


Byter ämne, vad pratar du om egentligen? Det låter på dig som att jag har syftat på att mamman kanske hade autism också fast värre? Du gör bara bort dig Baan och du verkar vara typen som skäms över sånt också.

Jag har hela tiden sagt att ingen vet något om moderns psykiska hälsa. Du kanske tror att bara för att man mår dåligt psykiskt så finns det dokumenterat? Förbannat fel isf. Det finns folk som inte vågar, vet att att dom behöver hjälp eller inte får den hjälp som dom behöver. Så bara för att det inte står nått om att mamman skulle ha "värre problem" än pojken i Aftonbladet så får du därför ta det för att kunna vara lite "ytligt" samt koncentrerat på en pojke på 12år som väcker den stora uppmärksammheten. Därför kan du inte komma med dina sannolikheter i det enskilda fallet. Det finns inte tillräckligt med grunder för det.

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:19
Vad vet du om moderns psykiska tillstånd?

Vi vet alla lika lite/mycket om mammans tillstånd. Det enda vi vet är att pojken var sjuk och det är ju bättre att utgå från det vi vet.

Helena B
2006-04-21, 21:20
Modern tar medicin mot sin depression, så nu vet vi något om hennes hälsa (enligt tidningen). http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/manchester/4910246.stm

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:22
Modern tar medicin mot sin depression, så nu vet vi något om hennes hälsa (enligt tidningen). http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/manchester/4910246.stm


Tack Sherlock :)

H.Emanuel
2006-04-21, 21:22
Klart att hon inte hade alla hästar hemma. Mycket tragiskt

Baan
2006-04-21, 21:23
Byter ämne, vad pratar du om egentligen? Det låter på dig som att jag har syftat på att mamman kanske hade autism också fast värre? Du gör bara bort dig Baan och du verkar vara typen som skäms över sånt också.

Jag har hela tiden sagt att ingen vet något om moderns psykiska hälsa. Du kanske tror att bara för att man mår dåligt psykiskt så finns det dokumenterat? Förbannat fel isf. Det finns folk som inte vågar, vet att att dom behöver hjälp eller inte får den hjälp som dom behöver. Så bara för att det inte står nått om att mamman skulle ha "värre problem" än pojken i Aftonbladet så får du därför ta det för att kunna vara lite "ytligt" samt koncentrerat på en pojke på 12år som väcker den stora uppmärksammheten. Därför kan du inte komma med dina sannolikheter i det enskilda fallet. Det finns inte tillräckligt med grunder för det.

Jag förstår inte vart du får allt ifrån, skit som att jag skäms över det jag säger. Skärp dig, vad är det för trams?

Vi diskuterar utifrån artikeln, som pratar om barnen har medfödda psykiska fel, och modern som var deprimerad. Du snackar en massa "men tänk om", men "tänk om" håller inte när vi faktiskt diskuerar utifrån en källa. Ska man följa din konspiratoriska linje kan man aldrig dra slutsatser om något, eftersom man kanske alltid glömt ett faktum som ändrar scenariot, men nu diskuterar vi faktiskt artikeln!

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:25
Jag förstår inte vart du får allt ifrån, skit som att jag skäms över det jag säger. Skärp dig, vad är det för trams?

Vi diskuterar utifrån artikeln, som pratar om barnen har medfödda psykiska fel, och modern som var deprimerad. Du snackar en massa "men tänk om", men "tänk om" håller inte när vi faktiskt diskuerar utifrån en källa. Ska man följa din konspiratoriska linje kan man aldrig dra slutsatser om något, eftersom man kanske alltid glömt ett faktum som ändrar scenariot, men nu diskuterar vi faktiskt artikeln!


Jag förstår precis hur du känner :) Men han är ju lite kul ändå.

Baan
2006-04-21, 21:25
Jag förstår precis hur du känner :)

Nja jag vet inte, kollar du också på Ghetto Booty 4?

Kwon
2006-04-21, 21:26
Nja jag vet inte, kollar du också på Ghetto Booty 4?

Japp :thumbup:

RajtanTajtan
2006-04-21, 21:27
Nja jag vet inte, kollar du också på Ghetto Booty 4?

Nej jag har precis kollat klart. *frustar ut det sista*

Pez
2006-04-21, 21:27
Håll käften allihop. Att diskutera formen för en diskussion är som att kasta shackpjäserna på varandra istället för att förflytta dom på brädet.
Så håll käften och.. just walk away.

Metal_boy_
2006-04-21, 21:37
Jag förstår inte vart du får allt ifrån, skit som att jag skäms över det jag säger. Skärp dig, vad är det för trams?

Vi diskuterar utifrån artikeln, som pratar om barnen har medfödda psykiska fel, och modern som var deprimerad. Du snackar en massa "men tänk om", men "tänk om" håller inte när vi faktiskt diskuerar utifrån en källa. Ska man följa din konspiratoriska linje kan man aldrig dra slutsatser om något, eftersom man kanske alltid glömt ett faktum som ändrar scenariot, men nu diskuterar vi faktiskt artikeln!


Ja det enda som vi vet av artikeln är att mamman led av depression från och till. Vet vi hur pass ofta det var? Vet du hur pass allvarligt? Hur länge har hon dragit på det här? Visste du om det hade förvärrats på senare tid etc? Vådå "tänkom"-argument? Man måste kunna tänka sig olika scenarion och inte vara så jävla enkelriktad. Det handlar om sunt förnuft när inte alla bitarna ligger på plats. SPECIELLT när man ska bedöma en sannolikhet i det enskilda fallet.

Snake
2006-04-21, 21:37
Håll käften allihop. Att diskutera formen för en diskussion är som att kasta shackpjäserna på varandra istället för att förflytta dom på brädet.
Så håll käften och.. just walk away.


http://img.photobucket.com/albums/v129/trrra/tull/admins.jpg

Metal_boy_
2006-04-21, 21:41
Jag förstår precis hur du känner :) Men han är ju lite kul ändå.


Synd att du inte förstår när Allan säger till.

Baan
2006-04-21, 21:42
Ja det enda som vi vet av artikeln är att mamman led av depression från och till. Vet vi hur pass ofta det var? Vet du hur pass allvarligt? Hur länge har hon dragit på det här? Visste du om det hade förvärrats på senare tid etc? Vådå "tänkom"-argument? Man måste kunna tänka sig olika scenarion och inte vara så jävla enkelriktad. Det handlar om sunt förnuft när inte alla bitarna ligger på plats. SPECIELLT när man ska bedöma en sannolikhet i det enskilda fallet.

Men som jag sagt flera gånger nu, vi diskuterar ju artikeln inget annat, vill du lägga det på en hypotetisk nivå med massa "tänk om"-scenarios som du finner intressanta är det en annan diskussion. Om du inte litar på källan så är det ingen som tvingar dig att diskutera ämnet.

Metal_boy_
2006-04-21, 21:45
Men som jag sagt flera gånger nu, vi diskuterar ju artikeln inget annat, vill du lägga det på en hypotetisk nivå med massa "tänk om"-scenarios som du finner intressanta är det en annan diskussion. Om du inte litar på källan så är det ingen som tvingar dig att diskutera ämnet.


Det var inte jag som spekulerade om hur mamman är ansvarig och att det är med största sannolikhet hennes fel. Så gärna för mig, jag behöver inte diskutera den saken.

Cilia
2006-04-21, 21:45
Om han var autistisk så ska man också ha i huvudet att det är väldigt krävande psykiskt och många gånger fysiskt att ta hand om ett sånt barn/person.

Får man sen inte det stöd som man behöver runt omkring så är det lätt att ta till drastiska åtgärder för att "lösa" sin situation. Åtgärder man i vanliga fall inte skulle tänka på.

Det är inte ovanligt att funktionshindrade blir misshandlade av sina familjer eller vårdare för att situationen blir så frustrerande. Dom har många gånger inte ett språk och det är ju så att när orden tar slut tar nävarna vid (inte alltid).

Trance
2006-04-21, 21:48
Uhm, vad argumenteras nu. Man kan nog säga att mamman var deprimerad, hon tog självmord så då brukar ju en depression av något slag vara inblandad? Det som är relevant är ju vilken roll barnet hade i självmordet.

Jag säger att barnet hade ganska lite med själva utförandet av självmordet. Av barnets ålder och handikapp så antar jag att han var ganska beroende av andra och hade en väldig beroendeposition till sin mor, som alla har men kanske han i ännu högre grad på grund av sitt handikapp.

Om modern då är deprimmerad så blir förmodligen barnet deprimmerat. Att barnet som ligger på en sju-årings nivå har fixat allt detta låter väldigt osannolikt. Däremot så är det inte osannolikt att mamman har presenterat en lösning till problemet och barnet hållt med. Även OM nu barnet skulle kommit på iden med självmord så är det ändå modern som förverkligar en sådan sak och inte barnet.

Krokodil
2006-04-21, 21:50
Ska jag ge mig in i spekulationscirkusen också kanske...

Mamman är psykiskt utmattad av att försöka ta hand om ett hyperaktivt barn och hon får (nästan) ingen avlastning.

Mamman är deprimerad och är självmordsbenägen.

Mamman litar inte på att någon kommer ta hand om hennes son när hon dött.

Mamman älskar sin son väldigt mycket, trots att vi har väldigt svårt att se det...

Cilia
2006-04-21, 21:53
Ska jag ge mig in i spekulationscirkusen också kanske...

Mamman är psykiskt utmattad av att försöka ta hand om ett hyperaktivt barn och hon får (nästan) ingen avlastning.

Mamman är deprimerad och är självmordsbenägen.

Mamman litar inte på att någon kommer ta hand om hennes son när hon dött.

Mamman älskar sin son väldigt mycket, trots att vi har väldigt svårt att se det...
typ samma spekulation som jag hade

Metal_boy_
2006-04-21, 22:24
Som vi ser kan det finnas många olika grunder och orsaker.

dynamo
2006-04-21, 23:16
:( *screwy*

AngelLove
2006-04-22, 08:22
Ett barn med en utvecklingsstörning som gör att hans mentala hälsostånd är cirka hälften av åldern av det han är åldersmässigt finner inte jag som sannolikt att han skall komma på tanken, få sin mamma att förstå, acceptera och sedan genomföra den.

Med de fakta som finns (om de nu stämmer) tyder det mesta på att mamman var så deprimerad att hon såg ingen annan utväg än denna. Och den depressionen behöver inte vara allmänd känd, hur många blev inte förvånade över Micke x2 (skådis och brottare) när de begick självmord.

Oavsett vad så är det förbaskat tragiskt att världen över 2006 så finns det inte tillräckligt med hjälp för personer som behöver det.