handdator

Visa fullständig version : Kyckling tillagad i ugnen - hur göra för att få den saftig?


JAM
2006-04-20, 23:17
Som sagt, jag tycker ofta att både de kycklingbröst och -klubbor som jag tillagar i ugnen brukar bli lite torra och trista. Jag jämför med de dagsfärska grillade (jaja, ugn != grill) klubbor man kan köpa i affären - de är ju himmelskt goda! Tänk om man kunde få sina egna lika fina...

Hur gör du?

Helena B
2006-04-20, 23:23
Som sagt, jag tycker ofta att både de kycklingbröst och -klubbor som jag tillagar i ugnen brukar bli lite torra och trista. Jag jämför med de dagsfärska grillade (jaja, ugn != grill) klubbor man kan köpa i affären - de är ju himmelskt goda! Tänk om man kunde få sina egna lika fina...

Hur gör du?

Men de är ju marinerade i flera timmar. Stinas kyckling tycker jag är likvärdig, men annars är det bara ta kycklingfilé och marinera och låta det ligga ett dygn eller så. Sedan steker man lätt på båda sidorna och sedan in i ugnen, då blir det gott.

JAM
2006-04-20, 23:54
Men de är ju marinerade i flera timmar. Stinas kyckling tycker jag är likvärdig, men annars är det bara ta kycklingfilé och marinera och låta det ligga ett dygn eller så. Sedan steker man lätt på båda sidorna och sedan in i ugnen, då blir det gott.
Vad marinerar du i?

Liten Men Fet
2006-04-21, 00:33
Ta 3 kycklingfiler (tinade) och en 2 dl creme fraiche, blanda creme fra med kanske lite vatten och massa kryddor efter behag. Lägg filerna i ett ugnsäkert fat häll över röran och hysta in i ugnen på några grader (200?) kolla efter 20 min om dom är klara, det är dom nog inte men ha för jävulen inte inne dom längre än nödvändigt, dom BORDE vara klara efter 25 min ungefär.
Är dom inne för länge blir dom torra och tråkiga.

Servera med pressad potatis och gröna saker.

blida
2006-04-21, 03:03
när man kör tex kyckling enbart i ugnen så kan ett bra tips vara att hjälpa till och ösa den med sin egen sky som brukar lägga sig i formen.
på så sätt så drar kycklingen åt sig saften den släpper ifrån sig hela tiden och fortsätter vara saftig.

alt så kan man även klä kycklingen i folie och sen plocka av det och låta kycklingen gå på hög värme under några minuter extra på varje sida för att få färgen och ev knaperhet.

oavsett man marinerar eller kryddar vanligt så är ett hett tips att ösa kycklingen då och då just för att den då hela tiden suger åt sig alla dom goda smakerna igen.

Cilia
2006-04-21, 07:08
framförallt handlar det om att ta ut den precis i tid och för det så krävs det en termometer.

En ungstermometer är din bästa vän i köket.
Lite för länge och kycklingen blir torr och tråkig.

z_bumbi
2006-04-21, 07:12
Tina inte kycklingen innan den går in i ugnen och ha lite lägre värme.

Baha
2006-04-21, 07:41
KAn rekomendera en legryta annars, blir riktigt gott med kyckling i den tycker jag och saftigt med. :)

Bamse79
2006-04-21, 08:10
Bästa är väl att inte ha allt för varmt i ugnen, då blir dom torra...jag har 150-175grader tills den känns klar...blir saftig och god med egengjord marinad... :thumbup:

thebandit
2006-04-21, 10:00
Köp Eldorados kycklingbröstfile, dom har proppat så mycket vatten i den så att den aldrig kan bli torr!

Milia
2006-04-21, 10:14
Bästa är väl att inte ha allt för varmt i ugnen, då blir dom torra...jag har 150-175grader tills den känns klar...blir saftig och god med egengjord marinad... :thumbup:

Håller med, för hög temperatur är nog den största boven, hur varmt brukar du tillaga den på? en tinad kycklingfilé brukar jag tillaga på grill 175 grader i kanske 20 min och höja till 200 i slutet av tiden för att få lite yta (kör på grill i ugnen alltid, och använder ingen marinad)

sissa
2006-04-21, 11:01
Nu var det skitlängesen jag köpte fryst kyckling, jag brukar köpa färsk. Känns som att det också gör lite skillnad. Eller?

Pepz
2006-04-21, 11:53
Ställ in en långpanna med vatten under kycklingen när du tillagar den.
De flesta grillarna sprutar nämligen in vatten med jämna mellanrum för att inte torka ur kycklingen. ta bort vattnet och kör på grillelementet de sista 10min för fin yta!

JAM
2006-04-21, 11:56
Är dom inne för länge blir dom torra och tråkiga.Hmm, det tillsammans med hög temp är förmodligen mitt vanliga misstag. Men det brukar ju stå 225 på förpackningen. Massor av recept säger också 225, visst t.o.m. 250!oavsett man marinerar eller kryddar vanligt så är ett hett tips att ösa kycklingen då och då just för att den då hela tiden suger åt sig alla dom goda smakerna igen.Det kan jag tänka mig. :)framförallt handlar det om att ta ut den precis i tid och för det så krävs det en termometer.Vid vilken temp är den precis klar? Jag är lite småorolig för rå kyckling... Kanske är därför jag gärna har den i ugnen för länge. :(Bästa är väl att inte ha allt för varmt i ugnen, då blir dom torra...jag har 150-175grader tills den känns klar...blir saftig och god med egengjord marinad... :thumbup:Åh fan, det var lågt! Hur lång tid tar det då? Och hur ser din hemliga marinad ut...?

JAM
2006-04-21, 11:59
Ställ in en långpanna med vatten under kycklingen när du tillagar den.
De flesta grillarna sprutar nämligen in vatten med jämna mellanrum för att inte torka ur kycklingen. ta bort vattnet och kör på grillelementet de sista 10min för fin yta!Okej, det är ett allmänt mattips som jag i alla fall känner igen. Långpanna med vatten underst och sedan ett galler ovanför med en form med kyckligen i? Ska prova något sådant...

Det finns dock inget grillelement i min studentkorridorsspis! :(

teal
2006-04-21, 12:01
Jag kör på 175 grader sen öser jag spad på den lite då och då och tar ut för att undersöka köttet. Saftigare än grannens kebabsås.

In med en hel kyckling och på med grillkrydda....mums...


Om du kör med fillar i stekpanna..bryn dem så att de får färg, i med 3dl vatten och på med ett glaslock och slå av plattan..låt stå tills tillbehöret (pommes/ris etc.) är klar sen har du saftiga fillar som får musklerna att ropa "Pappa keno"

MyungChul
2006-04-21, 13:24
Små filéer 100-125 grader i ca 60m.
Marinera i soja, lime, honung, olja, peppar.

Större filéer 125 grader i ca 75-90m.
Skulle jag tippa på iallafall.

Pellefant
2006-04-21, 14:33
Jag har också börjat ha dem på 125 grader och med en digital ugnstermometer som tjuter när de är klara(vid 70 graders innertemparatur i köttet). Samt marinera dem innan.

Källa 70 grader tex här:
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36698

Letade nu runt på SLV vad de anger för köttemperatur på kycklingen, men hittade inte.

Har läst bra tips om lergryta(ska tydligen vara helt fantastiskt), men inte provat det ännu, men kommer göra det.

mela
2006-04-21, 14:37
jag har ugnen på 250 grader och häller i vatten med filén och tar ut den när den är strax över 70 grader mitt i.. saftigt och mums

Max
2006-04-22, 15:03
I med filéerna i ett foliepaket tillsammans med vad du nu vill ha till. Lök, soja, grillolja, vitlök och andra kryddor brukar bli gott. Tillslut paketet och kör det i ugnen 20-30 min i 200-250 grader. Tag ut och skär en filé itu och kontrollera att den är färdig.

JAM
2006-06-12, 19:02
Jag har också börjat ha dem på 125 grader och med en digital ugnstermometer som tjuter när de är klara(vid 70 graders innertemparatur i köttet). Samt marinera dem innan.

Källa 70 grader tex här:
http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36698Ja, nu gjorde även jag det. Tänkte att jag skulle få till den perfekta klubban! 75 grader på fyra testställen uppmättes med ugnstermometer efter en timme i ugnen i 175 grader. Trots det så såg de inte direkt färdiga ut:

http://www.tinypic.com/144bc7n_th.jpg (http://i6.tinypic.com/144bc7n.jpg)

Nå, vad är detta röda? "Blod" är det knappast. Köttsaft som indikerar en icke ätbar kyckling skulle jag säga. Eller?

Fjarde
2006-06-18, 20:25
När du ska tina upp kycklingen från frysen så stoppa den i en liten plastpåse och lägga ner den i varmt vatten då blir kyckligen saftigare.

Pellefant
2006-06-18, 20:28
Ja, nu gjorde även jag det. Tänkte att jag skulle få till den perfekta klubban! 75 grader på fyra testställen uppmättes med ugnstermometer efter en timme i ugnen i 175 grader. Trots det så såg de inte direkt färdiga ut:

http://www.tinypic.com/144bc7n_th.jpg (http://i6.tinypic.com/144bc7n.jpg)

Nå, vad är detta röda? "Blod" är det knappast. Köttsaft som indikerar en icke ätbar kyckling skulle jag säga. Eller?

Skulle gärna också vilja veta. :(

Ascent
2006-06-19, 16:45
I med filéerna i ett foliepaket tillsammans med vad du nu vill ha till. Lök, soja, grillolja, vitlök och andra kryddor brukar bli gott. Tillslut paketet och kör det i ugnen 20-30 min i 200-250 grader. Tag ut och skär en filé itu och kontrollera att den är färdig.

Precis! Jag kör på samma stuk fast brukar marinera kycklingen innan och häller i marinaden i foliepaketet också. Viker man ihop det rätt så läcker det inte ut en massa marinad i ugnen. Helt klart smidigaste sättet att fixa god saftig kyckling på.

pekka
2006-06-20, 09:03
Att klubbor och kött nära benen är röda är bara att acceptera. Du kan ha kycklingen i timmar i ugnen och de är nog röda ändå.

Viktigaste är att de stora köttbitarna som fileer och annat om man nu hittar det i en kyckling är inte röda i mitten, då är köttet färdigt.

psirus
2006-06-23, 18:11
köpe en easy grill (den dom gör reklam för på tv, blir grymt gått å de blir klart på mindre än 10 min!

Sir Anselm
2006-06-26, 21:32
Testa att bryna dem i stekpannan först... Det gör jag, blir alltid saftigt och fint:eating: