handdator

Visa fullständig version : Bidragsfuskare


jwzrd
2006-04-21, 15:32
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=538731&previousRenderType=6

Har mela några kommentarer?

devi
2006-04-21, 15:36
Moderater. Vilket pack...

Tricklev
2006-04-21, 15:37
Ja, Michaela, Vad har du att säga till ditt försvar? :MrT:

JaggedAxe
2006-04-21, 15:38
Ung V i malmö är inte helt oskyldiga heller.

Hiiiman
2006-04-21, 15:38
Det är juE en piss i nilen gemfört med Socialdemokraternas hyckelri !

jwzrd
2006-04-21, 15:39
Det är juE en piss i nilen gemfört med Socialdemokraternas hyckelri !

Utmärkt sätt att försvara MUF att skylla på andra.

Bite
2006-04-21, 15:39
http://www.claphamartgallery.com/images/McKeran--Hang--em-High--36x36cm-Acrylic-on%20canvas.jpg

Jense
2006-04-21, 15:40
hm, va dom kanske fulla och skrek Blatte till nån dörrvakt när det skedde? måste varit så

Deceiver85
2006-04-21, 15:40
Ungdomsförbunden...tss, vilket skämt. Lägg ner

devi
2006-04-21, 15:42
hm, va dom kanske fulla och skrek Blatte till nån dörrvakt när det skedde? måste varit så
Starkt jobbat att vända diskussionen!

Jense
2006-04-21, 15:42
Starkt jobbat att vända diskussionen!


jag är varken sosse eller moderat.

menar att båda är lika mycket skit, ungifär.

jwzrd
2006-04-21, 15:43
hm, va dom kanske fulla och skrek Blatte till nån dörrvakt när det skedde? måste varit så

Nej om du läser artikeln så ser du att dom angav ett för högt medlemsantal för att få bidrag. Säg till nästa gång så hjälper jag dig.

Jense
2006-04-21, 15:44
Nej om du läser artikeln så ser du att dom angav ett för högt medlemsantal för att få bidrag. Säg till nästa gång så hjälper jag dig.


tack så mycket, du är väldigt snäll som person

Hiiiman
2006-04-21, 15:46
Nej om du läser artikeln så ser du att dom angav ett för högt medlemsantal för att få bidrag. Säg till nästa gång så hjälper jag dig.

Det var ju precis så som de vänstervridan partierna med gjort, samt att smutskassta andra partier eller block var det också sossarna som gjorde när hela deras val-taktik med att b.la utpeka moderaterna osm ledare, centern för efter hänare med mera... Sossarna är körda, som tur är !

jwzrd
2006-04-21, 15:47
tack så mycket, du är väldigt snäll som person

Allt för dig sötnos :)

jwzrd
2006-04-21, 15:48
Det var ju precis så som de vänstervridan partierna med gjort, samt att smutskassta andra partier eller block var det också sossarna som gjorde när hela deras val-taktik med att b.la utpeka moderaterna osm ledare, centern för efter hänare med mera... Sossarna är körda, som tur är !

Men medlemsfusket är ok för MUF ändå?

Hiiiman
2006-04-21, 15:49
Självklart inte, men så vitt jag vet så¨hade sossrna över ett par hundra tusen att betala...

inget är godtagbart, men sossarna vart först och det väger tyngst !

jwzrd
2006-04-21, 15:52
Självklart inte, men så vitt jag vet så¨hade sossrna över ett par hundra tusen att betala...

inget är godtagbart, men sossarna vart först och det väger tyngst !

Är inte MUF ganska dåliga som fuskar med bidrag då Hiiiman?

Hiiiman
2006-04-21, 15:53
jag vet inte om du kanaske inte kan läsa så bra, men i ovanstående inlägg så tycker jag att jag gjorde det ganska så klart att det är felatt fuska med medlemsantalet...
MEN faktum kvarstår att Sossarna har gjort det felr gånger, värre och de var först.. Men det vill du inte prata om ?

inte kasta sten i glashus någoN ?

Tricklev
2006-04-21, 15:58
jag vet inte om du kanaske inte kan läsa så bra, men i ovanstående inlägg så tycker jag att jag gjorde det ganska så klart att det är felatt fuska med medlemsantalet...
MEN faktum kvarstår att Sossarna har gjort det felr gånger, värre och de var först.. Men det vill du inte prata om ?

inte kasta sten i glashus någoN ?

Vi är alla fullt medvetna om Sossarnas fusk, so?
Har vi sagt att vi stödjer sossarnas fusk? Har vi sagt att vi ens röstar på dom?

Muf är skit, inse.

jwzrd
2006-04-21, 16:00
jag vet inte om du kanaske inte kan läsa så bra, men i ovanstående inlägg så tycker jag att jag gjorde det ganska så klart att det är felatt fuska med medlemsantalet...
MEN faktum kvarstår att Sossarna har gjort det felr gånger, värre och de var först.. Men det vill du inte prata om ?

inte kasta sten i glashus någoN ?

Var säger jag något om min politiska preferens Hiiiman? Måste jag vara sousse för att jag berättar för dig att MUF fuskar med sina bidrag?

Men för att byta ämne till ditt; med tanke på att soussarna fuskade före MUF, borde inte MUF då ha vetat att dom skulle råka illa ut - alltså förutom att det dom gjorde var bedrägeri. Är inte det att vara ännu dummare?

Backe
2006-04-21, 16:08
jag vet inte om du kanaske inte kan läsa så bra, men i ovanstående inlägg så tycker jag att jag gjorde det ganska så klart att det är felatt fuska med medlemsantalet...
MEN faktum kvarstår att Sossarna har gjort det felr gånger, värre och de var först.. Men det vill du inte prata om ?

inte kasta sten i glashus någoN ?


ääähh.. vafaan jag ska nog fuska lite med deklarationen det är ju inte så farligt.. finns ju andra som gjort det före mig och dessutom säkert flera gånger med större summor.

Nitrometan
2006-04-21, 16:10
Alla ungdomsförbunden har gjort såhär i över 20 år.

Det är en inbyggd kultur i dem att fuska med medlemssiffrorna. Från lokal upp till central nivå (eller tvärtom). Inget man slutar med sådär tvärt.

Det är jättebra att de börjar ta tag i det och rensa upp.

V var först. Då gnällde SSU och sa att V var dumma. Sen åkte de dit.

Nu var det MUF:s tur.

Kanske ska lägga ner ungdomsförbunden? Eller ta bort statsstödet till dem?

Metal_boy_
2006-04-21, 16:13
Hehe, var väl inte många år sedan som SSUg åkte dit för samma sak?

jwzrd
2006-04-21, 16:16
Alla ungdomsförbunden har gjort såhär i över 20 år.

Det är en inbyggd kultur i dem att fuska med medlemssiffrorna. Från lokal upp till central nivå (eller tvärtom). Inget man slutar med sådär tvärt.

Det är jättebra att de börjar ta tag i det och rensa upp.

V var först. Då gnällde SSU och sa att V var dumma. Sen åkte de dit.

Nu var det MUF:s tur.

Kanske ska lägga ner ungdomsförbunden? Eller ta bort statsstödet till dem?

Helt klart. Jag ser inte vitsen med dom. En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?

Pudzianovski
2006-04-21, 16:17
Hehe, var väl inte många år sedan som SSUg åkte dit för samma sak?

*rolleyes*

scythe
2006-04-21, 16:18
Hehe, var väl inte många år sedan som SSUg åkte dit för samma sak?
Läs tråden. Eller jävlas du bara?

Cilia
2006-04-21, 16:20
Helt klart. Jag ser inte vitsen med dom. En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?
Demokrati?

Trance
2006-04-21, 16:21
Vem bryr sig om ett distrikt i ett förbund gör det(de säger ju dessutom att de är oskyldiga, även om man kan ta det med en nypa salt).

Hur påverkar detta MUF som helhet eller den politik som förs. Ingenting, bara gnäll att försöka få det att spilla över. Samma med Soussarna eller vad som helst. Däremot är de ansvariga ej bra ledare och bör då såklart uteslutas om det visar sig vara medvetet. Tror som nitrometan att det är mer en ungdomsförbundsgrej än en specifik politisk ideologi som lockar till sig fuskare.

JaggedAxe
2006-04-21, 16:21
[QUOTE=jwzrd En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?[/QUOTE]

Känner du igen dig? Bortsett från festande och utbytt mot att sitta och gnälla på forum?

Metal_boy_
2006-04-21, 16:24
Läs tråden. Eller jävlas du bara?


Svarade på topicen,

internethjälten
2006-04-21, 16:25
orka bry sig ?

jwzrd
2006-04-21, 16:28
Demokrati?

På vad sätt?

jwzrd
2006-04-21, 16:28
Känner du igen dig? Bortsett från festande och utbytt mot att sitta och gnälla på forum?

Nej jag känner inte igen mig, förklara hur du menar.

scythe
2006-04-21, 16:29
Svarade på topicen,
Läs tråden och sedan ditt inlägg. Kändes bara lite "goddag, yxskaft".
Hälsosam attityd, för övrigt. Väx upp.

JaggedAxe
2006-04-21, 16:34
Nej jag känner inte igen mig, förklara hur du menar.

Du skrev att du inte såg någon vits med Ungdomspartier och att de enbart är; "En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?"

Så undrade jag om du kände igen dig? En snorunge som sitter på ett forum och klankar ner på allt och alla. Det är rätt mycket mer lärorikt och nyttigt än att engagera sig politiskt, inte sant?

Metal_boy_
2006-04-21, 16:40
Läs tråden och sedan ditt inlägg. Kändes bara lite "goddag, yxskaft".
Hälsosam attityd, för övrigt. Väx upp.


Jag läste inte hela tråden, sluta ragga på mig nu. Jag växer upp den dagen du slutar med spinning. Begrips?

scythe
2006-04-21, 16:44
Jag läste inte hela tråden, sluta ragga på mig nu. Jag växer upp den dagen du slutar med spinning. Begrips?
Men mitt spinningårskort har ju gått ut. :(

Sebbe_H
2006-04-21, 16:47
Dom där 200 000 kunde gått till mig istället :)

Offt; Gulligt att du har citerat mig jwzrd :D

Jacksatan
2006-04-21, 16:57
Helt klart. Jag ser inte vitsen med dom. En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?

Det är som du säger en massa snorungar med noll insikt i hur livet ser ut för människor, som sitter och ska försöka utforma nåt utopiskt samhälle. Om de åtminstone lärde sig nåt om politik, men de flesta MUFare eller SSUare man träffar har typ 2argument, sen är de helt blåsta på resten. Vette fan om de ens är intresserade av det. Inga vyer, inga visioner egentligen heller. Deras politik går mest ut på att smutskasta de andra partierna och gå till personangrepp mot politiker.
Svar på din sista fråga jwzrd är att de inte gör annat än att festa. Det är ett jävla skämt att de ska få ett öre från staten. Ge black army pengarna istället, skulle garanterat va till mer samhällsnytta.

Metal_boy_
2006-04-21, 16:59
Men mitt spinningårskort har ju gått ut. :(


Ok :(

ugglan
2006-04-21, 17:11
Ungdomsförbunden borde inte få bidrag överhuvudtaget.

Yankeee
2006-04-21, 17:20
Amen jacksatan, och jwzrd.

jwzrd
2006-04-21, 17:43
Du skrev att du inte såg någon vits med Ungdomspartier och att de enbart är; "En massa snorungar som inte hunnit göra ett skit i livet och heller inte sett något som ... ja vad ska dom göra mer än festa? Vad gör dom mer än festar?"

Så undrade jag om du kände igen dig? En snorunge som sitter på ett forum och klankar ner på allt och alla. Det är rätt mycket mer lärorikt och nyttigt än att engagera sig politiskt, inte sant?

Men JaggedAxe, du vet ju ingenting om mig förutom det jag säger och gör på kolozzeum.

hangatyr
2006-04-21, 17:47
vore kul att se om grön ungdom fuskar.

hurra för gröna partier!

Yankeee
2006-04-21, 17:47
vore kul att se om grön ungdom fuskar.

hurra för gröna partier!

Nej.

Nej!

Nej...

NEJ!

Nej.

RajtanTajtan
2006-04-21, 17:49
du vet ju ingenting om mig förutom det jag säger och gör på kolozzeum.


Det var ju det du säger och gör på Kolozzeum som han kommenterade. Läs om tråden nu Jerzy.

Allan
2006-04-21, 17:51
Nope, MUF var först. Redan på åttiotalet blev de återbetalningsskyldiga för både kommunalt aktivitetsstöd och lite annat (fester var inte bidragsberättigat). Och detta i flera kommuner. Nu betyder inte det att jag ursäktar SSU's fibbalnde, men rätt ska vara rätt.

allan

hangatyr
2006-04-21, 17:53
Nej.

Nej!

Nej...

NEJ!

Nej.

jooorå!

RajtanTajtan
2006-04-21, 17:53
fibbalnde


Fan vad härligt med en riktig språkprofessor här på brädan ;)

mela
2006-04-21, 17:53
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=538731&previousRenderType=6

Har mela några kommentarer?

Nu har jag inte läst tråden.. Men

"- Vårt medlemssystem funkar på det sättet att man inte kan gå tillbaka i historen och kika, tyvärr. Och när de då kommer ett och ett halvt år senare skapar det ett problem, säger han till SR."

Stämmer eftersom personer som inte betalat in medlemsavgiften på ett år faller ur och försvinner ur registret.

Hiiiman
2006-04-21, 17:56
Men JaggedAxe, du vet ju ingenting om mig förutom det jag säger och gör på kolozzeum.

Du vet ju lika lite om medlemmarna i undomsförund som folk här vet om dig, Dvs ingenting !

clash
2006-04-21, 18:00
Hallå ... är det bara jag som har svårt att ta ett ungdomsparti som kallar sig "MUF" på allvar ... det är ju fan ett smeknamn på F-itta!?!?!?

mela
2006-04-21, 18:00
Hallå ... är det bara jag som har svårt att ta ett ungdomsparti som kallar sig "MUF" på allvar ... det är ju fan ett smeknamn på F-itta!?!?!?

jag är muffare.. roligare att folkpartiets ungdomar kallas för luffare :D

hangatyr
2006-04-21, 18:02
jag är muffare.. roligare att folkpartiets ungdomar kallas för luffare :D


ja, det var verkligen knaskul.

clash
2006-04-21, 18:02
jag är muffare.. roligare att folkpartiets ungdomar kallas för luffare :D

njaa ... det är fan på håret .. lite som pest eller koilera. Att missen förbisågs från första början säger en del om de som startade föreningen vill jag mena *fnys* =)

Metal_boy_
2006-04-21, 18:02
Alla fuskar, t.o.m. mela!!


/Tråd låst!

mela
2006-04-21, 18:03
Alla fuskar, t.o.m. mela!!


/Tråd låst!

Inte med bidrag.l bara på lite tyskaprov åså :em:

Metal_boy_
2006-04-21, 18:08
Inte med bidrag.l bara på lite tyskaprov åså :em:


Och i tyska butiker! Genom att skatten på din kvarg går raka vägen till Tyskland! Landsförrädare! :D

Cilia
2006-04-21, 18:50
På vad sätt?
Vårt samhälle är uppbyggt på demokrati och att man genom politiska partier kan få gehör och inflytande för sina åsikter och tankar på hur man vill utveckla och forma samhället.

Att det bildas ungdomspartier är inget konstigare än att ungdomar har sammanslutningar inom andra områden. Det handlar om att lära sig hur det fungerar och kunna påverka där man kan påverka.

Att dom sedan inte helt lyckas följa systemet är ju tråkigt men man får inte glömma att det är ju människor precis so alla andra. När jag gick i gymansiet så var det många som startade olika studiecirklar och fick bidrag för det genom studieförbunden. Sen så var inte alltid intentionen med cirklarna helt ärliga utan det bluffades. Lite samma sak som här. Inget som bör uppmuntras.

Cilia
2006-04-21, 18:52
jag är muffare.. roligare att folkpartiets ungdomar kallas för luffare :D
och Kristdemokrater för KDisar.

Metal_boy_
2006-04-21, 18:58
och Kristdemokrater för KDisar.


Fan du har humor Cilia, blivit av med oskulden? :)

mela
2006-04-21, 20:02
och Kristdemokrater för KDisar.

KDUare.. tyvärr ;) bra försök :P

Daniel_S
2006-04-21, 20:55
Nu har jag inte läst tråden.. Men

"- Vårt medlemssystem funkar på det sättet att man inte kan gå tillbaka i historen och kika, tyvärr. Och när de då kommer ett och ett halvt år senare skapar det ett problem, säger han till SR."

Stämmer eftersom personer som inte betalat in medlemsavgiften på ett år faller ur och försvinner ur registret.

Stämmer garanterat inte! Det framkommer säkert i bokslutet hur mycket medlemsavgifter som kommit in, samt att antaket medlemmar troligen nämns i verksamhetsberättelsen eller i någon bilaga. Men det är ett gott försök :booty:

mela
2006-04-21, 20:58
Stämmer garanterat inte! Det framkommer säkert i bokslutet hur mycket medlemsavgifter som kommit in, samt att antaket medlemmar troligen nämns i verksamhetsberättelsen eller i någon bilaga. Men det är ett gott försök :booty:

Antalet medlemar redovisas, men inte just vilka som varit medlemar.
Jag sitter själv och har hand om sånt och de försvinner om de inte betalat medlemsavgiften på ett år.

Cilia
2006-04-21, 21:05
KDUare.. tyvärr ;) bra försök :P
nu pratade inte jag om ungdomsförbundet fröken om du läste min post noga.
jag vet inte vad ni kallar dom för i Götet men här brukar vi skoja till det och kalla dom för KDisar. Folkpartister för folkpartiklar.

Men du kan ju fortsätta med ditt roliga namn! *rme*

Allan
2006-04-21, 21:07
Mela, i verksamhetsberättelsen står det "föreningen hade vid årets början 91 medlemmar" eller liknande. Då ska det finnas 91 medlemsavgifter inbetalade. Det är det man inte kan redovisa i det här fallet. Att ni inte har en lista över vilka som betalat verkar ju helt horribelt och måste ju strida mot alla tänkbara praxis. Det måste ju finnas ett medlemsregister. Som man sparar ett tag i varje fall.



allan

Cilia
2006-04-21, 21:07
Antalet medlemar redovisas, men inte just vilka som varit medlemar.
Jag sitter själv och har hand om sånt och de försvinner om de inte betalat medlemsavgiften på ett år.
Men ni borde ju veta att ni kan bli tvungna att redovisa att ni har klarat av kraven och att ni kan utsättas för en revision så varför inte ha ett system som klarar av att uppfylla de krav ni har fått pengar ifrån alternativt att ni drar ut papperslistor som ni sparar så ni kan gå tillbaka och verifiera att ni har uppnått de uppställda kraven

Allan
2006-04-21, 21:08
Men ni borde ju veta att ni kan bli tvungna att redovisa att ni har klarat av kraven och att ni kan utsättas för en revision så varför inte ha ett system som klarar av att uppfylla de krav ni har fått pengar ifrån alternativt att ni drar ut papperslistor som ni sparar så ni kan gå tillbaka och verifiera att ni har uppnått de uppställda kraven

Jag är nästan säker på att de kraven finns när det gäller kommunala bidrag.

allan

Pez
2006-04-21, 21:12
Mela, i verksamhetsberättelsen står det "föreningen hade vid årets början 91 medlemmar" eller liknande. Då ska det finnas 91 medlemsavgifter inbetalade. Det är det man inte kan redovisa i det här fallet. Att ni inte har en lista över vilka som betalat verkar ju helt horribelt och måste ju strida mot alla tänkbara praxis. Det måste ju finnas ett medlemsregister. Som man sparar ett tag i varje fall.



allan
Om man måste redovisa just vilka som är medlemmar så blir det ju mycket jobbigare att pynta för de där ynka hundratalet medlemmar som saknas för bidrag och komma undan med det.

Nu var du allt dum Allan lelle. *slap*

Skämt åsido. Det är ju så det funkar, har funkat och kommer funka - så länge det lönar sig att betala 200 medlemsavgifter ur förbundets/föreningens kassa kontra att inte få bidraget som kräver dessa 200 "medlemmar". Enkel matematik ffs. Det är som att växla en femtilapp och få en hundring tillbaka.

Allan
2006-04-21, 21:20
Jag köper bara inte snacket om att det skulle vara "redovsiningssystemet" som skullevara orsak till strulet.


allan

Lillgrabben
2006-04-21, 21:22
Jag måste säga att det är ödets ironi att Muf åkt dit på samma elände som SSU m.fl. tidigare gjort!

Jag smålog en smula då jag läste artikeln tidigare i afton. :D

Pez
2006-04-21, 21:23
Jag köper bara inte snacket om att det skulle vara "redovsiningssystemet" som skullevara orsak till strulet.


allan
Självklart inte.

Om man skulle se över medlemsantalen inom de olika ungdomsförbunden så är det nog generellt sett rätt uppblåsta siffror det handlar om. Jag har haft viss insyn i ett icke namngivet ungdomsförbund och där var det utbrett, där lokalföreningar med ett 50-tal medlemmar på pappret i praktiken kunde bestå av en styrelse på 4-5 personer.

Cilia
2006-04-21, 21:29
Jag är nästan säker på att de kraven finns när det gäller kommunala bidrag.

allan
jag med men försökte vara lite ödmjuk.
Var det inte en trevlig attityd?
bra försök iaf? ngn kredit bör jag få iaf tycker jag *L*

mela
2006-04-21, 21:32
Mela, i verksamhetsberättelsen står det "föreningen hade vid årets början 91 medlemmar" eller liknande. Då ska det finnas 91 medlemsavgifter inbetalade. Det är det man inte kan redovisa i det här fallet. Att ni inte har en lista över vilka som betalat verkar ju helt horribelt och måste ju strida mot alla tänkbara praxis. Det måste ju finnas ett medlemsregister. Som man sparar ett tag i varje fall.



allan

Vi har en lista över alla som betalat medlemsavgiften i år och förra året. Har de som inte betalat medlemsavgiften i år inte betalat medlemsavgiften vid årsskiftet försvinner de ut registret.

jwzrd
2006-04-22, 00:21
Det var ju det du säger och gör på Kolozzeum som han kommenterade. Läs om tråden nu Jerzy.

Jag har läst och texten han skrivit betyder något annat och det vet du Rajtan. Dig har alla ägt upp så många gånger att det vore synd om det händer gånger, det börjar likna mobbing.

jwzrd
2006-04-22, 00:26
Vårt samhälle är uppbyggt på demokrati och att man genom politiska partier kan få gehör och inflytande för sina åsikter och tankar på hur man vill utveckla och forma samhället.

Att det bildas ungdomspartier är inget konstigare än att ungdomar har sammanslutningar inom andra områden. Det handlar om att lära sig hur det fungerar och kunna påverka där man kan påverka.

Att dom sedan inte helt lyckas följa systemet är ju tråkigt men man får inte glömma att det är ju människor precis so alla andra. När jag gick i gymansiet så var det många som startade olika studiecirklar och fick bidrag för det genom studieförbunden. Sen så var inte alltid intentionen med cirklarna helt ärliga utan det bluffades. Lite samma sak som här. Inget som bör uppmuntras.

MUF är dock inte ett parti, det är en fanclub till Moderaterna mer eller mindre. Jag har _aldrig_ sett MUF göra ett enda uttalande eller göra något som har med politik på något vis att göra. Däremot har jag hört många göra exakt som mela, dvs: citera lite häften, kissa på SSU, kissa på socialdemokraterna, skämta till det lite och citera moderternas partiprogram. Att MUF existerar eller vad dom gör har lika mycket med demokrati att göra som att jag existerar och vad jag gör. Det är inte särskillt intressant att diskutera endera saken.

Alla fattar att MUF och alla andra ungdomsförbund är till för att umgås, festa och snacka. Dom har inte med politik att göra. (Nej mela, citera partiprogram och hytta med utslitna tomma blockargument är inte politik).

Bolio
2006-04-22, 00:26
Fan vad härligt med en riktig språkprofessor här på brädan ;)

Det var ett typografiskt fel. Fibbla är ett fint ord och Allan vet precis hur han skall stava till det. Som jwzrd skrev är det kanske dags att du tar och sysslar med ett, nämligen:

http://www.replacementhair.co.uk/hair%20doctor%20comb.jpg

jwzrd
2006-04-22, 00:30
Vi har en lista över alla som betalat medlemsavgiften i år och förra året. Har de som inte betalat medlemsavgiften i år inte betalat medlemsavgiften vid årsskiftet försvinner de ut registret.

Men när ansökan om stöd skickas in så måste du ju veta vilka som är medlemmar precis då? Det är givetvis dom som betalt avgiften för det innevarande året. Vad som händer nästa år är knappast intressant. Epitetet under ditt namn gör sig väl där, SSUMUFochvadnuvänsternsungdomsförbundheter är alla ett och samma pack.

Bolio
2006-04-22, 00:50
Jag instämmer tillfullo med jwzrd och Jacksatan. Hela det här fenomenet är så jäkla irriterande att jag faktiskt blir upprörd på riktigt. Irriterande snorungar som varken har något intresse för eller några kunskaper kring politik! LUF och SSU är de jag hyser mest tilltro till och respekt för. Ung vänster och MUF är värst eftersom ungdomarna som är med i dem mycket sällan har gått med efter noggranna beräkningar, vägt fram och tillbaka mellan olika politiska åskådningar och idéstycken, för att till slut komma till insikten att endera rörelsen står dem närmast politiskt och ideologiskt. Nej, jag upplever det som att de flesta av dessa "politiska extremiteter" (åtminstone om man talar ur svenneperspektiv) till ungdomsboskap har gått med ungefär av samma anledning som varför någon blir punkare eller en hiphopare envisas med att klä sig i fem storlekar för stora byxor; man vill ha uppmärksamhet, man vill våldsamt gå emot den gängse kulturen eller, som i en del fall, ännu mer våldsamt än så ryckas med den. Men ingenstans under allt detta har man, åtminstone för ett kort men ack så betydligt ögonblick, stannat upp och funderat på vad fan det är som skiljer moderat polik från folkpartistisk eller vänsterpartiet från socialdemokraterna.

Allt detta och min psykologiska utvärdering pekar snarare mot att dessa ungdomar inte går med i dessa ungdomsförbund av genuin kärlek till de ideologier som de är menade att representera, utan tvärtom därför att de - förvisso oftare än sällan helt ogrundat, eller i varje fall på felaktiga grunder - avskyr deras upplevda motsatser. Man går med i MUF för att man tycker att vänsterfolk är irriterande och klär sig konstigt, och så finns ju naturligtvis hjordinstinkten där och gör sig påmind hela tiden. Samma sak gäller för de flesta ung vänster-krigare: de går inte med i rörelsen efter att noggrannt ha vägt marxismen och socialismen mot liberala och konservativa ideologier, för att till slut komma fram till att de marxistiska åsikterna måste väga tyngre. Tvärtom handlar det, de gånger jag har konfronterats med detta och därmed blivit tvungen att uppleva det, helt enkelt om att man av hela sitt hjärta hatar de där usla borgarsvinen.

Och jag har fett jävla svårt att se var demokratin och politiken kommer in i allt detta. Det tyckes mig snarare vara raka motsatsen och kanske till och med en av de stora fienderna till just demokrati... Och så fuskar de så himla mycket med bidragen också, mela och hennes polare till nappflaskepolitiker.

RajtanTajtan
2006-04-22, 01:37
Jag har läst och texten han skrivit betyder något annat och det vet du Rajtan. Dig har alla ägt upp så många gånger att det vore synd om det händer gånger, det börjar likna mobbing.


Du är alltså fortfarande sur sen du gjorde bort dig i äppeldiskussionen. Åh fan. Du vet att han bara kommenterade ditt beteende här, och säger du ngt annat, så ser ju alla att du inte är dig lik Jorma.

Krampus
2006-04-22, 02:19
Jag instämmer tillfullo med jwzrd och Jacksatan. Hela det här....
:thumbup:

mela
2006-04-22, 09:05
MUF är dock inte ett parti, det är en fanclub till Moderaterna mer eller mindre. Jag har _aldrig_ sett MUF göra ett enda uttalande eller göra något som har med politik på något vis att göra. Däremot har jag hört många göra exakt som mela, dvs: citera lite häften, kissa på SSU, kissa på socialdemokraterna, skämta till det lite och citera moderternas partiprogram. Att MUF existerar eller vad dom gör har lika mycket med demokrati att göra som att jag existerar och vad jag gör. Det är inte särskillt intressant att diskutera endera saken.

Alla fattar att MUF och alla andra ungdomsförbund är till för att umgås, festa och snacka. Dom har inte med politik att göra. (Nej mela, citera partiprogram och hytta med utslitna tomma blockargument är inte politik).

Hur många riktiga MUFare har du träffat? Nu menar jag inte de som är med för att de tycker att det är fräckt, utan de som verkligen arbetar med politik 24/7. Du verkar inte ha så stor koll på vilka vi är.

Är det inte politik när man diskuterar med ungdomar om hur vi vill förändra situationen i Sverige? Vilka lösningar som finns och vad som är genomförbart?

Arne Persson
2006-04-22, 09:11
Socialister! Förenen eder! I Sibirien!

jwzrd
2006-04-22, 12:12
Du är alltså fortfarande sur sen du gjorde bort dig i äppeldiskussionen. Åh fan. Du vet att han bara kommenterade ditt beteende här, och säger du ngt annat, så ser ju alla att du inte är dig lik Jorma.

Äppeldiskussion? Jag har nyss gått upp så du får hjälpa mig att minnas.

RajtanTajtan
2006-04-22, 12:14
Äppeldiskussion? Jag har nyss gått upp så du får hjälpa mig att minnas.


Haka inte upp dig på det nu Jerry. Lägg istället all fokus på denna trådens topic och knäböjen på Måndag.

jwzrd
2006-04-22, 12:15
Hur många riktiga MUFare har du träffat? Nu menar jag inte de som är med för att de tycker att det är fräckt, utan de som verkligen arbetar med politik 24/7. Du verkar inte ha så stor koll på vilka vi är.

Är det inte politik när man diskuterar med ungdomar om hur vi vill förändra situationen i Sverige? Vilka lösningar som finns och vad som är genomförbart?

Visst, det är politik men det är som att lyssna på någons 8-årige lillasyster snacka om när hon ska måsta städa sitt rum. Det är den nivån. Man får höra dom 10 vanligaste högerblockpolemik-argumenten vilket tyder på att personen som fäller dom förmodligen inte har någon som helst koll på något. Han eller hon vet bara väldigt mycket om moderaternas partiprogram. Det finns ingen vilja att vara pragmatisk och diskutera saker så som dom faktiskt ser ut idag.

jwzrd
2006-04-22, 12:25
Haka inte upp dig på det nu Jerry. Lägg istället all fokus på denna trådens topic och knäböjen på Måndag.

Vad gör du i den här, eller i alla andra trådar Rajtan? Hur ska mana göra egentligen? Rapportera alla dina inlägg hela tiden? Skulle du haja då att du inte gör något annat än att slösa bort din tid?

RajtanTajtan
2006-04-22, 12:28
Vad gör du i den här, eller i alla andra trådar Rajtan? Hur ska mana göra egentligen? Rapportera alla dina inlägg hela tiden? Skulle du haja då att du inte gör något annat än att slösa bort din tid?

Okej då Jerko, jag ska försöka skärpa mig.

Bolio
2006-04-22, 12:29
Oh my Nietzsche. Did he just say that?

Cilia
2006-04-22, 12:41
MUF är dock inte ett parti, det är en fanclub till Moderaterna mer eller mindre. Jag har _aldrig_ sett MUF göra ett enda uttalande eller göra något som har med politik på något vis att göra. Däremot har jag hört många göra exakt som mela, dvs: citera lite häften, kissa på SSU, kissa på socialdemokraterna, skämta till det lite och citera moderternas partiprogram. Att MUF existerar eller vad dom gör har lika mycket med demokrati att göra som att jag existerar och vad jag gör. Det är inte särskillt intressant att diskutera endera saken.

Alla fattar att MUF och alla andra ungdomsförbund är till för att umgås, festa och snacka. Dom har inte med politik att göra. (Nej mela, citera partiprogram och hytta med utslitna tomma blockargument är inte politik).
jag är en stor anhängare av vårt demokratiska system. Jag ser inget direkt fel i att man har ungdomsförbund och att dom inte är fullt ut fullärda politiker säger sig självt och bör inte vara så heller. Sen är dom väl medlemmar i moderaterna utgår jag ifrån.

Du har dock rätt i några av dina kommentarer. Jag har extremt svårt för allt detta dissande av personer som har annan politisk uppfattning än en själv. Allt det här om att sossar är skum och kräk etc har ingenting med demokrati att göra. Vi borde vara väldigt stolta och rädda om att vi har flera partier och att det är ok och lagligt att ha olika åsikter. Enligt mig är det det som får samhället att gå framåt.

En av grunduppgifterna för ungdomsförbunden borde vara att lära ut respekten för det demokratiska systemet men att dom inte har fattat det än är inte samma sak som att dom inte ska få finnas. Sen är kan man diskutera om vi ska subventionera dom med skattepengar men då måste vi även diskutera om vi ska sluta subventionera andra organisationer för varför utesluta just dom som vill ha politik som sitt "ämne"?

Sen håller jag med om att dom inte har sån värst koll på politik, samhället etc. Jag har jobbat nära politiker från båda blocken och jag kan se Melas argumentation tagen direkt ifrån partiprogrammet utan att hon eg har förstått innebörden eller hur det får för effekter på samhället och hur det påverkar andra faktorer. Men man måste väl börja någonstans?

jwzrd
2006-04-22, 13:52
jag är en stor anhängare av vårt demokratiska system. Jag ser inget direkt fel i att man har ungdomsförbund och att dom inte är fullt ut fullärda politiker säger sig självt och bör inte vara så heller. Sen är dom väl medlemmar i moderaterna utgår jag ifrån.

Du har dock rätt i några av dina kommentarer. Jag har extremt svårt för allt detta dissande av personer som har annan politisk uppfattning än en själv. Allt det här om att sossar är skum och kräk etc har ingenting med demokrati att göra. Vi borde vara väldigt stolta och rädda om att vi har flera partier och att det är ok och lagligt att ha olika åsikter. Enligt mig är det det som får samhället att gå framåt.

En av grunduppgifterna för ungdomsförbunden borde vara att lära ut respekten för det demokratiska systemet men att dom inte har fattat det än är inte samma sak som att dom inte ska få finnas. Sen är kan man diskutera om vi ska subventionera dom med skattepengar men då måste vi även diskutera om vi ska sluta subventionera andra organisationer för varför utesluta just dom som vill ha politik som sitt "ämne"?

Sen håller jag med om att dom inte har sån värst koll på politik, samhället etc. Jag har jobbat nära politiker från båda blocken och jag kan se Melas argumentation tagen direkt ifrån partiprogrammet utan att hon eg har förstått innebörden eller hur det får för effekter på samhället och hur det påverkar andra faktorer. Men man måste väl börja någonstans?

Bra inlägg. Det jag stör mig på är just det att man argumenterar med andras argument än sina egna och själva fanclubs-beteendet. "Jag hejar på moderaterna, alla andra lag suger snorkel11". Det syns en hel del av det i tråden, t ex Hiiimans sätt att vilja frångå saken i fråga om MUFs biddragsfusk genom att kissa villt mot alla andra ungdomsförbund, särskillt mot soussarna. Det är liksom ok för honom som moderat-fan att hans eget lag gör självmål nån gång då och då, dom är ju ändå Bäst(tm).

Den inställningen är helt uppåt väggarna dålig tycker jag. Debatten borde handla om frågorna, problemen och eventuella lösningar snarare än bokstaven/färgen på personen som kläckte senaste inlägget. Det SISTA debatten bör innehålla är upprapningar av diverse foldrar och häften.

Cilia
2006-04-22, 14:46
jwzrd - håller med dig men för mig är inte lösningen att det är fel med ungdomsförbund. Vi får inte glömma att vi får dom politiker vi förtjänar.

Jag säger inte att alla politiker är toppen och bäst men jag beundrar dom för jag vet hur mycket tid dom lägger ner på att försöka förändra vårt samhälle så att det blir till det bättre enligt deras ideologi. Merparten av alla politiker lägger ner enormt mycket av sin fritid på att se till så att vårt system fungerar. Visst får dom betalt men inte så att man gör det för pengarna.

Så länge jag inte är beredd och gå in och satsa mina timmar på att engagera mig så har jag svårt att klaga på dom som defakto gör det. För vem ska då gå in istället? Det är svårt att besätta alla dom platser som finns i styrelser och nämnder idag. Det är inte så att dom flesta partier kan välja och vraka och ta dom som dom tycker verkar vara mest kompetenta utan dom och vi får vara nöjda om vi lyckas fylla dom platser som måste fyllas. Är alla av dom genier och bäst lämpade? Antagligen inte men var är dom som är det då? Inte tusan står dom till förfogande för att ta dom här uppdragen iaf.

Det är så himla lätt att klaga men sen inte göra ngt åt det. Demokrati är inte självklart det är bara att titta på nyeterna dagligen. Det kan gå snabbt.

Nitrometan
2006-04-22, 15:08
Det du skriver är bra Cilia. I stora delar iaf.

Men ideologi? Ser du nåt av ideologi i dagens politik?

Jag tycker att det bara verkar som att politikerna är ute efter att vinna röster för stunden. Makt för maktens skull.

Jag har inte sett nån av politikerna i det som ska likna en valrörelse nu göra ett ideolgiskt uttalande.

Men jag kan ha missat det.

jwzrd
2006-04-22, 15:20
jwzrd - håller med dig men för mig är inte lösningen att det är fel med ungdomsförbund. Vi får inte glömma att vi får dom politiker vi förtjänar.

Jag säger inte att alla politiker är toppen och bäst men jag beundrar dom för jag vet hur mycket tid dom lägger ner på att försöka förändra vårt samhälle så att det blir till det bättre enligt deras ideologi. Merparten av alla politiker lägger ner enormt mycket av sin fritid på att se till så att vårt system fungerar. Visst får dom betalt men inte så att man gör det för pengarna.

Så länge jag inte är beredd och gå in och satsa mina timmar på att engagera mig så har jag svårt att klaga på dom som defakto gör det. För vem ska då gå in istället? Det är svårt att besätta alla dom platser som finns i styrelser och nämnder idag. Det är inte så att dom flesta partier kan välja och vraka och ta dom som dom tycker verkar vara mest kompetenta utan dom och vi får vara nöjda om vi lyckas fylla dom platser som måste fyllas. Är alla av dom genier och bäst lämpade? Antagligen inte men var är dom som är det då? Inte tusan står dom till förfogande för att ta dom här uppdragen iaf.

Det är så himla lätt att klaga men sen inte göra ngt åt det. Demokrati är inte självklart det är bara att titta på nyeterna dagligen. Det kan gå snabbt.

Jag tycker inte att alla platser måste besättas av "genier", givetvis ska det enbart sitta helt vanliga människor, smarta som inte, på platserna. Det jag stör mig på är själva fanclubsdebatten som bildas. Man skulle kunna ha Sven Volter läsa in partiprogrammen och standardargumenten för alla partier på band, placera ut ett dussin musikspelare och sen starta dom. Lika mycket skulle åstakommas som att lyssna på pseudoargumenten vi kan höra nu.

Det är bra mycket intressantare att höra vem som helst bara säga vad han eller hon tycker för sitt eget vinnande och helt utifrån sig själv. Typ: "fan, det är förjäkligt att jag måste vänta 20 timmar på akuten, varför är det så?" och sen ta det därifrån än att höra något ruttet standardsvar från någon 14-årig moderat som säger: "ahmen sär va.. ba, för typ, om bara sär sjukhusen va .. om dom drevs som företag ba.. då skulle de va bättre typ". För vaffan vet hon om det? Skulle hon vara villig att redogöra för vad det är som gör att regin sjukhuset drivs i påverkar väntetider med egna argument baserade på så som hon förstår det hela? Inte särskillt troligt men givetvis inte omöjligt.

Cilia
2006-04-22, 15:48
Det du skriver är bra Cilia. I stora delar iaf.

Men ideologi? Ser du nåt av ideologi i dagens politik?

Jag tycker att det bara verkar som att politikerna är ute efter att vinna röster för stunden. Makt för maktens skull.

Jag har inte sett nån av politikerna i det som ska likna en valrörelse nu göra ett ideolgiskt uttalande.

Men jag kan ha missat det.
tack.

jag ser ganska mycket ideologi när dom verkligen kan prata. Men jag är inte säker på att "människor" verkligen alltid vill höra ideologi från politiker. Ofta får dom bara chansen att svara på frågor kring något som har hänt och som ofta är en miss i arbetet snarare än vad som eg sker i vardagen. Då är det inte så lätt. Sen när dom väl får chansen så är det snabba repliker i en partiledardebatt. Men det vardagliga arbetet för yrkespolitiker tas det hela tiden hänsyn till ideologin. Ibland kan jag (som tjänsteman) tycka till verksamhetens nackdel men det är ändå politiken som styr och det måste man acceptera, förstå och följa anser jag.



Jwzds - visst är det så. Varför man sällan hör det är svårt att svara på helt. En orsak tror jag är att vi är ganska hårda mot politiker. Vi har svårt att acceptera fel ifrån deras sida så man vågar inte säga för mycket för man risker att bli hängd. Jag lyssnade på panelen i TV4 (tror jag) i fredags och då sa en av dom (klokt enligt mig) att det är för jävligt att det är så i politiken att det verkar som man tror att den som säger minst är den som vinner. Dvs låt andra prata så är risken stor att dom gör bort sig så får vi rösterna istället.

En annan orsak tror jag är att det är komplicerat. Det är inte lätt att analysera varför vården är ineffektiv. Varför har vi längre väntetider än andra länder trots att vi har fler läkare och sjuksköterskor än dom? Varför är vi sjukare än andra länder trots att många andra variabler pekar på att det borde vara tvärtom? Varför upplever skolan i Stockholm att dom har dåligt med pengar när en genomsnittselev i Stockholm kostar ca 80 000 kronor per år medan snittet för riket är ca 55 000 kronor/elev/år? Dom borde ju vada i pengar rimligtvis.

Sen får enskilda fall spegla hur vi ser på samhället och det blir inte korrekt. Man visar upp några vanvårdade äldre och sen blir det bilden av äldreomsorgen i Sverige. Samtidigt som när äldreomsorgsinspektörerna i Stockholm gör sina inspektioner så säger dom att vi aldrig har haft en sån bra äldreomsorg som vi har idag. Vi har en tendens att försköna hur det var "förr i tiden". Om vi verkligen skulle tänka tillbaka på hur det var tror jag ingen skulle vilja ha äldrevården som den var då. När man låg på långvården istället och det var som löpande band vid t ex tvagning. En körde in dom i duschen på brits och där stod någon och duschade och körde ut dom och någon annan torkade och klädde dom. Väldigt effektivt men hur människovärdigt skulle vi tycka att det var idag?

Vad jag försöker säga är att det inte är så lätt att förklara det som sker och händer på ett sätt så att "svensson" förstår och då är det lättare att dra till med ett standardsvar.

jwzrd
2006-04-22, 17:27
Cilia, nu börjar vi komma någonstans. Det här är mycket intressant tycker jag. En sak som påverkar oerhört mycket vilken relation man i allmänhet har med politiker (alla över en kam osv) är hur dom själva hanterar fel. Se t ex på Anna Sjödin. En så pass viktig instans i en demokrat som en av domstolsnivåerna anser att hon är skyldig till ett par hyffsat graverande brott. Hon själv förnekar snudd på all inblandning och skyller istället ifrån sig på vakten/vakterna (är det det som kallas att göra en hel eller en halv pudel månne?) iställte för att kamma sig och erkänna att det hon gjorde, vem man ÄN väljer att lyssna på angående vad som exakt hände, var ett misstag, att det var klantigt, att hon borde vetat bättre, att hon borde hanterat sina uttalanden annorlunda osv. Istället spelar hon oberörd, extra stark och oförstående. "Va, timeout eller avgå? Har du blivit rent från vettet?". Fattar hon inte att hennes förtroende som det ser ut idag är helt kört i botten, ingen lyssnar på henne. Det spelar ingen roll hur bra ideer hon har, hur duktig hon är eller vad hon uträttar i dom egna leden för att skapa bättre möjligheter Sen(tm) när alla tycker att hon är en skit som ingen bör eller vill lyssna på.

Detta gäller bara Anna Sjödin sen. Det finns fler exempel, vi har Lars Ohly med sin så kallade föredetta Leninism som han på något vis med kroppspråket säger att han inte åtnjuter/deltar i men muntligt inte gör något annat än drar ut på tiden för att sedan låta alla glömma det genom att aldrig nämna det igen. Vi har Göra Person med sitt "Nej nej nej" från 1996 innan han blev statsminister. Vi har Folkpartiet med sina svenskaprov och. Centerpartiet med hur man där vill förändra anställningsformer/LAS för ungdomar men där man i dagsläget ändå väljer att inte snacka särskillt mycket alls om det.

Det kan inte bara vara jag som vill veta: jahapp så vad tycker nu just precis nu om frågan ni igår drev hårt som faen? Var det ett misstag? Lite mänsklighet skulle behövas, om vi väljer dom baserat på att vi räknar med att dom kommer att hantera "våra" frågor som vi skulle, givet att vi kunde förstå allting lika bra så kan man tänka sig att vi även vill att man som politiker även hanterar fel och brister som vi [önskar att vi kunde och gjorde].

Cilia
2006-04-22, 19:16
jwzrd - jag menade inte att dom alltid har rätt och har rätt att göra vilka fel som helst. Jag kan också sitta och förfasa mig över politiker och deras klantigheter och så. De exempel du drog upp nu var inte riktigt de jag menade och syftade på. Försöker hitta något bra men det är ganska blankt nu.

Men ett stort problem med vår demokrati är pressen enligt mig. Dom klarar inte av att analysera de politiska besluten och måste därför förlita sig på vad partierna säger och lägger fram vilket inte alltid här 100 % objektivt. Ett klassiskt exempel som man gärna gör (oavsett parti/höger/vänster) är att använda samma pengar flera gånger. Antingen så lägger man ut dom flera gånger och låtsas som om de är nya pengar. Eftersom pressen inte lyckas analysera budgetar så köper dom att det är nya pengar alternativt så tar man tillbaka pengar och lägger ut dom igen men har nu döpt om dom och kallar det för satsning. Även här missar pressen ofta/alltid vad som har hänt.

Eftersom det är halvsvårt att förstå större och komplicerade frågor så koncentrerar man sig på små frågor som man förstår istället. Det är lätt att förstå att man inte får köpa en toblerone på sitt tjänstekort även om man sen betalar tillbaka. Det kan man alltså göra en stor affär av. Men när man gör en komplicerad fastighetsaffär eller investering som i slutändan är en betydligt dyrare historia för skattebetalarna och kanske inte alltid den bästa investeringen så lyfts det sällan upp för man inte förstår vad som har hänt.

Jag tycker inte det Mats Hult gjorde var korrekt. Han hade en mentalitet och ett beteende som han ärvt från många tidigare borgarråd. En ren gubbmentalitet på många sätt. Det var lätt att sätta dit honom för kvitton och representation men om man stiger ett steg tillbaka och tittar så var det inga stora summor det rörde sig om. Tror han totalt representerade för ca 100 000 kronor och det var ett år då Stockholm försökte få OS och han är finansborgarråd för stan. För mig är det ett ganska rimligt belopp även om det fanns kvitton där som inte skulle vara med.

Vad jag menade med att inte våga göra fel är mer det du pratade om tidigare att gå ut och säga vad man tycker i enstaka frågor spontant. För det blir ofta fel (tyvärr). Det som låter logiskt och enkelt att lösa är ofta ganska komplicerade historier. Det är lätt att kliva fel och trampa ngn på tårna och sen är man illa ute utan att mena det.

mela
2006-04-22, 19:24
till mitt försvar.
1: Jag säger inte det som står i moderaternas partiprogram, utan det som jag tycker och tror är lösningen. Det stämmer sedan med vad moderaterna tycker och det är därför jag är moderat.

2: Att tycka att jag är dum i huvudet för att jag är politisk engagerad som 18 åring är mest idioti. Visst jag har inte lika mkt livserfarenhet som en 40åring men jag har fanemej ett liv framför mig och jag nöjer mig inte med vad som helst. Jag vill ha ett bra liv med möjligheter och det är därför jag engagerar mig. Jag är fortfarande en gröngöling, men man måste väl börja någonstans? Förväntar ni er att man ska kunna allt om politik för att man är med i ett ungdomsförbund är ni ju helt sjuka. Jag har valt att engagera mig för att jag sympatiserar med det som jag anser är allra viktigast och de lösningarna som är vettigast. Att jag sedan inte har 100% koll på vad som gäller i alla frågor gör mig inte till mer än människa.

Ni gnäller alldeles för mycket och har alldeles för mycket fördomar. Jag är bara 18 år, men jag är faninte dum i huvudet och helt blåögd för det.

jwzrd
2006-04-22, 19:30
Jag tycker inte att det är konstigt att politiker gör fel, alla gör fel. Skillnaden är att man måste hantera det på ett smartare sätt för att kunna fortsätta bli respekterad som människa och få behålla förtroendet. Sen håller jag bara till viss del med om vad som skrivs i "pressen" eftersom [det verkar som att] du begränsar den till att enbart innefatta expressen och aftonbladet. Läser man dom två tidningarna utifrån förutsättningen att de är seriösa samhällsgranskande tidningar så är det där problemet ligger snarare än någon annanstans. Det finns bättre tidningar, t ex [syd]svenska dagbladet och dagens nyheter.

Hur som helst är det andra saker som stör mig än rent direkta tjänstefel politiker gör, t ex i hur dom använder sina chaufförer och/eller kreditkort. Jag stör mig oerhört mycket mer på vilka direkta förmåner dom åtnjuter i form av enorma resebidrag. Pengar som inget annat företag betalar någon av sina anställda för att få resa. Titta bara på hur mycket stålar EU-råden för för att dom reser så mycket i jobbet, ersättningar som sammanlagt är i storlek med deras grundlön i övrigt. Det är inte rimligt. Att säga att det är för att dom t ex inte kan träffa sina familjer mer än på helger, eller att det suger att bo på hotell räcker inte särskilt långt - så lever all annan management på företag också och då har vi inte ens tittat på hur det ser ut för vanliga Lisa Sverigesson som jobbar inom vården och t ex måste resa till grannstaden för att jobba. Hon får göra avdrag på skatten, det är allt i princip. Där utgår inga reseersättningar i 5-10k-klassen i veckan. MÄRKLIGT.

Cilia
2006-04-22, 19:35
till mitt försvar.
1: Jag säger inte det som står i moderaternas partiprogram, utan det som jag tycker och tror är lösningen. Det stämmer sedan med vad moderaterna tycker och det är därför jag är moderat.
men det du skriver är formulerat precis som partiprogrammet det kanske är därför det är svårt att "höra" det som dina egna ord. Sen tror jag att du anser det är det bästa och att du tycker så och respekterar det fullt ut.

till mitt försvar.
2: Att tycka att jag är dum i huvudet för att jag är politisk engagerad som 18 åring är mest idioti. Visst jag har inte lika mkt livserfarenhet som en 40åring men jag har fanemej ett liv framför mig och jag nöjer mig inte med vad som helst. Jag vill ha ett bra liv med möjligheter och det är därför jag engagerar mig. Jag är fortfarande en gröngöling, men man måste väl börja någonstans? Förväntar ni er att man ska kunna allt om politik för att man är med i ett ungdomsförbund är ni ju helt sjuka. Jag har valt att engagera mig för att jag sympatiserar med det som jag anser är allra viktigast och de lösningarna som är vettigast. Att jag sedan inte har 100% koll på vad som gäller i alla frågor gör mig inte till mer än människa.

Ni gnäller alldeles för mycket och har alldeles för mycket fördomar. Jag är bara 18 år, men jag är faninte dum i huvudet och helt blåögd för det.
nu vet jag inte om det var riktat till mig eller inte men det du skriver där stämmer ju överens med det jag skrev så då har jag formulerat mig dåligt.

Jag tycker inte alls att det gör dig dum i huvudet för att du engagerar dig politiskt, tvärtom.

mela
2006-04-22, 19:38
men det du skriver är formulerat precis som partiprogrammet det kanske är därför det är svårt att "höra" det som dina egna ord. Sen tror jag att du anser det är det bästa och att du tycker så och respekterar det fullt ut.


nu vet jag inte om det var riktat till mig eller inte men det du skriver där stämmer ju överens med det jag skrev så då har jag formulerat mig dåligt.

Jag tycker inte alls att det gör dig dum i huvudet för att du engagerar dig politiskt, tvärtom.

Moderaterna har inte haft något partiprogram på ett tag. De slängde det på senaste stämman.
Men visst kan säkert mina argument låta på det viset eftersom jag är engagerad och åker på utbildningar och så.
Men jag skulle aldrig propagera för någonting jag själv inte tyckte.

Cilia
2006-04-22, 19:42
Jag tycker inte att det är konstigt att politiker gör fel, alla gör fel. Skillnaden är att man måste hantera det på ett smartare sätt för att kunna fortsätta bli respekterad som människa och få behålla förtroendet. Sen håller jag bara till viss del med om vad som skrivs i "pressen" eftersom [det verkar som att] du begränsar den till att enbart innefatta expressen och aftonbladet. Läser man dom två tidningarna utifrån förutsättningen att de är seriösa samhällsgranskande tidningar så är det där problemet ligger snarare än någon annanstans. Det finns bättre tidningar, t ex [syd]svenska dagbladet och dagens nyheter.
nej, jag begränsar mig inte alls till aftonblaskorna. Jag menar att det rör alla tidningar och i synnerhet våra 2 stora dagstidningar. Jag har sett pressmeddelanden publicerade iofs som notiser i tidningar utan att ens säga att det är ett pressmeddelande eller ifrån vilket parti. Dom som inte också läser pressmeddelandena tror ju att det är ngt tidningen har skrivit.

Jag vet att journalisterna sitter hos de politiskt sakkunniga och går igenom besluten för att få dom förklarade för sig! Hur objektivt blir en sån genomgång? Vissa är smartare och sätter sig med oss opolitiska tjänstemän. Det blir bättre men vi är ändå lojala och förklarar det de fråga men hade jag varit journalist hade jag disikerat budgeterna på ett helt annat sätt och lyft fram saker som dom missar totalt. Det är inte vårt jobb som tjänstemän att visa dom i den riktningen utan det är just sånt dom ska granska.

Hur som helst är det andra saker som stör mig än rent direkta tjänstefel politiker gör, t ex i hur dom använder sina chaufförer och/eller kreditkort. Jag stör mig oerhört mycket mer på vilka direkta förmåner dom åtnjuter i form av enorma resebidrag. Pengar som inget annat företag betalar någon av sina anställda för att få resa. Titta bara på hur mycket stålar EU-råden för för att dom reser så mycket i jobbet, ersättningar som sammanlagt är i storlek med deras grundlön i övrigt. Det är inte rimligt. Att säga att det är för att dom t ex inte kan träffa sina familjer mer än på helger, eller att det suger att bo på hotell räcker inte särskilt långt - så lever all annan management på företag också och då har vi inte ens tittat på hur det ser ut för vanliga Lisa Sverigesson som jobbar inom vården och t ex måste resa till grannstaden för att jobba. Hon får göra avdrag på skatten, det är allt i princip. Där utgår inga reseersättningar i 5-10k-klassen i veckan. MÄRKLIGT.
Jag kan förstå att du är upprörd över det. Min erfarenhet är att det främst lever kvar på statsplanet. I kommuner och landsting iaf i kommuner finns det inte kvar så mycket av sånt. Dom har inte råd med det.

Men vi har ett system för att påverka sånt och det är genom demokratiska processer. Det är lätt att vara upprörd och frustrerad men vad gör du? Så länge du förlitar dig på att andra ska skapa system som du vill ha tycker jag att det är svårt att klaga utan då måste man agera själv genom att engagera sig.

Cilia
2006-04-22, 19:44
Moderaterna har inte haft något partiprogram på ett tag. De slängde det på senaste stämman.
Men visst kan säkert mina argument låta på det viset eftersom jag är engagerad och åker på utbildningar och så.
Men jag skulle aldrig propagera för någonting jag själv inte tyckte.
förlåt ordvalet.

tror inte du skulle göra det heller men du skulle behöva ha större kunskap om samhället och systemen men det kommer nog. Med det menar jag inte att dina politiska åsikter kommer att ändras och inte att dom behöver ändras heller. Alla har rätt till sina och rätt att bli respekterade för dom (så länge dom håller sig inom lagens ramar)

Yankeee
2006-04-22, 19:47
tror inte du skulle göra det heller men du skulle behöva ha större kunskap om samhället och systemen men det kommer nog. Med det menar jag inte att dina politiska åsikter kommer att ändras och inte att dom behöver ändras heller. Alla har rätt till sina och rätt att bli respekterade för dom (så länge dom håller sig inom lagens ramar)

Vem har kapat ditt konto? :)

jwzrd
2006-04-22, 19:48
nej, jag begränsar mig inte alls till aftonblaskorna. Jag menar att det rör alla tidningar och i synnerhet våra 2 stora dagstidningar. Jag har sett pressmeddelanden publicerade iofs som notiser i tidningar utan att ens säga att det är ett pressmeddelande eller ifrån vilket parti. Dom som inte också läser pressmeddelandena tror ju att det är ngt tidningen har skrivit.

Jag vet att journalisterna sitter hos de politiskt sakkunniga och går igenom besluten för att få dom förklarade för sig! Hur objektivt blir en sån genomgång? Vissa är smartare och sätter sig med oss opolitiska tjänstemän. Det blir bättre men vi är ändå lojala och förklarar det de fråga men hade jag varit journalist hade jag disikerat budgeterna på ett helt annat sätt och lyft fram saker som dom missar totalt. Det är inte vårt jobb som tjänstemän att visa dom i den riktningen utan det är just sånt dom ska granska.


Jag kan förstå att du är upprörd över det. Min erfarenhet är att det främst lever kvar på statsplanet. I kommuner och landsting iaf i kommuner finns det inte kvar så mycket av sånt. Dom har inte råd med det.

Men vi har ett system för att påverka sånt och det är genom demokratiska processer. Det är lätt att vara upprörd och frustrerad men vad gör du? Så länge du förlitar dig på att andra ska skapa system som du vill ha tycker jag att det är svårt att klaga utan då måste man agera själv genom att engagera sig.

Tricket är att det inte går att göra det ensam, kanalerna via ungdomsförbunden är fulla av indoktri.. oops.. utbildade melor, inget parti vill ändra regler som ger individen mer pengar - vem fan skulle rösta bort 5k i veckan från sig själv? Det bästa sättet jag vet är T EX att sitta här och härja lite och försöka få tyst på dom största politruckerna och få "vanliga" människor att faktiskt prata om det. Först verkar det som att man måste få tyst på alla 17-23-åriga grabbar som likt bajenbärsochrakadebrudar-sången skanderar ModeraternaFFS11 så att det kan bli en bättre grundad diskussion. Vem fan orkar höra: men ffs, skatternalol eller Mendetmåstelönasigattarbeta för tusende gången?

Cilia
2006-04-22, 19:54
spankeee - jag gillar ju politiker. Dom behöver uppmuntran. Trodde du visste det om mig?


Tricket är att det inte går att göra det ensam, kanalerna via ungdomsförbunden är fulla av indoktri.. oops.. utbildade melor, inget parti vill ändra regler som ger individen mer pengar - vem fan skulle rösta bort 5k i veckan från sig själv? Det bästa sättet jag vet är T EX att sitta här och härja lite och försöka få tyst på dom största politruckerna och få "vanliga" människor att faktiskt prata om det. Först verkar det som att man måste få tyst på alla 17-23-åriga grabbar som likt bajenbärsochrakadebrudar-sången skanderar ModeraternaFFS11 så att det kan bli en bättre grundad diskussion. Vem fan orkar höra: men ffs, skatternalol eller Mendetmåstelönasigattarbeta för tusende gången?
det är ju just det som är själva ideen med partier och demokrati att man inte kan göra ngt själv. Visst är det svårare att försämra för sig själv men det har hänt att man har ändrat system till det sämre.

Ofta kräver det iofs att man måste dra åt att pengarna inte räcker och måste börja se över var man kan spara. Men det är en annan diskussion.

Scratch89
2006-04-25, 22:18
Ni får slå mig, jag drar upp en gammal tråd.

Jag som MUFare har inte hört talas om detta "fusk". Jag fick reda på det först nu, när jag läste tråden.
Här skulle väl, som i de allra flesta fall antar jag, ett långt försök till en förklaring komma. Men det kan jag inte med. Jag har ingen aning om hur det kunde hända, men det har hänt. Vad jag vet så SKA det inte gå att fuska omedvetet, eftersom, precis som mela säger, medlemmar som inte betalar medlemsavgiften åker ut ur registren. (Jag vet, eftersom jag själv åkte ur och märkte detta i Februari, så jag fick betala igen).
Detta fusk är helt och hållet medvetet, eftersom de betalade för personer som antagligen varit medlemmar året innan.
De kan ju ha gjort det för att vara "snälla" mot personerna så de slapp betala de otroligt dyra 100 kronorna, eller helt enkelt för att komma upp i siffror så att de får bidrag (siffran är väl olika stor för olika län, har jag för mig).

Jag tror att alla, oavsett vilken politiskt ställning, hårfärg eller favoritartist man har, så fuskar man om det gynnar en.
Jag själv kan inte ens säga ifall vi i Skaraborg inte fuskar, eftersom jag inte har koll på det. (Jag är MSU-ansvarig, inte medlemsansvarig). Det kan mycket väl vara så att vi har massor av fiktiva medlemmar, och isåfall är det beklagligt, eller ja, rent ut sagt förjävligt.


Den senare diskussionen mellan Cilia och jwzrd är intressant. Jag själv förespråkar väldigt mycket att man ska kampanja FÖR sin idelogi, och inte EMOT någon annans. Att lyssna på när Reinfeldt/Forsell håller tal och drar dåliga skämt om sossarna eller Ohly, mår jag bara dåligt. Kan inte dessa högt uppsatta, och ändå hyfsat respekterade, driva sin sak och inte sinka någon annan?
Att MUF innehåller många broilers är väl inget att sticka under stolen med. På utbildningarna kommer det många i backslick, sin storebrorsas kostym och med en Dagens Industri under armen, för att sedan under kvällen när de lugnat ner sig visa sig vara en deltidsarbetande pojke från Hornstull. Detta tycker jag är dåligt. Att hålla upp charader bara för att man ska tillhöra ett ungdomsförbund. Förbundet är till för oss, vi är förbundet, inte tvärtom.
(Jag själv ser, enligt många, typiskt vänster ut, med svart estethår och converse)

Nu fick jag skriva av mig...

aliquis
2006-04-26, 01:58
Ung V i malmö är inte helt oskyldiga heller.Tss, de tog från de rika och gav åt de fattiga!

JÄVLA BORGARSVIN!

aliquis
2006-04-26, 02:00
Smart ide från scratch, låt säg 100 pers stå kvar utan att betala medlemsavgiften på 100kr = -10.000
Få 200.000 i bidrag.
Summa: +190.000

Jense
2006-04-26, 04:59
Tss, de tog från de rika och gav åt de fattiga!

JÄVLA BORGARSVIN!


är det ok att ta från de rika då?

KOMMUNISTJÄVEL

aliquis
2006-04-26, 05:23
är det ok att ta från de rika då?

KOMMUNISTJÄVELJa! Hata de rika!

Det måste ju vara rättvist! Ingen skall ha något! ;D

Jense
2006-04-26, 05:29
Ja! Hata de rika!

Det måste ju vara rättvist! Ingen skall ha något! ;D



ja alla ska ge sina egeninyjänade pengar till dig! så du kan köpa nya vegankläder!

glöm inte cubakepsen, man måste va kamoflerad när man kastar sten på ordningsmakten för att visa sitt missnöje (?) och släpper ut minkar

Scratch89
2006-04-26, 06:04
ja alla ska ge sina egeninyjänade pengar till dig! så du kan köpa nya vegankläder!

glöm inte cubakepsen, man måste va kamoflerad när man kastar sten på ordningsmakten för att visa sitt missnöje (?) och släpper ut minkar
Haha! :laugh:

Mighty
2006-04-26, 07:18
Nej om du läser artikeln så ser du att dom angav ett för högt medlemsantal för att få bidrag. Säg till nästa gång så hjälper jag dig.
Det har SSU också gjort, men det kanske du inte minns eftersom det var ett HELT år sedan det kablades ut på nyheterna....

Kwon
2006-04-26, 07:44
ja alla ska ge sina egeninyjänade pengar till dig! så du kan köpa nya vegankläder!

glöm inte cubakepsen, man måste va kamoflerad när man kastar sten på ordningsmakten för att visa sitt missnöje (?) och släpper ut minkar

Lysande Jense! :laugh: