handdator

Visa fullständig version : Finns det någon som har erfarenheter av att driva företag samtidigt som de pluggar?


timoat
2006-04-21, 12:15
Tjena alla glada! För första gången på riktigt länge är jag lycklig, fick reda på igår att jag kommit in på en utbildning i New York City som är två årig!

Nu till mitt problem, jag ligger i faggorna (Maj) att starta eget, och undrar hur CSN gör när det kollar ens inkomster, och följande reglering av studiestödet.
Min plan är att ha igång företaget från USA och göra diverse uppdrag på fritiden, men utan att ta ut någon lön, utan leva på studiestödet.
Jag har hört lite olika uppgifter, bla att all intäkt till egen firma räknas som inkomst, däför kommer CSN att inska mitt lån efter hu mycket mitt företag tjänar, inte på hur mycket jag tar ut som egen lön.

Jag söker även "stöd till start av näringslivsverksamhet" och hoppas kunna få det över sommaren. Till saken hör att detta stöd ges i 6 månader. Alltså överlappas min studieperiod med 3 månader.
Här var min plan att antingen vänta med att låna från CSN tills de 6 månaderna är slut, alt. avbryta stödet när skolan börjar, dvs bara ha 3 månader.

Nu finns det jättemånga duktiga och intelligenta människor på Kolo, och jag skulle vilja veta om ni har några erfarenheter eller kunskap att dela med er av!

timoat
2006-04-21, 14:02
Shameless bump!

Tom BAK
2006-04-21, 14:33
Csn borde veta...

timoat
2006-04-21, 17:31
Dom hade inga erfarenheter av det. Bara massa teorier.

Pepparkakssmurfen
2006-04-21, 21:58
Vilken bolagsform?

timoat
2006-04-21, 22:01
Enskild Firma...
Jag har inte kapital att bilda AB, och inget intresse av att ha en ekonomisk förening.

Wayfaerer
2006-04-21, 22:22
Som enskild firma är du och företaget samma juridiska person och det företaget drar in kommer att räknas som skattepliktig inkomst för dig.

timoat
2006-04-21, 22:32
Yea, det var det jag misstänkte...
Hur är det ifall jag köper prylar för alla pengarna som kommer in då? (Givetvis i enlighet med det man får köpa på företaget) alltså så jag inte har några likvida medel? Eller räknas värde då?

slappe
2006-04-21, 22:45
Yea, det var det jag misstänkte...
Hur är det ifall jag köper prylar för alla pengarna som kommer in då? (Givetvis i enlighet med det man får köpa på företaget) alltså så jag inte har några likvida medel? Eller räknas värde då?

Kan du inte leva på pengarna du får in genom företaget istället för att till varje pris utnyttja csn?

timoat
2006-04-22, 07:16
Kan du inte leva på pengarna du får in genom företaget istället för att till varje pris utnyttja csn?

Utnyttja CSN? Haha du är rolig du... Om du inte visste det så är det ett LÅN, som betaöas tillbaka... Bidragsdelen är på 500 spänn i veckan. Dessutom är jag ju inte säker på att
1 jag kommer att hinna arbeta överhuvudtaget (jag har jobben över sommaren, de sträcker sig antagligen inte längre)

2. Jag får inte jobba i USA på ett f-1 visum

3. Jag ska till New york, en av de dyraste städerna i världe, Im gonna need all i can get!

4. Csn är till för att användas. Använder jag dom inte kommer jag att ångra mig resten av livet.

5. Kursavgiften för ett år är 80 000 kr.

6. Hade jag dragit in så mycket pengar att jag hade kiunnat betala en Utlandsvistees i 2 år hade jag inte haft tid att plugga.

Utnyttja CSN? Hur mycket ränta tror du jag betalar på pengarna? Helt plötsligt ter sig bidragsdelen inte så stor längre, eller hur?

slappe
2006-04-22, 09:01
Utnyttja CSN? Haha du är rolig du... Om du inte visste det så är det ett LÅN, som betaöas tillbaka... Bidragsdelen är på 500 spänn i veckan. Dessutom är jag ju inte säker på att
1 jag kommer att hinna arbeta överhuvudtaget (jag har jobben över sommaren, de sträcker sig antagligen inte längre)

2. Jag får inte jobba i USA på ett f-1 visum

3. Jag ska till New york, en av de dyraste städerna i världe, Im gonna need all i can get!

4. Csn är till för att användas. Använder jag dom inte kommer jag att ångra mig resten av livet.

5. Kursavgiften för ett år är 80 000 kr.

6. Hade jag dragit in så mycket pengar att jag hade kiunnat betala en Utlandsvistees i 2 år hade jag inte haft tid att plugga.

Utnyttja CSN? Hur mycket ränta tror du jag betalar på pengarna? Helt plötsligt ter sig bidragsdelen inte så stor längre, eller hur?

Jasså man måste betala tillbaka pengarna man lånar, det var en nyhet för mig.
Aja ursäkta ordvalet då tyckte det lät som om du ville nyttja systemet till max, men så länge du inte drar in mer pengar än dom(36000kr per termin?) man får tjäna så lär det ju vara lungt. Jag skulle nog utreda saken med csn lite grundligare, dom är ju kända för att vara aningen bångstyriga.