handdator

Visa fullständig version : Paleo och styrketräning


Absalom^
2006-04-21, 00:38
Hej hopp!

Efter att först gett mig på Wait dieten för att bli av med min akne har jag nu bytt till Paleo istället. Tog lite längre tid än på Wai dieten att bli av med aknen men nu håller den på att försvinna igen.

Hursomhelst.
Jag tappar vikt! Mina muskler försvinner!

För er som inte är insatta innebär Paleo dieten, för att dra det lite snabbt:
inga snabba holhydrater, inga mejeriprodukter och inget spannmål. Vilket då hindrar mig från att äta socker, gröt, potatis, pasta, ris och proteinpulver tex.

Så, kan någon snälla hjälpa mig med att klura ut varför jag förlorar muskler?!
Vad kan jag göra åt det? Öka intaget av fett och frukt?

Annie
2006-04-21, 06:37
Hej!

Det skulle underlätta om du kunde beskriva hur ditt matintag ser ut under en dag... lite svårt att se eventuella orsaker annars :)

mvh
Annie

pragmatist
2006-04-21, 07:47
Normalt går man ner lite i vikt på en paleodiet, men du ska ju inte behöva gå ner okontrollerat. I så fall äter du för lite helt enkelt. Ät mer och framför allt sånt som är förhållandevis energirikt, t.ex. nötter och hela ägg.

Absalom^
2006-04-21, 11:13
Frukost: Stekt ägg och ett paket bacon.
Lunch: Kålpudding (250g köttfärs)
Middag: Någon rätt liknande lunchen.


Det kanske är lite lite ändå? Brukar inte direkt bli några mellanmål, kanske nått äpple..sällan.. :)

King Grub
2006-04-21, 11:16
Frukost: Stekt ägg och ett paket bacon.
Lunch: Kålpudding (250g köttfärs)
Middag: Någon rätt liknande lunchen.

Jag tappar vikt! Mina muskler försvinner!

Så, kan någon snälla hjälpa mig med att klura ut varför jag förlorar muskler?!

Du äter för lite.

Ikon
2006-04-21, 12:15
Grub, vad anser du om koster utan några kolhydrater alls i stort sett? Det finns ju åtskilliga exempel på naturfolk som bara äter animaliska produkter och orkar springa omkring och jaga djur en hel dag, men om man vill bygga muskler? Sedan ska ju fördelen med glykogen som bränsle vara att det går åt mindre syre vid förbränningen, men är detta behov av syre något man träna bort? Återigen får jag väl hänvisa till olika naturfolk och atleter som klarar av att prestera på bara fett och protein.

Baha
2006-04-21, 12:23
tror kroppen ställer in sig på att funka bra på fett minst likabra som kolhydrater om man äter mkt fett.

äter man mkt protein så oxideras(eller vafan det nu kallas) mkt av det till kolhydrater, så blir ju lite samma sak som att äta en del kolhydreter. Antar det är därför lågkolhydrat HÖG protein dieter funkar helt ok för många som tränar.

Absalom^
2006-04-21, 13:16
Som jag förstått det är fett istället för kolhydrater väldigt gynnande för utövare av typ skidåkning och långdistanslöpning. Alltså aktiviteter där man gör av med energi under lång tid.

Baha
2006-04-21, 13:52
MEd tanke på att kroppen lagrar fett som reserv energi vid svält så verkar det ju rimligt att kroppen oxå skall fungera optimalt på just fett tycker jag.

pragmatist
2006-04-21, 19:00
Grub, vad anser du om koster utan några kolhydrater alls i stort sett? Det finns ju åtskilliga exempel på naturfolk som bara äter animaliska produkter och orkar springa omkring och jaga djur en hel dag, men om man vill bygga muskler? Sedan ska ju fördelen med glykogen som bränsle vara att det går åt mindre syre vid förbränningen, men är detta behov av syre något man träna bort? Återigen får jag väl hänvisa till olika naturfolk och atleter som klarar av att prestera på bara fett och protein.

När såg du en biffig eskimå eller bushman senast? :D Skämt å sido: kolhydratfattiga dieter är inte särskilt effektiva för muskeluppbyggnad.

Det är dock inte så att folk som äter lite kolhydrater inte har glykogen i kroppen, det kan ju syntetiseras från protein och fett (glukoneogenes).

zirak
2006-04-21, 20:10
När såg du en biffig eskimå eller bushman senast? :D

Dom eskimåer jag har sett avklädda har samtliga varit hyfsat biffiga...

Frukost: Stekt ägg och ett paket bacon.
Lunch: Kålpudding (250g köttfärs)
Middag: Någon rätt liknande lunchen.

Det kanske är lite lite ändå? Brukar inte direkt bli några mellanmål, kanske nått äpple..sällan.. :)

Jag har ätit paleo strikt i 3 år nu ungefär, det tog nog 1,5 år innan jag var helt på banan. Dom flesta dagar ser ut enligt följande för mig.

Mål 1 (06,00)
Fruktsallad på 5 frukter och ca 20 gr kokosflingor + 2 ägg

Mål 2 (09,00)
150 gr kött
350 gr grönsaker
20 gr nötter + 1 frukt

Mål 3 (12,00)
250 gr kött (oftast kyckling)
500 gr Kokta/frästa grönsaker

Mål 4 (14,30)
3-4 frukter

Mål 5 (17,30)
250 gr kött
300 gr potatis
2-300 gr grönsaker

Mål 6 (Efter träning 20,00)
2 Bananer
1 glas juice
+ någon näve nötter lite senare

Mål 7 (22,00)
3 st Ägg

Ikon
2006-04-21, 20:33
Men potatis är inte riktigt paleo eller. :-P

Absalom^
2006-04-21, 21:32
det ser juh rätt schysst ut det där zirak, undra vad det "optimala" hade varit att göra med kosten kring träningen där.

Ikon
2006-04-21, 22:00
Frukost:
100 g jordgubbar
100 g blåbär
1 avocado
1 banan
äggomelett på 3 ägg och lite makadamianötter

Lunch:
150 g kött/fisk
300-500 g grönsaker/rotfrukter
Nån frukt

Middag:
150 g kött/fisk
300-500 g grönsaker/rotfrukter
Nån frukt

Kvällsmat:
150 g kött/fisk
300-500 g grönsaker/rotfrukter
Nån frukt

Broccoli, spenat, selleri, morötter, palsternacka är väl de grönsaker/rotfrukter jag äter mest av. Bland frukter och bär blir det mest jordgubbar, blåbär, hallon, mango, banan, apelsin, äpplen, vindruvor, russin, kiwi och ananas.

Jag brukar fixa ihop en god soppa på palsternacka, morötter, selleri, lite kryddor och alaska pollock.

RajtanTajtan
2006-04-21, 22:12
Men potatis är inte riktigt paleo eller. :-P

Nej det är inte Paleo. Det är Bintje :) Riktig Paleo är utan potäter.

zirak
2006-04-23, 07:58
det ser juh rätt schysst ut det där zirak, undra vad det "optimala" hade varit att göra med kosten kring träningen där.

Jag tror mer på att få i sig tillräckligt med energi totalt än att försöka optimera ett par timmar runt träningen, jag försöker få i mig minst 3800 Kcal per dygn vilket är en hel del volymmässigt med paleo. Men vist påverkas man av king grubs trådar... det är därför jag "fuskar" med potatis innan träning och juice efter. :D

Hadde potatis varit paleo om den ursprungligen kom från afrika? Dom flesta som äter paleo gör det för att gå ner i vikt, och väljer att säga att potatis inte är paleo för att det har så höggt GI (min tolkning *popcorn* ).

Ikon
2006-04-23, 10:42
Jag hittade ett inlägg på ett annat forum som förklarade det där med potatisen: http://www.paleodiet.nu/forum/viewtopic.php?p=7630#7630