handdator

Visa fullständig version : Benpass och löpning


bulldoggen
2006-04-21, 14:54
Tjena!

Har sökt via google på fler trådar i detta ämne men allt jag hittade var gammalt, så jag frågar:

Jag körde igår ett rätt rejält benpass, vilket har resulterat i en fin träningsvärk idag, som förmodligen kommer att kulminera imorgon. Nu är det så att jag är sugen på att dra ut och springa ikväll, då en riktig vilodag får mig att klättra på väggarna.

Är detta förenligt med bra muskeltillväxt, eller kommer jag att sabba gårdagens benpass med löprundan?

Tacksam för alla råd!

sissa
2006-04-22, 11:29
Vad jag vet så kommer du inte att sabba gårdagens benträning.
Bara för att man styrketränar behöver (borde) man inte lägga ner all form av konditionsträning, så visst är det förenligt.

Det bästa ur muskeltillväxt är att inte köra styrka och kondis precis intill varann utan olika dagar (som du ju tänkt)

Spring på :)

shadowfire
2006-04-22, 13:00
Vad jag vet så kommer du inte att sabba gårdagens benträning.
Bara för att man styrketränar behöver (borde) man inte lägga ner all form av konditionsträning, så visst är det förenligt.

Det bästa ur muskeltillväxt är att inte köra styrka och kondis precis intill varann utan olika dagar (som du ju tänkt)

Spring på :)

Snarare tvärtom. Ett par gyllene regler om du tränar seriöst o vill ha ut något av det:

1) ät mycket
2) sov riktigt
3) träna tungt som f-n
3) vila muskelgrupperna riktigt

Din idé bryter mot en av dessa regler, guess which?
Om du nu dessutom har fått en brutal träningsvärk med så betvivlar jag att dina benmuskler kommer ha hunnit reparera sig och återställt sig helt till ikväll, jag hade definitivt väntat ytterligare ett dygn innan jag hade gett mig ut o köttat med terränglöpning. Så mitt svar är: gör situps eller vad som helst, men vänta ytterligare o vila benmusklerna riktigt.

bulldoggen
2006-04-23, 11:44
Hmm det här var intressant. :)

Två helt olika svar på frågan. Vill minnas att det för några år sedan (tror jag) kom någon svensk avhandling som citerades med innebörden att träningsvärken var ett tecken på att musklerna förberedde sig för mer belastning eller liknande. Skulle vara roligt att höra om något nytt har framkommit sedan dess.
Jag älskar nämligen att jogga nån timme på lediga dagar, och vill helst fortsätta med det, dock inte på bekostnad av tillväxt.

apa_ola
2006-04-23, 12:18
Tjena!

Har sökt via google på fler trådar i detta ämne men allt jag hittade var gammalt, så jag frågar:

Jag körde igår ett rätt rejält benpass, vilket har resulterat i en fin träningsvärk idag, som förmodligen kommer att kulminera imorgon. Nu är det så att jag är sugen på att dra ut och springa ikväll, då en riktig vilodag får mig att klättra på väggarna.

Är detta förenligt med bra muskeltillväxt, eller kommer jag att sabba gårdagens benpass med löprundan?

Tacksam för alla råd!

Gör tvärtom istället, om du är orolig. Lägg vilodagen (läs:löpdagen) dagen innan benpasset istället...

bulldoggen
2006-04-23, 16:28
Gör tvärtom istället, om du är orolig. Lägg vilodagen (läs:löpdagen) dagen innan benpasset istället...

Ja det verkar som att jag får göra det. Var ute och sprang den aktuella kvällen och träningsvärken förändrades inte ett dugg så jag är inte säker på att det skulle vara dåligt att springa, men så jäkla tungt o jobbigt som det är att köra ben så vill man ju inte riskera att det är förgäves direkt :)

krellik
2006-04-23, 18:06
Löpning är inte löpning om du förstår vad jag menar......

Intensive sprintlöppning, hiit, spränga personbästa på 4km, jogga 2 mil, allt det skulle sabba din återhämtning.

En rask promenad eller långsam jogg under en inte allt för lång runda är "aktiv återhämtning" och hjälper snarare till att du återhämtar dej snabare.