handdator

Visa fullständig version : Kroppsegna androgener


niclas_05
2006-04-21, 11:06
Hur kan man göra för att öka sina androgena värden om det går, läst på en del platser att mättat fett(kolesterol) är ursprunget till testosteron, betyder detta att det är bra för träningen att äta ganska mycket mättat fett, eftersom det ger ett större upptag in i cellen av aminosyror p.g.a testosteronet? King Grub kanske har någon bra fundering på ämnet

mvh Niclas..

King Grub
2006-04-21, 11:25
Oj, ett alldeles för omfattande ämne för ett foruminlägg.

Här har jag fixat en fullängdsartikel om saken, om vilken påverkan makronutrienterna har på hormoner och deras påverkan på styrketräning:

http://www.megaupload.com/?d=QYXAM5JJ

niclas_05
2006-04-21, 13:55
jävla schysst, med tanke på att du har en del kunskap inom området, hur ser ditt personliga upplägg för träningen vilka mål har du/vad gör du för att uppnå dessa? mch niclas..

niclas_05
2006-04-21, 14:15
dum fråga, men hur får jag ner filen jag ser bara en filbeskrivning men ingen länk?

King Grub
2006-04-21, 14:15
Jag anser att hormonnivåerna sköter sig själva om man tränar och äter någorlunda vettigt. Det är inte troligt att du genom andra naturliga sätt kan påverka dom uppåt så pass att dom i sin tur påverkar din muskeltillväxt tillräckligt för att märkas i praktiken. Hård träning + tillräckligt med bra mat + tillräckligt med sömn, sedan sköter hormonerna sig själva om man är frisk i övrigt. Man kan ju undvika saker som sänker hormonnivåerna, om man tror att det påverkar i praktiken (äta för lite, för lite fett i synnerhet, undvika lakrits, undvika... sex :D , t ex).

King Grub
2006-04-21, 14:17
dum fråga, men hur får jag ner filen jag ser bara en filbeskrivning men ingen länk?

Det står "Please wait 45 seconds", och när den tiden tickat ned klickar du på "Click here to download" som ersätter den förra texten.

niclas_05
2006-04-21, 14:31
aha det kom upp en popupp i vägen, okay jo jag har också fått den uppfattningen att det är överkurs som i slutändan ändå inte märks, har du något schysst program att lägga fram eller spelar det inte så stor roll? mvh Niclas..

Scratch
2006-04-21, 16:02
Jag anser att hormonnivåerna sköter sig själva om man tränar och äter någorlunda vettigt. Det är inte troligt att du genom andra naturliga sätt kan påverka dom uppåt så pass att dom i sin tur påverkar din muskeltillväxt tillräckligt för att märkas i praktiken. Hård träning + tillräckligt med bra mat + tillräckligt med sömn, sedan sköter hormonerna sig själva om man är frisk i övrigt. Man kan ju undvika saker som sänker hormonnivåerna, om man tror att det påverkar i praktiken (äta för lite, för lite fett i synnerhet, undvika lakrits, undvika... sex :D , t ex).

Läste en norsk bok, Menneskekroppen, översatt till svenska för ett tag sedan och där skriver dom i princip tvärtom. Jag tyckte det lät konstig. Det står något i stil med att förutom tungt fysikt arbete ökar även stress, fasta och låga koncentrationer av glukos i blodet till ökade koncentrationer av tillväxthormoner i blodet.
Vad är detta? Vet ju inte hur ny boken var så var det gammal fakta?

King Grub
2006-04-21, 16:05
Det stämmer. Låter du bli att äta får du stor GH-frisättning. Betyder det att dina muskler växer? Nej. Dessutom är GH ett fettförbrännande hormon, inte ett muskeluppbyggande, om du passerat barnstadiet.

Äter du för lite fett sjunker däremot din testosteronnivåer, och det har större effekt på muskeluppbyggnaden.

nihe
2006-04-21, 16:49
Äter du för lite fett sjunker däremot din testosteronnivåer, och det har större effekt på muskeluppbyggnaden.
För mycket fett, vid en enskild måltid, sänker väl testot?

Vad är en rimlig mängd fett vid en måltid?

King Grub
2006-04-21, 16:58
Det är ytterligare en anledning att sprida ut fettintaget någorlunda över dagens måltider. Någon gramprecision tror jag inte är nödvändig för hormonpåverkans skull.

niclas_05
2006-04-21, 20:06
intressant, men vilken sorts fett är det som påverkar testosteronet, läst att det är mättat fett och inte de nyttiga fetterna som det pratas mycket om, (läste en graf som king grub tidigare lagt upp, på en forskningsrapport) detta verkar ju lite kontraproduktivt att det förespråkas fel i så fall?
Rätta mig om jag har fel.. mvh