handdator

Visa fullständig version : ryggresningar


Johan86
2006-04-21, 16:51
ska man gå upp så att överkroppen är i samma höjd som benen eller ska man gå längre ändå? eller är det kanske skadligt att översträcka?

det är väl korrekt att man ska rulla upp kota för kota?

Åse Columbus
2006-04-21, 19:08
inte bra att översträcka ...man trycker ihop kkotorna i ryggslutet då....upp till en rak rygg räcker...håll en stund ...sänk lagom sakta med magen anspänd

:cool:

grabben i skogen
2006-04-21, 19:10
inte bra att översträcka ...man trycker ihop kkotorna i ryggslutet då....upp till en rak rygg räcker...håll en stund ...sänk lagom sakta med magen anspänd

:cool:

Jag har då aldrig känt något när jag kört mina bryggor, där böjer man ju sig verkligen åt fel håll.

Johan86
2006-04-21, 19:12
inte bra att översträcka ...man trycker ihop kkotorna i ryggslutet då....upp till en rak rygg räcker...håll en stund ...sänk lagom sakta med magen anspänd

:cool:


yes.menar du typ 2-3sek i toppläget?

GymTT
2006-04-21, 19:14
inte bra att översträcka ...man trycker ihop kkotorna i ryggslutet då....upp till en rak rygg räcker...håll en stund ...sänk lagom sakta med magen anspänd

:cool:

Håller med, låter som ett bra utförande, brukar köra denna övning ibland med tennisen, den är lite skön!

Fed up
2006-04-21, 20:17
ska man gå upp så att överkroppen är i samma höjd som benen eller ska man gå längre ändå? eller är det kanske skadligt att översträcka?

det är väl korrekt att man ska rulla upp kota för kota?

Jag har fått lära mig att man ska hålla ryggen rak hela tiden, alltså lyfta inte rulla, och att man kan översträcka lite men inte om man har känslig rygg (som du(?) och jag).

Åse Columbus
2006-04-21, 22:31
om man rullar så påverkar man alla små muskler som sitter mellan kotorna utmed ryggraden

om man går upp med rak rygg så blir det mer rumpan som gör grovjobbet...

tänk biomekaniskt...så fattar ni hur de går

:cool:

krellik
2006-04-22, 00:21
Så den stora frågan blir... Ska man rulla? Vara rak? Eller båda? hmmh

Popeye
2006-04-22, 08:20
Har för mig att jag hört det Åse sade tidigare och i så fall så är det väl självklart att man skall rulla. Man vill ju komma åt de där så rackarna längs ryggraden.

Johan86
2006-04-22, 08:45
när man kör vanliga rygglyft på golvet så översträcker man ju oxå ryggen eller?

borde det inte vara bra för svanken att översträcka i toppläget för att "träna" upp svanken?det är ju bra med en stark svank tex under axelpressar m.m.

Hiiiman
2006-04-22, 08:58
om man rullar så påverkar man alla små muskler som sitter mellan kotorna utmed ryggraden

om man går upp med rak rygg så blir det mer rumpan som gör grovjobbet...

tänk biomekaniskt...så fattar ni hur de går

:cool:

ïnte enligt många andra..
vissa säger, kör bara rak rygg...
Vissa kör rullningar utan vikt, rak med

Jag säger mark

Johan86
2006-04-22, 09:00
marklyft är klart bäst.men inte nu när jag kör rehab för ryggen

Arf Pingvin
2006-04-22, 09:16
Höftbenet innanför kanten och rulla upp. Ner med hakan både på vägen upp och ned. Anledningen är att raka varianten tar på baksida ben och rumpan som sagt, och det var väl inte dessa ni tänkt träna.

Kaboffastar
2006-04-22, 09:23
Jag säger rulla.

När man rullar så arbetar musklerna kring varje kota.

När man kör med rak rygg arbetar kota nr 3-4-5 pga att det är dem som rullar upp ryggen en bit, resten av kotorna "står still" dvs arbetar statiskt.

Och vi alla vet ju vad vi tycker om statisk träning. ;D

muffe85
2006-04-22, 10:16
rulla med KV
Rak rygg med ev. vikt

atrox
2006-04-25, 19:58
Jag säger rulla.

När man rullar så arbetar musklerna kring varje kota.

När man kör med rak rygg arbetar kota nr 3-4-5 pga att det är dem som rullar upp ryggen en bit, resten av kotorna "står still" dvs arbetar statiskt.

Och vi alla vet ju vad vi tycker om statisk träning. ;D
:D tjenis alla jag är helt nybörjare på detta med styrketräning/muskelbyggande....har precis börjat träna lite på ett gym för rehab av en diskbråckoperation som jag gjorde för några månader sedan..Och har börjat lite med ryggresningar även med vikter (lättare altså) men nu påstår en som e på gymmet att jag ska göra med rak resning och en annan att jag ska rulla upp jag har provat bägge varianterna men de blir liksom ett jädrans nypande smärta i muskelfästet presis över skinkorna nån som kan hjälpa en amatör jäkel som mig...mvh krister

Johan86
2006-04-27, 08:57
rulla med KV
Rak rygg med ev. vikt


varför ska man inte rulla med vikter?

Mr. Moose
2006-04-27, 09:15
Jag säger rulla.

När man rullar så arbetar musklerna kring varje kota.

När man kör med rak rygg arbetar kota nr 3-4-5 pga att det är dem som rullar upp ryggen en bit, resten av kotorna "står still" dvs arbetar statiskt.

Och vi alla vet ju vad vi tycker om statisk träning. ;D

Håller med om att generellt är statisk träning inget vidare, men, om man tänker efter hur ryggen belastas under en knäböj eller ett marklyft så blir det ju närmast en statisk belastning!! I dessa fallen är det ju önskvärt att inte ha en dynamisk belastning, dvs att rulla upp ryggen.

Tränar man efter rygg-styrka för böj samt mark bör man nog inte skippa ryggresningar med rak rygg.

Claes

Johan86
2006-04-27, 09:18
Håller med om att generellt är statisk träning inget vidare, men, om man tänker efter hur ryggen belastas under en knäböj eller ett marklyft så blir det ju närmast en statisk belastning!! I dessa fallen är det ju önskvärt att inte ha en dynamisk belastning, dvs att rulla upp ryggen.

Tränar man efter rygg-styrka för böj samt mark bör man nog inte skippa ryggresningar med rak rygg.

Claes

just nu kör jag ryggresningar för att bygga upp styrkan i ländryggen eftersom jag haft problem med ryggen.då kan det väl vara bra att köra både och?

Arf Pingvin
2006-04-27, 09:39
Håller med om att generellt är statisk träning inget vidare, men, om man tänker efter hur ryggen belastas under en knäböj eller ett marklyft så blir det ju närmast en statisk belastning!! I dessa fallen är det ju önskvärt att inte ha en dynamisk belastning, dvs att rulla upp ryggen.

Tränar man efter rygg-styrka för böj samt mark bör man nog inte skippa ryggresningar med rak rygg.

Claes

Träna knäböj eller marklyft för att bli bättre på dessa övningar, inte ryggresningar. Det är en helt annan vikt på ryggen och man vill ha en rak ryggrad och stöd av hela bålen för att få upp vikten i dessa basövningar. I både ryggresningar och marklyft vill man undvika onödigt stora påfrestningar på enskilda kotor. Du fäller inte framåt i böj och du gör inte raka mark på samma vikter som vanlig eller hur? Som sagt tidigare, raka ryggresningar tar på baksida lår och rumpan och det var ryggen som skulle tränas.

Mr. Moose
2006-04-27, 13:10
Träna knäböj eller marklyft för att bli bättre på dessa övningar, inte ryggresningar. Det är en helt annan vikt på ryggen och man vill ha en rak ryggrad och stöd av hela bålen för att få upp vikten i dessa basövningar. I både ryggresningar och marklyft vill man undvika onödigt stora påfrestningar på enskilda kotor. Du fäller inte framåt i böj och du gör inte raka mark på samma vikter som vanlig eller hur? Som sagt tidigare, raka ryggresningar tar på baksida lår och rumpan och det var ryggen som skulle tränas.

Helt riktigt och det gör jag också, men, ibland känner man sig sliten och det kan va "skönt" att göra ett tungt korsrygg pass utan att ha en massa vikt på nacken som vid t ex good morning. Då kör jag ryggresningar med vikt eller gummiband. Med rak rygg. Det händer dock att jag ibland rullar upp ryggen också men då är det med ganska mycket mindre vikt.

Min kommentar var mot kaboffastars post om att all statisk träning är av ondo. Vid böj och mark är det ju en statisk belastning och varför inte träna så att man blir starkare i just den belastningsformen?

Vid rehab kan kanske rullandet av ryggen vara fördelaktigare men för ren styrka tror jag rak rygg är överlägset.

Vi har igentligen samma åsikt om det hela, det är bara lite ordvänderi över det.

Claes

Mr. Moose
2006-04-27, 13:22
just nu kör jag ryggresningar för att bygga upp styrkan i ländryggen eftersom jag haft problem med ryggen.då kan det väl vara bra att köra både och?

Naturligtvis!

Väldigt många med ryggproblem har också svag bukmuskulatur så glöm inte "mag" musklerna. En bra övning för magen är att köra sit-ups i cable crossen. Du kan använda belastning men utan att du påfrestar korsryggen som när man kör "vanliga" sit-ups med vikt.

1. Kroka fast "triceps-repet" i nedre karbinhaken.

2. Ligg ner och kroka fast fötterna på motsatta sidan, ca 90º i knävecket.

3. Ta tag i repet och sitt upp och gå kontrollerat ner igen.

4. Upprepa önskat antal gånger, ändra belastning efter behag.

Lägg gärna in lite sid böj och "wood-chops" också.

Claes